Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - andy99

Sider: [1] 2 3 ... 41
1
Liten brann i en KONA i oslo i dag. Ser at prosedyren er bare å dyppe bilen i litt vann så løser det seg. Så om en får en brann, finn en stor vanndam... ::)



https://www.ao.no/bilbrann-pa-sinsen/s/5-128-126154

2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5
« på: Tirsdag 22. Juni 2021, klokken 11:48 »
Enyaq klarer det, mulig id4 også. Tror også model y klarer det. (den vil nok mulig klare 5 stk, pga den store kjelleren)
Er jo rimelig dårlig at v90 ikke klarer å få med seg hjula sine.

3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5
« på: Tirsdag 22. Juni 2021, klokken 10:57 »
Egentlig er den beste indikasjonen rundt bagasjerom; om bilen klarer å ta med seg et komplett hjulsett uten å legge ned setene. De som har hentet bil, klarer ioniq 5 det?

4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5
« på: Tirsdag 22. Juni 2021, klokken 09:47 »
Interessant å lese at flere er skuffet over bagasjeplass. 520 liter med baksete i midtposisjon matcher nesten ID4 på papiret, men virker som at Ioniq 5 har blitt målt vel optimistisk kanskje?

Spent på Bjørns banankassetest
De har ikke vært "vel optimistisk", det måles etter VDA standarden som på de fleste biler og det er kun plassen under rollo (opp til sete/vinduer). Problemet til ioniq5 er at det er meget lite rom over rollo, der en annen form på bakluke (id4/enyaq/etc) har kanskje 400 liter til med plass over rollo.
Men nå er ikke banankasse testen til TB optimal heller, kassene er relativt lave så mulig det går endel kasser inni ioniq5 også. Blir spennende å se når han tester seinere i sommer. (tror det var i begynnelsen av juli)

5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: OTA-oppdatering? (over-the-air)
« på: Tirsdag 22. Juni 2021, klokken 08:58 »
Dette er Hyundai, ikke Tesla-dritt!
Hyggelig svar når noen tar seg tid til å beskrive hva som kan tenkes distribuert OTA uten besøk hos forhandler....

Tesla hadere er alle steder. Ota er klart en fordel på elbiler.
Om den ikke anvendes til å nerfe ladehastigheten (Tesla) eller å "bricke" bilen (PS).
Jeg ser helt klare fordeler med å kunne oppdatere infotainment via OTA, men å begynne med BMS-styring etc er ikke alltid i kundens interesse.
Dette gjøres vel også så sjelden, at en gang i året på service burde være nok. Vil man være tidligere ute, så kanskje en firmware-oppdatering via USB kan være løsningen, så kan man styre helt selv når man gjør oppdateringen?
Helt enig at OTA på en Hyundai ikke nødvendigvis er positivt for kundene, det er nok av KONA som har fått ny BMS og låst batteri og strandet bil. Hyundai er rett og slett ikke særlig flinke på programvare (eller IT generelt, noen som husker bestillingssystemet!?)
Bilen skal jo også inn minst 1 gang i året.

6
ES8 / Sv: NIO ES8
« på: Fredag 18. Juni 2021, klokken 08:49 »
Mener og ha sett at priser kommer i september.
Tror nok prisene vil bli under iX, men over BYD tang, så 649?
Det som blir spennende for min del er prisstruktur for bil uten batteri og hvilken pris det blir for batterileie og hvilke alternative batteristørrelser det vil være tilgjengelig.

7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Priser på finn
« på: Onsdag 16. Juni 2021, klokken 10:07 »
Glad jeg ikke vant P45 i bingo lotteriet, hadde nok angret bittert nå som BMW i4 M50 dukket opp til meget bra pris (bestilt). Mulig kunne flippet P45, men glad for å slippe å styre med sånt.

Fortsatt 100 000 mer enn ioniq 5  :D Er 2 forskjellige biler og, folk som har små barn med barnevogn ser nok ikke på i4 som et alternativ, er nok mer ix3 som er konkurrenten men koster vesentlig mer og kun bakhjulstrekk.

Enig at det er 2 vidt forskjellige biler, men for meg er heldigvis i4 mye bedre/riktigere valg.

Nå er ikke ioniq 5 og i4 så forskjellige, begge er kombicoupé. Med begrenset bagasjeplass, og ikke et alternativ for oss med behov for familiebil.

8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Priser på finn
« på: Mandag 14. Juni 2021, klokken 17:55 »
Prisen på de som ligger på finn er ikke så ille,  tatt i betraktning hva du må betale for en ny id.4 eller Enyaq.
Nå er nok id4 og enyaq langt mer populære biler og har en større kundemasse en ioniq 5.

9
Model Y / Sv: Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina
« på: Tirsdag 08. Juni 2021, klokken 12:50 »
Det står jo på sidene hva Tesla estimerer, så det er ingen grunn til å tro på løgner i media.

Hvilke løgner i media? Tesla har estimert i godt over 2 år nå. Det er snart 2 år og 3 måneder siden jeg, med mange flere, slang inn en bestilling til Tesla på en Model Y. Samtidig med bestillingen overførte vi også 15000 kroner hver til Tesla, som en forhåndsbetaling/depositum. Siden vi gjorde bestillingen har vi ikke hørt noen verdens ting fra Tesla, og heller sett at estimatet de har hatt på websiden har flyttet seg stadig lengre ut i tid.

Så hva skal vi stole på? Tesla? Om Tesla hadde vært pålitelig selv så hadde vi jo hatt bilene allerede. Men den gang ei. Det eneste som gir oss noe som helst guiding er ryktebørs og media. Tesla selv er helt tyst. Er ikke selv du enig i at informasjonen fra Tesla til spesielt de som tidlig bestilte Model Y, er helt på trynet elendig og mangelfull?
Du har ikke bestilt en Model Y hos Tesla. Du har lagt inn en forhåndsreservasjon på en bil. Hvis du leser avtalen du signerte da du la inn denne, så har ikke Tesla lovet deg levering av bil til en spesifikk dato, og de har tatt høyde for at alle datoer som er nevnt kun er preliminære og kan forandre seg.
Bestilling av bilen skjer først når Tesla har bekreftet produksjonsstart og du binder deg til å faktisk kjøpe bilen.
Hvis du først skal være påståelig får du ha utrykkene riktig ;)
Vi har inngått en; Avtale om forhåndsbestilling av motorkjøretøy ModelY

10
Hyundai KONA / Sv: Begrense lading til 90%
« på: Lørdag 05. Juni 2021, klokken 18:48 »
Nå er det ikke slik at du må bekrefte informasjonen fra Hyundai Norge for å få nytt batteri, en kan bare forholde seg til forhandler og rekkefølgen vil bli omtrentlig fulgt.
Men om man har gjort det har en gått på limpinnen. Det samme er om en har oppdatert bms software som gjør at bilen mer sannsynlig brickes ved høy SOC Har en ikke gjort noe av dette vil bilen oppføre seg helt som før... men kan selvfølgelig ta fyr, men det kan mobiltelefonen på nattbordet også..

11
F-150 Lightning / Sv: FORD F-150 electric pickup
« på: Tirsdag 25. Mai 2021, klokken 17:09 »
Med tanke på at det allerede i dag selges et lite antall fossile F-150 hvert år i Norge av forhandlere, vil jeg tro at det ikke drøyer lenge før det finnes en forhandler som tilbyr bilen med garantiordning og mulig ombygging til europeisk CCS-standard.
Amerikanske elbiler med US spec og garanti importert av en forhandler som har tidligere hatt stor suksess med fossile US pickups og trucks, høres ut som en suksess... var det ikke noen som har gjort det før

12
Hyundai KONA / Sv: Manglende servicehistorikk på myhyundai.no?
« på: Mandag 24. Mai 2021, klokken 10:25 »
Samme her, ingenting på myhyundai. Også mye feil der på hvilke servicekoder som gjelder. Tenker Hyundai ikke er klar for å slippe servicehefte helt enda..

13
F-150 Lightning / Sv: FORD F-150 electric pickup
« på: Mandag 24. Mai 2021, klokken 10:22 »
Da har nok Ford kommet ned mot 100 dollar/kwh på batteriprisen, da er biler like rimelig å bygge som vanlige fossilutgaver. De har vel også spart mye på å ikke utvikle en ny bil også. (Tenk hva tesla har i profitt når de ligger enda lavere på batteri kost...)
Tenker vi i Europa må vente på den mindre ranger før noen pickup blir aktuelt fra forhandler.

14
Dacia Spring Electric / Sv: Dacia Spring - billig elbil som kommer i 2021
« på: Torsdag 20. Mai 2021, klokken 13:16 »
Kom en infomail i dag, 20 mai:
"I mange Europeiske land er prisen på Dacia Spring nå lansert, med unntak av de nordiske landene, Sverige, Finland, Island og Norge.

Hovedgrunnen til dette er at Dacia Spring ikke har blitt «cold climate» godkjent internt i Renault Gruppen, noe som da medfører at vi dessverre foreløpig ikke kan lansere priser eller informasjon om et lanseringstidspunkt."

Dette betyr vel at denne ikke blir lansert i Norge på en god stund. Det positive er vel at da rekker den Euro ncap før lansering i Norge.

15
F-150 Lightning / Sv: JA!!! Ford med video av FORD F-150 electric pickup prototype
« på: Torsdag 20. Mai 2021, klokken 10:41 »
TU har også en artikkel. Egenvekt på nærmere 3 tonn ::). Blir vel som med cybertrucken da.
Kjøretøyklasser og førerkort begynner å bli ganske utdatert i forhold til de bilene som kommer.
https://www.tu.no/artikler/fords-elektriske-f-150-er-lansert/510302

Sider: [1] 2 3 ... 41