Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MichaelG

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Støy i Model S
mandag 19. juli 2021, klokken 15:13
Hei der. Har to Teslaer model S en 2014 og en 2015D Dekk har veldig mye å si. Kjøpte en 2014 fra Tesla med de beste og dyreste dekkene. De skiftet jeg etter kort tid fra min fru sin 2015D Tesla. Hun hadde kina dekk både for vinter og sommer bruk. Megahjul har en test på dette og det stemmer faktisk. Det var  betydelig og markant bedre i kupeen. Så har jeg en kamerat som kjøpte helt ny X100 2018. Etter en mnd skiftet han dekkene og bilen var så mye mer behagelig. Det samme gjorde han med vinterdekkene. Med stor forbedring. Snakket med en som jobbet på Tesla Rud utleieavdelingen. Han sa dekkskiftet på x75 gjorde like mye som den fullstendige lyisoleringen han tok på bilen sin. Jeg tviler ikke. Så spørs det bare om noen sverger til kjente merker?? Dette var i 2018
#2
Tesla / Sommerdekk med lav dekkstøy til Tesla S X
tirsdag 08. oktober 2019, klokken 18:09
Bare et lite tips til dere som har tenkt på nye dekk til våren. Kjøpte en Tesla S med Winrun sommerdekk. Disse har meget lav dekkstøy i forhold til andre mer kjente dekk. Så er du plaget av det så er dette et godt alternativ om du har slitte dekk til våren. Satt også på med en ny X 100. Det var så betydelig forskjell at straks dekkene ble skiftet fra de originale så var det som en helt annen lydisolering var gjort med bilen. Fikk dette også bekreftet av en på Avis Tesla utleie som sa det samme om hans opplevelse av dekkene.
#3
Tesla / Sv: Nereus vinterdekk
tirsdag 08. oktober 2019, klokken 17:53
Ja stor forskjell særlig på dekkstøy. Nereus er en drøm å kjøre og halvering av dekkstøy i forhold til flere av de kjente merkene. Dette merkes betydelig. Vil ikke uttale meg om vinteregenskapen da de ikke ble utfordret nok i tiden jeg kjørte. Men stor dekkkstøy forskjell i forhold til andre Teslaer jeg prøvde.
#4
Har kjøpt inn Leaf spy og BDO2 men det funker ikke på IPhone. Har en Leaf Tekna 2013 gått 200.000 men fortsatt 10 streker men går bare 10 mil. Hadde vært fint å sett om man kunne lese av noe så jeg vet hva jeg har gjøre. Takk
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Takstativ til Model S uten panoramatak.
tirsdag 02. april 2019, klokken 18:39
Hei legg gjerne ut erfaringer etter du har fått montert takstativ. Kommer selv meget trolig å gjøre det. En annen stor fordel ved å droppe glasstak er at det blir mye mer stille og således komfertabelt i kupeen. Eneste ulempen er at det blir noe lavt for de på 180. De får hode i taket.
#6
LeafSpy / Sv: Leafspy. Passer OBD2 KW902 Bluetooth til iPhone6+
tirsdag 29. mai 2018, klokken 14:06
Takk. Ser slik ut for den jeg fikk i posten virket ikke. Er det en tråd som tar opp dette så jeg kan få tips på kjøp av rett og bra dongel wifi?
#7
LeafSpy / Leafspy. Passer OBD2 KW902 Bluetooth til iPhone6+
tirsdag 22. mai 2018, klokken 13:54
Noen som vet om KONNWEI 902 Bloothoth passer med IPhone 6 og leafspy?
Er det bare denne leafspy profil jeg skal laste ned for å få dette til å virke når jeg har OBD2? Takk
#8
Tusen takk for alle gode tips måtte lese to ganger gjennom alle svar da her var mye å ta tak i. Har desverre ikke fått tid å svare før nå men her er en liten oppsummering om noen har ønske om å lese om turen.
   Det ble faktisk en tur retur Asker-Sandnes fredag til søndag med Leafen. Måtte bruke to biler da vi var en for mange. Fikk låne en Tesla P100DL fra Fredag morgen til Onsdag morgen gjennom Tesla Rud helt Gratis. Snakk om service.
    Leafen tok av avgårde 930 med to voksne og et lite barn på to år og ingen erfaring med Leaf og langkjøring. Tenkte det blir lett match å ta igjen Leafen med Teslaen så vi lot de dra ca 3,5 timer før oss. Der tok vi skammelig feil. De kom 2 timer før oss til Sandnes. Først skulle de to ungdoms jentene som var med Teslaen ha mat på stoppen i Porsgrunn. Deretter stoppet køen i 1 time like etter Porsgrunn,(dette pga utbedringer som holder på og vi kom i rushen ++. Det var slike og flere slike ekstra ting som gjerne kan skje som gjorde at vi bare tok inn 1,5 time. De gjorde også flere feil med Leafen(ladet for høyt opp) hadde gjennom snitt ladehastighet på turen på ca 28kwt. Bommet også på bruk av appen og kjørte  feil. På til tilbaketuren kjørte noen Leafen som knapt hadde sittet i bilen før. Begge veier opplevde de det som en opplevelse og det gikk meget bra. Selv ser jeg det kunne blitt kortet mye ned på turen med Leafen på qtid. Altså er det mulig å dra på langtur med 24 kW Leaf Tekna for ferskinger med 15 min breafing og ladeapp kart.
     Hadde selv ønske å kjøre Leafen tilbake men satt faktisk ikke i den bilen iløpet av hele turen.
    Hadde vært artig å sjekket standard på batteriet siden den bare er gått 40k men samtidig er 4,5 år men har ikke helt satt meg inn i dette Leaf spy enda.
     Ellers er vi stor fornøyd med Leafen. Gode skinnseter, god sittestilling neste som en suv. Virker som gjennomført god Japans kvalitet. Satt like godt i den som i Teslaen. Eneste minus var manglende lengde justering ratt og noe høy hjul støy og noe rotete oppsett av Carwing og displayet
(sistnevnte kanskje min manglende forståelse av bruk)
     To ord om Teslaen. En fantastisk bil på alle måter. Behagelig, stille, lynrask og gratis lading. Leaf og Tesla har satt standarden fremover og takk for det.
#9
Hei Leaf folk en fersking trenger noen tips på vegen. Nå skar det seg med Koppang turen da madammen krevde bilen, men i morgen er det planlagt en tur retur Asker-Sandnes tilbake søndag 65 mil en veg. Er det galskap? Avgang 0800 og bør være fremme til 1900 inklusiv lading og stopp er det skivebom?
Har disse spørsmål. Parameter for svar er: 10grader. Pent vær. E18. Faktisk hastighet 90kmt.
1 Når den kommer ned på lowbattery og gesometeret ikke viser avstand. Ca hvor langt er det igjen til bilen stopper.( Ca ved 80 kmt rett strekning)
2.  Er ca 30 min lading fra 20-80 prosent korekt.
3.  Hvor langt ned er det ideelt å kjøre i prosent for at lading skal være raskest ca?
4.  PS er det et problem per i dag å reise tilbake på en søndag pga kø på ladestasjoner?
5  Ellers det jeg har glemt å tenke på.(Har lade brikke og flere gode apper)
Takk for hjelpen Michael
#10
Takk for gode lange svar med mye god lærdom.
#11
Takk for svar. Da har jeg grunnlaget i orden.
#12
Takk for raske svar. Så går altså ikke ann å nullstille? Men går bare på forrige kjøretur. Er det ellers noen måte jeg kan sjekke batteriet på, siden jeg ikke har prøvd bilen på langtur ennå og litt vanskelig å beregne lade intervall. Ellers et lite fersking spørsmål. Er det noe spesielt å huske på før jeg skal lade på hurtiglader. Skal bilen stå i ro noen minutter før jeg begynner for å kjøles ned eller andre gode råd. Holder det å bare opprette en App på grønn kontakt og forum for på Statoil holder det vel med vanlig kort. Dette ble litt av hver.
#13
Hei vi har nettopp skaffet vår første elbil. Kjøpt på Birger N Haug Leaf Tekna 2013 (November). Når den blir 100% ladet viser den bare 148 km (PS bilen er bare gått 38000 km) selv om jeg har null stilt tripp teller og forbruk. Trodde den skulle vise 199km. Noen som kan hjelpe en fersking med noen triks, bilen har 12 streker og BNH sier at batteri er sjekket og i god stand. Bor i Asker og skal planlegge en tur til Koppang. Takk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA