Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Storg

#1
Tesla SW og AP / Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
lørdag 27. januar 2024, klokken 14:43
Sitat fra: Mobileum på lørdag 27. januar 2024, klokken 11:06Ingen kan få kjøpe FSD Beta.
Alle som har fått FSD Beta har betalt for FSD. Så jo man har kjøpt FSD Beta, og når en bruker tar FSD Beta i bruk så har det påvirkning på regnskapsføringen til Tesla. Problemet er jo at man har kjøpet FSD også hvis man er heldig så får man FSD Beta.
#2
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
mandag 11. desember 2023, klokken 21:28
Sitat fra: Mobileum på søndag 10. desember 2023, klokken 22:57Husker ikke sist gang jeg kjørte i Groruddalen på vinterføre, men tipper ca. 50 år siden da jeg hadde juleferiejobb som nattevakt under arbeidet med tunnelbanen :). Så kan ikke svare. Men synes politiet har vektige motargumenter med henvisning til dagens teknologi, og synes kanskje de bør utsette et par decennier til...

Jeg tenker at disse momentene heller teller for å teste det der. Da får man avgjort engang for alle om dette er et problem og hvordan bilene håndterer det. Også får sikkerhetsjåførene gjøre jobben sin.
#3
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 10. desember 2023, klokken 14:36
Sitat fra: Otkristo på søndag 10. desember 2023, klokken 13:38
Sitat fra: Mobileum på søndag 10. desember 2023, klokken 11:25Nå er artikkelen fra tu.no fra 2020 😚

Ta en titt på Vegvesenet sin veileder og søknadsprosess så skjønner du fort at det vil ta tid før dette kommer til Norge....

https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/its-portalen/automatisert-vegtransport/utproving-av-selvkjorende-kjoretoy/

Syntes ikke det var avskrekkende. Tesla, MobileEye etc. Bør kunne fylle ut en god søknad ganske raskt.
#4
Sitat fra: goggo på fredag 10. november 2023, klokken 20:25
Sitat fra: Storg på fredag 10. november 2023, klokken 19:43
Sitat fra: goggo på fredag 10. november 2023, klokken 18:09Da er UNO-X laderne endelig åpnet ved E18 krysset Lillesand Øst (Gaupemyr).
Pris kr 2,50/kWh


Her er det fint å stoppe når man er på langtur med familien :) Eller hvis man bor i området og ikke har tilgang på hjemmelading.
Det er veldig god mat på Horisonten, pluss at det er boller og brus og pølser etc på YX bensinstasjonen. Samt hyggelig betjening og rene toaletter begge steder.

Skal bli spennende å se hvordan det går med den store EVINY ladestasjonen som selger strøm til over dobbel pris nå, den ligger noen hundre meter lengre nede i bakken ved kjøpesenteret der.

mvh
Hugo


Regner med at Kople også er åpnet?

Jeg er litt usikker på de Kople stolpene. Det henger fremdeles noen sånne sperrebånd på noen av Kempower stolpene, mens det er lys i noen av de andre.

Mvh
Hugo



Ait, forsto at begge ble koblet på nett samtidig. Siden de måtte ta strømmen på slakteriet for å få det til.
#5
Sitat fra: goggo på fredag 10. november 2023, klokken 18:09Da er UNO-X laderne endelig åpnet ved E18 krysset Lillesand Øst (Gaupemyr).
Pris kr 2,50/kWh


Her er det fint å stoppe når man er på langtur med familien :) Eller hvis man bor i området og ikke har tilgang på hjemmelading.
Det er veldig god mat på Horisonten, pluss at det er boller og brus og pølser etc på YX bensinstasjonen. Samt hyggelig betjening og rene toaletter begge steder.

Skal bli spennende å se hvordan det går med den store EVINY ladestasjonen som selger strøm til over dobbel pris nå, den ligger noen hundre meter lengre nede i bakken ved kjøpesenteret der.

mvh
Hugo


Regner med at Kople også er åpnet?
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
torsdag 28. september 2023, klokken 19:30
Sitat fra: geear på torsdag 28. september 2023, klokken 11:54
Sitat fra: Storg på tirsdag 26. september 2023, klokken 22:55
Sitat fra: geear på lørdag 23. september 2023, klokken 07:56
Sitat fra: Storg på fredag 22. september 2023, klokken 22:54
Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 21:27Lyse eier bare et fåtall av kraftverkene i Rogaland.

Ville vel kanskje delt det opp i strømprodusent, netteier og strømleverandør. Lyse er både produsent og leverandør, men ikke lenger netteier (Lnett).

Lyse eier Lnett. De måtte bare bytte navn grunnet krav fra myndighetene.
Fullt klar over det, men det gjør de ikke til netteier.


Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 22:29Lyse solgte vel noe til Hydro for en stund siden, men det er Statkraft som er eierkongen i Norge. Er en av grunnene til å anse høy strømpris som ekstraskatt.

Lyse har jo og eierskap i Tonstad kraftverk, som lager mest strøm i Landet, som ligger nesten oppå en utenlandskabel.
Størrelsen på kraftverkene gjør ikke påstanden om at Lyse eier alle kraftverkene i Rogaland noe mer riktig...

Bare å sjekke lista for Rogaland her, 100+? Lyse eier 23 stk..

https://no.m.wikipedia.org/wiki/
Sitat fra: geear på lørdag 23. september 2023, klokken 07:56
Sitat fra: Storg på fredag 22. september 2023, klokken 22:54
Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 21:27Lyse eier bare et fåtall av kraftverkene i Rogaland.

Ville vel kanskje delt det opp i strømprodusent, netteier og strømleverandør. Lyse er både produsent og leverandør, men ikke lenger netteier (Lnett).

Lyse eier Lnett. De måtte bare bytte navn grunnet krav fra myndighetene.
Fullt klar over det, men det gjør de ikke til netteier.


Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 22:29Lyse solgte vel noe til Hydro for en stund siden, men det er Statkraft som er eierkongen i Norge. Er en av grunnene til å anse høy strømpris som ekstraskatt.

Lyse har jo og eierskap i Tonstad kraftverk, som lager mest strøm i Landet, som ligger nesten oppå en utenlandskabel.
Størrelsen på kraftverkene gjør ikke påstanden om at Lyse eier alle kraftverkene i Rogaland noe mer riktig...

Bare å sjekke lista for Rogaland her, 100+? Lyse eier 23 stk..

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_vannkraftverk_i_Norge

I tillegg kommer vindkraft, men regner ikke med det var det man snakket om.
I tillegg kommer vindkraft, men regner ikke med det var det man snakket om.

Hvem er netteier, hvis det ikke er Lyse gjennom sitt eierskap av Lnett?
Indirekte er Lyse eier fordi de eier Lnett, men netteier er Lnett. Lyse kan selge Lnett til whoever i morgen, netteier forandrer seg ikke av den grunn.
Den definisjonen av Eier er du nok ganske alene om.
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
tirsdag 26. september 2023, klokken 22:55
Sitat fra: geear på lørdag 23. september 2023, klokken 07:56
Sitat fra: Storg på fredag 22. september 2023, klokken 22:54
Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 21:27Lyse eier bare et fåtall av kraftverkene i Rogaland.

Ville vel kanskje delt det opp i strømprodusent, netteier og strømleverandør. Lyse er både produsent og leverandør, men ikke lenger netteier (Lnett).

Lyse eier Lnett. De måtte bare bytte navn grunnet krav fra myndighetene.
Fullt klar over det, men det gjør de ikke til netteier.


Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 22:29Lyse solgte vel noe til Hydro for en stund siden, men det er Statkraft som er eierkongen i Norge. Er en av grunnene til å anse høy strømpris som ekstraskatt.

Lyse har jo og eierskap i Tonstad kraftverk, som lager mest strøm i Landet, som ligger nesten oppå en utenlandskabel.
Størrelsen på kraftverkene gjør ikke påstanden om at Lyse eier alle kraftverkene i Rogaland noe mer riktig...

Bare å sjekke lista for Rogaland her, 100+? Lyse eier 23 stk..

https://no.m.wikipedia.org/wiki/
Sitat fra: geear på lørdag 23. september 2023, klokken 07:56
Sitat fra: Storg på fredag 22. september 2023, klokken 22:54
Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 21:27Lyse eier bare et fåtall av kraftverkene i Rogaland.

Ville vel kanskje delt det opp i strømprodusent, netteier og strømleverandør. Lyse er både produsent og leverandør, men ikke lenger netteier (Lnett).

Lyse eier Lnett. De måtte bare bytte navn grunnet krav fra myndighetene.
Fullt klar over det, men det gjør de ikke til netteier.


Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 22:29Lyse solgte vel noe til Hydro for en stund siden, men det er Statkraft som er eierkongen i Norge. Er en av grunnene til å anse høy strømpris som ekstraskatt.

Lyse har jo og eierskap i Tonstad kraftverk, som lager mest strøm i Landet, som ligger nesten oppå en utenlandskabel.
Størrelsen på kraftverkene gjør ikke påstanden om at Lyse eier alle kraftverkene i Rogaland noe mer riktig...

Bare å sjekke lista for Rogaland her, 100+? Lyse eier 23 stk..

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_vannkraftverk_i_Norge

I tillegg kommer vindkraft, men regner ikke med det var det man snakket om.
I tillegg kommer vindkraft, men regner ikke med det var det man snakket om.

Hvem er netteier, hvis det ikke er Lyse gjennom sitt eierskap av Lnett?
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
fredag 22. september 2023, klokken 22:54
Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 21:27Lyse eier bare et fåtall av kraftverkene i Rogaland.

Ville vel kanskje delt det opp i strømprodusent, netteier og strømleverandør. Lyse er både produsent og leverandør, men ikke lenger netteier (Lnett).

Lyse eier Lnett. De måtte bare bytte navn grunnet krav fra myndighetene.
#10
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Interiør
mandag 04. september 2023, klokken 22:10
Sitat fra: daktari på mandag 04. september 2023, klokken 07:45
Sitat fra: Storg på mandag 04. september 2023, klokken 00:44
Sitat fra: daktari på søndag 03. september 2023, klokken 23:39Hvor lade mobilen?


Rett foran start/stopp knappen inn mot midtkonsollen.
Er ikke det et askebeger?

Telefonen legges i fremkant av midtkonsollen. Du kan trolig ikke se den fra førerposisjonen, den legges også på siden.
#11
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Interiør
mandag 04. september 2023, klokken 00:44
Sitat fra: daktari på søndag 03. september 2023, klokken 23:39Hvor lade mobilen?


Rett foran start/stopp knappen inn mot midtkonsollen.
#12
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 03. september 2023, klokken 15:22
Sitat fra: geear på lørdag 02. september 2023, klokken 12:18Ser ikke ut som det er så forferdelig god stemning rundt Cruise og Waymo heller akkurat:

https://e24.no/teknologi/i/rlJg5K/frykter-doedsulykker

 ;D

Mye av misnøyen går ikke på sikkerhet. Men på oppførsel og at bilen ikke vet hvor den skal gjøre av seg.

Synes denne saken gir godt bilde av sikkerheten: https://www.understandingai.org/p/driverless-cars-may-already-be-safer?utm_source=substack&utm_medium=email
#13
Fisker / Nå er de første Fisker Ocean registrert
torsdag 31. august 2023, klokken 00:30
18 første bilene har fått norske skilter.
#14
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 29. april 2023, klokken 06:02Easee flytter aksjer...... hmmmm....er det fordi det «lugger litt om dagen i Easee» eller andre og bare mer ordinære selskapstekniske forhold?.... Hmmm...

Men er dette ny info her inne eller gml info? Se tekst og lenke fra Sandnes posten...

Hvorfor skjer dette nå? Noen «blåruss» ;D her inne som kan forklare meg dette? Er det «noe på gang»? Eller er det bare jeg som roper ulv ulv he he...

«Registrering av aksjeeiere i Verdipapirsentralen
Den store og mye omtalte bedriften EASEE AS hadde en kunngjøring i Brønnøysundregistrene onsdag. Den er som følger: «Det kunngjøres herved at aksjene i Easee AS (org.nr. 920 292 046) skal overføres fra registrering i aksjeeierbok til registrering i verdipapirsentralen (VPS) i medhold av aksjeloven § 4-11 (1). De aksjeeiere som aksjeeierboken angir som aksjeeiere på tidspunktet for overføring til VPS vil bli registrert som aksjeeiere i VPS med mindre det godtgjøres at en annen er eier. Eventuelle innsigelser til overgangen fra aksjeeierbok til verdipapirregister bes meldt til selskapet innen to (2) måneder fra dato for denne kunngjøringen».

https://www.sandnesposten.no/ny-psykolog-i-byen-og-easee-flytter-aksjer/s/5-105-748523

Bare en praktisk endring på hvor eierskapet av aksjer føres. VPS brukes av børsnoterte og andre selskaper med mange eiere. Helt naturlig med tanke på at de vil gjøre en kapitalutvidelse og trolig øke antallet aksjonærer.
#15
Volkswagen VW / Sv: ID.2
torsdag 16. mars 2023, klokken 20:09
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 16. mars 2023, klokken 19:48
Den så bra ut. Men blir sikkert usaklig dyr med største batteri og en eller annen utstyrspakke som er nødvendig for å få ryggekamera og varme i seter. Og kan sikkert ikke ha hengerfeste. Men kuleste bil på lenge som ikke er racerbil, luksusbil eller suv.
Den skal koste under 25000 euro. Så blir det sikkert mulig å bruke litt ekstra penger på den. Men usaklig dyr?


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA