Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Really

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Hengerfeste og takstativ
onsdag 24. mars 2021, klokken 12:19
Sitat fra: Svolar på onsdag 24. mars 2021, klokken 00:19

Jeg gikk for avtagbart. Bruker hengerfeste max 2-3 ganger i året. Kan ikke forsvare en ekstrakost på 11 000 kroner for noe som kanskje tar 5 minutter per gang.

De er dyre på hengerfeste. Polestar har et innfellbart som kostet 13.
#2
Jeg ville nok valgt Hyundai som tross alt har vist at de er gode på el biler. Er en av de 3000, men har allerede bil med panorama, matrix og 19 tommers hjul som fungerer godt, så jeg er sterkt i tvil. Den eneste grunnen jeg egentlig har for å bytte er Hyundais evne til å lage biler med lavt forbruk. Men hva det betyr i praksis får jeg ikke vite før jeg må bestemme meg.

Forhandleren sa forøvrig at de har frist fra Hyundai Norge til ut april med å skrive kontrakt med dem som har reservert.
#3
Polestar 2 / Sv: «Selvsalg»
lørdag 20. mars 2021, klokken 19:44
Sitat fra: Autodidact på søndag 14. mars 2021, klokken 19:10
En skuffelse. Til og med kjipe/billige skranglebiler har den muligheten.

BT fra mobilen er ikke noe jeg pleier gidde å bruke. Har ikke en gang lagt musikk på den.

Men etter å ha sett flere videoer om bilens funksjoner, er det noe som er enda mer skuffende — som jeg av en eller grunn var "sikker" på at den hadde.

Mulighet for å følge veien i en slags Lane Assist. Antar det var p.g.a. at jeg hadde sett et symbol hvor bilen manørvrerer unna en fare.eller at jeg har lagt for mye i hvordan Adaptive Cruice Control fungerte. :/

Nesten 2 timer pendling daglig uten å kunne slappe såpass av som når TM3'en følger veien, er jeg kanskje ikke keen på å gi slipp på.

Mp3 for musikk er vel ikke helt 2021, den avgikk ved døden for bortimot 10 år siden da musikkindustrien utmanøvrerte piratene og Spotify og TIDAL skjøt fart. Begge er tilgjengelige som apper. Og bilen følger veien, selv om jeg ikke er veldig imponert over hvordan den gjør det. Med onkel på hjul vil du bli mistenkt for å ha hatt i deg ting en stengt tatt ikke har lov til.
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
torsdag 04. mars 2021, klokken 16:38
Sitat fra: andy99 på torsdag 04. mars 2021, klokken 11:13
Sitat fra: andy99 på torsdag 04. mars 2021, klokken 10:43
Sitat fra: ElAlf på torsdag 04. mars 2021, klokken 10:16
Sitat fra: andy99 på torsdag 04. mars 2021, klokken 08:31
Er det bare dårlig journalistikk eller er bilene allerede laget?
Motor.no skriver:
"Hyundai har laget 3000 eksemplarer av Project 45, lanseringsmodellen av deres elbil Ioniq 5. Hele 14.000 nordmenn ville ha bilen, men bare 1260 av dem fikk napp."

https://motor.no/forbruker/14000-nordmenn-ville-kjope-denne-bilen-uprovd/193214

Dette vet vi ikke noe om tenker jeg. Men tanken har slått meg; dersom P45 skal leveres til sommeren så bør bilene enten være produsert, eller ligge til produksjon i nær fremtid. Bilene skal sendes til Europa, klargjøres og ut til forhandlere, i Norge - montering av krok osv. Alt under koronarestriksjoner - ting tar tid..
Ren spekulasjon, er det derfor de brukte så lang tid på å gi svar. Pga de har matchet ferdig bil mot reservasjonskonfigurasjon?
For å legge ballen død, ifølge kundeservice er ikke bilene produsert.

Det ligger en hel kjede av underleverandører før bilen skrus sammen, bestillingene der vil kunne påvirke hvilke konfigureringer som er tilgjengelige i det tidsvinduet de har til å produsere de første 3000.
#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
torsdag 04. mars 2021, klokken 16:35
Sitat fra: Glede på torsdag 04. mars 2021, klokken 11:01
Når en leser betingelsene på Hyundai sin hjemmeside, tyder det på at det er et visst antall av hver farge/interiør kombinasjon. Så hvis en har valgt den mest populære kan det hende at reservasjonen blir avvist selv om man er blant de første 3000 til å "reservere"....?   Så enten er de produsert eller så er produksjonen låst og i gang.

Det var i hvert fall årsaken til variasjonen på leveringstid på Kona, virket som de produserte batcher med samme farge.
#6
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
tirsdag 02. mars 2021, klokken 23:49
Jeg har vært fornøyd med det meste ved min PS2, men rekkevidden har vært ankepunktet. Rekkevidde på rundt 300 km med tosifrede blå har vært standard på langkjøring, ved småkjøring ser en lett 30 tallet i kulden.

Men etter en tur i dag ble jeg overrasket, kjørte 130 km, inkl 30 km motorvei og noen skikkelige bakker over gamle hadelandsvei ga et forbruk på 18,7. start og stopp samme sted og jeg fulgte trafikken. Rekkevidde på over 40 mil hadde jeg ikke ventet med en snitt temperatur på rundt 5 pluss. Bilen har gått rundt 7500 km, kan den rulle lettere med noen km på baken? Eller kan det bety over 10% bedring å slå av Max regenerering? Eller har oppgraderingene betydning?
#7
 :laugh:
Sitat fra: elbilfanen på torsdag 25. februar 2021, klokken 11:01
Det som skulle bli min første bil fra Hyundai.... ser ut til å ende med at jeg svartelister det merket for alltid.

4 PCer og 2 IP adresser men alle satt opp med Opera så ut til å bli min bane....

Akkurat nå er jeg så forbanna at jeg koker og jeg skal dyrt og hellig love å gjøre mitt beste for å gi Hyundai velfortjent elendig omtale...

Trist at en så spennende bil som I5 skal bli besuddlet av så inkompetente folk til å lage et rettferdig køsystem....

Dere som var heldige å komme igjennom, hvilke fylker kommer dere fra?

Herlig innlegg, i kampens hete. Når en har rigget seg til etterslep kunstens regler er det ikke morsomt når teknikken svikter. Men jeg tror ikke Ioniq 5 blir en dårligere bil av at du ikke fikk bestilt i tide. Kjernekompetansen hos Hyundai ligger nok nærmere bilproduksjon enn bestillingssystemer 😊
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
torsdag 25. februar 2021, klokken 21:38
Sitat fra: telcontar på torsdag 25. februar 2021, klokken 21:29
Etter alle konkurrentene har lansert sine biler, så heller jeg mer mot Model Y. Hadde ikke trodd det, men er nok den som sjekker av flest bokser

Tesla har noen sterke sider, de er innovative, har et ladenettverk og er best på Battery management sammen med Hyundai, men byggekvaliteten på de bilene gjør dem helt uaktuelle.
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
torsdag 25. februar 2021, klokken 21:35
Sitat fra: Trond.m på torsdag 25. februar 2021, klokken 20:14
Forstår godt din frustrasjon. Det som irriterer meg mest er vel at jeg føler at Hyundai har misbrukt min tid og den tilliten jeg ga dem ved å sette av tid til å reservere bil. Tror kanskje ikke jeg hadde kjøpt likevel, for jeg er sterkt kritisk til forhåndsreservasjoner med fast pris der du låses til en forhandler. Hadde de kjørt hele prosessen som nettsalg, så hadde kunden fått fordelen av angrefristloven. Nå lager de en løsning hvor man låses til å kjøpe en vare som man bare har sett photoshop illustrasjoner av, uten angrerett. Og når man må basere det på tillit til en sentral Hyundai organisasjon som har vist seg utrolig amatørmessig, så kjennes det ikke som en trygg handel.

Nå er det vel slik at angrerett fortsatt gjelder i forbrukerkjøp, uansett hva som måtte stå i en kontrakt. Og kontrakt er ikke aktuell før noe senere i år.
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
torsdag 25. februar 2021, klokken 15:18
Å registrere seg koster ikke noe, depositum kan en få tilbake så den økonomiske vurderingen har vi god tid til. Jeg var ferdig med registrering 10.10 og fikk bekreftelse 10.38. Litt irriterende med dårlige systemer, men det må vi vel skylde på Elon Musks Paypal 😅.
Hadde en Kona electric og det var et svært hyggelig bekjentskap, problemfri så lenge jeg hadde den, langt mer enn en kan si om premium bilene jeg har hatt. Også
Polestar 2 som jeg kjører i dag har vært problemfri, så det er mulig jeg har hatt flaks. Men  heftig ny teknologi frister...
#11
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona - facelift på 2021 modell
fredag 25. september 2020, klokken 21:24
Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. september 2020, klokken 21:47
Sitat fra: RJK på søndag 06. september 2020, klokken 11:32
Men kunne ønsket de fikk gjort bilen bakmotorisert/bakhjulsdrevet, da den blir for lett og for motoren for kraftig til den lette fronten.
Eller enda bedre awd. Det er et merkelig marked når billigste elbil med awd på det norske markedet er Polestar 2 til 478 k kr

Det trengs virkelig en liten SUV med awd

Når lille Kona med utstyr tilsvarende lanseringsversjonen nå koster over 430 000 kan en bare tenke seg prisen med AWD. Den er blitt svært dyr.
#12
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
fredag 25. september 2020, klokken 20:48
Sitat fra: Thule på fredag 25. september 2020, klokken 13:47
Sitat fra: TheDirtyWhoCare på fredag 25. september 2020, klokken 13:03
Synes det vanskelig å følge de forskjellige diskusjonene på FB-gruppa, hvor det diskuteres rekkevidde på innlegg fra enkeltpersoner etc.

Har noen en oversikt over forbruk og rekkevidde på forskjellige biler?

Utifra mine tall får jeg følgende rekkevidde med mitt forbruk:
Tilgjengelig batteri 72kWh (?)
Forbruk 22,8 kWh/100km
Rekekvidden blir da ca 31-32 mil. Det er 68% av oppgitt rekkevidde, og det under ok forhod (10 grader, noe våt veibane på noe av kjøringen)

Tror ikke man skal legge alt for mye i de forskjellige trådene som eksisterer på de forskjellige Facebookgruppene rundt forbruk. I de tilfellene noen rapporterer om forbruk ned på 16-17 Kwh i forbruk, og andre kommer inn og reagerer stort da eget fobruk er over 20Kwh,  blir det konsekvent ikke sagt noe om topografi på de rutene som er kjørt for å oppnå et slikt forbruk. I alle tilfelle jeg har sjekket har det vært en tydelig ubalanse her, hvor fordelaktige forbruk har vært oppnådd gjerne ved ruter som starter i høyden, eller som har en generellt sett lite skiftende topografi - og motsatt for de med hørt forbruk. Dette ser ut til å være situasjoner hvor PS2 er særdeles tørst - både i det å starte fra stillstående/akseleringer, og det å forsere høyder. Jeg har selv en del bakker i mitt nærområde, om enn ikke store, har jeg konkludert med at dette er noe av grunnen til at mitt gjennomsnittsforbruk er særs høyt. Dette handikappet virker være større for PS2 enn for andre elbiler jeg har kjørt, og, er jo samtidig et element som ikke blir tatt høyde for i det hele tatt i WLTP - som igjen kan forklare hvorfor WLTP virker mer uoppnåelig for PS2 enn for andre. Når det er sagt, reagerer jeg på at grunnforbruket mitt (og andres) ser ut til å være noe høyt, og håper at det kan ha noe med varme/kjøling å gjøre. Får se hva verksted sier..

Har hatt bilen et par uker nå og følger jeg trafikken ligger forbruket rund 20 kWh/100km med snitthastighet på 70. Ruten jeg kjører oftest er 65 km med en høydeforskjell på ca 700 m, hovedsaklig på 2 bakker.
#13
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
fredag 25. september 2020, klokken 20:38
Hatt bilen i 14 dager i dag og nærmer meg de første 1000 km. Vært en del turer med henger også. Feil og mangler har det vært lite av, litt mulighet for bevegelse i bakrute og lading til 100% når det var angitt 80 en gang er småting. Synd med de som har fått mandagskomponenter, men var vel ingen grunn til å legge store mengder komponenter på lager, slik drives ikke industri i disse lean tider.
#14
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
fredag 25. september 2020, klokken 20:30
Du bør nok sjekke vilkårene dine, det er bare Max forsikringene som dekker slik, vanlig casko gjør det ikke.
#15
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
lørdag 12. september 2020, klokken 22:29
Det virker som de begynner å forstå hva 12v feilen skyldes. Da går det an å løse den også.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA