Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Line K

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
Model 3 / Nomad ladeplate vs Tesla sin
« på: Mandag 02. Mars 2020, klokken 10:28 »
Hei!

Hvordan er Tesla sin egen ladeplate i forhold til Nomad sin med tanke på tykkelse?

Jeg fikk Nomad sin til bursdagen min, men den var jo håpløst laget i forhold til å passe inni konsollen. Klin umulig å få lukket luken når man har lagt telefonen på, og jeg har et helt standard tykkelse deksel.(Ikke spesielt tykt).

2
Model 3 / Sv: Model 3 som familiebil til 4?
« på: Lørdag 07. Desember 2019, klokken 12:29 »
Er det noen som vet om det er plass til et forovervendt og et bakovervendt sete ved siden av hverandre når den minste ryggen er lagt ned?

Er det noen som vet om det er plass til et forovervendt og et bakovervendt sete ved siden av hverandre når den minste ryggen er lagt ned?

Usikker på hva du mener med at minste ryggen er lagt ned? At bakovervendt er i hvilestilling? I så fall gikk det problemfritt med Cybex Sirona.

Gjennomsnittlig høyde på meg og mannen, og må ikke stille vårt sete inn på uønsket måte som i den tidligere bilen hvor passasjersetet måtte ekstra langt fram.

Jeg tror jeg har delt et bilde av Cybex Sirona bakovervendt i et annet innlegg her for å vise plass, nå har vi gått over til to beltestoler. (Bildet er slettet på telefon, søk det evt opp her inne)

Får plass til en nabounge på sittepute i midten ved behov også (både når jeg hadde bakovervendt og dagens oppsett), men da sitter de enten på en MiFold ved korte, uplanlagte turer, eller jeg tar våre stoler ut av isofix-feste så jeg kan dra dem mer til hver side og få plass til en pute i midten. (Vi har megabreie beltestoler)

Nå ryktes det om ny standard på bilstoler som gjør at det skal bli enklere å få plass til tre, siden det er nesten ingen biler som har plass til tre barn. Det vil jo gjøre livet enklere og frigjøre plass selv om man bare har to

3
Model 3 / Sv: barnevogn
« på: Lørdag 07. Desember 2019, klokken 12:03 »
Vi har denne og den passer:
https://emmaljunga.com/nb/barnevogner/classic/edge-duo/edge-duo-lounge-grey-12909?o=17982

Ut ifra nettsiden ser det ut som målene er like.

Det stemmer at Mondial og Edge er like. Mondial har mer «eksklusivt» utstyrsnivå og andre farger, men størrelsesmessig lik (i hvert fall i 2012...).

4
Model 3 / Sv: Noe galt med caraoke’n?
« på: Mandag 25. November 2019, klokken 23:34 »
Vi er stuck på Disney-spillelisten (dessverre) på Caraoke, og har ikke opplevd at det henger selv om vi hører på den stort sett 2x15 min hver dag....

Men opplever det med Spotify tidvis. Når det først oppstår går det liksom ikke vekk heller, men da bytter jeg stort sett til radio uansett.

5
Model 3 / Sv: Advarer mot «fantombremsing» på Tesla
« på: Tirsdag 15. Oktober 2019, klokken 22:46 »
I sommer og til ca. august var det ofte et problem og jeg satt gjerne med høy puls og adrenalinet pumpende, men jeg har ikke opplevd problemet i det hele tatt de siste månedene. Så det har skjedd en massiv forbedring, og vet at andre som kjører samme strekning sier det samme.

Bilen ligger også mye bedre i midten, mens tidligere følte jeg at bilen klamret seg for mye til venstre.

At bilen svinger sakte inn i busslommer og påkjøringsfelt er forståelig, da man for eks. i USA faktisk ikke er så sparsommelige med maling at man ikke kan ha en strek mellom busslommen og resten av kjørebanen, eller av-mellom høyre kjørefelt og på- og avkjøringsfelter.

6
Model 3 / Sv: Hvor blir det av SR (ikke pluss)?
« på: Onsdag 02. Oktober 2019, klokken 16:46 »
Musk 28/2/19:
Exact Tesla Model 3 in my profile pic costs $35k before incentives & takes 1 minute to buy online at (link).
Base Model 3 available in Europe in ~6 months, [...]
https://twitter.com/elonmusk/status/1101317916018933760

Nå har det rundet 7 måneder siden den tweeten, så hvor blir det av SR@35k i Europa? :D

Nå ramlet jeg litt av lasset med alle prisendringene osv. som var i vår, men ble det ikke sagt at SR aldri kom til å bli tilgjengelig på nettsidene, men at man kunne bestille den ved å kontakte salgskontoret direkte? Får du ikke bestilt der heller?

7
Model 3 / Sv: Autopilot: Drei lett på rattet
« på: Onsdag 02. Oktober 2019, klokken 16:44 »
Hvorfor holder det ikke bare å ha to hender på rattet?

Poenget er ikke hvor mange hender du har på rattet, men at du har et fast grep. Bilen sjekker at det er motstand i begge rattretninger med veldig jevne mellomrom. Min kjørestilling på motorvei hvor det er lite action er venstre albue hvilende på låret, og venstre hånden plassert nederst på rattet hvor rattet vil få motstand når bilen "vrir" det mot høyre.

Funker i hvert fall såpass fint at jeg sjeldent får varsel om å ha hendene på rattet.

8
Model 3 / Sv: Autopilot på E39 mellom Sandnes og Stavanger
« på: Tirsdag 01. Oktober 2019, klokken 12:40 »
Hei,

Lurte bare på om noen i området her kunne dele erfaringer med autopilot bruk på motorvegen her mellom Sandnes og Stavanger.

Det er umulig for meg å bruke autopilot i TM3'en på disse strekningene, spesielt nordover. Bilen finner på å fantombremse hele tiden, spesielt nær broene på Forus og Auglendstunnelen. Og det er ikke en slags nedbremsing heller, det er tilnærmet bråbrems.

Er det bare normal oppførsel eller burde jeg levere inn bilen? Disse problemene hadde jeg aldri i i3'en jeg hadde før

Antar at oppgraderer bilen når du blir bedt om det?

Vi hadde problemer i sommer i Auglendstunnellen, men det ble bedre etter sommeren. Nå er det lenge siden vi har opplevd fantombremsing. Vindusviskerne skrur seg heller ikke på like ofte.

Klok av skade kjører jeg med foten på gasspedalen når jeg har Autopilot eller Navigate påskrudd. Men opplever at bilen sakker godt ned når det er biler i høyre kjørefelt, og klar bane framover. Har en teori om at man opplevde fantomnedbremsing spesielt når bilene i kjørefeltet ved siden av vingler en del nærme streken

9
Model 3 / Sv: Daglig småkjøring og batteribruk
« på: Fredag 27. ſeptember 2019, klokken 12:10 »

10
Model 3 / Sv: Model 3 for familie på 4
« på: Onsdag 25. ſeptember 2019, klokken 09:44 »
Vi byttet plass på setene nylig for å «forenkle kommunikasjon» mellom sjåfør og minste barnet. Passasjersetet står i vanlig stilling, og godt med plass til å ta det lenger bak for de som er lengre i beina enn meg og mannen.

PS: Beklager at forumsoftware roterer bildet. Se på det som nakkestrekk

11
Model 3 / Sv: Model 3 for familie på 4
« på: Tirsdag 24. ſeptember 2019, klokken 21:19 »
Vi har kun Model 3, og den fungerer absolutt strålende som vår eneste bil. Barna elsker den! (Emission testing stopper gråt og surmuling umiddelbart :D ). Familien består av to voksne og en 3- og 7-åring.

Vi opplever det som et meget romslig bagsjerom, så med lur pakking og bruk av myke bager kan det godt hende du klarer deg uten takboks - selv med vogn i bagasjerommet. Det er også plass til to mindre myke bager eller carryon-koffert på gulvet mellom barnestolene.

Vi har kun hatt èn bakovervendt stol i vår bil, men den bakovervendte stolen har til gjengjeld vært bak føreren. (Mannen er vel rundt 183, har stolryggen i "normal" tilbakelent stilling).

Som du selv nevner; BeSafe X3 er vel den mest massive stolen som selges. Vi valgte å bytte det ut med Cybex Sirona når yngstemann skulle ut av nyfødtstolen (pga. plassproblemer i den gamle bilen). "Dessverre" for oss kjøpte vi stolen ett år for tidlig; nå kan du jo rotere setedelen 90 grader og veldig enkelt løfte barn inn/ut. På vår base må vi løfte selve stolen opp og klikke den på plass fremovervendt når barna ikke sitter på og vi ønsker å legge ryggen lenger ned på stolene framme. (Kan absolutt anbefale Cybex Sirona, til tross for at barnet får mindre oversikt (sitter lavere) og noe kortere plass til beina sine).

Vurderer å gå fra Model S til Model 3 pga innhugget i økonomien blir mye mindre med 3ern. Men vi har 3 barn på 12, 7 og 3år. Er redd det blir liten plass i kupeen  ::)  Noen med 3 barn som har erfaring rundt det?

Når 3-åringen skal over i fremovervendt, så kan det fungere dersom du ikke velger den bredeste beltestolen (eks. den vi har, Cybex Solution Z-fix som er helt sinnsyk bred i skulderpartiet), og heller ikke har en bred stol til 7-åringen fra før av. Men ville ha tatt med meg stolene og prøvd visst du har anledning. Be 12-åringen om en komfortuttalelse :-)

I baksetet på vår bil har det vært 3, 7 og voksen ved enkelte anledninger, så det går jo. Men kjører dere mye og langt, bør dere absolutt gjøre en komforttest med barnestolene og 12-åringen. (Antar at 12-åringen ikke har egen stol lenger).

12
Lading i borettslag / sameier / rekkegarasjer. / Sv: Pris på lading i borettslag
« på: Torsdag 19. ſeptember 2019, klokken 00:15 »

Det er jo litt håpløst da. Hva med de som jobber natt og er avhengig av å lade på dagtid?

De får selvfølgelig lade på dagtid. Den ene seksjonen med nattarbeid vil uansett ikke påvirke noen effektavgift så lenge flertallet lader utenom ettermiddagen når de kommer hjem fra jobb.

Det var kraftselskapet (og muligens også Elbilforeningen) som pratet om et hypotetisk framtidsscenario hvor man blir premiert for å lade om natta.

13
Lading i borettslag / sameier / rekkegarasjer. / Sv: Pris på lading i borettslag
« på: Onsdag 18. ſeptember 2019, klokken 12:16 »
lett OT, Line K: hvordan er det med lastbalansering og effektavgift hos dere?

Det var et infomøte med kommunen og Lyse før jul. Alle signaler fra Lyse (netteier) tilsier at effektavgift vil bli dyrt i framtiden, og med en ambisjon om at alle biler solgt i 2025 er elbil, har vi vært føre var for å unngå å måtte bruke mye penger på effektavgift. (Pluss andre fordeler med å ha Zaptec).

I tillegg er det nevt at man kan inngå avtale med strømleverandør dersom man kun tillater lading mellom eks.  23 og 06, og dermed få gunstigere strømpris. (Kanskje mer relevant for større borettslag)

14
Til dere i borettslag/sameie og gjerne med Zaptec, og som selv sørger for faktuering. Hvordan gjør dere dette?

Ser for oss omtrent noe sånt:
  • Eksportere forbruk for gitt periode ut av Zaptec Portal til Excel
  • Matche ladestasjon med beboer
  • Slå opp strømpris for gitt periode
  • Beregne kostnad
  • Sende tallene til forretningsfører?

Hører gjerne hvordan dere gjør dette, og om det er verdt bryderiet.
Alternativet er å benytte et firma som ordner dette for oss. Charge365, Fortum, m.f.

Det ble veldig dyrt for et lite sameie å koble seg til Forum o.l. med vårt Zaptec-anlegg, så vi gjør det i Google spreadsheet. 

Vi fakturerer kvartalsvis, og bruker SSB sin strømpris for det kvartalet. Men vi har faste plasser, så en boks = en seksjon.

SSB tilgjengeliggjør gj.snitt pris ca. tre uker etter kvartalsslutt. Da kjører man ut en Excelrapport i Zaptec-portalen med dato start- og sluttkvartal. Så er det bare å gange forbruk per seksjon med SSB sin kraftpris for "Husholdninger. Total pris for kraft, nettleie og avgifter".  https://www.ssb.no/elkraftpris

Beboere informers deretter om hva det koster, og bruker SMS-betaling. Forretningsfører får kopi av forbruk også. https://bank.obos.no/styre/betalingstjenester/viaobos/

Men håper jo at det på sikt blir rimligere å bruke tidsbasert strømprising og automatisk fakturering uten at styret må være involvert!


15
Lading i borettslag / sameier / rekkegarasjer. / Sv: Pris på lading i borettslag
« på: Tirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 17:16 »
Vi installerte Zaptec-infrastrukturen før sommerferien, så i dag er jeg mutters alene på anlegget siden de andre hadde elbiler og ladepunkt fra før av. Beboere kjøper egne bokser etterhvert som behovet oppstår. Når de kobler seg til betaler de inn en tilknytningsavgift (kost for Zaptec/antall seksjoner = tilknytningsavgift på rundt 2000).

De eldre ladepunktene må avleses manuelt i sikringsskapet, og plottes i et regneark for å regne ut forbruk i en periode.

Men alle nye ladepunkter blir Zaptec-bokser, og på sikt må alle som har industristikk over på Zaptec. I Zaptec tar man ut en Excel-rapport for et datointervall, og får ut forbruk per ladepunkt (=seksjon) for det intervallet.

Skal sies at vi er et lite sameie på 22 seksjoner med faste parkeringsplasser.

Sider: [1] 2 3 ... 10