Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - lirekassa

Sider: [1] 2 3 ... 32
1
Skoda Vision iV / Sv: Reservasjon Skoda Vision iV
« på: I går kl. 08:46 »
Jeg ser for meg at kundegruppen til Vision iV er noenlunde den samme som kundegruppen til Fords nye elbil. Ford lanserer sin bil offisielt 17/18 november, og ryktet vil ha det til at de åpner for reservasjoner samtidig.
Tror det ville vært lurt av Skoda å presentere noe matnyttig informasjon om Vision iV før Fords lansering, ellers vil nok en del potensielle Skodakunder skifte beite.

Skoda har vel 7000 reservasjoner her til lands, så om det drypper noen få over til Ford tror jeg ikke de skal engste seg for mye for det. Dessuten er det lov å reservere to biler samtidig :)

2
Skoda Vision iV / Sv: Reservasjon Skoda Vision iV
« på: mandag 04. november 2019, klokken 22:05 »
Den "undesøkelsen" er bare jatt for å få folk til ikke å miste interessen og evt bestille noe annet som kan leveres nå.

Tror nok du har ganske rett i det, nå midt i en lang periode uten nyheter rundt denne bilen.

3
el-Born / Sv: Seat vs Vw i Golfklassen
« på: søndag 03. november 2019, klokken 20:28 »
VW

4
Skoda Vision iV / Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« på: mandag 21. oktober 2019, klokken 22:25 »
Med den karosserifasongen med rails og klassisk (fornuftig) dashbord noe ala e-Golf eller det som er i Tiguan, så vil jeg vurdere Skoda.

De er nødt til å konstruere den mer aerodynamisk i mine øyne, så enkelte kompromisser er de nødt til å inngå. Tiguan har 0.35 cd, det er for høyt - til sammenligning har I-Pace 0.29, e tron 0.28 og Model X 0.24. Det er naturligvis flere faktorer å ta hensyn til her, og i tillegg vil luftinntaket i fossilutgaven på Tiguan ha skylda for en del av det høye tallet. Allikevel interessant å se hvor gode Tesla er på akkurat dette punktet sammenlignet med de fleste andre fabrikkene.


Andre modeller:

Model 3 - 0.23
Ioniq - 0.24
Model S - 0.24
Model X - 0.24
ID.3 - 0.267
Leaf - 0.28
Kona - 0.29
e-Niro - 0.30
Bolt/Ampera E - 0.308

5
XC40-EV / Sv: 16. oktober er datoen bilen skal vises først gang. Antatt pris?
« på: torsdag 17. oktober 2019, klokken 22:41 »
Sannsynligvis blir rekkevidden veldig like Polestar 2 når den blir offisiell testet og bekreftet..
Vil tro rekkevidden blir noe dårligere grunnet tilsynelatende dårligere aerodynamikk.

0,34 Cd på fossilversjonen, så de burde kanskje tenkt litt nytt omkring designet. Ser veldig like ut.

6
XC40-EV / Sv: 16. oktober er datoen bilen skal vises først gang. Antatt pris?
« på: torsdag 17. oktober 2019, klokken 22:38 »
Fikk beskjed om at de allerede har begynt å skrive kontrakter.
Litt rart, siden det er relativt lite informasjon om bilen som er kjent.

Hmm, trodde det sto fra uke 3 2020...

7
Model Y / Sv: Priser opp og ned?
« på: fredag 11. oktober 2019, klokken 20:39 »
Vet ikke om det er noe poeng å klage på en bil som kommer to år fram i tid? Bare å klage litt nærmere levering, de har vel nok å gjøre når det kommer til henvendelser vedrørende nåværende modeller.

8
XC40-EV / Sv: 16. oktober er datoen bilen skal vises først gang. Antatt pris?
« på: fredag 04. oktober 2019, klokken 09:37 »
Snakker vi en kompakt-SUV med 4WD med over 400 km rekkevidde så må vi vente en pris på 450 +. Hvis de også leverer RW og kortere rekkevidde er nok 350 ikke helt utenkelig.

Nettopp!
Volvo XC40 får antageligvis samme spec som Polestar 2 som begynner på 468" hvis de to koster det samme vil alle velge Volvo framfor ett ukjent kinesisk merke. Derfor er jeg redd XC40 blir dyrere enn PS2, men ikke mye pga av konkurransen fra andre kommende biler.

Men Polestar er for Volvo hva Lexus er for Toyota, eller? Med like specs så bør Volvos utgangspris starte 10-15 tusen lavere.

9
Kia Niro EV / Sv: Kontrakt
« på: mandag 30. september 2019, klokken 10:22 »
Jeg hadde nummer 700 og tok ut en bil i begynnelsen av juni og solgte den igjen. Kunne da velge mellom en del alternativer mht farge og soltak, eller ikke. Ventet en stund på avklaring mht hengerfeste/app, men da det ble klart at det ikke ville bli noe hengerfeste så valgte jeg bare hva som var tilgjengelig og solgte (gjorde avtale) om salg av bilen parallelt med kjøpet siden bilen ikke lener var av interesse for mitt bruk/behov og "tok penga"! Nevnetr dtte for godt mulig man kan få en bil før det egentlig er ens egen tur hvis man er litt fleksible mht hva som er tilgjengelig.

Men du har enda en kølapp?  ???

10
Model Y / Sv: Dual engine long range vs long range performance?
« på: fredag 27. september 2019, klokken 09:52 »
AWD


11
Model Y / Sv: Pearl white inkludert i prisen
« på: tirsdag 17. september 2019, klokken 22:30 »
19" har da kostet 12 500,- en stund? Hva er før/etter-prisene du mener nå er endret?

12
Model Y / Sv: Pearl white inkludert i prisen
« på: tirsdag 17. september 2019, klokken 14:44 »
Dette blir ganske useriøst syns jeg. Jeg bestilte også for å sikre meg en «god» pris dersom denne skulle endres oppover. En ting er at den destinasjonsavgiften har gått opp, men de andre prisendringene er også med slik at «min» bil altså nå koster det samme som hvis man bestiller idag. Med tanke på at reservasjonstidspunkt ikke ser ut til å ha betydning for levering hos Tesla lengre ( ref model 3) ser jeg da ikke noe særlig poeng i å sponse de med 15000.- i et par år. Noen som har finlest avtalebetingelsene? Jeg trodde prisen var låst når man bestilte

Kan du spesifisere hva du mener med 'de andre prisendringene'?

13
I.D. Crozz / Sv: Bilder
« på: tirsdag 17. september 2019, klokken 10:47 »
Synes den bakerste lignet så veldig på id.3 i formen, men den kommer vel ikke med hengerfeste.

14
Model Y / Sv: Pearl white inkludert i prisen
« på: tirsdag 17. september 2019, klokken 10:39 »
Prisen på bestilte biler skal være låst, så lenge man ikke endrer noe.
Summen som de kaller «destinasjons og dokumentavgift» er en dårlig oversettelse og betyr på norsk: frakt- og klargjøringskostnader.  Spesielt det siste leddet koster dem mye ifm diverse utbedringer på biler som leveres ut.

Men denne avgiften har de økt over hele linjen nå. Også for inngåtte Model Y bestillinger ser det ut til for meg. I så fall er det litt snikete måte å øke prisen på. Det som er vanskelig er at prisen er ikke står noe annet sted enn på nettsiden så vidt jeg kan se. Ikke på noen av mailene. Så litt vanskelig å ha oversikt. Men specer jeg ny bil (med ny, høyere avgift) får jeg samme pris dom står på min bestilling.

Ikke lenge siden de satt ned prisen da - ingen som klagde da.

Fortsatt et par år til vi får bilen hit, og før den tid kommer det kanskje en del endringer fra Teslas side som 'tvinger' frem endrede bestillinger også?

15
Skoda Vision iV / Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« på: mandag 16. september 2019, klokken 11:25 »
OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.
Enig, hvilket høres svært urealistisk ut så lenge de har låst seg til 82kWh batteri... Fo å "synse" litt så kommer en såpass stor bil, med store felgdimmensjoner og totalvekt neppe ned under 200 Wh/km...

'OPP MOT 500 km'...de er jo fortsatt på konseptstadiet.

Den blir vel en uansett del mindre enn X og nærmere Y i størrelse, som estimeres til 540k rekkevidde i AWD. I.D. Neo LR estimeres til 550km.

Sider: [1] 2 3 ... 32