Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ardevd

#1
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
torsdag 21. mars 2024, klokken 08:52
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 21. mars 2024, klokken 08:45Supert ardevd. Får finne frem den linken igjen og sende noen kroner  :+1:  :+1:

Man kan jo spørre seg hva Jaguar ønsker å oppnå med dette. Er det for å forbedre sikkerheten for oss bruker er det forståelig, men det kan fort ende opp med at de blir verdens mest eksklusive bilmerke som kun selger en handfull biler i året, noe de har snakket om, men da er det vel og kroken på døra...

Ikke godt å si, men jeg antar det er er forsøk på å styrke sikkerheten til plattformen deres. Det er isåfall helt feil løsning på problemet. Hvis de er bekymret for autorisert tilgang til brukerkontoer/kjøretøy kunne de implementert 2FA, sentralisert autentisering (som feks Porsche har), passkeys, etc.

Vi får se hva de gjør videre. :)
#2
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
onsdag 20. mars 2024, klokken 20:59
Denne gangen var det tydelig at JLR har lagt ned ganske mye innsats i å hindre analyse av APIet. Jeg blir litt provosert av sånt så jeg ofret nattesøvnen og fant ut av det til slutt. WattCat oppdateres snarlig. Så får vi se hva JLR finner på neste gang.
#3
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
onsdag 06. mars 2024, klokken 19:33
Ny oppdatering til WattCat lastet opp til Google Play. Kan ta litt tid før den går igjennom release review'en, men utifra litt rask testing her ser alt ut til å fungere fint igjen :)
#4
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
onsdag 06. mars 2024, klokken 16:45
Sitat fra: chargedup på onsdag 06. mars 2024, klokken 16:19
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 06. mars 2024, klokken 14:45Det er mer på det engelske forumet der mannen bak WattCat er på saken. Han har heller ikke fått beskjed og de fleste av hans kontakter er ikke der lenger eller svarer ikke

"ardevd" som han kaller seg her (og andre forum), er mannen bak Wattcat og postet 4 poster over din. Det meste av aktivitet på forum rundt I-pace er nå på det engelske forumet (evt facebook hvis man spør enkle spm) og det er flere medlemmer herfra som er ganske aktive der. Såvidt jeg vet har ikke ardevd I-pace lenger, men har fortsatt å vedlikeholde appen.

Tipper ardevd har lagt ned hundrevis, om ikke tusenvis, av timer (med hjelp fra andre frivillige).
Dersom dette skulle løse seg, anbefaler jeg alle som bruker appen til å donere en slant: https://liberapay.com/ardevd?fbclid=IwAR0NLKFgdle52eiEr3y24u9LGO_WekR8vXBbRAJYoY6bjy-nCFGLopUua3o
PS: Jeg har absolutt ingen relasjon til ardevd, bortsett fra å hatt veldig nytte av appen. Har vel kun sett denne linken delt en eneste gang på facebook siden til Wattcat, så jeg kan si med sikkerhet at han ikke gjør det for pengene  ;) .

Veldig synd dersom JLR ikke skulle tillate tilgang til API lenger.

Det var veldig hyggelig sagt. Heldigvis ser det ut til at WattCat kan leve litt lenger, men det er nå en fare for at JLR går hardere til verks for å slå ned på det de omtaler som «autorisert» bruk av APIene sine. Ettersom T&C ikke er endret så vidt jeg kan se og de ikke har verken svart på mine henvendelser eller delt noe informasjon åpent velger jeg å oppdatere WattCat og jlrpy slik at det fungerer igjen.
#5
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
onsdag 06. mars 2024, klokken 16:35
Restriksjonene JLR har implementert er så dumme at det er vanskelig å ta det seriøst. Forhåpentligvis kommer oppdatert versjon av WattCat før helgen :)
#6
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
onsdag 06. mars 2024, klokken 09:32
Da har dessverre JLR sperret tilgangen til APIene sine så WattCat fungerer per tid ikke. Skal undersøke om det er en vei rundt restriksjonene men med tanke på at JLR vurderte juridiske tiltak mot meg innledningsvis lover det ikke godt hvis de nå aktivt prøver å sperre WattCat og andre apper ute :/
#7
Jeg har ikke prøvd app-connect selv, men har ikke hørt annet enn at det skal fungere.

Du må ha DIMO sin OBD2 dongle dessverre (eventuelt heldigvis mtp sikkerhet) ettersom dongelen må ha internett-konnektivtet (LoRA / 4G)
#8
Disclaimer: Jeg har ingen tilknytning til DIMO utover at jeg synes det er et kult prosjekt med mye potensiale.

Elbiler (og moderne biler generelt) har et helt enormt antall sensorer ombord, og du som forbruker får sjeldent innsikt i noe av det. Det å vite batterihelsen (SoH) feks burde jo være noe alle elbiler gjorde lett tilgjengelig, men man må istedenfor krangle med verkstedet. I tillegg sendes mye av dataene hjem til prodsenten som så selger det videre til ulike tredjeparter.

Kort fortalt gir DIMO deg følgende:
- En fin mobilapp som viser data om bilen din (enten via OBD2-adapter eller, noget mindre nyttig, via app connect)
- Ukentlig DIMO-rewards.
- Gir deg mulighet til å selv selge (anonyme) data om bilen din og bli kompensert for dette.
- Gir deg remote overvåking av din og eventuelle andre biler du knytter til kontoen din. Genialt for feks å lese ut feilmeldinger fra bilen til svigers!

DIMO som tjeneste er gratis (men du må eventuelt kjøpe OBD-adapteren) og utbetaler DIMO-rewards (1 DIMO = ~$0.5 i skrivende stund), og man får 50 DIMO ved å bruke koden MYPUBO

Jeg jobber for tiden på fritiden med å dekode OBD2-meldinger for diverse elbiler og håper å få på plass støtte for de fleste populære elbiler før sommeren :) Merk at støtten for elbiler per nå er ganske syltynn ettersom prosjektet er såpass nytt, men håper og tror det vil bedre seg mye fremover, og jo flere elbiler som oboardes jo høyere prioriteres støtten.
#9
TAYCAN / Trådløs mobillader overoppheter telefonen
søndag 22. mai 2022, klokken 12:20
Er det noen her som har hell med bruk av den trådløse Qi-laderen i midtkonsollen? Telefonen min blir bare glovarm og slutter å lade for å prøve å kjøle seg ned igjen. Mistenker at man må ha perfekt alignment med ladespolen men det er jo umulig å vite hvor det punktet er.
#10
i-Pace / Sv: Batteridegradering
tirsdag 22. februar 2022, klokken 07:13
Sitat fra: Tellus på mandag 21. februar 2022, klokken 18:24
Er dette current verdier eller slik det var før oppdateringen .

Ganske sikker på at det er før oppdateringen?
#11
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
tirsdag 22. februar 2022, klokken 07:12
WattCat er tilbake på Google Play nå.

Anbefaler alle å utvise stor grad av forsiktighet ved installasjon av apk'er utenfor Google Play.
#12
i-Pace / Sv: Batterivarming - preconditioning og kjøring
mandag 21. februar 2022, klokken 17:50
Sitat fra: RodeoKlovn på mandag 21. februar 2022, klokken 16:21
Varmes batteriet i det hele tatt under kjøring, eller er det kun varme generert fra faktisk bruk som gjør at temperaturen stiger?

Ingen aktiv forvarming, kun naturlige varmeutvikling.
#13
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
søndag 20. februar 2022, klokken 22:21
Sitat fra: Contango på søndag 20. februar 2022, klokken 20:42
xref - ref nabotråden - kunne du forklart hvordan Wattcat kalkulerer kwh på batteriet? Det er forskjell på avlesningene fra OBD'en og fra Wattcat.

WattCat henter disse verdiene rett fra InControl API'et. Hvis verdiene som rapporteres ikke er viser seg å stemme overens med ODB er jeg tilbøyelig til å tro at InControl rapporterer feilaktige data. Connected Car-teamet til Jaguar har vært ganske åpne på at de ikke prioriterer å rette opp i ikke-kritiske feil som ikke direkte berører de offisielle appene.
#14
i-Pace / Sv: Batteridegradering
søndag 20. februar 2022, klokken 22:19
I-Pace har et 90kWh batteri. Opprinnelig var 84 kWh tilgjengelig for bruk, men H264-oppdateringen økte dette til ca 86kwt.
#15
i-Pace / Sv: Batterivarming - preconditioning og kjøring
søndag 20. februar 2022, klokken 18:31
Bare så alle vet hvordan prekondisjonering av batteriet fungerer:

Batteriet på I-Pace forhåndsvarmes kun under følgende omstendigheter, og med forhåndsvarming mener jeg oppvarming av batteriet til optimal temperatur (25C).

- Avreisetidspunkt satt via app eller infotainment til minst 4 timer i forveien
- Bilen er tilkoblet lader og er full-ladet minst 4 timer før avreisetidspunkt.

Da, og kun da vil batteriet forhåndsvarmes. Det høres kanksje merkelig ut men det er egentlig veldig logisk ettersom forhåndsvarmingen av batteriet krever ganske mye energi. Dermed er ikke rekkeviddegevinsten stor nok til at det er verdt å tappe batteriet for strøm for å varme seg selv hvis den ikke kan trekke strøm fra ekstern kilde. Hvis batteriet ikke er full-ladet er det heller ikke vits å bruke tid på å varme opp batteriet istedenfor å lade.

I WattCat kan du se hvorvidt batteriet forhåndsvarmes.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA