Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GreenO

#1
Meg og min elbil / Sv: Mine første måneder med Fiat 500e
mandag 12. mars 2018, klokken 15:44
Sitat fra: elekTrond på mandag 12. mars 2018, klokken 14:17
Hyggelig å se og høre at alt virker som det skal. Fresh farve også!  8)

       
  • I hva slags temperaturer er det den går 100 km?
  • Det er vel ikke varmepumpe i disse?
  • Er det stor/rask lader ombord?
  • Er Wallbox Pulsar 7,4-22 kW bra skit? Løs/fast kabel?
  • Bra opplevelse med din forhandler? Hva med garantier, tilstandsrapport osv.?
Digger fargen - var vel derfor jeg slo til før jeg fikk tenkt meg for nøye om.
1. Ved temperaturer mellom -2 og -10 så har jeg ligget på et snittforbruk på 5km/kwh. Hjem fra jobb nå med lå jeg på 5,6km/kwh og og da var det 2+. Jeg kan ikke uttale meg om
2. Bilen har en eller annen form for væskekjøling/varming - (har jo egentlig ikke peiling på bil og tekniske løsninger)
3. Lader mener jeg er 6,6 kw - kan sjekke med...
4. Wallbox Pulsar synes jeg er helt grei. Bluetooth basert grensesnitt hvor du kan stille antall ampere den skal gi fra seg og sette opp når bilen skal lades. Fast kabel som jo er både bra og dårlig. Kabel kan byttes ved bytte til bil med type 2.
5. Ikke hatt behov for å snakke med forhandler siden jeg hentet ut bilen. Standard 6 mnd bruktbilgaranti, men så kommer jo 5 års reklamsjonsrett. Bilen var jo nylig vist biltilsynet da jeg overtok den.

#2
Meg og min elbil / Mine første måneder med Fiat 500e
mandag 12. mars 2018, klokken 13:53
Først og fremst vil jeg si at jeg er helt fersk når det kommer til å eie og kjøre en elbil så mitt sammenligningsgrunnlag er så og si lik 0.


I januar 2018 kjøpte jeg en 2014 modell Fiat 500e. Bilen ble innkjøpt i hovedsak to grunner. Den første grunnen, altså grunnen til at jeg kjøpte elbil, var at etter over 9 år som togpendler mellom Ski og Lillestrøm var jeg lei. De første årene jeg tok toget var det ofte forsinkelser og dårlig korrespondering, men det var som oftest en sitteplass å få. De siste årene har togene gått mer i rute, men omlegging av rutetider har ført til at jeg kommer bruker lang tid hjem fordi toget fra Lillestrøm korresponderer med lokaltoget. Så var det dette med plass da. Alt for mange folk som har flytta ut der jeg bor så overfylte (og ofte noe forsinka) tog har vært dagligdags. Jeg jobber som lærer på en videregående skole og noen av dagene har jeg 6 til 8 timers undervisning, og da er ikke det å måtte stå på toget i 30 minutter spesielt hyggelig. Så jeg begynte å regne på det og økonomisk kunne jeg forsvare å bruke 140 000 pluss på en elektrisk bil som kunne frakte meg til og fra jobb.


Digger at alt er avrundet - knapper, klokke og fine oransje detaljer i ratt (og sete)
Så var det grunn nummer to: Hvorfor Fiat´en. Vel jeg digger designet, den har beholdt såpass mye av originalen men er fortsatt moderne. Den er liten og nett og det kjører ikke så mange av dem på veiene. Faktisk har jeg vel bare lagt merke til to andre i løpet av de to månedene jeg har kjørt mellom Ski og Lillestrøm. Jeg kunne ha kjøpt en brukt Leaf, eller en ny(ere) trilling men Leaf er liksom litt sånn elbilens svar på Toyota Corolla, og trillingene er på mange måter litt gammeldagse og kjedelige. Så min 40-årskrise blei altså en oransjefarget Fiat 500.

Tegningen viser størrelsesforholdet på den originale Fiat 500 og den moderne - fortsatt en liten bil

Så hvordan oppfatter jeg da denne bilen etter nesten 4000 km tilbakelagt bak rattet fordelt over nesten 80 timer? Rent subjektivt elsker jeg bilen. Bra på akselerasjon og for en som ikke er vandt med elbiler er den som å kjøre en hvilken som helst automatgira bil med litt dreimoment. Kjapp ut fra kryss - ikke mye nedbremsing ved regenerering. Kort og godt enkel overgang.Det tok meg ikke så mange dagene før jeg lærte meg å være mer forsiktig ut fra kryss. Fiaten sparker litt mer fra enn Citroen Berlingo dieseldyret vi også har. Ja jeg har beholdt den, trenger plassen og hengerfestet spesielt på sommeren. Den eneste elektrisk bilen på markedet akkurat nå som kunne fungert som eneste bil for oss er Model X - og den er alt for dyr. Så til det jeg bruker bilen til er den nesten perfekt. Morsom å kjøre, sitter relativt behagelig selv om jeg vet at noen ikke liker at den mangler teleskopisk ratt. Baksetet er trangt, men for korte turer klarer også jeg på 180 cm meg greit der. Plassen bak i 500e er dårligere enn i diesel/bensinutgaven på grunn av batteriene under gulvet som bygger noen cm høyere. Uansett - mesteparten av tiden er det kun jeg som sitter i den bilen uansett.

Men er alt bra? Vel jeg kjøpte jo bilen på den kaldeste perioden av året, og denne vinteren har vært kald. På de aller kaldeste dagene kunne jeg nok ikke klart å kjøre tur/retur uten å lade (totalt ca. 88 km). Jeg har ikke testet den på veldig lang tur, men blandet kjøring nå så ligger den på ca 100 km rekkevidde. Jeg bør vel kanskje ta en test for å se hvor lenge jeg faktisk kan kjøre på en lading. Bilen mangler også hurtiglading - men det er jo en bybil og jeg ville nok ikke ha reist på en lengre tur med den uansett.


Det at den er såpass liten som den er (ca 3,6 meter lang) gjør den lett å parkere og er perfekt til handleturen. Vi storhandler en gang i uka og fem fulle Rema-poser går fint i bagasjerommet og legger man ned baksetene så får man enda mer plass. Har jo til og med hatt tre i bilen, elgitar, stor bag med effektpedalbrett og noe annet snacks uten at det ble ubehagelig.   
#3
Tesla / Sv: Toll på stål og aluminium
torsdag 08. mars 2018, klokken 22:04
Eller så flytter Tesla produksjonen til Mexico ;)
#4
Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. mars 2018, klokken 20:31
IS: Nei, men husk det er fritt fram å fakturere for ekstraarbeid. Det er der dere tjener pengene.
Og forstår jo at reelt ekstraarbeid skal faktureres, men det bør jo ikke være slik at endelig monteringspris blir nesten det dobbelte av det opprinnelige. Har uansett sendt en forespørsel også til NAF. Dette er sakset fra IS sin nettside:


Når jeg ser den siste der så burde jo montør gjort meg oppmerksom på at dette blir mye ekstra.
#5
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 08. mars 2018, klokken 16:48
Hvis du bor 50 km frå stasjoneringstad til elektriker så ser eg ikkje vekk ifrå at jobben kan ta ein dag og dermed så får du rekninga på 3,5 time som er utover dei 4 som ligg i tilbudet.
Han var nok ørlite mer enn 4 timer på stedet, men ikke mye. Regner med at når de lager en slik pakkepris at de har beregnet ca tid. Hvis ikke er det jo villedende markedsføring. Ja jeg forstår at jeg skal betale for de ca 5 meterne ekstra med kabel, men det skal jo ikke doble monteringskostnaden.
Sitat
Inkluderer
- Arbeidstid 4 timer på stedet
- 30km kjøring fra kontoret til installatør
Hvis intelligent sollutions velger en samarbeidspartner på installasjon som bor langt unna kunden, for ekstraregninga kommer fra montør ikke leverandøren av Wallboxen som jeg har inngått avtale med, så er det vel egentlig deres problem.
#6
Like over nyttår gikk jeg til innkjøp av EL-bil. Jeg fant fort ut at jeg måtte ha hjemmelader. Slo dermed til på medlemstilbud hos NAF på installasjon av en Wallbox. Jeg betalte summen som skulle inkludere:
- 10 meter Kabling fra sikringsskap til ladepunkt
- 2 gjennomboringer i trevegg
- Forutsetter normal tilkomst , Kapasitet og plass til sikring og
jordfeilbryter i sikringsskap
- Automat sikring
- Jordfeilbryter Type B hvis det ikke er i laderen
- Dokumentasjon
- Arbeidstid 4 timer på stedet
- 30km kjøring fra kontoret til installatør
- Installasjon er forbeholdt godkjenning av lokalt nettselskap
- Prisen forutsetter at kunden har TN nett (Fleste IT nett går greit)

Jeg blei litt forsinka fra jobb så han kom i gang kanskje 20 minutter senere enn planlagt (når pleier forresten håndverkere å være til tida)

I dag fikk jeg en faktura pålydene nesten 5300 kroner for ekstraarbeid. Slik jeg tolker fakturaen så er det for 20 meter kabel (tilsammen er det lagt ca. 15 når jeg målte opp), et deksel – sannsynligvis på sikringsskapet og 3,5 times arbeid. Jeg dokumenterte ikke når han reiste men han var ikke her i 7,5 time.

Hva gjør jeg? Jeg har sagt at jeg bestrider fakturaen, men hvilke rettigheter har jeg egentlig?

Så totalt så koster da denne boksen med installasjon nesten 21 000 istedet for de 15 000 jeg var forespeilet.
#7
Hyundai KONA / Sv: Presentasjon av Kona
onsdag 28. februar 2018, klokken 08:29
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 27. februar 2018, klokken 23:31

Se på knevinkelen til han karen her:
Du sitter ikke lenge slik.
Ser jo ut som baksetet på Fiat 500e jo ;)
#8
Kjøpte min 2014 modell fra forhandler i begynnelsen av januar og elsker bilen. Gled deg. Morsom å kjøre. Perfekt til bykjøring og kortere turer. Har siden jeg fikk bilen kjørt omtrent 2800 km og sitti 60 timer bak rattet. Anbefaler ladekabel for ladestasjoner, og det kan også være kjekt med en vanlig stikkontaktlader (jeg har brukt min en gang så langt). Ladestasjon hjemme anbefales på det varmeste. Har tenkt å skrive et litt lengre subjektivt innlegg om ikke så lenge om min erfaring (også fersk el-bileier).
#9
Tesla Roadster / Sv: Roadster in space
fredag 09. februar 2018, klokken 08:12
Sitat fra: gr på fredag 09. februar 2018, klokken 00:16
Som Elon Musk selv sa på pressekonferansen rett etterpå, fritt etter hukommelsen, "You only know its real because it looks fake" og et eller annet om at man skulle være dårlig i CGI for å lage så dårlig grafikk, og at alle linjer og farger blir rare og crispe i rommet.  8)
Jepp, men sånn bare for å oppklare jeg har ikke på noe tidspunkt trodd at dette var juks - er bare utrolig morsomt å lese/se på YouTube videoer med alle raringene/tin foil hodene/konspirasjonsteoretikerfolkene. Falcon Heavy er noe av det største som har skjedd i romfarten siden 1969. Gir oss muligheter til å sende tunge ting opp og med gjenbruk. Ok at bare 2 av tre bæreraketter klarte å lande, men den simultanlandinga var bare helt rå. Og Starman og hans røde roadster var nok en vanvittig god reklame for Tesla - "Fastest car in the galaxy".  (Så får man bare håpe at Tesla får rydda opp i produksjonsvanskene)

PS: Litt mer morro med denne oppskytningen
#10
Tesla Roadster / Sv: Roadster in space
onsdag 07. februar 2018, klokken 21:36
Det er fake - det sier de på nettet ihvertfall (spesielt flat jord folket)


Fra spøk til alvor - kanskje den dyreste reklamen noensinne - men effektiv ja! Også elsker jeg Don´t panic teksten på skjermen (nerder er herlige dyr - bilen har jo til og med et håndkle i hanskerommet).
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt Fiat 500
fredag 02. februar 2018, klokken 23:06
Som andre har sagt - gå for 500e - altså bruktimporterte fra USA. Artig liten bil som drar godt fra i kryss.

Her er min som jeg i løpet av de siste tre ukene har blitt ganske så glad i. 150 mil og 30 timer bak rattet i rushtida i Osloområdet.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Lønner det seg med elbil?
onsdag 31. januar 2018, klokken 18:39
Jeg har etter over 9 år som togpendler gått til innkjøp av en 2014 Fiat 500. Daglig kjøring til og fra jobb er ca 90 km tur/retur. Dette er akkurat hva Fiaten takler nå på vinteren, men heldigvis har jeg tilgang på lading på jobb (bare jeg er tidlig nok ute). For meg var regnestykket:
Månedskort: ca 1900 i måneden, pluss endel kaffe kjøpt på Narvesen. Stort sett ståplass å få på toget siste strekket hjem (må bytte tog).
Bilen betaler jeg ned 2500,- i måneden på (brukt fleksibel boligkreditt)
Jeg sjekket også opp priser på forsikring og gikk ned nesten 4500 i året (da har jeg to biler forsikra kontra en, men kun delkasko og kortere kjøring på Berlingoen). Skulle jeg kjørt samme strekningen med diesel Berlingoen måtte jeg også betalt bompenger på over 100 kroner per dag, men før innkjøp av el-bil var det for det meste tog som blei brukt.

Ja jeg sparer ikke, men jeg er mindre sliten når jeg kommer hjem.

Verditap har man jo på bil uansett - det er jo generelt en fryktelig dårlig investering.
#13
7800x1,24 blir ca 10000. Må legge på mva (frakt og mva på frakt pluss fortollingsgebyr kommer i tillegg).


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA