Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pondus1

#1
Audi e-tron / Sv: Hjelp til kjøp av brukt e-tron 55
lørdag 30. april 2022, klokken 13:33
Jeg går for en 50 Sport, med B&O, Matrix og 4-soners klima i tillegg. Skulle ikke rekkevidden duge, får jeg heller oppgradere. Med en godt utstyrt bil, bør jo det gå greit.
#2
BMW iX1 / Sv: BMW iX1 (2022)
torsdag 14. april 2022, klokken 11:29
Var innom Bilia i går. Selger visste ikke mye, men anslo lansering på ettersommeren, med levering i 2023. Ikke noe nytt, mao.
#3
Audi e-tron / Sv: Hjelp til kjøp av brukt e-tron 55
søndag 10. april 2022, klokken 20:16
Ike så bekymret for rekkevidden, klarer oss mer enn bra med Teslaen også, det er ikke driveren for å bytte. Den har nok noe redusert rekkevidde, samt noe vampire drain, så tror ikke det er så stor praktisk forskjell. Den har også strupet hurtiglading, så Audien vil være overlegen. Og lader med 11kW hjemme, hovedsaklig all lading foretas der.

Har ikke hytte enda, planlegger det, men det vil uansett ikke være mer enn ca 17 mil, med en godt utbygd hurtiglader på veien. Og en sjelden årlig tur fra Østlandet til Bergen kan jeg fint leve med litt lading om jeg sparer nærmere 100k. Har egentlig lyst på en E-tron, frister ikke så mye med f.eks Q4. Har stor hund som tar mye av bagasjen, så greit med litt mer plass.

Utfordringen er jo å finne en bil med den rette utstyrskombinasjonen, ser at det ikke er så mange i det rimelige segmentet med B&O, så det kan nok være ryker.

Er forvarming fra app standard her?


#4
Audi e-tron / Sv: Hjelp til kjøp av brukt e-tron 55
søndag 10. april 2022, klokken 09:45
Heller mot å sikte mot en av de rimeligere, så om det ikke funker, så får man heller bytte før planlagt.

Ser et par andre alternativer her:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=251770306

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=228855274

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=249291361


Ellers er de rimeligste 55 fort borti 100k dyrere, ser det ut til. Denne er av de rimeligste:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=252516435
#5
Audi e-tron / Sv: Hjelp til kjøp av brukt e-tron 55
lørdag 09. april 2022, klokken 23:14
Vurderer å gå for en, i utgangspunktet brukt, E-tron. Har en Tesla S70D i dag, og anslår at den har omtrent samme rekkevidde som en 50, noe vi klarer oss greit med i det daglige, så jeg heller mot den. Lader 95% hjemme. Men det er jo en jungel å orientere seg i utstyrs- og prisnivå. Ser at man ved privatkjøp kan få en 2020 50 Advanced sport med relativt lav km, til under 500k, det kan vel ikke være så galt?

Denne f.eks:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=231667077

Var på Albjerk i Drammen og så på denne idag, men den virker da å ligge høyt i pris?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=251561113

Mine prioriteringer ift utstyr: Sportsseter elektriske, adaptiv cruise, hengerfeste, keyless, forvarming via app, helst B&O og Apple carplay,  helst godt under 50k km, ellers er resten mer kjekt å ha.

Er tilhenger av lengst mulig garanti, så nyest mulig, ikke eldre enn registrert i 2020.

Her er en 2020 55 til 599k, men den er gjerne tynt utstyrt?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=252516435

Noen tips til gode kjøp? Vil helst holde meg under 600k.

Tilslutt er det jo alltid alternativet å kjøpe nytt. Noen som vet om man kan få Edition pakka til 50? Da står man jo med en Advanced Sport Edition til 650k, og det er kanskje ikke så verst det heller, med serviceavtale og kampanjerente? Hvordan er leveringstiden på disse om dagen?
#6
BMW iX1 / Sv: BMW iX1 (2022)
tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:16
Selger på Bilia mente at denne kom til å overgå salget av i4 med god margin. Kommer de med AWD, 450km rekkevidde, hengerfeste og god ladefart blir jo dette en solid pakke til under 500k, som de indikerte. Om den i tillegg gjøres ca 15 cm lengre, er den jo et lett valg. Sitter klar på bestillingsknappen ganske umiddelbart, merker jeg...
#7
BMW iX1 / Sv: BMW iX1 (2022)
mandag 21. mars 2022, klokken 23:40
Sitat fra: Chimp på søndag 20. mars 2022, klokken 12:09
Sitat fra: turfsurf på søndag 20. mars 2022, klokken 10:10
Skuffende. De med litt mindre biler har tydeligvis ikke behov for å kjøre langt. Legger seg på samme linje som Mercedes.

Synes jo det er ekstra rart når de har gjort denne bilen 15cm lenger enn forrige modell. Det er jo ikke en utpreget småbil, men en reell konkurrent til MEB som en familiebil. Her kan de jo virkelig få en volummodell, men da kan de ikke kjipe på batteriet.

Er lengden bekreftet noe sted? Har sett både at den blir uendret og økt til ca 4,6m.

Fikk høre fra Bilia for et par mnd siden at de forventet lansering og mulighet for bestilling i april, men leser at det nå forventes salgsstart mot slutten av året. Noen med mer info? Kan jo fort bli 2024 før man får bilen da, slik stås er nå.
#8
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
tirsdag 08. juni 2021, klokken 10:30
Ser det nevnes flere steder at det vil kunne komme flere varianter, noen som har en spekulasjon? Mindre batteri?
#9
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
onsdag 02. juni 2021, klokken 12:47
Som nevnt over, merkelig prisforskjell på 40 og 50 på Fully Charged og oppover. Kan jo umulig være noen som kjøper e40 FC til 592k når M50 FC koster 599? Ei heller mange som kjøper M50 charged, vil jeg tro.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Skal jeg bli elbileier?
mandag 22. februar 2021, klokken 20:13
Har samme bil selv. God plass god å kjøre, mer hjulstøy enn på nyere, andre biler, har også en Mazda MX30, som er bedre på akkurat det. Sommerstid med pen kjøring kan du regne med opp mot 35 mils rekkevidde med rolig kjøring. Superladehastigheten er kraftig redusert fra Tesla, dette oppleves som irriterende på langtur.

Du skriver at den ikke har automatisk bakluke, min har hvertfall det. Jeg ville sett etter en med nextgenseter, stor forskjell.

Ellers er det Tesla på godt å vondt. Denne er jo ute av garanti, så du slipper jo krangling om garanti/reklamasjon. Det er vel bare å innrømme at Tesla har varierende kvalitet. Dørhåndtak, f.eks, slutter å virke jevnlig. Softwaremessig ligger de jo langt foran, og ladenettverket er jo en stor fordel. Er vel ikke så mange alternativer med plass og rekkevidde til den prisen, og bruktbil er bruktbil.

#11
Mazda MX-30 / Sv: Erfaringer med MX 30
mandag 22. februar 2021, klokken 12:23
Mens jeg prøvekjørte Golf, og valgte Mazda fordi jeg syns Golfen var kjedelig og uforholdsmessig dyr....
#12
Mazda MX-30 / Sv: Erfaringer med MX 30
mandag 22. februar 2021, klokken 10:16
Det er som nevnt opplevd problemer med hurtiglading i kaldt vær. Henger nok mye med at styringen av batterivarmer er langt fra optimal, den kan heller ikke startes manuelt, så det blir lite temperatur på batteriet. Det sies at Mazda jobber med dette, så vi får se.

Ellers har jeg kjørt tur-retur Røyken Kongsberg, drøye 12 mil, under -10, så rekkevidde om vinteren er normal.

Andre hiccups: Har hatt flatt 12V tre ganger, det er litt variabel output på ventilasjonen, blir plutselig kaldt, så varmt igjen.

På den positive siden, gode seter, god komfort, veldig lite støy.

Har en 2015 Tesla model S, så jeg vil vel si at ift bugs er det ikke veldig mye på Mazdaen. Forventer at det jobbes fortløpende, og at det kommer oppdateringer etterhvert. Jeg er mest imponert over støydempingen, den er betraktelig stillere enn Teslaen.
#13
Tja, for meg sto det mellom en to år gammel, døll e-Golf og denne, et enkelt valg som bil nr. 2. Mazda er mer komfortabel, gir meg 5 års garanti, lader fullt hjemme på 3-4 timer, holder til min pendling til og fra jobb. Godt utstyrt, og beregner å ha den i mange år, med mindre behovet endres. Har ikke behov for å bruke hurtiglading, og skulle det skje en gang eller tre, lever jeg fint med å vente ti min ekstra. Da gir jeg blanke i om det blir et par tusenlapper i året mer i verditap. Det er MYE bil til 260' Den skal brukes, ikke selges...

Ola Dunk har fått et fanatisk forhold til rekkevidde, ser disse fjollete kommentarene overalt. Den treffer godt i sitt segment. Skal man ha 400 km koster det deretter.
#14
Mazda MX-30 / Sv: Mazda MX-30 eller 2019 Hyundai Ioniq
fredag 09. oktober 2020, klokken 14:46
Sitat fra: Edison på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 19:59
Er det nokon som har fått køyrd begge desse bilane og kan sei noko om komforten? Eg ha ein Ioniq som eg vurderer å byte ut i ein MX-30. Eg køyrer 2-3 timar dagleg, og hadde difor sett stor pris på betre støydemping. Er Mazdaen så god som enkelte journalistar skal ha det til?
Eg kjem til å sakne Ioniqen på langtur, men betre komfort, skikkelige lykter og app kjem eg til å ha glede av kvar dag. Og så føles det ikkje feil å byte til ein heilt ny bil nesten utan mellomlegg.

Jeg lånte en Ioniq i noen uker før jeg fikk MX-30. De kan egentlig ikke sammenlignes, helt annen følelse i Mazda. Kjører også et par timer om dagen,og trives godt i den. Ioniq syns jeg var sjelløs og uinspirerende, med helt standard seter. Mazda gir følelsen av å kjøre en større og dyrere bil.
#15
Mazda MX-30 / Sv: Erfaringer med MX 30
mandag 28. september 2020, klokken 12:44
Fikk min på fredag. Begrenset med erfaringer, men det er tydelig at den ikke er laget for de mer tech-interesserte. Ikke mulig å se ladehastighet ved hjemmelading, begrenset info om forbruk underveis, ikke kjørekomputer. Som nevnt over, OK app, men litt treghet.

Kjørte drøye 6 mil i dag fra Røyken til Kongsberg, og endte på 1,50 kW/mil. Det var 11-12 grader ute, så det anser jeg som bra. Bruker nok mindre hjem, så et snitt på under 1,5 er akseptabelt.

Syns lyden er god til å være et standard anlegg. Guttungen på 8 har god plass i baksetet når han sitter bak passasjersetet. Veldig behagelig å kjøre, gode seter, veldig rettet mot komfort, og det er jo behagelig når jeg ruller 12 mil pr dag. Det jeg umiddelbart savner på First Edition er keyless, eller Smart key som det heter hos Mazda. Etter å ha kjørt Tesla et par år, er det fort gjort å glemme å låse bilen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA