Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Oli

#1
e-Golf / Sv: Dårlig varmeapparat
mandag 07. desember 2020, klokken 16:20
Jeg kjøpte nylig en brukt 2015 modell. Gått 118.000 uten at det nødvendigvis skal ha så mye å si. Masse feil med varmepumpa. Byttet diverse sensorer og dyser og gassa opp anlegget. Nå fungerer det helt nydelig. Alt dekket av bruktbilgaranti. Krev en skikkelig granskning av varmepumpen på garanti da det tydeligvis veldig ofte er veldig mye feil med dem. Hadde aldri godtatt å betale for det selv. Du kan forsiktig hinte om heving av kjøp grunnet mangelfull utbedring av gjengangsfeil.

Forøvrig utrolig fornøyd med en brukt e-Golf som er kjørt så mye. Strøken.
#2
Mazda MX-30 / Sv: Mazda MX-30 eller 2019 Hyundai Ioniq
fredag 30. oktober 2020, klokken 23:57
Sitat fra: belsby på onsdag 07. oktober 2020, klokken 06:09
Sitat fra: Oli på søndag 13. september 2020, klokken 13:43
Hei godtfolk. Jeg har ordna litt på boliglånet og allokerer meg en sum penger til ny(ere) bil. Valget står nå mellom en kliss ny MX-30 og en ca 2019 Hyundai Ionic.

Skal prøvekjøre en Ioniq til uken, og MX-30 den 25. september når den er kommet til forhandler. Kan jo væte svaret blir soleklart etter prøvekjøring....

Så hvordan gikk prøvekjøringen???

Hei,

Situasjonen endret seg drastisk før jeg fikk prøvekjørt. Min daværende bil, en Zoe 2014, fikk så mange feilmeldinger at jeg endte opp med å måtte avlyse kjøpet. Zoe'en skulle opprinnelig inn som innbyttebil. Men så fikk jeg hevet kjøpet på denne, da, og endte opp med å kjøpe en 2015 e-Golf. Den kjøpte jeg nå i uka, og er veldig fornøyd. KORT rekkevidde contra en MX-30 eller en Ioniq, men ladeanlegget hjemme står straks klart og da spiller det vesentlig liten rolle.

For øvrig er e-Golfen kjørt 118.000 km, og det ser ut som jeg får rundt 120 km eller litt mer på sommerdekk på vått føre i rundt 7-10 grader. Dette er ved delvis kjøring på motorvei og delvis i by. Med varme på, da, altså, og ikke på eco mode.

Har lest litt forskjellig, men dette virker til å være grei rekkevidde for en 2015 e-Golf? Den har noe hvesing fra AC-en så jeg skal ha den inn til forhandleren på mandag så de kan se på det. Noen som har peiling på hva det kan være? Den varme "greit" på 22 grader, men når jeg skrudde den opp til "HI" og satte på max blås ble det ikke vesentlig varmere. Kanskje lite gass på varmepumpa??
#3
Mazda MX-30 / Sv: Mazda MX-30 eller 2019 Hyundai Ioniq
søndag 13. september 2020, klokken 14:11
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 13. september 2020, klokken 14:04
Vi har 2019 Ioniq og er meget fornøyd med den. Valget avhenger kanskje mest av hvorvidt du ser for deg noen langturer i året.

Begge bilene har ikke spesielt stort batteri, men likevel såpass at det holder til rundt 20 mil kjøring før første lading.

Ioniq 2019 hurtiglader omtrent dobbelt så raskt som MX-30. I praksis betyr det at en tur Oslo-Trondheim går rimelig greit med Ioniq 2019, men er en prøvelse for MX-30.

Mellomlange turer, f.eks. Oslo-Hamar, går temmelig problemfritt for begge. Ioniq har sannsynligvis bedre aerodynamikk og kan forventes å ha bedre rekkevidde på motorvei - spesielt hvis fartsgrensen er 100-110 km/t.

MX-30 har en mer oppreist kjørestilling enn Ioniq. Ved mye bykjøring kan dette være en fordel.

Ioniq er forøvrig temmelig behagelig på langkjøring. ACC fungerer godt, men filholderprogramvaren er suboptimal - så du må nok fortsatt styre selv på motorvei. Setene er litt harde, men med god støtte. God kjørestilling for langtur.

Gode argumenter. Jeg skulle kanskje nevnt kjøremønsteret mitt, ja. Jeg bor i Stavanger hvilket betyr at «vinter» er nærmest ikke eksisterende. Vi nærmer oss null grader men går sjeldent under. Mye regn, ellers på året, med rundt 8-13 grader mesteparten av tiden. Jeg pendler stort sett til jobb via motorvei (en ca 8 km kjøretur) og tar til tider ut for å besøke familie i Haugesund eller på Jørpeland. Med andre ord kjører jeg sjeldent langt, men bor nært sentrum så det blir litt bykjøring, om enn i en nokså liten by. Det lengste jeg ville vurdert å kjøre før fly ble et foretrukket alternativ er Kristiansand eller Bergen. I følge Google er der snaue 210-230 km til begge disse.
#4
Mazda MX-30 / Mazda MX-30 eller 2019 Hyundai Ioniq
søndag 13. september 2020, klokken 13:43
Hei godtfolk. Jeg har ordna litt på boliglånet og allokerer meg en sum penger til ny(ere) bil. Valget står nå mellom en kliss ny MX-30 og en ca 2019 Hyundai Ioniq. Disse er priset noenlunde likt - Ioniq gjerne en titusenlapp billigere, har noenlunde likt utstyrsnivå (First Edition vs fullt utstyrt Ioniq) og kommer begge med vinterdekk inkl. Ioniq blir da en bruktbil. Hadde egentlig bestemt meg for MX-30 men så var det denne tvilen da.

Ny bil. Mer verditap. Bedre komfort. Kortere rekkevidde. Mer risiko med potensielle barnesykdommer...

Eller en som er veldig godt etablert og sannsynligvis ett av de beste valgene i prisklassen, med litt mer rekkevidde (230-250 for Ioniq vs rundt 200-220 for MX-30) Ioniq ser desidert mindre digg ut, og er sannsynligvis ikke fullt så behagelig å kjøre.

Smertegrensa mi ligger på rundt 260.000. Jeg spør meg til råds. Hva mener folk? Er det andre alternativer? Jeg ønsker ikke å ofte komfort for ren rekkevidde, og derfor er ikke inngangsmodellene av Peugeot e-208 eller e-Corsa så aktuelle. De har jo ikke «ordentlig» ACC en gang... Men på samme tid hadde det vært fint med lengre rekkevidde også, da...

Skal prøvekjøre en Ioniq til uken, og MX-30 den 25. september når den er kommet til forhandler. Kan jo væte svaret blir soleklart etter prøvekjøring....
#5
Zoe / Sv: Problemer med ladebøtte på hjemmelader
tirsdag 08. september 2020, klokken 18:58
Hei igjen. Jeg fant ut hva det var. Det var rett og slett jordingsskinna som hadde falt ut av støpselet. Når bøtta gjorde sin jordingssjekk feilet den og dermed ladet den ikke. Etter byttet skinne ladet den helt fint. :)
#6
Zoe / Problemer med ladebøtte på hjemmelader
onsdag 05. februar 2020, klokken 20:10
Lenge siden jeg har hatt problemer med Zoe'n min, men nå dukka det opp noe snodig.

Da jeg kjøpte min Zoe fulgte det med en sånn "ladebøtte" aka hyttelader. Den gule, store, eldre versjonen som veier i overkant av 30 kg. (se bilde). Denne skal lade, og har ladet på ALT. Hjemme i bestemors garasje. På stikk på jobb. I det hele tatt - aldri vært et problem. Forhandler sa også da jeg kjøpte bilen at denne bøtta skulle godta alt og transformere om til 400V slik at Zoe'n kan lade.

Men nå for første gang nekter bøtta å lyse grønt. Den lyser rødt på en hjemmelader her i bygget. Se vedlagt bilde. Jeg prøvde å stikke iPhone laderen i denne hjemmeladeren, og den lader helt fint. Men bøtta blodnekter å gi grønt lys. Jeg kontrollerte bøtta på jobb igjen og der lyser den grønt og lader som normalt. Er det noen som har erfaring med denne typen lader, eller har peiling på hva som kan være galt her? De andre som har brukt denne hjemmeladeren har aldri hatt problemer sier de.
#7
Zoe / Sv: Lading av min nye (brukte) Zoe.
fredag 10. mai 2019, klokken 07:27
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 09. mai 2019, klokken 17:02
Dette er nok heilt sikkert TN nett. Løysinga er desverre ikkje lov til å lade frå men da er ein annen diskusjon.

Hvis da fungerer fint med bøtteladeren så set du igjen med 2 feil det kan være:

1. Feil i da elektriske anlegget. Hadde det vært jordfeil så hadde du fått kortsluttning og sikringen ville slått ut momentant. Da kan være andre feil som oppstår mest sansynleg i ein av dei andre bilane. Prøv å lade når du er alene på kursen og sjå om det same skjer. Hvis da fungerer så er det støy frå dei andre bilane som er problemet.

2. Feil på ladekladden. Da forekommer. Er dette ein orginal ladekladd så bør den ikkje ha problem med komunikasjonen til bilen. Viser da noko feilmelding når bilen lader elelr etterpå?

Hei,

Jeg mener at den ladet okay når den var alene om kursen. Usikker da jeg kun testet i et par minutter. Men forhandler mente også at "forstyrring" fra de andre bilene på samme kurs fikk laderen til å slå ut med feil. Men; laderen viste kun grønt på READY selv da den ikke ladet. Ingen feilmelding i bilen og ingen på laderen. Jeg vil tippe det er pga ladingen er satt opp feil her på bygget? Det skal vel strengt tatt være en kurs per punkt? Her er det som nevnt punkt per kurs, men kursen er 32A.
#8
Zoe / Sv: Lading av min nye (brukte) Zoe.
torsdag 09. mai 2019, klokken 12:14
Sitat fra: TB på onsdag 08. mai 2019, klokken 18:58
Du må ta rede på om det er TN, eller IT nett. Å bare teste en gang er ikke godt nok, det kan være jordfeil som kommer og går som lurer deg / bilen. Du skriver ladere på 10A, og kursen var 32A.

Om du mener at tre ladere er koblet til en 32A kurs er det trolig TN, det ville ikke gå på IT nett.

Å finne ut om det er TN eller IT er normalt ikke så komplisert. TN nett bruker å være godt merket med røde skilt på tavler 400 V TN. Sikringene for trefas er fire moduler brede. (L1,2,3 + N)

IT nett skal være merket med blå 230 V IT skilt, men disse er ofte eldre, og ikke alltid merket.
Sikringene for trefas er tre moduler brede. (L1, 2,3)

Om du har TN skal den enkle nette laderen fungere. Men, er det IT må du ha den tunge bøtta.
Dette er den store ulempen med Zoe, det er ellers en fin liten rimelig bil.

Skal du lade den hjemme må du sjekke hva du har der. Det er også mulig å fastmontere en trafo, og dermed lade raskere enn 10A.

Hei, og takk for godt svar. Det må da være TN nett, for det er tre separate stikk koblet opp mot en og samme kurs på 32A. Sikringen ser ut til å ha fire moduler, som du sier, men du ser det kanskje bedre enn meg. Legger ved et bilde.

Forhandler forklarer at det er godt mulig problemet er at den nette laderen er "intelligent" og har en rekke sjekker den kjører for å sikre trygg lading. En av disse sjekkene slår ut på at andre bruker samme kurs elns. Kan det være det? Bøtte-laderen lader fint, om en HIMLA treigt!

[ You are not allowed to view this attachment ]
#9
Zoe / Lading av min nye (brukte) Zoe.
onsdag 08. mai 2019, klokken 12:42
Hei,

Kjøpte nettopp en brukt Zoe 2014 av gammel type (den med 43 kW "hurtig"-lading). Fikk valget mellom å få med en helt standard stikk-lader som kun skal fungere på TN nett (tror jeg??), eller en såkalt hyttelader - en sabla tung murstein av en lader som lader over alt. Jeg testet den nette TN laderen på jobb - det er kun der jeg lader - og den ladet fint. Men nå, når jeg lader i dag så går laderen av og på. Typisk 1-2 minutter på, 10 sekunder av, så på igjen før den til slutt gir seg. Den lyser grønt på "Ready" og ikke noe på fault, men lader altså ikke.

Sjekket kursen som tar for seg tre ladepunkt. Alle tre i bruk, en av meg og de to andre av andre. Alle laderne var 10A og kursen er 32A. Sikringen var ikke gått. Likevel ladet ingen av de tre bilene som var koblet til.

HJELP! Noen som har vært borti dette før?? Burde jeg gå for hytteladeren likevel??? Forhandler sa at dersom det ikke hadde vært TN nett så hadde ikke laderen fungert over hodet - ikke en gang litt. Har bedt vaktmesteren her på bygget sjekke kursen men er det noen som har innspill?

På forhånd takk
#10
Sitat fra: Oli på lørdag 28. juli 2018, klokken 21:16
Sitat fra: arthur på lørdag 28. juli 2018, klokken 09:20
Sitat fra: Oli på fredag 27. juli 2018, klokken 11:08
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 22. november 2017, klokken 20:53
Jeg monterte denne i min Miev i sin tid:
https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-For-Mitsubishi-Mirage-Attrage-Adjustable-Armrest-Arm-Rest-Car-Accessories-Console-Box-Storage-Box/1745934897.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.kdEzT6

Den passet faktisk perfekt og var solid så lenge jeg hadde bilen, bortsett fra at stoffet var i en annen nyanse enn setene. Ble veldig bra med midtarmlene!

Kan poste resultater hvis det er ønskelig.

Yes please!  :+1:Venter med å bestille selv til du har fått det plass og rapporterer tilbake.
Den er grei! Da skal jeg passe på å gi tilbakemelding med bilder. Usikker på hvor lang tid det går før jeg mottar det, men vi ser! :P

Ja, da var armlenet kommet i posten, og det passet ikke litt en gang. Det ble alt for trangt mellom fører og passasjersete til å få montert det, da "klossen" det monteres på er for brei. Vet ikke om selger har lagt ut et annet armlene i samme annonse, eller om AppleKnocker har hatt en annen utgave av bilen?? Ingen mulighet til å få det til å passe i min, i alle fall.

Men så kom armlenet rent tilfeldig frem med en liten skade, så jeg får i alle fall hele beløpet refundert! Hell i uhell, da. :)
#11
Sitat fra: ElBjarne på søndag 29. juli 2018, klokken 10:45
Inspisér bilnøkkelen og forsikre deg om at plastkapselen sitter godt sånn at chip'en ikke faller ut. Snakker av dyrekjøpt erfaring!


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Bilnøkkelen sitter som et skudd den, enn så lenge i alle fall! :)
#12
Sitat fra: arthur på lørdag 28. juli 2018, klokken 09:20
Sitat fra: Oli på fredag 27. juli 2018, klokken 11:08
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 22. november 2017, klokken 20:53
Jeg monterte denne i min Miev i sin tid:
https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-For-Mitsubishi-Mirage-Attrage-Adjustable-Armrest-Arm-Rest-Car-Accessories-Console-Box-Storage-Box/1745934897.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.kdEzT6

Den passet faktisk perfekt og var solid så lenge jeg hadde bilen, bortsett fra at stoffet var i en annen nyanse enn setene. Ble veldig bra med midtarmlene!

Kan poste resultater hvis det er ønskelig.

Yes please!  :+1:Venter med å bestille selv til du har fått det plass og rapporterer tilbake.
Den er grei! Da skal jeg passe på å gi tilbakemelding med bilder. Usikker på hvor lang tid det går før jeg mottar det, men vi ser! :P
#13
Sitat fra: Livsforvalteren på fredag 27. juli 2018, klokken 11:50
Gratulerer med bra bil :) Kjøpte -11 selv i mai i fjor. Brente meg på at AC-kompressoren røk, ingen billig affære. Hadde jeg visst mer om det når jeg kjøpte bilen ville jeg fått utført en AC-service, om det ikke allerede er gjort, for å sikre at det er godt med gass i systemet. Ble fortalt at kompressoren røk da den prøvde å pumpe på et tomt system.

Ikke dumt å få det sjekka! Har ikke vært noen "hvesing" enda, i alle fall så det er da et godt tegn. Men absolutt verdt å ta til vurdering. Takk!
#14
Hei, godtfolk! Nytt medlem, her. Akkurat kjøpt meg en brukt i-MiEv i påvente av Model 3 som selvsagt har levering langt ut i 2019. Jeg fant en lokalt her i Stavanger.

En 2011 modell som er "strøken", har fått Tuffcoat behandling i 2014 av Dinitrol, og er kjørt ca 58.000 km. Bremseskiver og klosser ble byttet i 2017 ved eu godkjenningen.

Selger sa han fikk ca 120 km rekkevidde pr dags dato, og det ser ut til å stemme bra. Nå har jeg altså bare hatt bilen i to dager, men den har 107 km oppgitt når den er fulladet, og nå har jeg kjørt ca 20 km. For det har den trukket meg ca 13-14 km. Da har jeg tillatt meg å ha på lufting (men ikke AC), musikk og ladet telefonen mens jeg har kjørt.

Synes bilen er helt super. Enkel, ja, men super. Har bestilt meg et armlene på nettet og gleder meg til å installere!

Har bestilt meg bombrikke så den er på vei i posten.

Lurte egentlig bare på om folk har noen tips / hint som er helt nødvendige for denne bilen, eller noe jeg burde vite om? Synes selv den går som en klokke og rekkevidden er knallgod (i mine øyne) for en så "gammel" MiEv.  :D :D :D
#15
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 22. november 2017, klokken 20:53
Jeg monterte denne i min Miev i sin tid:
https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-For-Mitsubishi-Mirage-Attrage-Adjustable-Armrest-Arm-Rest-Car-Accessories-Console-Box-Storage-Box/1745934897.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.kdEzT6

Den passet faktisk perfekt og var solid så lenge jeg hadde bilen, bortsett fra at stoffet var i en annen nyanse enn setene. Ble veldig bra med midtarmlene!

Hallo, godtfolk! Akkurat kjøpt meg en brukt i-MiEv og eg kjempefornøyd så langt. 2011 modell, kjørt 58.000 og med ca 120 km rekkevidde fra hva jeg kan regne meg frem til.

Har bestilt dette armlenet og gleder meg masse til å installere. Kan poste resultater hvis det er ønskelig. Sikker en haug med folk som er gira på å etterinstallere slike ting selv i og med at Mitsubishi tar type 4000 for et originalt armlene.  ::) ::) ::)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA