meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Magnus Hansen

#1
Model 3 / Sv: Restverdi etter 4 år?
torsdag 22. mai 2025, klokken 10:15
Nå er det jo ikke rust som er grunnen til at alle disse komponentene må byttes. De blir slitt ut mekanisk
#2
Model 3 / Sv: Restverdi etter 4 år?
torsdag 22. mai 2025, klokken 07:47
Det er tydeligvis en del svakheter i hjuloppheng både foran og bak. Forhåpentligvis ryker det meste før garantien utløper for de fleste. Spørsmålet er om det er noe bedre levetid på de delen de bytter til..? Hvis man må bytte alt av deler i hjuloppheng med noen års mellomrom blir det et fryktelig dyrt bilhold 🤨
#3
Det er vel all grunn til å tro at etterspørselen etter denne bilen kommer til å bli redusert pga det som skjer i USA. Hvis man likevel er interessert i bilen og ikke trenger den umiddelbart, betyr jo det også at det sannsynligvis er lurt å vente. Tesla er kjent for å endre priser hyppig for å balansere tilbud og etterspørsel. Nå selger de til entusiastene som uansett skal ha det nyeste. Etterhvert vil jeg spå at de må sette ned prisene for å møte en sannsynlig lavere etterspørsel.
#5
Lading av Tesla / Sv: Tesla sparker hele supercharger teamet
tirsdag 30. april 2024, klokken 22:45
Vet ikke hvordan dette er organisert. Det rapporteres følgende:

SitatNow, more layoffs have been finalized through an email from CEO Elon Musk to executives, first reported by The Information, stating that 6-year veteran Rebecca Tinucci, Tesla's Senior Director of EV charging, would be leaving the company on Tuesday, along with nearly all of her 500-person charging team ("a few" employees will be reassigned to other teams, according to The Information


Jobbet disse «bare» med å bygge ut super chargere i usa, eller har dette også innvirkning på utbygging ellers i verden? Kanskje innvirkning på produksjon av super chargere feks?
#6
Lading av Tesla / Tesla sparker hele supercharger teamet
tirsdag 30. april 2024, klokken 21:45
Hva skjer her?? Høres jo ikke lovende ut, men utbyggingen i Norge organiseres jo lokalt..

SitatTesla to lay off everyone working on Superchargers, new vehicles


SitatAll of which makes the decision to get rid of senior director of EV charging Rebecca Tinucci—along with her entire team—a bit of a head-scratcher. If I were the driver of a non-Tesla EV expecting to get access to Superchargers this year, I'd probably expect this to result in some friction. Musk told workers that Tesla "will continue to build out some new Supercharger locations, where critical, and finish those currently under construction."

https://arstechnica.com/cars/2024/04/tesla-to-lay-off-everyone-working-on-superchargers-new-vehicles/
#7
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 02. april 2024, klokken 08:07Når du har elbil må du tenke litt lenger enn til nesetippen, som f.eks å lade opp bilen når du kommer frem til hytta og ikke når alle skal hjem...samt at bilen du velger klarer distansen hjem - hytte.

For det første må man anta at de som har mulighet for å lade på hytta faktisk har gjort det. Mange uten mulighet til lade på hytta. Gjerne fordi man kan parkere nær nok. Og at folk skal kunne kjøre tur/retur uten å lade begynner å bli urealistisk for mange. Sånne opplevelser sender vel heller folk i retning av fossilbil ved neste bilvalg.
#8
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 19. oktober 2023, klokken 23:19
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 13. oktober 2023, klokken 15:43«Gardermoenløsning» gir Teslaer (og biler med ladeport samme sted) fordel med at det blir kort vei med kabel. Lader i midten vil gi alle like lang vei. Ulempen med «Gardermoenløsning» er at da ender det opp med at folk velger kabel som er nærmest og dermed tar noen feil som skaper dårlig utnyttelse og irritasjon. Med lader i midten er det «umulig» å ta feil. Skulle gjerne visst hva Tesla selv har vurdert dette

Vi får se om dette blir standarden eller unntaket når flere V4 stasjoner blir klare


Min teori er at Tesla med V4 på «Gardermoenløsningen» ønsker å løse problemet med biler som står utenfor oppmerket område. TV2s Broom hadde en god illustrasjon av dette problemet nylig med bilde av to e-tron som opptar fire parkeringsluker fordi de må parkere på skrå pga. korte ladekabler. Mulig at Tesla anser parking over flere luker som ett større problem enn hvilken side bilene lader på, hvem vet..

https://www.tv2.no/broom/na-kan-det-bli-slutt-pa-dette-problemet/16139278/


Men siden V4 har så lange kabler løses dette automatisk. At man kan lade med tilhenger flere steder enn der det er dedikerte plasser er eneste argumentet jeg finner for denne løsningen
#9
«Gardermoenløsning» gir Teslaer (og biler med ladeport samme sted) fordel med at det blir kort vei med kabel. Lader i midten vil gi alle like lang vei. Ulempen med «Gardermoenløsning» er at da ender det opp med at folk velger kabel som er nærmest og dermed tar noen feil som skaper dårlig utnyttelse og irritasjon. Med lader i midten er det «umulig» å ta feil. Skulle gjerne visst hva Tesla selv har vurdert dette

Vi får se om dette blir standarden eller unntaket når flere V4 stasjoner blir klare
#10
Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, så det har sikkert vært nevnt, men denne V4 løsningen fra Nederland virker da mye lurere??

#11
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
lørdag 02. september 2023, klokken 12:08
Sitat fra: geear på lørdag 02. september 2023, klokken 10:55
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 02. september 2023, klokken 10:38
Sitat fra: Thalgar på lørdag 02. september 2023, klokken 09:16Teslabjørn demonstrerer komboen blinklys på rattet og norske rundkøyringar. Konklusjonen hans er klar: det er noko fundamentalt feil her.

https://youtu.be/4UOCsbB-KXg?si=6QditYZADr953nyN

Ekstremt store rattutslag? Har han på «comfort»?
Rattutslaget endrer seg ikke med innstilling, kun motstanden (kraften som kreves for å bevege rattet). Tesla har ikke variabel utveksling, som for eksempel BMW og sikkert andre har.

Ah! Ellers var jeg litt mer bevisst på dette når jeg kjørt nettopp, og der virker veldig klønete i rundkjøringer det opplegget der ... synd når så mye annet har blitt bedre
#12
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
lørdag 02. september 2023, klokken 10:38
Sitat fra: Thalgar på lørdag 02. september 2023, klokken 09:16Teslabjørn demonstrerer komboen blinklys på rattet og norske rundkøyringar. Konklusjonen hans er klar: det er noko fundamentalt feil her.

https://youtu.be/4UOCsbB-KXg?si=6QditYZADr953nyN

Ekstremt store rattutslag? Har han på «comfort»?
#13
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
fredag 04. august 2023, klokken 15:44
Men hva gjør man hvis man helst vil slippe Highland i frykt for å miste girspaken? 😊
#14
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
onsdag 02. august 2023, klokken 15:47
Mener jeg har hørt at Tesla setter av X antall kroner per bil solgt til utbygging av nettverket. Så Tesla Danmark får da antall biler*X til utbygging av ladere hvert år. Lite salg fører da til lite utbygging som slår hardt ut når Danmark også er et transitland for andre lands biler 
#15
Bedre for henger, men virker mindre fleksibel for å nå alle  mulige ladeporter? Større risiko for at det blir rot og at feilkonstruerte biler bruker feil lader når laderen er mellom to plasser
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA