Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ricu

#1
Model 3 / Sv: Nyttelast M3 - Fra 374kg til 313kg??
torsdag 10. juni 2021, klokken 20:44
Ser jeg har hatt en feilkobling her. 313 kg er selvfølgelig med 75 kg sjåfør inkludert, som nevnt tidligere i tråden. Da vil det heldigvis etter ny kalkulasjon være plass til 70+ kg bagasje :)
Da slipper jeg å droppe av kona hvis man skulle bli stoppet  ;)
#2
Model 3 / Sv: Nyttelast M3 - Fra 374kg til 313kg??
torsdag 10. juni 2021, klokken 10:46
Hva betyr dette i praksis? Ser at hvis hele familien blir med på tur, så overstiges 313 kilo, uten bagasje. Da vil man vel i utgangspunktet kjøre ulovlig? Har aldri vært stoppet i vektkontroll, men dersom uhellet først er ute kan man vel få trøbbel i forhold til forsikring?
#3
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 19. mai 2020, klokken 17:59
Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 19. mai 2020, klokken 17:45
Sjokkresultat for Tesla.

Noen som har tilgang og som i korte trekk kan si noe om hva dette sjokket er? https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/g7q9Kq/stor-undersoekelse-bilene-vi-er-mest-og-minst-fornoeyd-med
Ender på en 17. plass i eiertilfredshet. Kritikken går mot verksted-, service- og forhandleropplevelse. Lojaliteten er
derimot fortsatt skyhøy.
#4
Tesla / Sv: Vedlikeholdsutgifter
søndag 06. oktober 2019, klokken 11:24
På min nåværende X1, snart 10 år gammel- kjørt 152K, så har det kun vært serviceutgifter til nå.
Men blir jo noen kroner av det også. Siste årene ca. Kr. 5-10k i året ut i fra kvitteringene jeg finner.

Har nå en feil på ryggesensor, men fikser den (forhåpentligvis) selv for kr. 1-2K i deler.

Men, føler at jeg nærmer meg punktet hvor dette vil snu.
Eldre BMW'er ryktes å være dyre i drift, så satser på å gå hel-elektrisk i løpet av året :)
#5
Polestar 2 / Sv: Prisen er klar
lørdag 05. oktober 2019, klokken 13:45
Sitat fra: Chimp på lørdag 05. oktober 2019, klokken 13:34
Sitat fra: ricu på lørdag 05. oktober 2019, klokken 13:22
Høyden under tak i baksetet ble jeg også litt usikker på. Er selv 180cm høy og satt greit, men lurer på
om en person på 185+ kanskje ville tatt i taket?
Hvis man vil slå i taket i en sedan klarer man det ved å sitte rett som en pinne, også 180 høy går sikkert det an med litt velvilje.
De fleste slipper seg litt ned, sitter med rumpa litt ut på setet og bruker benlengden istedet.
Så mitt standpunkt er at en 2 meter høy mann klarer å bruke de fleste biler bare personen i setet foran gir han litt benplass.

Ville ikke droppet bilen pga dette:)
Forsåvidt enig i det. Nå er det heller ikke ofte vi kjører hele familien i bilen heller, og de gangene dette skjer,
hvis høyde skulle være ett problem, er det bare å flytte sønnen fram i passasjersetet og kona bak i baksetet :)

#6
Polestar 2 / Sv: Prisen er klar
lørdag 05. oktober 2019, klokken 13:22
Var innom Skur 2 i Stavanger i dag og så på bilen.
Som andre har nevnt så gir den et solid inntrykk. Utstillingsbilen virket å være veldig
godt skrudd sammen.

Likte veldig godt førerplassen og skjerm. For egen del liker jeg godt fysiske knapper til
en del funksjoner, så likte denne litt bedre enn TM3s minimalistiske stil.
Jeg er litt usikker på høyden på midtkonsollen. Føltes litt høy, men det er kanskje en vanesak.

Høyden under tak i baksetet ble jeg også litt usikker på. Er selv 180cm høy og satt greit, men lurer på
om en person på 185+ kanskje ville tatt i taket?

Men alt i alt virker det som en veldig bra bil. Var egentlig klar for å bestille en TM3, men ble fryktelig usikker
nå. Samtidig er det vel bare noen dager til vi får mer informasjon om XC40 Electric også, så må vel avvente
enda litt før beslutning tas. Uansett hva det blir, så er det flott at det endelig begynner å komme en del
alternativer hva gjelder merke, form, fasong og motorisering :)
#7
Tesla / Sv: Tesla på 4de-plass i pålitelighet - ny kåring
fredag 13. september 2019, klokken 20:45
Sitat fra: Jejl på fredag 13. september 2019, klokken 16:02
Denne undersøkelsen i pålitelighet må være på bakgrunn av antall feil/mangler som fører til driftsstans?

Det er vel nokså sjelden at Tesla får feil som gjør at bilen ikke er kjørbar. Jeg, eller noen av de andre jeg kjenner som kjører Tesla har ihvertfall ikke opplevd det.

Fra Whatcar.com:
Our aim is to gather information about the dependability of as many car models as possible and share this with you to help you make the most informed buying choices. As well as faults, we want to hear about the quality and cost of repair work on your cars, so we can tell you who will offer the best – and worst - service.

Så det er vel kort og godt en spørreundersøkelse blant What Car? leserne?
Tydeligvis mange fornøyde Tesla-eiere  :+1:
#8
Sitat fra: eivhelle på lørdag 07. september 2019, klokken 19:02
Sitat fra: Nei til klimasvindel på lørdag 07. september 2019, klokken 09:39

Michael Mann, oppfinneren av den falske temperaturkurven "Hockeystick".
Mer om jukset fra Michael Mann, samt tapet i rettsaken mot Tim Ball

https://duckduckgo.com/?q=michael+mann+false+temperature+tim+ball+court+case&t=canonical&ia=web

Noe av det mest latterlige er at menigheten tror at en rettssak beviser at "hockeystick" kurven til Michael Mann er feil. Tror de virkelig at jurister er de fremste ekspertene på klimaforskning? Og for øvrig hadde rettssaken ingenting med forskningen til Mann å gjøre. Det var Mann som saksøkte Ball for krenkende uttalelser. Så det var ikke vitenskapen som var tema, men derimot om Ball sine uttalelser om Mann var straffbare.

Denne rettsaken er vel en "defamation" sak, der Mann ikke likte at Ball mente han (Mann)
hørte hjemme i State Pen. og ikke Penn State? Ut i fra det jeg leser, så har den relevans til
forskningen da Ball og advokater har bedt om datagrunnlaget for Hockeystick teorien, noe
Mann nekter å utlevere eller advokaten rotet det til.

Mange av kildene jeg fant tilhører fanatikere på begge sider av debatten, så ville nok sett gjennom
rettsdokumentene først for å få en bedre oppfatning av saken og hvorfor den ble tapt.

#9
Når man regner på dette, så bør man ta hensyn til egen situasjon, bilbruk og økonomi.

Har du bil fra før men må skifte til ny/nyere bil, så kan det være økonomi i å bytte til elbil.
Har du ikke bil fra før, men skal ha ny bil så kan det også være økonomi
i å kjøpe elbil kontra fossilt.

Har selv et 9 år gammelt dieseldyr, som jeg ikke trenger å bytte ut enda.

Røfflig driftsutgifter:
Drivstofforbruk ca. 800 kr. måneden i snitt. Forsikring ca. 7500 per år. Reperasjoner/Service/verksted
ca. 5000-8000 i året. Veiavgift. Bompenger 300-400 kr. måneden.

Så for egen del ser jeg ikke noen økonomi i å skifte til elbil på mange, mange år.
Så fremt dieseldroget ikke finner på noen stunt som koster skjorta :)

Jeg ender vel opp med å måtte betale 2000-2300 mer i måneden for å gå over til elbil (TM3 LR AWD).
Dette vil i hovedsak skyldes lånekostnader.

Men økonomi er jo ikke alt, kjekt med noe nytt også :)

#10
Model 3 / Sv: Har du eller vurderer du å kanselere TM3?
fredag 10. august 2018, klokken 12:23
Vurderer å kansellere siden jeg reserverte meg for å få en billig ($35K) elbil med lang nok rekkevidde innen
rimelig tid (2019).

Etterhvert som tiden har gått og har fått tenkt litt rundt dette så er det ett par ting som gjør meg usikker:

1. Formfaktor: Kjører i dag en såkalt SUV og er veldig glad i fleksibiliteten stor bakluke gir i forhold til å frakte gjenstander (oppvaskmaskiner, tv'er, avfall til fyllinga etc.). Det mye omtalte tilhengerfestet, om det kommer, vil gjøre dette punktet til en ikke-sak.

2. Service-/verkstedsapparat. Har jo fått mye fokus i media, så regner med dette ordner seg på sikt. Men et lite usikkerhetsmoment.

3. Ymse informasjon (desinformasjon?) om autonome funksjoner som kan finne på å velge seg en avkjørsel som du ikke har planer om å ta. Tror kona, som også skal kjøre bilen, ikke vil synes mye om sånt. Kan kanskje slås av?

4. Media: Mediatrykket påvirker, og merker det i husholdningen med at min bedre halvdel etter å ha lest noen artikler i media regner med at Tesla går konkurs hvilken dag som helst og derfor ikke ønsker å kjøpe Tesla.

5. Og ikke minst: kommer $35K modellen før det innføres MVA og andre avgifter på elbiler her til lands? Dette kan forsåvidt også være ett argument for å beholde reservasjonen. Om det plutselig kommer avgifter fra 1.1.2020 så kan det sannsynligvis være mulig å få tak i en TM3 i en annen konfigurasjon før avgifter trer i kraft. Ut i fra produksjonstakt til andre aktuelle leverandører så er vel man allerede forbi 2020 dersom man ikke er på vente-/reservasjonsliste.

Kommer nok til å beholde reservasjonen en stund til for å se utviklingen litt ann.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA