Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - ev55

Sider: [1]
1
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Forvarming før supercharging
« på: Tirsdag 02. August 2022, klokken 20:07 »
..men vil ikke effekten fra hurtiglader bare øke jo høyere temp (innen visse grenser) du har på batteriet? Ja hurtigere lading, men mer stress for batteriet?

2
Avansert: Batterier og Lading / Forvarming før supercharging
« på: Onsdag 06. Juli 2022, klokken 11:34 »
Forvarming batteri Model 3 RWD. Når du velger en superblader og kjører mot den, så starter forvarming av batteriet. Slik jeg forstår det, gjøres dette for å få hurtigere lading. Men jeg tenker at det ikke er bra for batteriet med høy effekt (når en ikke har det travelt). Kan det være bedre å ikke la bilen forvarme batteriet? Det brukes jo energi på forvaringen også. Forvarmingen kan stå på meget lenge har jeg lagt merke til. Dette er jo tapt energi. Ladeeffekten vil vel tilpasse seg til batteritemperaturen?
Hva tenker dere om å droppe forvarmingen når du har tid til å vente på noe lengre ladetid? 

3
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hvordan er holdbarheten (cycle life) på NCMA vs LFP?
« på: Tirsdag 07. Desember 2021, klokken 21:29 »
Studien omtaler vel truck-batterier. Om det kan overføres direkte til elbil-batterier er jeg i tvil om. Det er jo tross alt meget forskjellige driftsforhold.

4
Model 3 / Sv: Strømforbruk forvarming
« på: ſøndag 21. November 2021, klokken 18:57 »
Hei! Jeg ser at flere av dere argumenterer med at det er ufornuftig med forvarming av batteriet, og at det ville være bedre kun å varme opp kupeen før avreise.
Videre at dette er sløsing med strøm og kroner.
Etter min mening er det er en annen side ved saken:
Batteriet er bilens store kostnad, som det er viktig å ta vare på for å få lang levetid p, og derved et fornuftig totalbilde av kostnadene i hele bilens levetid.
Da er det kanskje lurt å forvarme batteriet når det er kaldt. Det er ikke gunstig å kjøre bilen med et kaldt batteri, i alle fall bør det forvarmes når vi har mulighet til det. Denne kostnaden er liten i forhold til å måtte bytte batteriet tidligere.
Det handler om degradering av batteriet dersom jeg har forstått dette riktig.

5
Forstår tankegangen din. 
Tenker allikevel at du har lite igjen for å gå høyere enn 90%.
Meget treg lading i dette området, du blir stående med høyere SOC (negativt i varmt vær), og du mister regenerering.
Bilen lades så sjeldent til hundre at den trenger det for å få balansert cellene skikkelig. Så tregt går det ikke fra 90 til 100. Bilen min står også i garasje som er 10-15 grader hele året.

Så vidt jeg vet, så balanserer M3 også på andre SOC nivåer enn 100%. Den har en avansert BMS.

6
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Levetid og degradering ved bruk av lithium ion batterier
« på: ſøndag 14. November 2021, klokken 00:27 »
Se utsnitt av studien her:

4:3
Reduced Aging due to Regenerative Braking
………...Thus, a high level of regenerative braking is beneficial for the cycle life of a Li-ion battery system in an electric vehicle. By reducing the depth of dis- charge and the duration of the subsequent charging period, regenerative braking can reduce lithium plating considerably.

Aging of Lithium-Ion Batteries in Electric Vehicles: Impact of Regenerative Braking
Technische Universität München.

7
Forstår tankegangen din. 
Tenker allikevel at du har lite igjen for å gå høyere enn 90%.
Meget treg lading i dette området, du blir stående med høyere SOC (negativt i varmt vær), og du mister regenerering.

8
Det er det som studien fra Techniche Universität München påstår. Se kildehenvisningen. Regenereringen er av kort karakter og kan nok ikke sammenliknes med hurtiglading.

9
Jeg finner ikke kilden, men mener det er beskrevet i en studie. Level 1 gir i alle fall lengre ladetid, og dermed høyere snitt SOC. Dessuten kortere hviletid for batteriet, som virker «negativt»

10
Hei, og takk for tilbakemelding.

Slik jeg ser det så er de viktigste påvirkere til degradering av batteriet:  1. Høy SOC 2. Høy temperatur. Dette påvirker calender degradering, som er det kritiske. Antall landinger i bilens levetid er mest påvirket av andre parametre enn dette, og vil antagelig ikke gjøre levetiden kortere enn bilens levetid. Derfor satt opp i prioritert rekkefølge i notatet.

Jeg tenker det er bedre med 90-100% lading fremfor hurtiglading underveis. Men det forutsetter at ladingen er fullført like før avgang. Da blir ikke batteriet stående ned høy SOC over tid.

11
Litium-ion batteri og Elbil. Notat.
NCA (Lithium nickel cobalt aluminium oxide) NMC (Lithium nickel manganese cobalt oxide)
Nedenforstående info er ikke beregnet for LFP (Lithium iron phosphate) eller NIB (Sodium-ion battery).

1.   T. (=Temperatur i batteriet). Calendar life important. Gjennomsnittlig temperatur er det viktigste parameteret for levetiden til lithium-ion batterier. Hold temperaturen så lav som mulig ved ståtid [1,4,7]. Parker i skyggen/garasje. Under lading og drift derimot, er det fordelaktig med et varmt batteri (~ 25-45℃) [2].
2.   SOC. (=State of charge = Ladenivå). Calendar life important. Ståtiden til et elbilbatteri representerer kanskje 95% av levetiden, og derfor sentral mht degraderingen. Ved ståtid bør batteriet ligge under 60% SOC [7,9]. Å holde SOC mest mulig i 20-60% er ønskelig, men påvirkes sterkt av daglig kjørelengde [10]. Unngå å gå utover 10-90% SOC. Over 90% SOC bortfaller dessuten regenerering. Jo høyere temperatur, desto viktigere er det å holde lav SOC ved ståtid. Lade batteriet så nært tidspunkt for avreise som mulig og med forvarming dersom bilen er utstyrt med det [6]. Dette gir redusert lagringstid ved høyere SOC, og batteriet varmes da opp ifm lading til gunstigere driftstemperatur. Under svært kalde forhold (~ -10℃) bør ladingen startes ved hjemkomst. Batteriet er da varmt, og det tar da lettere imot strøm. Ståtid ved høyere ladenivå er ikke så negativt ved lave temperaturer som ved høye temperaturer.
Tesla: Skal alltid stå tilkoblet lader ved hjemkomst. Dette for å kontinuerlig overvåke og holde battericellene innen optimalt temperaturområde. Bruk «Planlagt avreise» til planlagt forvarming av kupe og batteri.
3.   DOD. (=Dept of discharge=Mengde utladning). Cycle life important. Ved å bruke lav DOD oppnås best kombinasjon av forventet levetid og antall ladesykluser. Dersom utladningen i tillegg ligger i lav eller medium SOC, forsterkes denne positive virkningen [8,9]. Lading etter kortere tids kjøring (“klattlading”) reduserer DOD og vil forlenge batteriets levetid på tross av økt tidsrom med høyere SOC [10]. Regenerering reduserer DOD. Kraftig regenerering er fordelaktig for elbil [3].
4.   C-rate (Lade- og utladningsstyrke). Cycle life important. Høy C-rate reduserer levetiden til batteriet [5] Bruk derfor hurtiglading minst mulig. Velg Level 2 lading (25-30A) fremfor Level 1 (6-16A) til hjemmelading. Unngå hard akselerasjon og høy hastighet da dette øker strømforbruk og degradering av batteriet. Dette er ekstra viktig ved høy SOC, ved lav batteritemperatur samt like etter hurtiglading [5]. Reduseres hastighet på motorvei fra 110 til 90 km/h reduseres forbruket med ca 20%. I tillegg reduseres gummiavfall fra dekk. (Plast i havet)

Kort og forenklet:

●   Lav-medium T.
●   Lav-medium SOC.
●   Lav-medium DOD.
●   Lav-medium ladestrøm.
●   Utsett lading til like før kjøring.

Fra studier om Li-ion batterier:

[1] «Thus, the EV battery should be kept at a low temperature and at a low or medium SoC during nonoperating periods. When avoiding long time periods at high SoCs, the capacity fade owing to calendar aging can be kept below 10% for a typical vehicle life of 15 years».
[2] «Overtall, the study has demonstrated that a warm battery is beneficial during driving operation»
[3] «Thus, a high level of regenerative braking is beneficial for an EV»
[4] «Lowering the battery temperature from 25℃ to 10℃ has decreased the capacity fade in the 15-years projections by ca. 40%.»
[5] «High charging currents should be avoided, particularly at low temperatures and high SOCs»
(Aging of Lithium-Ion Batteries in Electric Vehicles.  Technische Universität München)

[6] «The final conclusion from this study is that there is a huge potential for prolonging the battery lifetime by avoiding high SOC values. Additional prolonging of the lifetime can also be reached by only charging the battery with the needed energy, using a small DOD, and to do this just before the driving. This strategic planning of the charging will limit the impact from the calendar ageing».
(Extending Battery Lifetime by Avoiding High SOC. Department of Electrical Engineering, Chalmers University of Technology, Sweden)

[7] «To reduce calendar aging in practical applications, lithium-ion cells should preferably be stored at low temperature and at a low or medium SoC. The SOC should remain below the SOC location of the central graphite peak, witch representant the transition from the plateau of medium to low anode potential»
(Calendar Aging of NCA Lithium-Ion Batteries Investigated by Differential Voltage Analysis and Coulomb Tracking.
Technical University of Munich).

[8] «The LiB benefits from being used in a small DOD placed at low SOC levels. Refraining from fully charging the LiB will improve the lifetime».
Ageing in Commercial Li-ion Batteries: Lifetime (Testing and Modelling for Electrified Vehicle Applications. Department of Electrical Engineering CHALMERS UNIVERSITY OF TECHNOLOGY.)

[9] «The results from the lifetime cycling tests showed the expected temperature dependence for 90% DOD, that higher temperature degrades the battery faster, while a different and interesting observation was made with 10% DOD. The temperature dependence had little effect within SOC intervals having a maximum lower than 50%. The expected temperature dependence could first be observed above 50% SOC and only at temperatures higher than 40◦C. The study also confirm that operating at high SOC levels lead to more rapid aging; only moderate aging could be observed in the low SOC intervals, while more rapid aging was noted for SOC intervals higher than 40% SOC. For 60% SOC and above there are no large differences.»
(Lithium ion Battery Aging:
Battery Lifetime Testing and Physics-based Modeling for Electric Vehicle Applications.
CHALMERS UNIVERSITY OF TECHNOLOGY.)

[10] «The secret of longevity in the EV battery is oversizing and only operating in mid-range with plenty of “grace capacity” as spare in the upper and lower bands. Partial use reduces battery stress, but leaves valuable energy storage under-utilized. Oversizing also adds cost and weight, but this spare capacity will eventually get used when the capacity fades». (Batteryuniversity BU-1003a)

Geir Fossnes
2021

12
Avansert: Batterier og Lading / Levetid og degradering ved bruk av lithium ion batterier
« på: ſøndag 07. November 2021, klokken 15:51 »
Vennligst gi tilbakemelding på dette notatet. Batteriet er den dyreste komponenten i en elbil og dersom den behandles på en god måte får vi lengre levetid og lavere fotavtrykk.

13
Model 3 / Sv: TM3 Long Range RWD
« på: Lørdag 08. Juni 2019, klokken 23:53 »
Hei n33wbie.
Vedrørende din endring fra SR+ til LR RWD.
Hvilket tlf nr ringte du da.

14
Hyundai Ioniq / Sv: 15" hjul og dekk på Ioniq?
« på: Mandag 03. ſeptember 2018, klokken 22:34 »
Ja, fikk samme info fra Hyundai Ioniq forum.

Hva tenker dere da om:
1. Michelin 205/60R16 Primacy 4, 92H S1 (A,A,68)
2. Nokian 205/55R16 Hakka green 2, 94W XL AA (A,A, 68)

Hva betyr forskjell i profil for komfort og rekkevidde samt støy?

15
Hyundai Ioniq / 15" hjul og dekk på Ioniq?
« på: Mandag 03. ſeptember 2018, klokken 18:51 »
Vurderer 15"hjul til erstatning for de originale 16" hjula på Ioniq. Pga økende rekkevidde og mykere kjøreegenskaper.

Går det med:
195/65 R15 sommerhjul
195/65 R15 vinterhjul

Sider: [1]