Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sindreisen

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Bytte 20" fra ID4 mot 19"Levert med Enyaq
torsdag 06. mai 2021, klokken 09:39
Jeg kan kanskje være interessert i dette! Henter bil i morgen.

#2
Dette kan jo være relevant for noen å vite: Originalt delingsnett mellom bagasjerom og baksete er kun mulig å bruke hvis bilen er bestilt med dette. Fester monteres ved produksjon av bilen. Lastegitter/grind bruker visstnok ikke disse festene, og det kan derfor brukes på biler som er produsert uten delenett.

For vår del er det relevant info fordi vi ikke finner et bur som er stort nok til vår hund uten å være i veien for skiluke, og derfor vurderer grind. Bruk av skiluka sammenfaller jo som regel med at bikkja skal være med :)

#3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kongsberg
mandag 04. februar 2019, klokken 15:13
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 04. februar 2019, klokken 13:49
Vet det var tegnet inn ladere på Kongsbergtoppen, når det bygges ny matbutikk der. Men klarte ikke å få klarhet i om det var hurtigladere. Og så kommer det trolig hurtigladere på ny Circle K (og kanskje på Max?) på Diseplass.

Vet ikke akkurat når det er planlagt at Max/Circle K skal åpne. Nyveien/tunnellen skal åpne i høst, så ville nesten anta at dette åpner kort tid etter veien åpner. Sikkert i løpet av 2020, i hvert fall.

Veldig interessant info for oss som ikke abonnerer på Laagendalsposten :)
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kongsberg
mandag 04. februar 2019, klokken 13:37
Kongsberg fremstår som et sort hull i ladenettet til samtlige operatører. Fordi det ikke fristet å kjøre omveien til Moane, endte vi opp med å kjøre Oslo- Kongsberg - Hovin i Tinn kommune og tilbake via Kongsberg og ned Sandsvær til Grelland ved E18, en rundtur på rundt 30 mil, uten tilgang på hurtiglading på veien. Vi trodde det var lader på Drammensveien 1/Shell Express, men den er sporløst forsvunnet, og det helt uten forklaring. Får prise seg lykkelig for at vi har bil med en viss rekkevidde...

Gitt Kongsbergs posisjon som knutepunkt for hyttetrafikk både til Blefjell, Veggli, mange destinasjoner i Telemark og andre steder, en brukbart stor befolkning og det nå lett ironiske tilnavnet "teknologibyen", synes jeg man burde kunne forvente bedre.

Shell Numedalsveien hadde vært en perfekt plassering for ladestasjoner som kan betjene alle som skal til fjells, og i tillegg ville de ligge mye nærmere sentrum enn Moane. I tillegg må da Skollenborg være et vel så opplagt sted å ha ladere om det Moane er?
#5
Hyundai KONA / Sv: Hund i Kona
mandag 03. desember 2018, klokken 22:57
Sitat fra: e-curious på mandag 03. desember 2018, klokken 21:52
Jeg finner ikke Kona på Guardsman sine sider :(

Det kan bestilles via Hyundai Norge tror jeg.
#6
Hyundai KONA / Sv: Hund i Kona
mandag 03. desember 2018, klokken 12:14
Jeg tenkte jeg kunne dele det jeg har av informasjon om hund i Kona, siden det har tatt en del tid å fremskaffe alt. Kona er kanskje ikke den enkleste bilen for de av oss med hunder av en viss størrelse, men mulig er det iallfall. Jeg gikk på en smell og kjøpte lastegitteret, men dette kan jo hjelpe andre til å gjøre et mer informert valg.

I hovedsak har man valget mellom 1) lastegitter og hunden mer eller mindre løs i bagasjerommet, eller 2) bur. For andre biler finnes det ekstraløsninger, som Travall Boot Divider, men jeg har ikke klart å finne en eneste solid løsning til Kona. Etter kontakt med Travall, viser det seg at de har droppet å utvikle denne skilleveggen for Kona, med begrunnelsen av bagasjerommet er for lite. VarioCage lager også diverse snedige produkter, som en skillevegg og en yttergrind (sistnevnte vil sammen med lastegitter gjøre hele bagasjerommet om til et bur), men ingen av disse passer Kona. Guardsman, som også lager lastegittere til Kona, har ingen planer om å lage skillevegg. Det er altså lastegitter, alene, som er eneste mulighet, sett bort fra bur.

1) Av lastegittere som er til salgs, har jeg funnet to produsenter som lager skreddersydde løsninger av tilsynelatende høy kvalitet: Travall og Guardsman. https://www.guardsmandogguards.co.uk/ lager (i følge dem selv) det lastegitteret som selges som originalt Hyundai-tilbehør. https://www.travall.co.uk/, som jeg har kjøpt, virker som tilsvarende kvalitet. Ut over dette finnes det en drøss med universalgittere o.l., men disse virker ikke spesielt sikre ved en eventuell kollisjon.

2) Av standard hundebur som passer Kona (av maksimal størrelse), har jeg funnet to. Det ene er Variocage https://www.bsbildeler.no/Hundebur-ENKEL-COMPACT-XL-P289134.aspx, som koster over 5000 kroner. Dybden på dette buret er justerbart, så det skulle få plass på nesten minste nivå. Det andre er b-Safe Medium Wide Pro, som koster omtrent halvparten https://www.billige-hundebur.com/hundebur-til-1-hund/b-safe-medium-wide-pro.html. Disse burene skulle være store nok til for eksempel kleiner münsterländer, breton eller kanskje border collie. I tillegg lager Kela, Trønderbur og Aluconsult skreddersydde bur.

Siden jeg kjøpte lastegitteret fra Travall i troen på at de ville lage skillevegg også, og endte skuffet, kommer jeg til å leve med lastegitter og lage en enkel skillevegg selv.
#7
Hyundai KONA / Sv: Hund i Kona
fredag 30. november 2018, klokken 13:34
Kan jeg spørre når du fikk den tilbakemeldingen? Og hvordan kontaktet du de?

Jeg fikk dette svaret (19. november) da jeg kontaktet de på e-post: "Thanks for reaching out. I can confirm that the products are currently in development. We expect them to be available early next year."

Har også lagt inn gjentatte registreringer av "let me know when in stock".

Litt frustrerende om de ikke lager deleveggen, nå som jeg har bestilt og mottatt lastegitteret....

EDIT: Jeg sendte en e-post på nytt i formiddag, og fikk svar etter bare et par timer - god kundeservice iallfall.
Travall bekreftet at de ikke kommer til å utvikle skillevegg for Kona.

For de som ikke har bestilt allerede, går det jo an å prøve å mase på konkurrenten:https://www.guardsman.co.uk/en/index.html

For meg som har kjøpt lastegitteret allerede, blir det vel mer aktuelt å tenke ut en DIY-løsning, for å unngå at bikkja legger beslag på hele bagasjerommet...




#8
Hyundai KONA / Sv: På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her
tirsdag 16. oktober 2018, klokken 21:05
Oppdatert leveringstid på e-post i kveld: februar 2019. Kønummer 22XX.
#9
Tja, var vel i humør til å sette ting litt på spissen da  :D (ja, jeg vet Jaguar også er del av et større konsern).

Hyundai-konsernet er listet som tredje største bilprodusent på Wikipedia, etter Toyota og VAG.

I oktober har det så langt blitt levert 144 iPace, noe som bringer totalen levert til Norge opp til 284 på under to måneder. Hyundai har på sin side levert 5 Kona EV så langt denne måneden, med en total på 467 i løpet av (i hovedsak) to og en kvart måned. Skal egentlig ikke så mye fantasi til for å se for seg at "lille" Jaguar passerer Hyundai om kort tid.
#10
I leveranser til Norge. Og det selv med et solid forsprang... Joda, skjønner at iPace passer fete norske lommebøker ekstra godt, men begynner nesten å frykte at det er noe i dette "compliance car"-gnålet man kan lese om på internasjonale elbilnettsteder  :-\  De ønsker kanskje ikke å selge Kona ev i noe særlig antall, all den tid etterspørselen langt overgår tilbudet.

Dette er ikke ment som et syteinnlegg for egen del, regner med å få bil omtrent på nyåret. Er derimot pessimistisk på vegne av elbilrevolusjonen, som synes å gå alt for sakte.
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading Tinn Kommune
torsdag 20. september 2018, klokken 13:02
Hva med oss som kjører på østsida av Tinnsjå? (fylkesvei 364) :) Hadde vært gull med lademuligheter i Hovin og Austbygdi. Blir en drøy omvei å kjøre via Veggli, Rjukan eller Notodden, når man kommer fra Kongsberg i utgangspunktet. Hvem kan man mase på? Matkroken eller Statoil kanskje? Eller kommunen?
#12
Hyundai KONA / Sv: Hund i Kona
mandag 13. august 2018, klokken 16:51
Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 13. august 2018, klokken 13:56
Sitat fra: sindreisen på mandag 13. august 2018, klokken 11:35
Jeg har også vurdert lastegitter i kombinasjon med en romdeler, for eksempel den fra Travall om det blir mulig å få tak i.

Veldig kurant å bestille direkte fra www.travall.co.uk :)

Er det egentlig så kurant?  :police: Sjekket nettopp innom nettsiden, og både Travall Guard og Travall Dividider er "out of stock". Sjekket for noen måneder siden også, og det var samme sak da. Enten har de verdens minste varelager, eller så produserer de på forespørsel - om man trykker på "let me know when this product is in stock". Ikke vet jeg, men det virker litt utfordrende å få bestilt  :-X

#13
Hyundai KONA / Sv: Hund i Kona
mandag 13. august 2018, klokken 11:35
Jeg har også vurdert lastegitter i kombinasjon med en romdeler, for eksempel den fra Travall om det blir mulig å få tak i. Alternativt finnes det jo flere som spesialbygger hundebur etter mål i Norge. Litt avhengig av pris, tenker jeg at bur nok er en mer robust løsning. Vi skal ha inn en hund på 22 kilo, og etter å ha kikka på bagasjerommet til bensin-Kona tenker jeg at bikkja trenger omtrent 2/3 av gulvarealet. Fortsatt plass til en koffert ved siden av, med andre ord (og kanskje noe småtterier oppå buret).
#14
Hyundai KONA / Sv: Plastidip som beskyttelse?
onsdag 04. juli 2018, klokken 13:30
Det er jeg klar over. Men nå finnes det jo andre avfettingsprodukter, og trådstarters tanke var dessuten å bruke plastidip inni bilen. Avfetting inne i bagasjerommet blir neppe et problem. Men blir det et problem å få det av igjen på interiørplast?
#15
Hyundai KONA / Sv: Plastidip som beskyttelse?
onsdag 04. juli 2018, klokken 11:50
Vurderer også å bruke noe plastidip. Gjennomsiktig, kanskje på grillen eller større deler av fronten, for eksempel, for å beskytte mot steinsprang.

Det jeg ville vært litt redd for, er å bruke Plastidip på ikke-glatte overflater. På Youtube finner man noen eksempler på folk som har slitt med å få av plastidipen igjen. Ofte er grunnen at de har brukt for få/tynne strøk. Hvis det er noen som har erfaring med å bruke det på ruglete plast, hadde det jo vært topp med råd.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA