Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Turbato

#1
Herlig! Kvål vil tette et hull langs E6 mellom Støren og Klett, og butikken ligger dessuten rett ved europaveien (til forskjell fra laderne på Støren).
#2
Sitat fra: Eirik Norum på tirsdag 12. januar 2021, klokken 10:56
Hei.
Ser på muligheten til å kjøre langs kysten fra Brønnøysund til Bodø i sommer. Ser at det er ett stort gap mellom Sandnessjøen og Bodø. Med en Hyundai Ioniq med relativt lite batteri så er 350 km litt langt. Ser at det i 2019 var skrevet om 5 nye ladestasjoner langs FV17. Noen som vet noe mer om dette og eventuelle andre ladere som kommer opp de neste månedene?

"Gjennom konkurransen som utlyses nå skal det etableres fem ladesteder langs Fv17 (bedre kjent som Kystriksveien),...
Søknadsfristen for utlysingen er 28. februar 2020. Alle laderne må være på plass og i drift innen 18 måneder etter at Enova gir tilsagn. I praksis vil dette si senest i løpet av oktober 2021."
Kilde:
https://presse.enova.no/pressreleases/stoetter-hurtigladere-langs-kystriksveien-og-lofoten-2948353

Det ble en ny utlysning: https://presse.enova.no/pressreleases/hurtiglading-i-nordland-enova-proever-paa-nytt-3015649

Fristen utløp i desember. Søknader behandles nå.
#3
Sitat fra: Esop på tirsdag 24. november 2020, klokken 09:24
Jeg har fått oppdatert bilen. Jeg mistenker at regenereringen er langt svakere enn før. Har "alltid" hatt på automatisk rekuperasjon.

Flere som har samme opplevelse?

Jeg synes i alle fall å ha lest at bilen etter oppdatering er forsiktigere med regenereringen når batteriet er nesten fullt. (Jeg har ikke utført oppdateringen selv ennå, fikk nettopp brev.)
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
fredag 17. juli 2020, klokken 10:55
Sitat fra: THE på fredag 17. juli 2020, klokken 09:41
Med alle spørsmål som kommer til hotellresepsjonene om lademuligheter i år så blir det nok litt mer fokus på å kunne tilby lading.
Håper du har rett. Og håper at de åpner for å booke kapasitet. I virkelig grisgrendte strøk holder det ikke at hotellet kan tilby ladere om de ikke kan garantere at du får ladet.
#5
Sitat fra: GOLF-raider på torsdag 16. juli 2020, klokken 14:11
Dagens hurtigladere er gjerne utstyrt med begge ladestandardene hvilket fordyrer ladestasjonen med kanskje 30 %.

"Det er ikke noen stor ekstrakostnad å utstyre en ladestasjon med en CHAdeMO-kabel. Askeland forteller at dette koster i området rundt 20.000 kroner."

https://www.tu.no/artikler/nissan-dropper-pluggen-pa-ny-elbil-ikke-slutt-for-chademo-riktig-enna/496049
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
onsdag 15. juli 2020, klokken 13:49
Nå vet ikke jeg hvor reisen din starter, men sørger du for at du har lading der du skal overnatte i Namsos ville jeg ikke vært så bekymret.
#7
Hurtiglading i Trøndelag / Sv: Hurtiglader Berkåk
onsdag 15. juli 2020, klokken 10:33
Stedet fanger opp trafikken fra både E6 og Østerdalen. Blir ikke mer eminent plassering for lynladere med det servicetilbudet de har der, som du sier. For oss forbrukere, i alle fall.
#8
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 08. juli 2020, klokken 14:46
Jeg tror det hadde hjulpet med mer informasjon. Feks at det var pålagt å vise mer info på display mens man ladet. Feks NOK/kWh slik at man klart å tydelig ser hvor ulønnsomt det er å fullade.

Det er et veldig godt forslag. En del biler og ladere oppgir jo ikke engang ladehastigheten, så folk har jo ikke peiling på ulempene ved å bli stående. Hvis forbrukerne både får se at hastigheten stuper ("du kaster bort tida di her") og at NOK/kWh-skyter i været ("du kaster bort pengene dine nå") skulle man jo tro det funker på enkelte.
#9
Ja, det innebygde kartet er nær ubrukelig når det så ofte ikke er til å stole på til navigasjon, dessverre. Men om den henter ladestasjoner fra NOBIL-databasen kunne jeg i det minste ha brukt funksjonen som informerer om nærmeste (hurtig)lader ...

PS: Holder det ikke med rekkeviddeinfo i midten av speedometeret bak rattet? Eller kjører du alltid i Sport Mode? ;)
#10
Når man kjører med batterikapasitet på høyre del av infotainment-skjermen viser bilen også avstand til nærmeste lader. Denne inkluderer imidlertid også sakteladere, noe som kan være nyttig inniblant, men som nok var nyttigere på min gamle Leaf enn på Kona. Heller enn stikkontakter på alskens helse- og velferdssenter kunne jeg tenkt meg å bare få opp nærmeste hurtiglader der. Er det mulig?

Hvordan løser dere andre jakten på hurtigladere i fart?
#11
Hyundai KONA / Sv: Spørsmål om Bluelink app
mandag 13. juli 2020, klokken 12:42
Aner ikke. Jeg bruker bare appen til å starte oppvarming/nedkjøling, åpne/låse dørene og sjekke batterinivå. :)
#12
Hyundai KONA / Sv: Spørsmål om Bluelink app
mandag 13. juli 2020, klokken 10:09
Distance to Empty, altså den anslåtte rekkevidden til bilen din basert på batterinivå og tidligere forbruksmønster.
#13
Det blir vel norgesferie i elbil på mange i år, hvor lading om natten blir å foretrekke. Jeg er ny med elbil og kan fint lite om lading som ikke er hjemmelading eller hurtiglading. Hva bør man ha med seg i bilen av andre kabler eller adaptere i sommer? Kan man for eksempel lade bilen på bobilplasser på campingplassene, har de vanlig stikkontakt eller snakker vi røde eller blå industrikontakter? Går det for det samme om man kjøper 16A eller 32A adapter? Ja, dere skjønner tegninga.
#14
Ligger ikke Grønn Kontakt på Storlien i noe ladekart?
#15
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 03. april 2020, klokken 13:10
Circle K Sandvika har nå utvidet slik at det er hele 4stk 150kW ladere med CCS og 2 stk 50kW ladere med CCS/ChaDeMo. Alle laderne er under tak :-)
[ You are not allowed to view this attachment ]  
Herregud så deilig å se hurtigladere plassert like prominent og komfortabelt som bensinpumper!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA