Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - JorEl

Sider: [1] 2 3 ... 158
1
Model S / Sv: Lavere pris på Model S
« på: Fredag 23. Oktober 2020, klokken 20:10 »
Model S Long Range + starter vist på 722k nå. = Enda mer bil for pengene.

2
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: Fredag 23. Oktober 2020, klokken 20:01 »
Ja takk ;)
Edit: Måtte jo sjekke Tesla.....S long range+ starter på 722k :o

3
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: Onsdag 21. Oktober 2020, klokken 08:35 »
Jeg hadde en "SR+ lånebil" noen timer og syntes den var morsom å kjøre.
Vil slå et slag for stereoanlegget med kun 2 gode høytalere i fremdørene. God lyd!

4
Model S / Sv: Lavere pris på Model S
« på: Mandag 19. Oktober 2020, klokken 11:23 »
...jeg tror det er behov for ytterliggere prisreduksjon på dagens Model S hvis den skal få noe særlig salg.
Lurer egentlig på hva en TM3 koster å produsere contra en model S. Har alltid sett for meg at vi som har S og X med "lite batteri" har fått mye bil for pengene. Ser på disse bilene som en slags overgang til model3 kom ut på samlebånd i stort tempo. Disse "75bilene" ble laget for å få penger inn slik at TM3 kunne bli gjennomført.
Munroe mente en gang at når man produserer biler som er laget av aluminium så produserer man ikke mer enn 70k pr år. Skal man opp på produksjonskapasiteten til TM3 så er det kun stål som gjelder.
Elon nevnte en gang at modelS hadde "more bells and whistles", men dette forspranget er vel skrumpet litt inn..
Håper at modelS ikke har for mange skjulte kostnadsbomber som ødelegger Teslaopplevelsen fremover. Har vel lært meg at minst mulig kontakt med Service, er en fordel.

Men likevel er de som kjøper en ny modelS nå, bokstavelig talt i førersetet. Får ikke bedre bil for pengene.

5
Tesla SW og AP / Sv: 2020.36
« på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 18:00 »
Fikk 36.11 i dag, og da sjekket jeg TeslaFi, som jeg pleier å gjøre. Ca 5800 var før meg ;)

6
Model S / Sv: Model S Plaid
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 22:06 »
Viss Plaid får 4680batterier etter en designendring, så lærer kanskje Tesla seg hvordan alle modelSèr kan modifiseres litt.. :) Tenk om vi kunne byttet ut våre gamle 1865 :)

7
Tesla SW og AP / Sv: 2020.36
« på: Mandag 21. ſeptember 2020, klokken 12:31 »
At den holdes våken av at ladekabelen er tilkoblet kan jeg slutte meg til. Har sett at når kabelen står i, og batterinivået faller 1-2%, så starter den ladingen for å kompensere tapet. Derfor har jeg laget meg en API-rutine som setter ladegrensen til 50% i det øyeblikket den er ferdig ladet (lader normalt til 80%). Nå starter den ikke ladingen ved litt tap, men holdes allikevel våken.

ps. og batterinivået faller 1-2% - Tror dette nivået har vært lavere i en periode (og kanskje fremdeles) slik at ladestartene blir veldig hyppige.
Stoppet ladingen i går på 89%. Gjorde det fra APPen. Lot ladekabelen stå i. Når jeg kom ut i dag, ladet bilen naturligvis ikke, og ladekabelen slapp taket umiddelbart. Gikk fra mørkeblå til lyseblå på 0.1sek.
Kjørte så ca 500m til butikken. Så ser jeg at bilen står på 84%...  (5% borte vekk, setter på viftene i 10sek og vips rett i 83%.)
Jeg har ikke TeslaFi men har oppdatering 2020.36.10.
Fra i går har jeg ikke sjekket noe på APP eller varmt opp bilen før avgang. Viften sto på 1 mens jeg kjørte 500m. Håper strømprisene holder seg lave :police:
Ser Knegg mener temperaturen kan spille inn.

8
Tesla / Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
« på: Onsdag 16. ſeptember 2020, klokken 18:51 »
Jeg har Tesla og vil ha ladeplassene for meg selv :D

Det kunne fort vært spennende med en "dårligere" bil, men med kjempestort batteri. Tenk deg en produsent fra f.eks Kina som klasker til med noen billige kina-batterier, og serverer 150kwt-batteri..
At på til en klone av en S eller X som koster noen hundre tusen kroner mindre..

Tesla bør åpne ladestasjonene av og til, og skylde på feil, slik at andre elbiler merker hvor utrolig brukervennlig SuperChargingNettverket er..
Tesla er mestere i gratis-reklame og media biter villig på hver gang.

9
Model S / Sv: 12v batteri må skiftes...
« på: Torsdag 03. ſeptember 2020, klokken 13:37 »
Har nå lest litt om Litiumbatterier synes disse var kule.
Vet ikke om dette hadde virket, men det er i hvertfall det cooleste. https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=3263&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39
Så har vi dette som vissnok mange Teslaeiere er fornøyde med. https://www.ohmmu.com/product-page/12v-lithium-battery-for-tesla-model-s

10
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheters mor?
« på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 11:09 »
Trenger ikke et batteri som varer mye lenger enn bilen.

Inntil nå har Tesla holdt seg langt unna V2G og jeg mener å ha lest at argumentasjonen er at dette vil gå for mye utover levetiden til batteriene. Et "million mile"-batteri vil derimot kunne takle den ekstra belastningen V2G medfører og forsatt ha en brukbar levetid.

"Million mile battery" + V2G = "PowerWall" til alle med (ny) Tesla ?

Er jo litt av en "added value" å få med en PowerWall på kjøpet  :+1:
Godt poeng! (Måtte google V2G)

Leste om NVE og nettleie i dag...Ville derfor innom for å ønske meg et bedre batteri :)
Det hadde vært kjekt å kunne lade litt frem og tilbake på nettet, tjene penger og sikre kraftsitusjonen i kongeriket og europa :) Bilens batteri må selfølgelig ikke falle mer i verdi, enn man tjener på å kjøpe og selge strøm. Tesla  vil forhåpentligvis komme med en garanti, som virker. Ikke et Elon-løfte ::)
Så nå er jeg på listen over de som venter på batteriday :angel:

11
Model S / Sv: 12v batteri må skiftes...
« på: Mandag 31. August 2020, klokken 10:46 »
Sentrymode bruker jeg nesten aldri, kun om det er noe spesielt "skummelt" ved parkering. Ikke hjemme.
Og etter at Sentrymode begynte med denne røde-prikken, som gjør at man kunne begynne å se opptakene der noe skal ha skjedd, sluttet jeg definitivt. Måtte jo prøve, men  våknet med 20-30opptak der ingenting hadde skjedd på noen av dem. Dette var hjemme hos meg der ingenting pleier å skje, inntil en husvegg. Har ikke nevnt dette til Tesla, siden det jo alltid er noe som ikke virker 100%, men som gjerne blir funksjonelt etter en stund. Nå har jeg trykket av "advanced" knappen, og vil ikke ha oppdateringer før andre har "slitt" med dem. Litt synd for det er jo alltid morsom når det kommer noe nytt.
Hadde tenkt å hooke opp en stor batteribank, men den er såpass stor at den er ikke tømt enda. Skal ikke prøve "mitt-usb-triks" for å se om bilen sover inntil videre.. Takk for tipset mthoring :+1:
I USBene har jeg hatt en Samsung SSD T5 for musikk, men lydkvaliteten på bilens Spotify er god nok. Kommer nok aldri til å bruke den i bilen igjen.

-Er det slik at bilen må gå i hvile for at "tenningen" er av? Er det ikke nok at bil er "power off" på IC?

Bilen har oppført seg helt ok, om jeg ser bort fra 12v-meldingen. Men jeg har ikke TeslaFi og har ikke noen måte å sjekke om bilen sover(godt nok). Situasjonen har gjort at jeg har blitt veldig interessert hvorfor min DSPforsterker vil altså ikke skrue seg av, FØR jeg trykker POWER OFF, på mcuen. Det holder altså ikke å gå fra bilen, som jeg alltid har gjort.
Etter dager og mange meldinger frem og tilbake, samt sjekking av innstillinger, har min "hifi-leverandør" kommet frem til at mcu/radio/bilen ikke sover, siden den sender ut 6volt over lydkablene/RCAene som de har koblet fra mcu til DSP. Trekker jeg ut disse kablene så skrur DSPen seg av.
Så spørsmålet er vel; skal det være strøm i disse kablene, når bilen er av? Og hvorfor kutter strømmen KUN, når jeg trykker "power off" og ikke når jeg forlater bilen?
Edit; har nå selvfølgelig dratt ut disse RCAkablene så jeg kjører rundt med ingen lyd i bilen.

12
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheters mor?
« på: ſøndag 30. August 2020, klokken 18:46 »
Trenger ikke et batteri som varer mye lenger enn bilen.

Jeg håper på at Tesla har utviklet et nytt batteri, der 12v-batteriet blir avlegs. Eller ett helt nytt lithiums-12v som tåler mye. Tror 12v-batt er en svakhet for alle elbiler.

13
Tesla / Sv: Standbyforbruk
« på: ſøndag 30. August 2020, klokken 17:09 »
Plugg inn en liten 12V lader når du står parkert. Da slipper du at DCDC må våkne og vannpumper til kjøling må starte.
Standbyforbruket blir dermed minimalt. Og 12V-batteriet holdes friskt.
Hvordan løser man dette rent praktisk?
Er jo veldig glad i bilen min :+1:
Og det er jo min plikt som forsørger og økonomi-ansvarlig-familiefar å ta vare på bilen.  Når man av en eller annen grunn, kan mistenke at batteriet ikke er helt i form, vil denne da kunne brukes på en Tesla S eller X?

https://www.thansen.no/bil/utstyr/elutstyr/batteriladere/batterilader-ctek-mxs-5.0-test-charge/n267/pn934968/

14
Model S / Sv: 12v batteri må skiftes...
« på: Fredag 28. August 2020, klokken 13:59 »
Spenning i midtkonsollen står på ei stund etter at bilen er avslått før det kobler fra.
Har du noen formening om hvor lenge, for en S75D født sen-sommeren 2018?
Om jeg putter en tom stor power-bank i USBen, og den er full om morgenen, er jeg da nærmere et svar om bilen min sover?
Er det slik at bilradioen gir ut 6volt? Og er det en indikasjon på en "våken radio" om jeg trekker ut kablene som går fra radioen til DSP, og anlegget mitt sover slik det skal igjen?
Om DSPen sover uten lydsignaler, som trigger den av og på, er jeg da ved roten av problemet? Eller kan det fremdelse ha noe med strømkablene til batteriet?
PS. Hvem som helst må gjerne svare :)

15
Model S / Sv: 12v batteri må skiftes...
« på: Fredag 28. August 2020, klokken 12:32 »
Montøren og jeg hadde litt "trouble-shooting" i går. Når jeg skrur av bilen fra MCUen så skrur altså forsterkerene seg av. Når jeg dro ut lyd-kablene fra DSPen, så skrudde forsterkerne seg av.
Det min montør og hans leverandør mener, er at skjermen på bilen slår seg av, men ikke radioen. De mener DSPen får 6volt fra bilradioen og at dette fant vi ut når jeg trakk ut lydkablene til DSPen.
De ber meg sjekke om midtkonsollen lader telefonen min, etter at jeg har låst og forlatt bilen. Dette skal vissnok "bevise" at bilen ikke slår seg av.
Noen meninger om dette?
Edit; de spør også om jeg bruker Blåtann, og det gjør vi jo. Men kan dette spille inn i hele tatt mtp "bil-soving"? Spør også om vi bruker Sentrymode, det gjør vi skjeldent. Etter en tlf-samtale med en norsk installatør, fikk jeg info om at Sentrymode bruker 250w pr time. Det skal jeg jeg ikke røre på en god stund.
Satte for en liten stund siden telefonen til lading i bilens midtkonsoll og den har ladet seg opp fra 86-96%.

Sider: [1] 2 3 ... 158