Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - andy99

Sider: [1] 2 3 ... 49
1
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 23:38 »
Allerede tomt nå. Regna med det var slik det ville gå, kun noen timers vindu for å få tak i.

Er så drittlei å ha det på kroken fra X, og har klaget på mangelen på mulighet for taklast, så det er uaktuelt å ikke prøve på taket. Og uten luftfjæring vil den nok "steile" litt også.
Det var fort, lover ikke godt i forhold til hengerfeste. Tipper det blir langt ventetid der.

2
Model Y / Sv: Felgbredde
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 23:34 »
Har ikke peiling, men tipper det har noe med stabilitet i høy hastighet. Skal jo liksom være en sportsbil.
Etter min mening ser det teit ut med dekket såpass strekt som på de originale 9,5 toms. Men jeg kjøpte 3 parts i nøyaktig samme dim for å ikke få problemer ved service. Hadde nok tatt 8,5 tom nå i ettertid.

3
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 23:02 »
Takbøyler er tilgjengelig i shopen nå...
Jeg har bestilt, tipper det fort blir utsolgt.

For en pris! Sammen med dumme fester og aerodynamikk gjør det valget enkelt for meg. Det blir bakboks heller enn takboks.
Enig at prisen var i overkant, men greit med originalt når den ikke har oppgitt taklast i vognkort. Og fortsatt usikkert når hengerfeste kommer. Går fort mot ski sesongen..

4
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 22:23 »
Takbøyler er tilgjengelig i shopen nå...
Jeg har bestilt, tipper det fort blir utsolgt.

5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 21:48 »
Byttet fra Tesla mod 3AWD til I5 Project 45. Har rukket å savne ladenettverk og kjørelengde. Var likevel rimelig fornøyd med I5 helt til min venn tok meg med i sin nye Mod Y forrige uke. Synes den var bra skrudd sammen og  bedre enn mod. 3 både interiør og plassmessig.

Etter kjøreturen angret jeg på at jeg kansellerte Mod Y. Det er en mer sporty bil, I5 minner meg mer om en komfortabel US bil som flyter avgårde. Det er en familiebil eller for den litt sedate og trygge.

Mod Y er kort og godt en kulere bil å kjøre selv om jeg fortsatt sklir litt på setet i kurver. Når den i tillegg har betydelig større lasteplass, lengre kjørelengde, bedre ladenettverk og ligger prismessig omtrent på samme nivå så blir den en vinner. Vurderer også at Mod Y vil holde seg bedre i bruktmarkedet. Den særegne I5 kan fort bli oppfattet som kjedelig. I konkurransen med Kia EV 6 og andre er jeg redd I5 kan bli en taper, ikke minst fordi de var kjipe på batteriet og ikke valgte 77,4 kwt batterier som den lanseres med i USA. Da ville den også ha ligget likt med Mod Y på kjørelengde.

Vel, så har jeg dummet meg ut igjen, ikke noe nytt sier min kone, som ville ha Mod Y! Ikke minst hadde jeg bløffet med at det var Dog Mode i I5, nå blir det helvete hver gang bikkja skal være 10 minutter alene i bilen.
Tror du skal være fornøyd med valget :).
MY er langt i fra noen perfekt bil. Nevner komfort, plastseter og støy som noen nøkkelord.. Men den har noen fordeler også.

6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 21:45 »
Jeg kan legge til et argument for Ioniq 5, den er vanntett. Bakluka til Y tålte visst verken maskinvask eller vask med høytrykksspyler. Lakk vann som bare det inn i bagasjerommet. Ikke videre imponert…
Hvor har du dette fra?
Kan eksisterende eiere av Y bekrefte dette?
MY holder rimelig tett i vask, noen dråper fra en passasjerdør er alt på min. Rammeløse vinduer er ikke de beste til å tette.

7
Model Y / Sv: Model Y Acceleration Boost now available.
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 13:35 »
Noen av dere som ikke har hatt valget som har kontaktet Tesla og hørt om årsaken til det? Eller fått det tilgjengelig?
Er tilgjengelig inne på kontoen din på nett. Tesla.com

8
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 13:32 »
@geear snakker ikke du mot deg selv nå?
Forklaringen er vel at alle bilene er registrert med samme vekt, men at reel vekt er høyere avhengig av utstyr.

9
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 12:37 »
Det stemmer ikke.
Det står fortsatt samme tekst under punkt 15 på nye biler, også model y

10
Model Y / Sv: Hengerfeste og ettermontering
« på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 22:30 »
Blir nok litt mer styr rundt montering av hengerfeste, da det ikke er forberedt noe annet enn selve luka i bakfanger. Må nok inn med ny bjelke.
BTW et flott smugle rom, enormt med plass :)


11
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 22:22 »
Nå har jeg allerede valgt Model Y, og er positiv overrasket over hvor godt støy-isolert den er i forhold til Model 3 Performance fra 2019...men særlig på langtur da vi hadde litt bagasje... dette er i tråd med andres erfaringer av de som har hatt Model 3 fra 2019 i Norge. Det er blant annet doble sidevinduer foran og litt sånn, så en del har de nok gjort. Var ikke plaget av støy i mine første 12 timer i bilen, men kan være andre er enda bedre selvfølgelig, men hvis noen hadde spurt meg om jeg ville ha 150kg gratis ekstra støymatter plassert rundt i bilen (ref Audi e-tron), så ville jeg takket nei.

Denne tråden dreier seg om TMY vs ID4 - ikke TMY vs M3.

Det var egentlig et svar til Andy99 som skrev:
"Hvis bilen er konstruert dårlig og ikke tenkt på støydemping i utgangspunktet, hjelper det lite med egne støydempingstiltak. Annet enn å lette lommeboka."

Så da ville jeg bare påpeke at det er tenkt på støyisolering...og at den ikke er superille...så andre dekk kan hjelpe....selv om jeg har hørt masse bra om ID4 fra Autogefyehl...så den sikkert har mindre støy.
Mitt tips er og å selv teste begge bilene... en kunne sikkert gjort litt penger på å leie ut Model Y med markedets stilleste sommerdekk....så folk får teste det....ulempen er at en sikkert har kortere holdbarhet og kortere rekkevidde.
Er fortsatt begrenset hva dekk gjør, men det hjelper noe. Piggfrie vinterdekk er alltid en vinner :)
Om bilen er dårlig isolert fra fabrikk og det er åpne områder uten tilstrekkelig demping vil det fortsatt være en utfordring å få ned støyen. Enig at alle som vurderer disse må teste selv.
Prøvde selv å støyisolere i MYen i dag, med varierende hell… :P

12
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 22:09 »
Hvorfor skal de fikse det, er jo ikke noe galt med bilen. Den er godkjent med den vekten tesla har søkt om. Tror ikke de kommer til å endre noe som helst, heller ikke på Tysklands modellen. Tesla har jo de siste årene bare gått en vei på nyttelast. Er jo neppe et stort problem heller. Id4 gtx har reel nyttelast som ikke ligger så langt unna MY. Prøv å søk på nyttelast på id4 forumet = 0 treff…

13
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 15:28 »
En kan jo og stille seg spørsmålet: Velger en bil basert på hvilken som har de stilleste dekkene på?

For å svare på spørsmålet ditt på vegne av oss som er vare for støy, så velger nok de fleste av oss den bilen som er best støyisolert uansett dekkvalg. Alle dekk produserer støy, men bilenes evne til å absorbere den støyen varierer dramatisk.

Ja, det skjønner jeg. Føler bare det er to punkter som gjør at enkelte kan diskvalifisere Model Y litt kjapt, når en kan forbedre det relativt enkelt:
- bytte ut dekkene med noen som bråker mindre (i USA så bråker 19"-hjulene mye mindre enn 20"-hjulene, mens i Norge virker ikke det å være tilfellet...men kan være pga helårsdekk i USA)
- sette inn en slags hattehylle i Model Y med støyabsorberende stoff, eller rett og slett ha noe støyabsorberende under bagasjegulvplatene. Jeg merket stor forskjell med bagasje i bagasjerommet...hvis det ikke var pga temperaturen.

Men nå begynner de vel å ha begge bilene inne rundt forbi, så folk bør jo teste selv...er faktisk levert ut flere Model Y enn Enyaq nå...
Hvis bilen er konstruert dårlig og ikke tenkt på støydemping i utgangspunktet, hjelper det lite med egne støydempingstiltak. Annet enn å lette lommeboka.
Snakker av egen erfaring, der både støydemping av understell med noxodul og støysvake dekk ikke ga dramatisk reduksjon av støy i KONA.
Model Y er mer støyende enn mange konkurrenter, er det viktig i valg av bil. Velg en av konkurrentene, som feks Id4 gtx.

14
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 14:05 »
Men pga. støyen i TMY ville jeg kanskje tatt med støydempende headset til fruen

Du har mange fornuftige innlegg, men akkurat nå tror jeg noen har tatt telefonen din og tuller med deg.
Enten det eller så angrer du veldig på ditt kjøp av ID4 og prøver desperat å forsvare kjøpet overfor deg selv. Enkel psykologi det at når noen rakker mye ned på noe er det eget valg som er problemet.

Tull - jeg er fornøyd med eget valg. Har en id.4 og en id.4 gtx er på vei. Synes hjulopphenget er bra - bilen er stille og mer enn rask nok for mitt formål. Jeg funderte på TMY, men dessverre ble fokus på ytelser satt foran egenskaper som f.eks nyttelast, lastsikring - og jeg synes bilen støyet og ga fra seg en del lyder på ujevn vei. Stiv var den også - jeg er mer i komfort alderen med barn som må tas hensyn til. Forøvrig må alle som vurderer disse bilene prøvekjøre - det er et must uansett hva man leser her inne.

Ok, jeg var usikker om du var seriøs eller ikke. Dine poster bærer sterkt preg av at du har tatt et valg og egentlig ikke er interessert i å diskutere bilene, men å forsvare ditt valg og da bruker litt sterke ord.
Jeg har lest 2-sifret antall poster fra folk som har gått fra 3 til Y og samtlige er strålende fornøyd med lydnivået. Aldri lest det motsatte.  Det er svært sannsynlig at det kun er et bittelite mindretall som trenger støydempende headset pga støyen i TMY. Derfor havner det i kategorien tullekommentar i min bok.
Å gå fra en veldig støyende bil som M3 til en litt mindre støyende MY, hjelper ikke i forhold til om MY er mer eller mindre støyende enn feks id4. MY er mer støyende enn Id4, ingen tvil om det. Testene til TB viser hele 2 dB forskjell.
Samt at bakre motor i My også støyer en del, spesielt på regen. Folk må tåle at det skrives negativt om sin bil, spesielt når det er basert på fakta og reelle tester.

15
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 09:55 »

Frunk glemte jeg. Men tok heller ikke med visker for bakrute på Id4  ;)

Nå har vel TMY så skrå bakrute at den ikke trenger bakrutevisker. Jeg har ihvertfall aldri savnet det på min TMX.
Feil, det samler seg støv og skitt på bakruta til y. Men en ser ikke stort ut gjennom den lille glugga uansett.

Sider: [1] 2 3 ... 49