Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - e-Stig

Sider: [1] 2 3 ... 7
1
Model 3 / Sv: Nytt ratt for TM3?
« på: I går kl. 22:35 »
Skjønner ikke helt hva du mener. Kanskje du kan utdype den sarkastiske kritikken?
Ja, hvis du tror det er fordi man sitter høyt at man ser mer av sjåføren i en TM3, ja så er du på jordet   :)

Du har muligens aldri sittet i en TM3, men det er altså manglende instrumentering foran rattet som gjør at man får bedre inn/ut-syn og bilen føles luftigere/romsligere. Du sitter absolutt ikke høyt i en TM3, heller motsatt.

Det er vel en kjent sak at sjåførene på Model 3 sitter veldig eksponert for møtende biler? På andre møtende biler ser man bare hodene på sjåførene.

"Veldig eksponert for møtende biler" du... Mener du hvis bilen du møter kommer seg over panseret og inn gjennom ruta? Jeg kan ikke huske at TM3 har fått trekk for denne kjente, kritiske svakheten på sikkerhetstestene jeg har lest. Kan en forklaring være at manglende instrumentering ikke er så veldig utslagsgivende ved en slik kollisjon?

Jo, jeg har sittet i en TM3 flere ganger. Jeg står også rett ved siden av en TM3 Performance og lader hver dag hele uken. Med "eksponert" mener jeg at jeg ser mer av sjåføren i en møtende TM3 enn andre biler jeg møter. Det behøver ikke være noe negativt i det. Det har altså ikke noe med å sitt høyt å gjøre, men å sitte veldig synlig.

Mitt innlegg var svar til Håvar som mente at rattet var utformet for små mennesker som sliter med å se over rattet. Det tror jeg ikke er noe problem med TM3, ettersom man sitter "høyt" (i alle fall de nordmennene jeg møter i trafikken).

2
Model 3 / Sv: Nytt ratt for TM3?
« på: fredag 18. oktober 2019, klokken 21:52 »
Dette er ikke noe problem på Model 3 der sjåføren sitter så høyt at møtende sjåfører ser ham fra navlen og opp.
Dette hadde du greie på gitt...  ::)

Skjønner ikke helt hva du mener. Kanskje du kan utdype den sarkastiske kritikken?

Det er vel en kjent sak at sjåførene på Model 3 sitter veldig eksponert for møtende biler? På andre møtende biler ser man bare hodene på sjåførene.

3
I.D. Neo / Sv: Reservasjon I.D.
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:48 »
Enig i det flere skriver; hvis prisen blir over fire hundre tusen så er det veldig mang som hopper av. Skjønner at Volkswagen prøver å lure flest mulig kunder opp på Max-utgaven ved å lokke med ryggekamera, men jeg tror det er en feilvurdering. Skal de selge flest mulig biler må ryggekamera inn som standard eller i det minste på Plus-utgaven.
Du trenger ikke kjøpe Max for ryggekamera. Du får det på Plus.
https://www.volkswagen.no/no/biler/id3.html

Det har du rett i! Det er jeg som har lest feil. Elektriske seter, soundsystem og head-up display er det vi går glipp av uten Max. Syns uansett det blir feil å kommunisere ut "aggressiv prising" hvis ID.3 blir hundre tusen kroner dyrere enn e-Golf.

4
XC40-EV / Sv: Volvo XC40/C40/40.1-40.2
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:32 »
Blir nok storselger uansett, billigere enn etron, eqc og jaguar

Vi venter på en liten SUV (ikke Kia eller Hyundai), men tror Volvo legger seg altfor høyt i pris. Det går ikke an å sammenligne den med de store SUVene fra Audi, Mercedes og Jaguar (e-tron er for eksempel nesten 5 meter lang). Det nærmeste blir Q4 e-tron som også er litt større enn XC40. Det blir helt feil når biler som er litt større enn Golf koster en halv million kroner.

5
I.D. Neo / Sv: Reservasjon I.D.
« på: mandag 14. oktober 2019, klokken 22:45 »
Enig i det flere skriver; hvis prisen blir over fire hundre tusen så er det veldig mang som hopper av. Skjønner at Volkswagen prøver å lure flest mulig kunder opp på Max-utgaven ved å lokke med ryggekamera, men jeg tror det er en feilvurdering. Skal de selge flest mulig biler må ryggekamera inn som standard eller i det minste på Plus-utgaven.

Vi har hatt ryggekamera i 10 år og det har kostet 2-3000 kroner i tillegg på nybil. Verdt hver eneste krone.

6
I.D. Neo / Sv: Reservasjon I.D.
« på: mandag 30. september 2019, klokken 16:33 »
Ja @e-Stig. Hva mener du ?   ;)

Jeg synes fortsatt interiøret ser billig ut. Hadde ikke ventet så mye (hard)plast og tekstiler som ser så syntetiske ut. Men det er et rykte om at den endelige produksjonsutgaven er litt bedre. Kanskje det også er fordi det er nytt og annerledes. Kvaliteten er nok god selv om det ser litt «billig» ut.

:-) Ser spørsmålet mitt forsvant! Jeg lurte på om du hadde vært i Frankfurt og sett ID.3. De beste beskrivelsene får man ofte fra "mannen i gata". Biljournalister snakker som om vi skal kjøre rally men de fleste bruker elbilen til pendling og er mer opptatt av komfort.

7
I.D. Neo / Sv: Reservasjon I.D.
« på: mandag 30. september 2019, klokken 12:49 »
Jeg har ikke kansselert ennå, men har bestilt etron. ID3 er ingen billig bil, men den ser billig ut så da ble det noe annet:)
I forhold til e-tron vil nok det meste se billig ut. Skal se på bilen i Frankfurt i morgen. Der tipper jeg de har utstilt en bil med et med høyere utstyrsnivå enn basismodellen.

8
I.D. Neo / Sv: 1st eller ikke 1st?
« på: mandag 16. september 2019, klokken 10:10 »
Det ser ut som om det stemmer. Det er vanskelig å få pakkene til å passe for alle. Alternativet er å hoppe over 1st edition og vente til du kan konfigurere bilen selv. Det er vel ikke mange som vil savne trådløs lading, men de burde kanskje tatt  det med i plus pakken.
Jeg hadde egentlig bestemt med for 1st basisversjonen, men da jeg skjønte at jeg må opp et hakk for å få ryggekamera - og det er det eneste jeg trenger i tillegg til basismodellen, er det ikke så aktuelt å betale 50 K bare for ryggekameraet ;)
Trådløs lading er kanskje bare de aller ivrigste som har tenkt på, men det er rart hvis ikke statistikkene til Volkswagen viser at de fleste velger ryggekamera. Vi har hatt ryggekamera på Golf (og e-Golf) i 10 år og ville aldri vurdert å kjøpe en bil uten. Det innebygde kameraet til Volkswagen trenger null vedlikehold ettersom det er innebygd, og har i tillegg bedre skjermkvalitet enn konkurrentene.

9
Model 3 / Sv: Nytt ratt for TM3?
« på: lørdag 14. september 2019, klokken 20:41 »
Dette er ikke noe problem på Model 3 der sjåføren sitter så høyt at møtende sjåfører ser ham fra navlen og opp. Det hadde vært smartere å bruke kreativiteten på å legge inn flere knapper på rattet, slik konkurrentene gjør.

10
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
« på: fredag 30. august 2019, klokken 23:44 »
Helst skulle jeg sluppet default-regenereringen som slår inn i golfen også i D-modus når en nedoverbakke er så bratt at farten øker. Å rulle fritt er det smootheste som fins.

Default regenerering i D-modus for e-golf kan du skru av. Den ligger under førerassistent menyen og heter ECO kjøretips. Fjern krysset for Aktiv så slutter bilen å blande seg inn.

Fant tilsvarende funksjon i etron da jeg prøvekjørte den i dag. Var omtrent like irriterende, men kunne heldigvis skrus til manuell slik at man bare får varsel i stedet for at bilen selv bremser.

Har egentlig ikke hatt noe imot denne funksjonen, ettersom bilen ofte er flinkere til å følge med på veien enn sjåføren, men jeg bruker bilen til pendling og kjører samme strekning 500 ganger hvert år skal jeg prøve å slå av default regenerering i en periode.

Må innrømme at jeg aldri bruker B-modus i frykt for at bremselysene skal slå seg på. Jeg bruker cruisekontrollen aktiv og slår den bare av i unnabakker når jeg seiler. Er ikke så bekymret for om farten er litt over fartsgrensen. Med cruisekontroll trenger man ikke bekymre seg for hvilken modus (D1, D2 eller D3) man skal bruke.

11
Audi e-tron / Sv: E-tron Q4
« på: fredag 30. august 2019, klokken 23:30 »
Med lengre rekkevidde på Q4 kan man forsvare høyere eller lik pris.

Spørs om Q4 kommer så sent på markedet (Q4 2020) at den må under fire hundre tusen for å selge. Nå har jo Volkswagen dumpet prisen på e-Golf under tre hundre tusen for å skvise maksimalt ut av markedet før ID.3 kommer til kr 330 000. Q5 starter på kr 499 000 (eks mva) og det er en litt større bil.

12
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
« på: torsdag 01. august 2019, klokken 13:07 »
Jeg tror Audi har hatt en plan om tre forskjellige varianter e-tron hele tiden. Dessverre hjelper ikke dette for oss som ikke trenger en stor bil. Jeg satte inn sportsedanen for reparasjon forrige uke og da stod det masse e-tron klar for avhenting utenfor den lokale Møller-butikken. For meg blir den både et nummer for stor og litt for dyr. Innser at det blir lenge til det kommer en liten sedan med elektrisk drivlinje fra Audi, så jeg har åpnet litt opp for Q4.

13
e-Golf / Sv: Oppgradering til nye e-Golf
« på: tirsdag 11. juni 2019, klokken 17:20 »
Tipper dere at nye e-Golf går lenger ned i pris enn 289.000 fremover mot lansering av ID?

VW har sagt at de i 2020 skal levere den aller enkleste varianten av ID.3 med 330 km WLTP rekkevidde til kunder i Tyskland for under 30.000 EUR. Regnet om til norske kroner og fratrukket 19% tysk moms så blir dette 247.000 NOK.

Til sist: Når den siste nye e-Golf er levert fra fabrikk en gang i 2020, så vil dette være en utgått bilmodell. Jeg tror dette ytterligere vil bidra til å senke bruktprisene.

Man vil fremdeles kunne kjøpe bilmodellen Golf. Bare ikke som elbil. Så sant det ikke kommer en revolusjon innen batteriteknologi som plutselig gir 100 mil rekkevidde er det ikke usannsynlig at bruktbilprisene flater ut når e-Golfen går ut av produksjon.

Hvis e-Golfen faller ned mot to hundre tusen kroner før ID.3 kommer på markedet får man utrolig mye for pengene. Da kan man gi bort bilen etter 5 år og "bare" hatt 40 000 kroner i årlig prisfall.

14
Audi e-tron / Sv: E-tron Q4
« på: fredag 24. mai 2019, klokken 12:52 »
jeg er ikke uenig i at Q4 hører hjemme i en egen kategori siden den blir temmelig forskjellig fra 55

Tror absolutt det er interesse for eget delforum for Q4. Uten sammenligning for øvrig har jo Leaf TO delforum. Med størrelse rett over Q3 tror jeg Q4 har et stort marked i Norge.

https://www.audi.com/en/experience-audi/models-and-technology/concept-cars/q4-e-tron-concept.html

For å gjenta meg selv; på tide med et delforum for Q4 e-tron her på elbilforum? "Alle andre" produsenter får delforum for nye modeller lenge før de kommer. Nå ligger det jo bilder på Facebook av Q4 som står hos en svensk forhandler så det er på tide vi får diskutere den her inne.

15
Model 3 / Sv: Måtte selge ny TM3 - fikk ikke solgt min fossilbil
« på: lørdag 11. mai 2019, klokken 21:34 »
Da er jeg tilbake bak rattet på Fred Flintstone-bilen og bensinpris på snart 18 kroner. Verden går av og til absolutt ikke videre, men bakover.
Kjører du virkelig så mye at bensinprisen er så avgjørende for deg? Også tatt i betraktning den fleksibiliteten det gir deg..
Les innlegget du siterer, han kjører bensinbil.
Les innlegget du siterer, han skrive bensinprisen. :-)

Well, anyway; det er ikke alle som kan slenge hundretusener av kroner frem og tilbake. I den store sammenhengen blir både bensin- og dieselutgiftene små i sammenligning med prisen på en ny bil. I tillegg er det så dyrt å hurtiglade at det faktisk koster mer å kjøre kjøre elbil enn fossilbil.

Sider: [1] 2 3 ... 7