Skulle sensorene komme tilbake snart, eller har jeg drømt?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Counterpointer på mandag 02. mai 2022, klokken 23:14
Bare frem til Elon selger flere aksjer....
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 08. februar 2022, klokken 17:02Sitat fra: emurof på onsdag 02. februar 2022, klokken 19:57
VAG har jo feilet totalt. De satset stort i Kina, og gikk på en skikkelig mageplask. Nå er det panikk i VW-leiren.
Og problemet til VAG er kanskje nettopp at de fortsatt jobber etter et gammelt konsept - haugevis av i stor grad overlappende modeller, som gjør det forvirrende for kundene. Tesla, som Apple, satser noen få modeller. De spammer ikke markedet med haugevis av overlappende modeller.
Men har de feilet totalt? Man liker jo å fremheve at Tesla selger alt de klarer å produsere, og således gjør det enormt bra. Pussig nok er det faktisk lengre leveringstider på modellene fra Volkswagen, BMW etc. Joda, de, og spesielt Volkswagen Group, solgte færre biler i 2021 enn tidligere år. Men hovedskyld i dette er pandemi og komponenttilgang. Det er ikke slik at fabrikkene spruter ut uselgelige biler. De sliter faktisk med en stor ordrebacklog.
Så har virkelig Volkswagen feilet? Sliter de virkelig? Er de dødsdømt? Er det panikk? Vi har jo fått høre noen år at den ene etter den andre legacy-produsenten skulle gå konkurs. Hvor mange har hittil måttet legge ned etter Teslas fremmarsj?
Om man skal sammenligne med Apple: mye av grunnen til Apple sin suksess og dominans er lock-in. Du bindes til Apple-produktene. Sømløshet som bare fungerer Apple til Apple. Og ikke minst: App Store som du tvinges til å bruke. Der får Apple enorme reklameinntekter, og enorme inntekter på appene som selges. Hvordan kan dette overføres til Tesla-caset?
Sitat fra: emurof på onsdag 18. august 2021, klokken 09:55Sitat fra: Tiger123 på lørdag 14. august 2021, klokken 11:44Ganske godt dokumentert artikkel på Seeking Alpha om Giga Brandenburg - og forsinkelsene,
https://seekingalpha.com/article/4449259-tesla-brandenburg-a-progress-report
Hva mener du er godt dokumentert her?
Så du på artikkelhistorikken til vedkommende som har skrevet teksten, "Jaberwock Research"? Han er selverklært medlem av TSLAQ-kulten. Denne personen har en lang rekke lignende artikler der han spekulerer i vei som han gjør i denne også.Og han spådde naturligvis kollaps av salget da skattefradraget ved kjøp av elbil forsvant for Teslas biler i USA.
- I januar 2018 påstod han at Tesla aldri ville få overskudd med Model 3. Sannsynligheten for overskudd var null, sa han i flere lange artikler som ligner den du linker til her.
- Samme år skrev han om reservasjoner, og hvordan han forventet at de aller færreste som hadde reservasjon av Model 3 faktisk ville hente ut bilen.
- I tillegg skrev han en hel artikkel om hvordan etterspørselen etter Model 3 var så lav at det ikke ville være noe særlig etterspørsel igjen når reservasjonsholdere hadde fått bilen sin. Han spådde at Tesla ville bli sittende igjen med en haug usolgte Model 3. Han kalte dagen alle med reservasjon hadde fått bilen sin for "day of reckoning".
- Han spådde også at inntekter fra ZEV-kreditter ville falle til null i 2018.
- Mot slutten av 2018 spådde han at Tesla gjorde alt de kunne for å vise positiv cashflow, men at dette ville innebære negative resultater videre. Han skrev også at salget falt kraftig.
- Han skrev enda en artikkel i oktober i 2018 om hvordan det ikke var mer etterspørsel igjen for Tesla i USA, så nå skulle det visst bli veldig store problemer.
- Og i april 2019 skrev han stolt om hvordan det endelig var bevist at det ikke var etterspørsel etter Model 3. Tesla ville aldri klare å opprettholde etterspørsel med en produksjonsrate på 5000 biler i uken.
- Da Tesla begynte å vise uventet gode resultater i midten av 2019, skrev han en artikkel om "Tesla Bears Don't Panic" der han skrev at det Musk sa om at det ikke var dårlig etterspørsel etter Model 3 bare var tull, og at de gode resultatene så langt bare var ved manipulasjon og juks, og at mot slutten av 2019 ville det være umulig for Tesla å levere overskudd. (Som vi husker har Tesla gått med overskudd hvert kvartal siden Q2 2019.)
- For Q3 i 2019 skrev han igjen en artikkel om at salget faktisk ville gå ned sammenlignet med Q2.
- Han skrev også mot slutten av 2019 at nye utslippsregler i Europa ville gjøre så andre bilprodusenter begynte å ta over salg fra Tesla.
Er det for mye å forvente et minimum av kildekritikk her?
Nå sier jeg ikke at det ikke kan komme flere forsinkelser, men å legge ut en elendig smørje av en løgnaktig artikkel fra en velkjent amatør som har bommet konsekvent på spådommene sine om Tesla... hva er poenget?
Gjengen han tilhører er løgnere og manipulatorer som har tatt feil om absolutt alt. Jaberwock Research er ikke "research" i det hele tatt. Han er et Twitter-troll med for mye tid til å skrive amatørmessige tekster som har vist seg å være konsekvent feilaktige.
Vær så snill, tenk etter før du legger ut noe fra disse bløffmakerne.
(Og husk at det er null kvalitetskontroll på Seeking Alpha. Det er egentlig en type blogg-plattform, der nærmest hvem som helst kan legge ut blogginnlegg.)SitatMusk sier de håper på å få "tillatelsen til produksjon" i oktober i år. Fabrikken er ikke klar for produksjon av biler før tidligst i april neste år..
Som sagt, det kan godt være det kommer flere forsinkelser, men å basere seg på et løgnaktig Twitter-troll for å konkludere med det..?SitatTror Tesla drøyer med vilje her. Mye mer lønnsomt å få inn et kvartal eller to med lønnsomme leveranser fra Kina. Viktig med lønnsomhet nå før det antagelig blir overskudd på kapasitet og ikke i nærheten nok etterspørsel når kapasiteten mer enn dobles på under et år.
Hvordan får du til å konkludere slik når du vet at Tesla er begrenset av produksjon og ikke etterspørsel?
Og har du glemt at de ikke har begynt å levere Model Y i Europa enda? Tror du virkelig ikke etterspørselen etter Model Y vil overgå Model 3?
Har du glemt at Tesla har sagt at det er langt større etterspørsel etter Model Y enn etter alle de andre bilene deres kombinert?
Har du fått med deg at Model 3, en sedan, slår en SUV som VW ID.4? Hvordan er det mulig at en mindre populær biltype banker møkka av det som burde vært den ultimate salgsmaskinen i Europa? Hva sier det deg om hva som vil skje med Model Y?
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 10. juli 2021, klokken 18:49Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. juli 2021, klokken 18:10Siden de har fått en bot på en milliard så er det helt klart ikke for å samarbeide for å gjøre det bedre! Det faller på sin egen urimelighet.Sitat fra: Motorwatt på lørdag 10. juli 2021, klokken 17:36Det er ikke sånn jeg leser den artikkelen. De står at de sammarbeidet om å ikke redusere forurensning mere enn nødvendig vedr. bruk av AdBlue.
Hvis du har noen annen dokumentasjon som underbygger påstandene dine hadde det vært fint.
Hvis en teller opp artikler om Plaid brannen og setter det opp mot denne nye milliardboten, vil en nok få et temmelig skjevt antall.
Sitat fra: advale på tirsdag 29. juni 2021, klokken 18:54
LG, Catl, Byd, Nortvolt, You Name it.. Så og si alle batteriprodusenter trenger penger for å utvide. Og utrolig nok greier de å bygge ut fabrikker uten en gigapost å selge - forstår du nå eller ble det fortsatt for vanskelig..
Kan du gi kilde til at Tesla har hele tiden tenkt å la andre produsere 4680? Jeg er ganske bestemt at det kom aldri på bordet når Tesla introduserte 4680 på Battery Day. Kan godt hende jeg tar feil, men KILDE takk.
Femdobling? Jeg har vel aldri nevt femdobling. Men hvis du leser så refererer daktari ARK invest og "alltid-rosa-helikopter" Cathie Wood
Sitat fra: OhmPaPa på søndag 20. juni 2021, klokken 16:19Sitat fra: JorEl på søndag 20. juni 2021, klokken 11:26
Er denne videoen lagt ut før? Her spekuleres det i at Plaid har 4680batterier, allerede
Kanskje noen kloke hoder kan vurdere sannhets-gehalten her.
https://youtu.be/JqKHThvk0WY?t=9
Den har ikke 4680. Cellene har samme fasong som før. Men kjemien i cellene er oppdatert. Og mye annet med batteri og drivverk. Noe både topphastigheten og mangelen på varmgang i batteriet viser.
Sitat fra: Sandvika på lørdag 30. januar 2021, klokken 21:48Sitat fra: Counterpointer på lørdag 30. januar 2021, klokken 18:22Ja, naturligvis er det flokkmentalitet. Dette har blitt en millionær over natta aksje for alle som "forstår den". Veldig mange uerfarne kjøpere i markedet som tror at man kan legge linjalen på forrige måned å tro alt kan fremskrives. Ifølge Business Insider er det hausing av nettopp Tesla som er en av grunnene s gjorde at denne gruppa fikk så mange følgere. https://www.insider.com/wallstreetbets-reddit-history-gme-gamestop-stock-dow-futures-yolo-2021-1
Jeg lurer på om det er «flokkmentalitet» som slår inn på Tesla. De overgår vel ofte trenden i markedet begge veier.
@sandvika på hvilket nivå tok du shorten? Og ikke minst hvor planlegger du å løse inn? Det er jo realisert som gjelder.
Det betyr dog ikke at Tesla er et naturlig mål for tilsvarende angrep som GME. 1) kan ikke se for meg at det er moment og volum til å ta Tesla på samme måte. Tesla er vel verdt ~350x GME nå GME startet å gå, nå er Teslas market cap 40x GME. Veldig mye mer likviditet som skal overvinnes.
2) Elon er kultfigur for dette miljøet
3) Tesla er ikke en døende bedrift med gribber sirklene over..
Shortet ved 880 mandag, jeg tror riktig pris er under 500, men ikke finregnet og er nok fornøyd og tar nok gevinst i overkant 600. Dette kan jo fort endre seg om det kommer nyheter, noe som helt sikkert vil skje.