Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Asbjornel

#1
Artikkelen er fra 13.2.24

https://www.ifinnmark.no/norsk-gigant-ruller-inn-i-finnmark-vi-skal-gjore-det-kjapt-og-enkelt/s/5-81-1968677

Sitater:
– Vi skal verken være billigst eller dyrest, men lover å være enkel å bruke, sier Pål Tveitevåg til iFinnmark.

Han er direktør i selskapet som er Norges tredje største operatør av ladestasjoner, Bergen-baserte Eviny Elektrifisering AS.

Tirsdag sier formannskapet i Porsanger ja eller nei til etablering av en ny ladestasjon med tre superrraske lynladere, plassert på parkeringsplassen mellom rådhuset og E6. Eviny ønsker å bygge en ladestasjon med strøm-kapasitet til seks ladestolper, der tre etableres i første omgang.

Og i Hammerfest starter nå detaljprosjekteringen for en ladestasjon i Storsvingen, også her med tre stolper og totalt seks ladepunkter.


Og

Det betyr at det kun er èn lynlader for elbil på hvert sted.

Men nå blir det både mer fart og mer kapasitet i både Hammerfest og Lakselv.

– Våre ladere bygges med enten 400 kW eller 500 kW ladefart, opplyser Tveitevåg.

Det er rekordfart. Så høy fart er helt uvanlig og noe helt nytt i Norge. Litt avhengig av hva som sendes nordover til Finnmark, blir det altså 400 eller 500 kW ladefart på hver stolpe. Dersom to biler lader på samme stolpe samtidig blir farta halvert, til enten 200 eller 250 kW.

Venter på Lucerna

– Vi har alle tillatelser klare i Hammerfest, og venter bare på det lokale kraftlaget. Alt er bestilt, og der setter vi i gang ved Extra i Storsvingen så snart Lucerna har sin prosjektering klar, forteller prosjektleder for hurtiglading i Eviny, Svein Harald Bjørlo.

Direktør Gudrun Botnen Rollefsen i Lucerna sier selskapet nå starter detaljprosjekteringen.

– Vi har ventet på aksept fra Statens vegvesen og kommunen for plasseringen. Denne er nå på plass, og dermed kan vi starte prosjekteringen. Men det er lang leveringstid på komponenter, så dette kan fort ta et halvt år, spår hun.


Til sist
– Vi håper å være på plass i Hammerfest før sommeren, og gå i gang i Lakselv til sommeren. Men det kommer veldig an på hvor fort prosessene går og hvor lang leveringstid det er på trafo i Lakselv. Når vi kommer inn med tre stolper som hver gir 500 kW så kan lastebiler også lade der. Både ladestolpene og området er tilpasset det, opplyser Bjørlo.

– Vi bygger i vest nå, så flytter vi fokus til øst etterpå. Når vi er ferdig med Hammerfest og Lakselv så ønsker jeg at vi skal få til noe i Tana bru, melder bergenseren Bjørlo, som har hus på Ekkerøy ved Vadsø og er godt kjent i Finnmark. To ganger har han kjørt fylket rundt i elbil, han har derfor god oversikt over hvor laderne helst bør plasseres.


Det er vel essensen. Vet ikke om de er startet bygging i Lakselv. Men i Hammerfest er det stille ennå. Så da må det vel skje noe før vinteren, hvis ikke blir det sommeren 25.

#2
Sitat fra: RJK på søndag 14. juli 2024, klokken 11:03For å svare meg selv, det ser ut som de i første omgang leverer ladeutstyr som andre ladeoperatører kan kjøpe/lease. Og de støtter både betaling med app, RFID og NFC, inkludert betaling med bankkort og kredittkort!

https://supercharge.no/vare-ladelosninger/

Tydeligvis og salg til enkeltstående eiere/bedrifter som ønsker å tilby lademulighet, uten at de må inngå "ekteskap" med et ladeselskap! Både AC-ladere og hurtig/lynladere er mulig!

"Selg hurtiglading

Har du en lokasjon der du tror mange hadde stoppet for å lade sine elbiler? Da kan du sette opp din egen hurtigladestasjon og få inntekter av at folk lader hos deg.

Vi selger, leverer og monterer hurtigladere, men det er du selv som eier den. Andre leverandører tar gjerne en prosentsats av ladeinntektene, men med en hurtiglader fra Supercharge går alt til deg. I tillegg tar vi oss av spørsmål og eventuelle problemer dine kunder måtte ha.

Supercharge tilbyr døgnåpen hjelpelinje på vårt kundesenter 365 dager i året. Kvalifisert fagpersonell sendes ut til din lader dersom den har behov for tilsyn eller reparasjon."

Ja, de har egen appløsning. Har ikke prøvd den ennå. I Alta står den ved boreal sin bussplass.

Ut over dette har Harila i Alta en delvis ulistet lader. ChargeFinder har lite info, men nevner greenflux for feilmeldinger. Får knipse bilde og legge i noen apper så snart jeg passerer Alta en gang.
Også er det kommet ett(!) uttak i garasjen til kjøpesenteret. 75kW. Det positive er at de har lagt inn 5 AC ladere som hotellgjester og kjøpesenterkunder kan benytte. Så Alta begynner å få mange ladeplasser. Det er bare så synd at flere av dem er vanskelige å finne.
Skal se om jeg får postet litt tekst fra den artikkelen etter hvert. I det minste et sitat eller ti.
 
#3
Det gror litt ladere i Finnmark også.
Sakte men sikkert har noe som heter SuperCharge etablert seg. Det ser ut som de henger tett sammen med buss/transportnæringa, men det kan vare bare tilfeldig samarbeid. I hvert fall byr de på nye ladere i Alta og Honningsvåg/nordkapp nå. I tillegg har de ladere i Troms og lengre sør. Alta har forsåvidt fått flere nye ladere. De er bare ikke alltid lette å finne på ladeapper som ChargeFinder, PlugShare ABRP mm av ukjent grunn. Så man må enten spotte dem, eller vite hvilken app de finnes på.

I tillegg har Eviny meldt sin ankomst i lokalavisa, men det ser ut som de Anne holder på med planlegging. Hammerfest og Lakselv er nevnt.
https://www.ifinnmark.no/norsk-gigant-ruller-inn-i-finnmark-vi-skal-gjore-det-kjapt-og-enkelt/s/5-81-1968677

Ser ennå lite til satsing fra bensinstasjonskjedene selv om de kommer sakte nordover.
#4
Vet ikke om det er nevnt tidligere. Jeg så litt bak i lista, men det er fort å overse en melding.
Men det skjer ting i Nord også.
Senja har fått lynlader på Husøy (Ishavsveien, er vel et år eller to siden nå)
Finnsnes har fått lynlader (ishavsveien)
Lader på Buktamo er oppgradert til lynlader med flere uttak. (Byttet til CircleK)
Nordkjosbotn har fått nye lynlader i tillegg til de gamle. (CircleK)
Lyngseidet har fått lynlader. (Eviny, velkommen til Troms)
Alta har fått en ny 120kW lader ved Shell. (Ishavsveien)
Ifjord i Finnmark har fått lader (i fjor tror jeg)
Utsjok åpnet i sommer.
(Begge de siste er viktige ladere for å knytte Finnmark sammen for elbileiere med litt knapp rekkevidde.)

#5
Finnmark elbilforening / Sv: Ladestatus i Finnmark?
onsdag 21. desember 2022, klokken 23:09
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 09:51
Lite aktivitet her på Finnmark underforum ser jeg som er litt rart. Mye elbiler på veiene og selv om ladenettverket er brukbart er det helt klart forbedringspotensiale.
Har bare prøvd to ishavsveien ladere så langt og ingen har fungert. Kunne vært kjekt med flere ladere, gjerne litt konkurranse også særlig i Lakselv hvor det ikke er Teslaladere.
Vet vi noe om framtidige planer for Finnmark?

Det er sikkert rom for noen flere ladere etter hvert. Elbilforeningen sa vel at i fremtiden når alle kjører elektrisk trenger vi noe sånt som 6 ganger så mange ladere i Finnmark. Tipper det vil komme opp en del på bensinstasjoner her og der når salget av drivstoff etter hvert synker. Bare gi det litt tid.
Min erfaring er at ladere fungerer greit hos ishavsveien. Det hender den ene ikke fungerer. Men det kan være greit å planlegge slik at man alltid når forbi to ladere når man lader. (Om man har lang nok rekkevidde da). Og alltid ha en type2 kabel med litt lengde i bagasjerommet som reserveløsning.
#6
Sitat fra: Orbit på torsdag 07. juli 2022, klokken 22:49
Sulland Auto i Alta?

Den er i så fall tilgjengelig med DEFA Cloudcharge, tilsvarende for mange andre forhandlere for BMW eller VAG-konsernet.

Var Harila i dette tilfellet. (Toyota, Volvo, Nissan og Lexus) Så ut som en dobbel lynlader av moderne sort.
Må vel sjekke den Sulland laderen også. Greit å vite av alternativer.
#7
Det begynner etterhvert å bli en del verksteder med egne ccs-ladere som ikke er synlige på ladekart og slikt.
Skjønner at de primært er for egne biler, men er det noen som vet om disse er åpne for bruk utenfor butikkens åpningstider med noe slags abonnement? Så senest en i Alta, men har ikke funnet den på noe ladekart. Den så forsåvidt operativ ut. Glemte å spørre i farten om den kunne brukes av andre enn butikken selv.

Noen som vet, eller jobber i bransjen som kan opplyse litt?
#8
Fikk forresten svar fra Finnsnes kommune. Det ser ut som at delemangel gjør at dette ikke er på plass før sent i juli, eller tidlig i august. Antagelig med forbehold om at deler leveres.
#9
Sitat fra: RJK på torsdag 02. juni 2022, klokken 11:43

Fint om du noterer dersom det er betalingsmur, da det er skrekkelig irriterende å klikke på en lenke for så å finne ut at denne får man ikke lest uten å betale ekstra. Skriver du f,eks (bak betalingsmur) så kan man hoppe over å åpne artikkelen.

Korrigert. 👍
#10
Endelig en satsning i midt Troms. Ser fortsatt ikke ut som det er kommet opp noe særlig i ladeapper på Finnsnes, men husøya har nå fått to lynladere opp å gå.

https://www.senja247.no/her-kommer-det-nye-ladestasjoner/s/5-138-891 (bak betalingsmur A-pressen/aid)
To sitater:
"Først ute er Olderhamna på Finnsnes.

- Her får vi ganske raskt på plass fire lynladere. De skal være oppe før sommeren, og på litt sikt skal det komme fire til her, sier han."

"De neste stedene som står for tur er Stonglandseidet, Gryllefjord, Skaland og Botnhamn."

8 stk på Finnsnes blir bra.
Fint om noen lokalt speider litt og kommer med info. Viktig for oss turister.
#11
Model 3 / Sv: AWD, bra eller ikke?
mandag 08. november 2021, klokken 12:11
Er inne i andre sesong med piggfritt i Hammerfest på M3LR. Det går fint, men akkurat i omslaget med våt is ønsker jeg meg pigger. Det er heldigvis ikke så lenge dette varer, før det fryser på, strøs, eller smelter bort.
#12
Alle laderene til ishavsveien i Finnmark og Nord Troms har disse laderene.
Tipper leaf e+ lader noe raskere på disse. Ellers er det vel lite biler med chademo som støtter mer enn 50kW.
De nye til BKK nord i Nordland (Lofoten Vesterålen mot svenskegrensa) mener jeg også har høyere hastighet på chademo.
Så noe godt kommer jo av å få ladenettverk sent.
#13
Sitat fra: Asbjornel på lørdag 03. juli 2021, klokken 22:10
Er det noen som har passert de nye plassene til BKK nord i Nordland i sommer, eller som vet status på dem?

Svarer på min egen post siden jeg skal passere noen av dem.
Andenes ser ut som den er ferdig satt opp men ikke slått på, så da gjenstår sikkert litt småting.
#14
Er det noen som har passert de nye plassene til BKK nord i Nordland i sommer, eller som vet status på dem?
#15
Har ikke lest hele tråden, men har dere sett at det i Sverige nå planlegges mange ladere med CCS/type 2 kombo uten chademo.
I følge plugshare i hvert fall. Det trenger jo ikke å være en nøyaktig kilde.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA