meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Discoking

#1
E-HS9 / Sv: Hongqi E-HS9
lørdag 29. januar 2022, klokken 22:44
Anbefaler også å teste Tang, jeg er også svært fornøyd med min bil. Ganske annerledes kjøreegenskaper på den kontra hva du beskriver i e-hs9  :)
#2
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
fredag 28. januar 2022, klokken 12:44
Sitat fra: Blitz på fredag 28. januar 2022, klokken 12:00
Jeg er helt enig at Hongqi ikke er for alle, men jeg tror vi kan være enig om at det er "mye" bil for pengene på godt og vondt :)
Jeg mener fortsatt at for meg virker Nio med 75 kwh pakken som koster ca det samme Tang som et langt bedre kjøp siden den den selv i standard utgave har en del utstyr og kvaliteter som Tang ikke har, som for eksempel aluminiums karosseri og muligheten til å bytte batteri.
Jeg er helt enig at Blade batteriet er er veldig bra, og har mange gode egenskaper, blant annet  koster ca 20-30% mindre å produser, og kommer sikkert til å overleve bilen, bare synd denne besparelsen i dag  ikke kommer kunden til gode.
Skal men kjøpe en bil fra et ukjent merke, og  som ikke har noen erfaring med saltlaken som brukes på norske veier følt meg tryggere at bilen hadde et karosseri i aluminium.
75 kwh batterier i Nio er et hybrid batteri, en blanding av LFP og Lithium så det har noe av de sammen egenskapene (mange ladesykluser) som blade  batteriene. Nio har nå startet et samarbeid med BYD (bruker CATL idag), så man skal ikke se bort ifra at du kan få kjøpt blad batteripakke til Nio om kort tid for en rimelig penge. I dag koster 75 kwh pakken 90 000.


Excellent Low-Temp Range Performance With 25% Less Range Loss

NIO has designed a complete thermal management software and hardware system for the standard-range battery (75 kWh), which reduces the range loss in low temperature by 25% compared to its LFP counterpart.

The comprehensive environment shielder applies low-thermal conductivity materials and innovative structural design for the source of heat loss in extremely cold environments to improve passive thermal insulation performance effectively. The intelligent thermal system coupling battery heat generation dynamically adjusts thermal control targets with battery heat to balance the drive experience and energy consumption. The radiant thermal compensation heater uniformly heats the battery cells to maintain the working temperature of the battery while taking into account the energy consumption. Furthermore, the hybrid layout of ternary lithium cells and LFP cells makes full use of the low-temp performance advantage of ternary lithium cells to improve the overall battery performance in low temperatures. The dual chemistry control algorithm precisely controls the performance of ternary lithium and LFP cells in cold temperature to improve the low-temp energy efficiency of the whole battery system.

SoC Estimation as Accurate as That of Ternary Lithium Battery

NIO's self-developed hybrid-cell battery SoC estimation system integrates the innovation of software algorithm and hardware application, which reduces the estimation error to less than 3%, reaching the ternary lithium battery SoC estimation level. The dual chemistry SoC algorithm fully utilizes ternary lithium and LFP battery systems to realize constant battery SoC estimation and guarantee accuracy. In addition, a high-power DCDC within the battery ensures fast, real-time, and balanced SoC calibration.

Application of the New-Generation CTP Technology

In addition, the 75 kWh standard-range battery is equipped with the new-generation CTP technology, which simplifies manufacturing and assembly by 10%, increases volume utilization by 5%, and increases energy density by 14% to 142 Wh/kg.

Starting today, the standard-range hybrid-cell battery (75 kWh) and the long-range ternary lithium battery (100 kWh) are available for new NIO car orders. The prices of NIO models with the new 75 kWh battery and their BaaS subscription remain the same as those with the previous 70 kWh battery.

Enig i at det er genialt å kunne bytte batteripakke, men at Nio 75kwt med kjøpt batteripakke skulle være et bedre kjøp enn Tang vil jeg umiddelbart si meg uenig i, uten at jeg har sittet i en Nio. Ser nettopp at Nio får trekk i lyd&bilde sin test for høyt forbruk https://www.lydogbilde.no/test/biler/nio-es8/, og at den også er med i NAF sin vintertest hvor Tang ble vinner på avvik i forhold til oppgitt WLTP på vinterføre. Forbruk begrenser seg jo til konstruksjonen på bilen, og ikke batteripakken. At du mener avviket på Nio vil bli nærmest halvert fra 15% til 8% på 20 tommere blir jo spekulasjoner, men nok om det.

Tar man utgangspunktet i den billigste ES8 med minste batteripakke (kjøpt), så kommer du ut på ca. 680.000 ferdig levert med 21" sommerhjul, 20" vinterhjul og hengerfeste. Da har du omtrent det samme utstyret som på en Tang med ubetydelige forskjeller her og der. Det er 20-30.000 mer enn en Tang, og i tillegg har du dårligere rekkevidde. Tang har unødvendig brede dekk på sommer og vinter, så jeg ville tro smalere dekk ville gitt noe mer rekkevidde også.

At bilen har varmepumpe spiller jo ingen rolle dersom det totale forbruket uansett er høyere. Jeg har elbil i tillegg til min Tang som har varmepumpe, og ville heller valgt PTC varmer om jeg kunne. Ingenting er som å kunne blåse varme på full effekt med en gang man setter seg i bilen og ikke har tenkt på å forvarme på vinteren.

Jeg har hatt flere Land rover og Mercedes med luftfjæring, og kan konstatere at Tang har veldig bra understell som er fast og fint, samtidig som det er behagelig, og bilen krenger veldig lite. Det føles som luftfjæring uten alle ulempene som luftfjæring har når ting begynner å gå galt. Alt i alt veldig imponert over hvor bra den klarer seg på all slags underlag.

Ladehastigheten er også dårligere hos Nio, og basert på hva jeg leser ennå dårligere enn hva Nio selv oppgir.

Tang har forøvrig hill descent assist og bakkestart assistent også med holdefunksjon.

Hvis det er noe jeg har å utsette på, så må det i tilfelle være at RSA har fått agenturet på BYD, er ikke sikker på hvor lurt det er. De har reklamert dårlig for bilen, og jeg har et par ting jeg vil få fikset med min bil, så får se om de svarer til mine forventninger og ordner opp.
#3
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
fredag 28. januar 2022, klokken 11:31
Og se her gitt, Tang vant NAF sin vintertest også  ;D Jeg er ikke overrasket, synes forbruket er veldig snilt på min :+1:

Den går jo faktisk ca. like langt som en enyaq på vinterføre, selv om enyaq har en WLTP på mer enn 10 mil mer  :)

Jeg tenker det også viser at BYD sine LFP batterier ikke leverer dårligere i lave temperaturer enn annen batterikjemi.

https://byd.no/nyhet/?title=BYD+Tang+SUV+leverte+best+i+verdens+st%C3%B8rste+vintertest%21&id=17925173
#4
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
fredag 28. januar 2022, klokken 11:28
Må si meg enig der, Hongqi er en virkelig massiv bil med en veldig overdådig fremtoning, absolutt en bil man vil ha om man vil bli sett. Men den er et skikkelig flak, og jeg vil ikke si man får masse plass sett i forhold til bilens ytre dimensjoner. Eneste jeg savner og gjerne skulle sett på min BYD er en frunk, og det er faktisk plass til en, dog hadde den blitt ganske liten
Sitat fra: hELgenen på fredag 28. januar 2022, klokken 10:17
BYD ser nå i alle fall mye bedre ut enn Hongqi.

Så en Hongqi LIVE her om dagen - herregud hvor jeg skvatt . Trodde gravfølget var på vei.
Denne bilen,Hongqi, har et design og en fremtoning som ikke ligner noe annet på norske veier.
Dvs. den minner mest om en gravferdsbil selv om den også kan minne om en diger Rolls Royce også.

Dersom en vil ha bil som sklir inn i mengden - så er BYD et vesentlig bedre valg enn Hongqi.
NIO er heller ikke en bil som drar oppmerksomhet slik Hongqi gjør
#5
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
fredag 28. januar 2022, klokken 10:07
Nei, det er vel ikke lett å utrope noen "vinner", mye blir basert på preferanser. At man skal forvente et større verditap på en tang enn noen av de andre er jeg uenig i. En viktig faktor for at jeg valgte å kjøpe er blade batteriet, dersom det viser seg å være så bra på sikt som de hevder. En annen ting er forbruk. Ihvertfall sammenlignet med Hongqi e-hs9, så føler jeg meg veldig sikker på at tang er mer sammenlignbar med exclusive og premium når det kommer til rekkevidde. Nå i vintertemperaturer så synes jeg den har et snilt forbruk uten varmepumpe, bare rett over 20kwt/100km på by og landeveiskjøring. At Tang kommer neste år med den nye fronten i Norge er ikke sikkert skjer heller.

Jeg synes endel av biljournalistene er litt lite oppmerksomme når de tester biler, og gir et litt feil inntrykk. Nå kan ikke jeg kommentere på nio som du nevner, da jeg ikke har kjennskap til den, men ta f.eks Hongqi. Selv om bilen er lang og stor, så har den et veldig langt panser. Mitt inntrykk da jeg prøvesatt den var at man har lite plass foran, kjempestor plass på andrerad. Bagasjerommet igjen syntes jeg ikke skilte seg nevneverdig i størrelse fra Tang. Byggekvalitet og materialvalget i interiøret på en Hongqi comfort/premium opplevde jeg som vesentlig dårligere enn i Byd tang. Selv om interiøret har et pent design, så er det mye billig og hard Plast når man ser etter, endel slark og knirk og høyttaler griller i stanset metall som minner mer om slukrister fra Biltema, mens hos BYD er det mer minimalistisk, bedre materialer, mer soft touch og helt åpenbart bedre sammenskrudd. Jeg syntes heller ikke PVC/Alcantara setene til Hongqi var særlig gode, men det blir mer en smakssak. Selv om ikke tang har verdens beste musikkanlegg, så var hongqi sitt dårligere. Pluss for egen klimaskjerm i Hongqi
#6
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
fredag 21. januar 2022, klokken 09:09
Sitat fra: Blitz på mandag 20. desember 2021, klokken 10:13
Dette er fra pandaily.com/:  Chinese EV and battery maker BYD has completed the Norwegian listing of its Tang EV and held a first car delivery event in Oslo on August 12.

The Shenzhen-based firm's Tang EV is equipped with blade batteries holding a capacity of 86.4 kWh, allowing for a cruising range between 505km and 565km. The subsidized price of the EV in China is 279,500-314,800 yuan ($43,152-48,602), while the price of the car in the Norwegian market is 599,900 Norwegian kroner ($68,105).

Prisen på $48.600 er med 13% moms, så uten moms og subsidier på $2800 er prisen i Kina $45800, i Norge er det som kjent ingen moms, så påslaget er ca $22700 eller ca 205 000 kr.
Jeg tviler ikke på at BYD Tang er en bra bil, men jeg tviler på at dette er marginer man kan opprettholde over tid. Vanlig margin for en bilprodusent er  9-12% mens Tesla har har ca 30% på model 3 og Y. Hvis man kan få marginer på 50-60% på å selge elbiler i Norge/Europa, vil det  føre til en  strøm av Kinesiske bilprodusenter til Norge/Europa som vil presse prisene og marginene ned, til glede for forbrukeren

Jeg tror ikke det er så enkelt som det at RSA tar en stor del av kaka. Ved nærmere undersøkelse så er prisen en ganske annen enn den du referer til. Prisen de oppgir i linken din høyst usannsynlig med mindre det er en helt ribbet bil, eller at prisen i Kina er en helt annen enn alle andre land.

Jeg gikk inn på BYD kambodsja sin facebookside, og der oppgir de prisen for en BYD tang til 66800 USD, det inkludert 10% importavgift.

Da snakker vi plutselig om en pris på rundt regnet 590.000, eller 530.000 når avgiftene er tatt vekk. Legger man på båtfrakt og noe ekstra mht. norske lønninger så er realiteten i tilfelle en ganske annen enn du referer til  :)
#7
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
søndag 19. desember 2021, klokken 21:13
Får inntrykk av at en del som knotter i denne tråden ikke har vært og prøvd Tang, eller i det hele tatt sett på den. Hva prisen er i Norge kontra Kina spiller vel egentlig liten rolle, men hva prisen er her kontra konkurrentene er vel hva som betyr noe?
Når man har importør og forhandlere (uavhengige også) som skal selge bil, så skal hver part ha sin del av kaka. Så må man vel kalkulere inn endel andre forutsette og uforutsette utgifter importøren har som vi ikke nødvendigvis er eksperter på.

Prisen på 52.000USD i Kina er forøvrig etter insentivene er trukket fra. Til dere som sier at model X er større, så tror jeg man bør inspisere bilene innvendig side om side. Pga. formen, så vil jeg påstå at Tang har et mer praktisk bagasjerom. Opplevd kvalitet innvendig i en Tang kontra en model X/Y er også meget langt fra hverandre synes jeg. Å sammenligne mot model Y mener jeg blir helt feil, det er en mindre bil. Et annet viktig element som blir trukket frem er at LFP batterier er billigere. Ja, de er billigere å produsere, men så blir blade batteriene trukket frem av mange som neste generasjons batterier siden de påstås å degraderes vesentlig senere enn batteriene de fleste andre elbilprodusenter benytter idag. Det er vel ikke uten grunn at Tesla nå forhandler med BYD om batterileveranser...Selv om batteriene er rimelige å produsere, så ligger det sikkert en ganske massiv investeringskostnad bak utviklingen som BYD har tatt. Ladehastigheten blir omtalt som lav, men så er det jo slik at ladehastigheten holder seg høy fremdeles der de fleste konkurrentene begynner å dabbe av, noe som betyr at du strengt tatt kan få kortere ladetid enn mange konkurrenter om du topper batteriet på hurtigladeren.

Jeg eier en Tang, og selv om det er noen småting jeg ikke er helt fornøyd med (enkelte håper jeg softwareoppdatering adresserer), så synes jeg så langt den virker å være et meget godt kjøp. Dekkstøy er vel det punktet jeg er mest misfornøyd med. Tok en forbrukstest på E18 her om dagen i temperatur mellom 5-6 minusgrader, og med snitthastighet på 100km/t og komfortable 22 grader i kupéen så havnet jeg på et forbruk på rundt 25kw/100km. Ikke teslaland, men så har ikke denne bilen en dråpeform heller.

Sist men ikke minst så er BYD på vei til å bli (hvis ikke de er?) kinas største produsent av elbiler og produserer det meste av deler in-house, noe som gir en viss kredibilitet spør du meg  :)
#8
Tang EV600 / Sv: Vi som har fått bil.
onsdag 24. november 2021, klokken 11:13
Jeg har nettopp fått ny bil, og jeg må si at jeg er veldig imponert. De har softwareoppdatert anlegget, så nå er lyden blitt ganske så bra nå. Kunne ønske meg ennå litt mer bass, men absolutt godkjent. De har litt optimalisering å gå på når det gjelder DAB og BT kvaliteten, håper de forbedrer det ytterligere, men rett fra spotify installert i bilen så er lyden absolutt godkjent nå. Ellers så synes jeg ikke bilen står tilbake for tysk premium kvalitet i interiøret eller kjørefølelsen. Styringen syntes jeg ble veldig bra i "sport" som må settes inne i menyen (ikke sport/eco bryteren).

Fjernlysene derimot, virker til å være ganske dårlige. Noen andre som mener det samme?

Hjulstøy var litt irriterende på motorvei med 22" sommerhjul som var på demobilen, men med 20" vinterhjul som jeg fikk levert på min bil, så er dekkstøy helt fraværende, selv i motorveihastigheter og grov asfalt. Fant ut at sommerdekkene ikke har interndemping (skumgummi) slik som bl.a. tesla har, samt at sideveggene er veldig stive, og man da får forplantningsstøy. Så derfor tror jeg at jeg kommer til å kjøpe mykere sommerdekk med interndemping før sesongen.

Det skal være varme i setene bak, men jeg har ikke kunnet finne noen knapper, hverken fysiske eller i software for å slå dem på. Noen som vet hvordan?
#9
Kia Soul EV / Skinnkvalitet i Soul
fredag 23. mars 2018, klokken 18:26
Lurer på om noen andre her inne har reagert på skinnkvaliteten i sin Kia Soul, eller om det har skjedd noe galt i fargingen av vårt skinn, for jeg er svært misfornøyd.

Vi kjøpte en ny 2018 modell i starten av året, og allerede har vi slitasje på skinnet. Først og fremst rattet. Det er riper her og der på det allerede...!

Hverken jeg eller samboer har ringer eller skarpe negler, men det ser ut til at glidelås på jakkene kanskje har kommet borti ved inn/utstigning av bilen. Har aldri opplevd tilsvarende slitasje på tidligere biler før de har gått hvertfall 200.000km.

Den andre slitasjen er på sideputen i førersetet, på den "pipen" som går rundt hele seteryggen. Vi sleper ikke akkurat ryggen mot setet hver gang vi går inn og ut, så dette synes jeg er veldig spesiellt at det skal bli slitt så fort!  :-1:

Hva sier folket?
#10
Det er vel ikke setevarmere på classic varianten...Er det på active?

Uansett, var hos forhandleren idag, og de satt opp en time på feilsøking. De hadde vært ute for et tilfelle før, hvor de hadde glemt å plugge i setevarmerne på fabrikken.
#11
Har ikke kommet så langt igrunn. Jeg oppdaget dette med at setevarmerne bak ikke ville slå seg på da jeg måtte sitte bak på en kjøretur idag. Det var ingen varselbjeller som gikk, og jeg satt med setebeltet på. Var ikke liv på hverken venstre eller høyre side..Vindusheisene fungerte imidlertid som normalt.

Får bare stikke innom forhandleren imorgen tidlig og høre hva de sier :)
#12
Takk for svar :) Er vel ikke annen rå enn å ta turen innom kia forhandleren og høre. Da er det tydeligvis ikke noe triks, eller noe som må aktiveres for å få de til å virke høres det ut som :P
#13
Ingen som kan forklare hvordan de slår på sin setevarme i baksetene?  :P
#14
Hei godtfolk  :)

Vi har nettopp kjøpt en 2018-modell Soul Exclusive. Vi digger bilen rått, men oppdaget at vi ikke fikk slått på setevarmerne bak. Er det noe triks med dette, eller kan det være at de har glemt å kode bilen for setevarmere bak mon tro?  ???

Knappene er der naturligvis siden dette er en Exclusive, men altså ingen respons når jeg trykker på dem. Sjekket også i sikringsboksen, og 20A sikring til varmeseter bak er på plass...
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA