Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Moas

#2
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
torsdag 31. oktober 2024, klokken 14:49
Sitat fra: chargedup på torsdag 31. oktober 2024, klokken 13:04men har hittil i år en lavere fortjeneste enn ifjor og selger færre biler enn årene før.
Ja, færre biler, og ifølge siste kvartalsrapport, så er resultatet 29% dårligere i personbilmarkedet. Det er jo ganske dramatisk forskjell.
#3
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
torsdag 31. oktober 2024, klokken 08:45
Sitat fra: Radial på onsdag 30. oktober 2024, klokken 22:42Tipper vi veldig snart får se en egen VAG nettbutikk, oppsigelse av agens argenturer, og at VAG feks kjøper opp enkelte VAG-forretninger&verksteder, og starter med direktesalg fra fabrikk ala Tesla.
Det er akkurat slike ting jeg hadde forestilt meg at en som Musk kunne fortalt ledelsen i VW AG. På den andre siden så jeg en episode igår fra Autogefuhl hvor denne tyske youtuberne ikke var helt med. Kanskje tyskerne er nasjonalister og ser på firmaet som "too big to fail"?
#4
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
onsdag 30. oktober 2024, klokken 21:51
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 30. oktober 2024, klokken 19:44
Sitat fra: Moas på onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:32Ikke glem at aksjeeiere fikk 10% utbytte senest i år.
Det kan da umulig ha vært noen realisme i dette. Du deler ikke mer ut penger når der nesten er tomt! Jeg forstår ikke slikt.
Tidligere utbetalte VW enda mer. Dette er bare en brøkdel av det som skjedde i 2022 når de delte ut korona støtten til akjeeierne. Det var gode tider for kapitalistene.Vurderer selv å kjøpe meg inn i VW AG siden jeg tipper den tyske staten kommer til å pumpe inn masse penger snart.
#5
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:32
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 30. oktober 2024, klokken 16:09Problemene til vw gir litt flashback til britiske bil industrien, noe av grunnen til den gikk ad dundas var jo fagforeningene som beskyttet de ansatte. Personlig hadde jeg blitt forbanna ved å gå ned 10% i lønn mens ledelsen tjener millioner.
Ikke glem at aksjeeiere fikk 10% utbytte senest i år.
#6
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
onsdag 30. oktober 2024, klokken 15:38
https://www.motor.no/aktuelt/volkswagen-fall-pa-42-prosent/294383

Litt mer info om problemene. De ansatte krever altså 7% lønnsøkning før 1.12. Ledelsen vil kutte 10%. Totalt må de kutte 10 mrd. for å overleve. Det er også VW delen som går dårligst.

Her er det åpenbart mye å ta tak i. De må nok i praksis stenge Wolfsburg og begynne på "skratch". Musk har sikkert noen tips om hvordan det skal gjøres, etter hva han har gjort utenfor Berlin og med nedbemanning av firmaer som "X", men da må de få han i tale før han blir statsråd for den nye presidenten om noen dag.

Hvis alle innsparingsplaner går dårlig de neste ukene så vil jeg faktisk fraråde folk å kjøpe VW til vi vet om VAG består slik vi kjenner selskapet. I verste fall så kan alt låse seg og det kan bli konkurser både her og der. Blir VW den nye "Fisker" light utgaven?
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
onsdag 30. oktober 2024, klokken 14:29
En ting er at man kjører med en bil som spiser dekk-kanter, en annen ting er at Møller mener dette er sjåførens feil..
#8
ID.4 / Sv: ID4 og software / oppdatering
tirsdag 29. oktober 2024, klokken 10:17
Jeg så en youtube video fra den svenske "elbilmagasinet" om en test av Ford Explorer ev. Dette er jo en bil som er 99% basert på VAG plattformen. I han mente at menysystemet, altså Ford skinnet over VAG software så ut som leke-menyer, altså ganske dårlige. Synd for Ford, men utgangspunktet er jo tysk.
#9
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
tirsdag 29. oktober 2024, klokken 08:35
Jeg driver også å sjekker aksjekursene her og der. Akkurat nå er jeg inne i Ford pga. Trump. I en videre krise i bilindustrien så ser jeg for meg at han kommer til å beskytte amerikansk bilindustri på episk nivå framover.

Krisen i VAG minner meg også litt om krisen i Nokia for mange år siden; da var det en gammel konservativ ledelse som nærmest nekter å forandre produktene sine for å møte nye krav og kundegrupper. Etter at Iphone kom så var det nærmest game over for dem (kun med krampetrekninger fra en annen konservativ samarbeidspartner, Microsoft).

Tyskerne har forøvrig alltid vært trege til å bruke ny teknologi. Når Lidl kom til Norge for 22 år siden, nektet den tyske ledelsen deres norske "upper management" å bruke pc. Det var kun mobil og alle skulle kjøre svarte Audi A4. Sekretærer skulle skrive på pcer. Konformitet var stikkordet der i gården. Men, dette var gammeldags, selv i 2002, og det tok knapt 3 år før de gikk på en smell..
#10
e-5008 / Sv: e-5008
mandag 28. oktober 2024, klokken 22:47
Sitat fra: Suverin på mandag 28. oktober 2024, klokken 22:23Noen med vg+?

"Test av Peugeot E-5008: Årsbeste!
Tomler opp for den romslige familiebilen med suveren seteløsning. Toppterningen ryker imidlertid på grunn av én ting."

Hva røk toppterningen på?

https://www.vg.no/forbruker/i/pPKPPo/test-av-peugeot-e-5008
Hvis jeg leste korrekt så var det rekkevidden og ladehastigheten på sr utgaven som var en begrensing denne gangen. Ikke et ord om at appen koster penger fra ny. Vi snakker om ladehastighet ala en asiabil fra 2019, dvs maks 70 kW omtrent
#12
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
søndag 27. oktober 2024, klokken 11:59
Sannsynligvis er 7000 småpenger hvis du hadde fått problemer med Fisker og mangler garanti.
#13
Sitat fra: Håkon77 på lørdag 26. oktober 2024, klokken 09:57Forøvrig er jeg skeptisk til hvor effektiv denne blir. Grunnmodellen veier 1900kg, med 50kwt batteri. Da kan man ikke bare skylde på stort og tungt batteri
Hm, nye Ford Capri sr veier 2100 kg med 51 kWH batteri og uten vp.
#14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ikke alle er like fornøyde
torsdag 24. oktober 2024, klokken 23:10
Morsom lesing. Selv har jeg eid to Hyundaier. Og nei, det blir heller ikke flere her hos oss. Aldri mer.
#15
Sitat fra: Radial på onsdag 23. oktober 2024, klokken 09:15Voldsomt stivt priset disse buzzene.
Drivlinje og batteri er prikk likt som ID4/ID5, så alle "merkostnader" som opptil dobler prisen, er altså mer stål/interiør? 🤔
Tipper prisen reflekterer at de ulike modellene henvendelser seg til ulike kjøpegrupper. Ifølge VAG er da kjøpegruppen til ID BUZZ mer kjøpesterke enn de modellene du sammenligner med..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA