Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ElBjarne

#1
Hei igjen, måneder og tusenvis av kilometre er tilbakelagt siden jeg hentet ut imieven min hos "el-mekonomen" i Asker. Da hadde de kjørt den av Vikingbilen, testkjørt den, målt og stresset komponenter, alt uten noen som helst tegn til feil. Så de syntes ikke de kunne ta betalt for feil de ikke fant og ønsket meg velkommen tilbake om noe skulle oppstå. Så langt helt problemfritt; elkjøp ga meg ny dabradio da den gamle knela innafor garantiden.
Omdøpt doningen til 9-LIEV!
ElBjarne
#2
ElBilMek har hatt bilen min noen dager uten å klare å fremprovosere feilvarselet igjen.
De viste meg en AC-kompressor og hvor feilen sannsynligvis ligger, nemlig i en svak pakning på lokket til elektronikken (metallplate ca 14X24 cm på en boks som er en integrert del av kompressoren; godt synlig i manualen som TB la ut en link til). De fraråder ukyndig eksperimentering med tetningsmasse.

Noen her som er kyndige på tetningsmasse?

Flotte folk på dette verkstedet, som ligger lett tilgjengelig, 10 minutters gange fra jernbanestasjonen i Asker.

#3
Idag ville de ta en skikkelig understellsvask for å se om det vil fremprovosere feilvarselet. Takker for forslag til problemløsning fra deg, engolf, og deler det med ElBilMek'erne. TEC7 eller marint fett?
Så håper jeg å være kjørbar snart uten vakuum på kontoen!
#4
Bilen min sto noen dager før Viking kjørte den til ElBBilMek.
Ingen feilvarsler da jeg kjørte den opp på planet og ingen feilvarsler på lamper eller ved diagnose hos ElBilMek.
De sier det er en svakhet at kontaktene på AC-kompressoren på trillingene er dårlig skjermet mot fukt og smuss
og at dette er et vanlig problem som ikke spores med diagnoseprogram. Ingen feil på kompressoren og PTC-heateren. Rart at problemet skulle oppstå på Østlandet midt i juli i den tørrreste perioden i manns minne...

Har noen forsøkt å bygge en "avskjerming" rundt kompressor og heater? Funker det?
#5
Vet du, erik e, om lite gass på A/C-anlegget kan utløse feilvarsel Gul Bil Utropstegn FØR kompressoren kneler? 
#6
Inspisér bilnøkkelen og forsikre deg om at plastkapselen sitter godt sånn at chip'en ikke faller ut. Snakker av dyrekjøpt erfaring!


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

#7
God  morgen, Kjell Bjarne!

Jeg skjønte omsider at jeg jakter på FØR-OKT212-versjonen av AC-kompressor for venstrestillet ratt!
Den har originaldelenummer 7813A698 (mens den nyere heter 7813A585).

Men:
Har noen erfart GULT varsel fordi pumpa er dårlig smurt eller det er lite gass på systemet, UTEN at pumpa nødvendigvis er gåen? Og er dette noe som diagnoseprogrammet vil fortelle om?

#8
Mekanikeren min har funnet ny AC-kompressor på nett i Afrika; pris foreløpig uavklaret; melder når jeg vet.
Afrika spør om bilen min er versjon ES eller SE. MotorForum kan ikke svare. Kan noen av dere?
(Kan det ha noe med høyre/venstre å gjøre?)

MotorForum sier at det er 3 versjoner av kompressoren.
De 2 aktuelle i Norge, er FØR OKT2012 og ETTER OKT2012. Den tredje føres ikke her.

Altså: Vet noen av dere hvilken versjon av kompressoren jeg skal ha til min PRE-OKT2012-bil?
#9
Heldige Arthur! Antons fetter?
Hvilket verksted var dere på? God service er vi alle på jakt etter! og reklamasjonsansvarlige som prioriterer godt skjønn fremfor rigide garantitider, er nok lønnsomme for bedriftene sine i det lange løpet.

#10
Vet noen om tilsvarende nøkkel-løsninger for i-miev?

Jeg fikk med 1 nøkkel med chip da jeg kjøpte bilen min i fjor, samt avslag i pris tilsvarende 1 ny nøkkel(!)
En idiotisk støpefeil på plastdekselet gjorde at skruen ikke holdt det på plass.
En vinternatt åpnet det seg såpass at chip'en falt ut, uten at jeg oppdaget at noe var rart med nøkkelen.
Det ble jomfruturen min til BilForum og kostet meg 4K + Viking.
#11
AC-kompressoren er tydeligvis en slitedel på trillingene.
Hva kostet den fra ElBilMek (de ferierer ut juli!)? Er den overhalt? Var det ElBilMek eller MotorForum som ga 1 års garanti?
Har noen av dere opplevd at det har vært PTC-heateren som har vært problemet når denne lampa lyser?
#12
Takk for tips!
Her og nå er det jo bare snakk om å få kjørt bilen til et sted hvor den kan repareres.

Er det noen som har foto/utubelink som viser nøyaktig HVOR under bilen disse kontaktene er og hva jeg må gjøre for å komme til?

( - Og er det noen som har en modifisert robotgressklipper som kan utføre jobben? - sukk)
#13
Min 2012-i-miev har gått drøye 36K. Med varsellampe Gul Bil m/Utropstegn og bortfall av trekkraft, endte jeg opp hos MotorForum, som etter 2 fakturerte timer med diagnose og feilsøk, fortalte om feil på høyspent på utsiden av driftbatteri, sannsynligvis AC-kompressor og/eller PTC-heater. Det er sånn nå at AC-kompressoren kjøler når den gule lampa ikke lyser.

Jeg lurer på om AC-kompressoren enkelt kan deaktiveres. Jeg forsøkte å ta ut sikring nr 16, men den gule lampa lyser fortsatt.
Vet noen om en annen mulig metode for å deaktivere den feilvarslende kompressoren sånn at bilen vil gå?
Og kan denne metoden samtidig indikre at høyspentfeilen kan skyldes PCT-heateren istendenfor, dersom altså lampa fremdeles lyser og bilen ikke vil gå?
Er det farlig på noe vis å kjøre bilen uten kompressor? Jeg hurtiglader aldri.

Beste hilsen
ElBjarne
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA