Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Magnus Hansen

#1
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 02. april 2024, klokken 08:07Når du har elbil må du tenke litt lenger enn til nesetippen, som f.eks å lade opp bilen når du kommer frem til hytta og ikke når alle skal hjem...samt at bilen du velger klarer distansen hjem - hytte.

For det første må man anta at de som har mulighet for å lade på hytta faktisk har gjort det. Mange uten mulighet til lade på hytta. Gjerne fordi man kan parkere nær nok. Og at folk skal kunne kjøre tur/retur uten å lade begynner å bli urealistisk for mange. Sånne opplevelser sender vel heller folk i retning av fossilbil ved neste bilvalg.
#2
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 19. oktober 2023, klokken 23:19
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 13. oktober 2023, klokken 15:43«Gardermoenløsning» gir Teslaer (og biler med ladeport samme sted) fordel med at det blir kort vei med kabel. Lader i midten vil gi alle like lang vei. Ulempen med «Gardermoenløsning» er at da ender det opp med at folk velger kabel som er nærmest og dermed tar noen feil som skaper dårlig utnyttelse og irritasjon. Med lader i midten er det «umulig» å ta feil. Skulle gjerne visst hva Tesla selv har vurdert dette

Vi får se om dette blir standarden eller unntaket når flere V4 stasjoner blir klare


Min teori er at Tesla med V4 på «Gardermoenløsningen» ønsker å løse problemet med biler som står utenfor oppmerket område. TV2s Broom hadde en god illustrasjon av dette problemet nylig med bilde av to e-tron som opptar fire parkeringsluker fordi de må parkere på skrå pga. korte ladekabler. Mulig at Tesla anser parking over flere luker som ett større problem enn hvilken side bilene lader på, hvem vet..

https://www.tv2.no/broom/na-kan-det-bli-slutt-pa-dette-problemet/16139278/


Men siden V4 har så lange kabler løses dette automatisk. At man kan lade med tilhenger flere steder enn der det er dedikerte plasser er eneste argumentet jeg finner for denne løsningen
#3
«Gardermoenløsning» gir Teslaer (og biler med ladeport samme sted) fordel med at det blir kort vei med kabel. Lader i midten vil gi alle like lang vei. Ulempen med «Gardermoenløsning» er at da ender det opp med at folk velger kabel som er nærmest og dermed tar noen feil som skaper dårlig utnyttelse og irritasjon. Med lader i midten er det «umulig» å ta feil. Skulle gjerne visst hva Tesla selv har vurdert dette

Vi får se om dette blir standarden eller unntaket når flere V4 stasjoner blir klare
#4
Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, så det har sikkert vært nevnt, men denne V4 løsningen fra Nederland virker da mye lurere??

#5
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
lørdag 02. september 2023, klokken 12:08
Sitat fra: geear på lørdag 02. september 2023, klokken 10:55
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 02. september 2023, klokken 10:38
Sitat fra: Thalgar på lørdag 02. september 2023, klokken 09:16Teslabjørn demonstrerer komboen blinklys på rattet og norske rundkøyringar. Konklusjonen hans er klar: det er noko fundamentalt feil her.

https://youtu.be/4UOCsbB-KXg?si=6QditYZADr953nyN

Ekstremt store rattutslag? Har han på «comfort»?
Rattutslaget endrer seg ikke med innstilling, kun motstanden (kraften som kreves for å bevege rattet). Tesla har ikke variabel utveksling, som for eksempel BMW og sikkert andre har.

Ah! Ellers var jeg litt mer bevisst på dette når jeg kjørt nettopp, og der virker veldig klønete i rundkjøringer det opplegget der ... synd når så mye annet har blitt bedre
#6
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
lørdag 02. september 2023, klokken 10:38
Sitat fra: Thalgar på lørdag 02. september 2023, klokken 09:16Teslabjørn demonstrerer komboen blinklys på rattet og norske rundkøyringar. Konklusjonen hans er klar: det er noko fundamentalt feil her.

https://youtu.be/4UOCsbB-KXg?si=6QditYZADr953nyN

Ekstremt store rattutslag? Har han på «comfort»?
#7
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
fredag 04. august 2023, klokken 15:44
Men hva gjør man hvis man helst vil slippe Highland i frykt for å miste girspaken? 😊
#8
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
onsdag 02. august 2023, klokken 15:47
Mener jeg har hørt at Tesla setter av X antall kroner per bil solgt til utbygging av nettverket. Så Tesla Danmark får da antall biler*X til utbygging av ladere hvert år. Lite salg fører da til lite utbygging som slår hardt ut når Danmark også er et transitland for andre lands biler 
#9
Bedre for henger, men virker mindre fleksibel for å nå alle  mulige ladeporter? Større risiko for at det blir rot og at feilkonstruerte biler bruker feil lader når laderen er mellom to plasser
#10
Model Y / Sv: Taktelt
tirsdag 01. august 2023, klokken 18:41
Synes forresten jeg så mange biler med taktelt i år. Både sydover og i Norge. Mulig det blir bra utvalg på Finn om et par år..
#11
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
tirsdag 01. august 2023, klokken 14:16
Nå har jo Tesla vært på hugget og tettet hull i nettverket og bygd ut kapasitet det det er nødvendig på en imponerende måte. Det er ikke alltid de klarer å være i forkant selvfølgelig, så lokale utfordringer vil det fortsatte kunne være. Usikker på hvor mye V4 kommer til å hjelpe på mange år, dog. V2 og V3 kommer nok til å dominere i mange år fremover.
#12
Sånn ser første V4 stasjoner i Frankrike og Nederland ut. Frankrike med en plass for henger eller annen større greie. Ingen i Nederland. Blir interessant å se om det sier noe om generelt om hvordan V4 lokasjonene ser ur
#13
Står jo om dette på Teslas hjemmeside også
#14
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 30. juli 2023, klokken 14:43
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. juli 2023, klokken 14:31Stasjonene blir sikkert bygget om over tid slik at de passer til alle biler nå som nettverket er åpnet.

Det har vel blitt påstått at man ikke kan bytte ladekablene med lengre kabler da de ikke ville få god nok kjøling uten større ombygging av stasjonene. Hadde det bare vært å bytte kablene, så burde de jo begynt med dette for lenge siden. Det heller ingen tegn til at større ombygginger er på gang. Men kanskje de bygger om eldre stasjoner til V4? Hadde vært bra med de som har mest attraktiv lokasjon i alle fall.
#15
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 30. juli 2023, klokken 13:57
Sitat fra: Counterpointer på søndag 30. juli 2023, klokken 13:37Det er etter hva jeg observerer like mange Teslaer som feilparkerer på SuC.

Jeg har kjørt Tesla siden 2019 og elbil siden 2014. Utbyggingen til Tesla er eksemplarisk og jeg har ingen problemer med at de har åpnet opp for feilkonstruerte biler.


Nå skal jeg ikke jeg gi feilkonstruerte biler skylden for alle ladeproblemer, men det var jo lettere for uerfarne Teslasjåfører å skjønne systemet når det bare var teslaer som ladet. Eller synes jeg det er ganske mange steder pilene er slitt vekk der det er «bensinstasjon»-lading. Det øker jo risikoen for misforståelser.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA