Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Svein_H

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Registreringsnummer
torsdag 09. mai 2024, klokken 15:25
Sitat fra: RJK på torsdag 09. mai 2024, klokken 15:13(...)
Trenger bare at Statens Vegvesen/Staten slenger noen milliarder til et privat firma, inkludert det antall Mong man regner med budsjettet overskrides med, så har vi kanskje et fremtidsrettet system som tillater flere tegne, flere kombinasjoner og flere muligheter til å melke brukerne/kundene (oss), så er det sikkert på plass uten alt for lang tid uten å få registrert flere kjøretøy!

;D 8) :angel:

Og der forsvant brått pensjonen min, men godt å vite at Staten har en løsning for å kaste bort skattepengene mine fortest mulig ;-)
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Registreringsnummer
torsdag 09. mai 2024, klokken 15:00
Y2K om igjen, vi vet jo alle hvordan det gikk...

Hvorfor lage så mye styr ut av et regnr? Det ordner seg.
#3
Zoe / Sv: Fin liten bil
tirsdag 07. mai 2024, klokken 18:05
Jeg kommer aldri til å kjøpe meg en Google-telefon, så det er ikke et alternativ.

Takk for tipset om forvarmingen, jeg skal ta det opp med verkstedet. Alt ser OK ut i både app og konsoll, men forvarmingen vil bare ikke starte.
#4
Zoe / Sv: Fin liten bil
tirsdag 07. mai 2024, klokken 17:27
Nja, den er jo en ventepølse frem til det kommer nye modeller, men rent kjøremessig funker det utmerket. Zoe er en flott jobbpendlerbil og god å kjøre, men det visste jeg jo fra før.

Jeg savner SMS om ladingen. Appen har vært overraskende stabil i det siste, men den er installert på et nettbrett som jeg normalt aldri bruker hjemme, og det har skjedd et par ganger at ladingen har kuttet ut midt på natten. Det er ikke bra.

Jeg savner også navigasjonen, men det er min egen feil siden jeg ikke tenkte på å sjekke det før jeg signerte kontrakten.

Et litt større problem er at forvarmingen ikke funker. Heldigvis er den ikke nødvendig på en stund ennå, men den må være på plass før neste høst-/vintersesong. Motorforum har allerede sett på det én gang uten å finne noen løsning, og jeg skal ha bilen inn på nytt nå til uka for oppfølging. Mye styr med verkstedbesøk og lånebil, men dette er en garantisak, så jeg får vel bare jatte med for nå...
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 07. mai 2024, klokken 16:52
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 07. mai 2024, klokken 13:11
Sitat fra: Gazer75 på fredag 03. mai 2024, klokken 18:43
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 03. mai 2024, klokken 18:39...bruker ikke panelovner eller enda verre elektrisk gulvvarme.
Panelomn kan da ikkje vere betre enn varmekablar?
Hadde uansett vore veldig kaldt i golvet her på vinteren utan varmekabel sidan eg har garasjen til blokka under.

Problemer med varmekabler er at det kan være veldig tregt (i betonggulv) og at mye av energien går ned i stedet for opp i rommet. Kmofortmessig gjerne bedre, men ofte mindre effektivt enn panelovnr.

Har man ett passivhus, ville jeg basert meg på panelovner og noe vedfyring. Men gjerne varmepumpeopplegg til varmtvannet (luft til vann).

Hele tanken med gulvvarme baserer seg jo på at man kan ha lavere temperatur i rommet med gulvvarme, siden man ikke så lett fryser når føttene er varme, og dermed sparer strøm på oppvarming generelt.

Huset mitt er fra 1955 og utvidet i 1966, og med trebjelkelag som etasjeskiller. Utvidelsen har kald krypkjeller, mens den opprinnelige delen har kjeller med varmepumpe som står på 18 grader året rundt. På vintrene kjenner jeg det umiddelbart når jeg passerer over til den nyere delen med kald krypkjeller, selv om det er i samme rom.

Jeg har valgt økonomiløsningen; altså tøfler og/eller tjukksokker på de kaldeste dagene, men utover det føler jeg ikke at den ekstra varmen fra kjelleren bidrar så veldig mye.

Er dette med gulvvarme en myte som står for fall, eller har den falt allerede uten at jeg har fått det med meg?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Hvorfor kun info lading 10-80%
mandag 06. mai 2024, klokken 17:50
Sitat fra: RJK på mandag 06. mai 2024, klokken 17:08
Sitat fra: Svein_H på mandag 06. mai 2024, klokken 16:51Dette er ingen utblåsning, men en kommentar på en diskusjon som har pågått i lang tid i mange tråder.

Som jeg selv skrev: Litt OT, men likefullt en legitim kommentar skrevet uten å være "heit i hodet". Da tenker jeg det er opp til moderator å vurdere om innlegget mitt skal flyttes til en annen tråd. Spørsmålet blir da hvilken tråd, da det er haugevis av slike tråder på dette forumet, men det er ikke opp til meg å avgjøre.
Det er forsåvidt rett tråd, men jeg oppfatter dette som en utblåsning med den siste setningen spesielt i tankene, på det innlegget jeg opprinnelig svarte deg på.

Det kommer stadig til nye brukere, og masse av spørsmålene som vi med mer erfaring, har "svaret på" nettopp i kraft av å ha vært lenge med i gamet.

Det hjelper heller ikke at søkefunksjonen på forumet suger groteskt i forhold til å finne tråder der problemstillingen allerede er besvart på. Eller at enkelte slenger dette ut som om det er nytt og ukjent, fordi man i for liten grad har gjort innsats for å finne tråder der dette er diskutert før.

Altså vil endel tema stadig dukke opp på nytt, fra ferske eiere/brukere, som ikke finner dette veldig lett eller intuitivt

Hvordan du oppfatter innlegget mitt er irrelevant, da du som erfaren bruker allerede har inngående kjennskap til de trådene jeg sikter til. Det har ikke nye brukere, som da må bruke søkefunksjonen som ifølge deg selv "suger groteskt".

Når jeg i mitt innlegg bruker blant annet utropstegn og bokstavkombinasjonen "WTF" er det ingen utblåsning, men et klart uttrykk for at dette har blitt tatt opp og diskutert ad nauseum på forumet, og samtidig oppfordrer nye lesere til å søke opp mer info.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Hvorfor kun info lading 10-80%
mandag 06. mai 2024, klokken 16:51
Dette er ingen utblåsning, men en kommentar på en diskusjon som har pågått i lang tid i mange tråder.

Som jeg selv skrev: Litt OT, men likefullt en legitim kommentar skrevet uten å være "heit i hodet". Da tenker jeg det er opp til moderator å vurdere om innlegget mitt skal flyttes til en annen tråd. Spørsmålet blir da hvilken tråd, da det er haugevis av slike tråder på dette forumet, men det er ikke opp til meg å avgjøre.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Hvorfor kun info lading 10-80%
mandag 06. mai 2024, klokken 16:00
Litt OT: Når jeg leser denne tråden, og også har et hundretalls andre forumtråder i minnet, husker jeg godt hvorfor jeg valgte kun hjemmelading for min elbil, og hvorfor jeg har beholdt bensinbilen.

Jeg kan ikke fatte at det er mulig å krangle så mye bare for å fylt opp "strømtanken"! Folk har ulike behov. Noen kan klattlade underveis uten å tenke så mye over det, noen planlegger for best mulig effekt og hurtiglading på langturer, og noen trenger faktisk å lade til mer enn 80% av og til, uten å måtte beklage eller forklare seg overfor totalt fremmede som man sannsynligvis aldri kommer til å møte igjen.

WTF holder dere på med!?
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Nyttelast Tesla M3 Highland
lørdag 04. mai 2024, klokken 10:43
Det der er absolutt et gyldig argument ja, men de aller fleste tenker nok dessverre mer med lommeboka enn med hodet i slike situasjoner.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Nyttelast Tesla M3 Highland
lørdag 04. mai 2024, klokken 09:22
Sitat fra: egleh på fredag 03. mai 2024, klokken 19:49
Sitat fra: wainer på onsdag 01. mai 2024, klokken 11:27Til sist føler jeg NAF sitt krav om 480 kg som veldig konservativt. Føler den på en måte utgår fra en familje som skal på campingtur med langrenn, alpint og elsykkelutstyr for hele familien, samt en dunk med 10 liter spylervæske. I tillegg til at alle har pakket med seg hele garderoben :)
synes NAF sitt krav er fornuftig. for min del veier familien på fem 340kg med klær, og tenåringer blir ikke lettere. etter en danmarksferie nylig veide vi bagasjen, vi hadde med sengetøy, håndklær, regntøy, en kjølebag med mat og drikke men ellers ikke noe spesielt unntatt taxfreekvoten. 128kg bagasje, dvs ca 470kg til sammen. problemet med fabrikanter som feks hyundai er at de rapporterer egenvekt uten ladekabler,kjøleveske,gulvmatter,osv kort sagt alt som er løst i bilen. da blir det raskt 50-100kg underrapportering av egenvekt, og det kan bli lite hyggelig stemning om man kommer i vektkontroll på en bil med feks 450 oppgitt egenvekt. hvem må ta bussen? 

Gjør som alle bobileiere blir anbefalt: Stikk innom en trafikkstasjon og vei bilen (helst før kjøp), så er du sikker og slipper å lure. Når bilen er kjørt ut av hallen kan du bare glemme de vektene som står i vognkortet, siden også nye bobiler stort sett alltid får masse ettermontert utstyr som stjeler av lasteevnen. Ute på veien er det kun 2 ting som gjelder, og det er aktuell vs tillatt totalvekt. Blir du stoppet med overlast i vektkontroll hjelper det ikke å vifte med vognkortet og si at du var i god tro.
#11
Model Y / Sv: Kjørevogn - God match for Y
torsdag 25. april 2024, klokken 19:35
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. april 2024, klokken 19:37
Sitat fra: Svk på tirsdag 23. april 2024, klokken 13:40Finnes det noen superlette/aerodynamiske vogner laget for elbil?
Skulle hatt noe på max 750kg
Finner jo de typiske teardrop trailerne, men da er det jo mer eller mindre bare en seng og utvendig kjøkken. Av de minste og letteste, har du jo slikt som Mink Camper. Er vel en av de minste og letteste.

Eller Vistabule, men usikker på om an får kjøpt den i Norge/NordenEuropa, tror man kun får kjøpt den fra produsenten i USA.

Skal du ha noe med dusj og kjøkken innvendig, så har jeg heller dårlig oversikt over alternativer med så lav vekt som du antyder!

Du har jo Norgeshengern: https://www.jbtrading.no/campingvogn. De to minste er vel egentlig blåkopier av den gode gamle Polettaen, og aerodynamikk skal man vel heller ikke snakke så høyt om, men jeg tviler på at du finner en fullverdig campingvogn som er mindre og lettere enn denne.
#12
Model Y / Sv: Kjørevogn - God match for Y
mandag 22. april 2024, klokken 17:50
Og stillheten taler mer enn høyt nok.
#13
Model Y / Sv: Kjørevogn - God match for Y
tirsdag 16. april 2024, klokken 16:40
TS må gjerne svare tilbake på de ulike innspillene her inne, men med Britney Spears som avatar er det kanskje litt for mye forlangt.
#14
Model Y / Sv: Kjørevogn - God match for Y
søndag 14. april 2024, klokken 14:42
Hvis TS ikke har tidligere erfaring med camping er leie absolutt en anbefaling før man kjøper noe, være seg minicamper med taktelt eller fullverdig campingvogn. Disse to kan overhodet ikke sammenlignes, så her er det veldig mye personlige preferanser som spiller inn.

Har selv hatt flere små vogner før jeg byttet til bobil for tre år siden. Min siste vogn var en Adria Action (361LH) som jeg absolutt kan anbefale, en fenomenal liten kjørevogn på 800 kg og med god plass til 3 når salongen res opp. Sjekk også ut Caravelair og Sterckeman, de har små kjørevogner med lav egenvekt og fine planløsninger med god plassutnyttelse. Flere andre produsenter har også flotte vogner i samme størrelse, men de veier gjerne en god del mer.
#15
Model Y / Sv: Kjørevogn - God match for Y
lørdag 13. april 2024, klokken 11:03
Sitat fra: daktari på lørdag 13. april 2024, klokken 10:38Beklager min uvitenhet, men er ikke de tåreformede T@b-modellene en dyrere og mer upraktisk campingvogn der man taper flere kubikk plass? Merforbruk til bilen blir uansett mye høyere?
Gevinsten kommer hovedsaklig på motorvei, men uansett snakker vi max 20 mil før lading?

Uten en kostbar Tempo100-godkjenning er det maks 80km/t som gjelder, og i så lave hastigheter er det vel uansett begrenset hvor mye luftmotstanden reduserer rekkevidden. Det er derfor jeg anbefaler TS å vurdere en mer tradisjonell vogn, det finnes mange flotte små kjørevogner med mer enn nok plass til 3 personer. Hvis rekkevidden skal trumfe alt, og attpåtil i så stor grad at man går for en vogn som faktisk ikke har plass til de som skal bruke den, blir det litt skivebom etter mitt syn.

Smaken er selvfølgelig som baken, men jeg anser T@b-modellene som dyre og upraktiske vogner hvor man stort sett betaler for designet og det faktum at de har klart å bli en slags retro kultvogn.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA