Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - paalao

#1
Det var glatt en morgen en uke etter jeg fikk de nye dekkene. Bilen fungerte utmerket på glatta og jeg ser ikke noen bekymring der. Men på stålis er det klart ikke noe særling om man ikke har piggdekk.
På steder der det er vinterføre med is og snø på veiene i lengre perioder er det klart at bedre vinterdekk er å foretrekke.

Jeg er ellers fornøyd med mine Michelin CrossClima+ dekk, men de bråker litt mer enn de sommerdekkene som kom med bilen.

Å si at det er latskap som gjør at folk ikke vil skifte dekk, er for generaliserende og tåpelig. Det finnes flere grunner for at folk vil ha disse, og mine er forklart.
#2
MG ZS EV / Sv: MG ZS EV fra 229.900
søndag 08. mars 2020, klokken 22:51
Sitat fra: Radial på torsdag 05. mars 2020, klokken 20:24
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 05. mars 2020, klokken 20:20
15000,- over nypris og 50 kwh batteri :D

Optimist han der  :laugh:
Jaja, får med vinterdekk ser det ut som da, er jo ett par kroner det hvis han kjøpte av forhandleren til 12500kr  :o

MG`s originale felger med vinterdekk koster 18600.-
#3
Jeg fikk tilbud om felger med ekstradekk fra forhandler og prisen var 18600!! Og dette var visstnok uten mva siden nye elbiler slipper mva når de kjøpes med bilen samtidig.

Jeg har funnet noen skikkelig bra stilige 17" felger som flere MG eiere har kjøpt og det er disse på bildet. Jeg tok svarte da jeg synes de passer godt til en rød bil som jeg har bestilt. Dekken jeg tok på er Michelin Crossclimate+ og totalpris med sensorer ble 13200.-! Som jeg synes er veldig bra. (Dekk1 kunne levere disse for 16000.-)

#5
MG ZS EV / Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
tirsdag 11. februar 2020, klokken 18:10
Jeg er så lite snobbete at jeg hverken bryr meg om varme i rattet (har hansker om det var nødvendig) og synes det at bilen sender varme ut etter 10 sekunder er meget bra, og at etter 1-2 minutter er det veldigt varmt og godt i kabinene er jo enda bedre.

I min nåværende bil har jeg ingenting av dette og jeg har toppmodellen av VW Touran 2007 med alt utstyr og 170 original hk diselen. Jeg har til og med krok som jeg aldri har brukt! Men fortsatt greier jeg meg veldig godt! Det er da godt jeg er såpass gammel at jeg vet hvordan det er å kjøre bil uten alle disse nye duppedittene og greier meg for det!

Dette sammenligningstullet er rett og slett barnslig. Kjøp den bilen du synes passer best til din smak/behov/økonomi og vær glad for det valget du gjør. Å være misunnelig eller snakke ned andre biler er jo bare tull!
#6
MG ZS EV / Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
mandag 10. februar 2020, klokken 21:55
"Everyone knows the range of an electric car reduces greatly when driving higher speeds. But what if you drive top speed? Time to answer this question for the MG ZS EV."

https://www.youtube.com/watch?v=wFwmGLd581k
#7
MG ZS EV / Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
mandag 10. februar 2020, klokken 09:16
Sitat fra: jman76 på mandag 10. februar 2020, klokken 08:48
Forbruket er vel tilnærmet slakt på vinterstid, tror mange som har kastet seg på blir ganske skuffet, selv om det er en "billig" bil. Det er ikke akkurat motorvei til Geilo.

At den suger mye på ren motorvei er ikke overraskende. Hadde den levert stabil, rask lynhurtiglading, kunne det kanskje vært til å leve med, men ganske "uforståelig" at hastighetene varierer så mye ved hver ladestopp, slik TeslaBjørn erfarer. Temperaturene på 1000-kilometertesten var vel ganske gunstige.

Nei, jeg kommer nok ikke til å bytte ut 40-Leafen til fordel for MG-en i den formen den fremstår i per i dag. Kun 40 liter ekstra bagasjeplass, og Leafen er jo høyeffektiv sammenliknet med MG-en ;)

Tror mye kommer til å skje med oppdatert modell.

Nærmest slakt på vintertid er en drøy påstand, kanskje du skulle se flere av Bjørns vidoer. I Underkant av 2 kw på lokalkjørng er da ikke mye på kald vintersdag. Men klart om disse få ti-ørene er for mye for deg så er det jo det. Hadde han kjørt den manuelt til Geilo uten ACC og llinjehold og holdt fartsgrensene uten hyppige akkselerasjoner så hadde han nok greid turen uten mellom lading. Han nevner jo dette etterhvert i andre videoer. Han sier jo også at man kommer like raskt ut av lading om man bruker 50 KW laderen og da er jo det temmelig bra med ladehastighet om vinteren som da blir i mellom 40 og 50 kw. Coldgate lider denne av som de fleste andre bilene.

Det er ikke mye vits i skifte en bil ut med en nesten tilsvarende når det gjelder El-Biler, det hadde ikke jeg heller gjort. Skal jeg senere skifte ut MG`n må det være betydelige oppgradderinger både i kapasitet forbruk og utstyr for at det skal være verdt det. Mellomlegget i tap/pris fra gammel til nytt er jo også en avgjørende faktor.

For meg er dette min første rene elbil og da er denne mer enn godt nok for oss og til våre behov.
#8
MG ZS EV / Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
søndag 09. februar 2020, klokken 21:33
Sitat fra: Svk på søndag 09. februar 2020, klokken 20:59
Det skal jeg  :)

En av fordelene som flere påpeker, er at det er veldig enkelt å sette fast barn i slike stoler da det er liksom rett inn. Du kan se på denne videoen som gir en del info om bilen og det med barn i bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=xnQg71EZyOk

#9
MG ZS EV / Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
søndag 09. februar 2020, klokken 19:56
Sitat fra: Svk på søndag 09. februar 2020, klokken 18:14
Har 2 puter og en 15-36kg stol. Har lyst på elbil igjen.nv200 er for mye varebil og tesla for dyrt. De andre er for små

Ta med deg stort og smått og kjør en prøvetur så ser du selv :)
#10
MG ZS EV / Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
søndag 09. februar 2020, klokken 18:02
Sitat fra: turfsurf på søndag 09. februar 2020, klokken 15:44
Sitat fra: Svk på søndag 09. februar 2020, klokken 15:00
Har den plass til 3barn i baksetet slik som de viser på reklamen?
Plass til er subjektivt. Den har nok seter. IMO er det kun større MPVer og biler som Tesla X (3 like seter) som har plass til 3 barn.

Det er meg forstått bare feste for to barnestoler men man kan ellers sitte 3 stk i baksetet uten barnesete.
#11
MG ZS EV / Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
søndag 09. februar 2020, klokken 14:14
Her var det mye syting og lite refleksjoner.

Bjørn tester 1000 km i 125 km/t som er rett under maks hatighet på 140 km/t, har akeslerer raskt og han kjører med ACC og linjehold samt andre ting som selvsagt øker driftkostnadene. På ACC bruker den bremsene til å redusere farten, men den bruker regen når du kjører manuelt. I tillegg er dette en relativ stor SUV og det var motvind og det var kaldt. 2.5 kw er da ganske normlt om du da ikke har deg en Kona/Niro. Mange bruker det samme der og da har de regen på acc og mindre biler med mer hk.

Sjekker dere lokalkjøringen han gjorde vil dere se at han er nede på i underkant av 2KW under kalde forhold i Oslo området.

Riktig at den bremser med bremsene når ACC bremser og det er tåpelig men flere andre elbiler bruker samme systemet.

Anngående lading viser det seg at den gir mer igjen for pengene på en 50KW lader og med KW enn en hurtiglader, men lader du på en hjemmelader på 7 eller 3kw blir det full uttelling og rimelige priser og det er best for batteriet. Folk som skal bruke mye Hurtiglading kjøper mest sannsynlig en bil som har større batteri kapasitet. Trenger du preheat fordi vinduene er frostete så er dette ikke bilen for deg, selv om den gir varm luft etter 10 sekunder og varmer opp kabinen på et minutt eller to. Men personlig har jeg garasje og har aldri hatt appstyring, varmepumpe eller varme i rattet på mine tidligere biler så så viktigt er det ikke for meg. Jeg har også oppdaget et fenomen som heter "hansker" om jeg skulle bli kald på hendene.

Bor du på vestlandet i Bergen, Stavanger etc er dette en utmerket bil og flere jeg kjenner til som gjør det selger nå sine Niroer for å kjøpe seg MG, det sier litt!

12 V Batteriet er nok kanskje litts svakt med sine 64 amp men alikevell burde det være nok. At Bjørn ikke fikk startet bilen når han ladet i sverige skyldes at ladeluken sto oppe, se den ekstra videoen han laget. Når MG`n hurtiglades lader den ikke batteriet samtidig men det gjør den når den lader med 7kw eller mindre. Når Hurtiglading er ferdig vil batteriet lades med en gang du starter den og da lades det fra hovedbatteriet. Så har du nød release av fastlåst ladekabel, hadde han trukket i laderen samtidig som releasen hadde den nok kommet løs med en gang, men ikke lett når en hånd også holder kameraet.

Ser du på hva du får denne bilen for så sammenligne med andre på denne prisen så er det mye bil for pengene, men kan du ikke leve med at det ikke er rattvarme eller app så køper du noe annet. Vi andre håper det kommer forbedringer der i softwaren. Det er også andre som holder på med utvikling av 3 parts app der man kan sette inn en modul og få app styring så noe kan komme ganske raskt.

Jeg får min MG Rød luksus utgave om ca 2 uker. For oss som bor i Sandnes der temperaturen oftest er mellom 2-14 + grader om vinteren og veldig lite hurtiglading samt behov for stor bil så er dette det absolutte beste alternativet. Om Sommeren med pen lokalkjøring uten bruk av lineassist og acc kan denne komme ned i ca 1.5KW på mila. Og da skal jeg gjerne ta en lengre tur nedover kontinentet med MG`n som har GOD plass til meg kona og ungene + baggasje.
#12
Twizy 2018 til salgs

Jeg skal nå selge min kjekke Twizy da jeg har bestilt en MG ZS EV.
Den er gått 7600 km og med fersk service i dag 30.01.20

Pamoramatak og skvettlapper samt de beste vinduene med skyvevinduer i.

Tenker 105 000.-

#13
Twizy 2018 til salgs

Jeg skal nå selge min kjekke Twizy da jeg har bestilt en MG ZS EV.
Den er gått 7600 km og med fersk service i dag 30.01.20

Pamoramatak og skvettlapper samt de beste vinduene med skyvevinduer i.

Tenker 105 000.-
#14
Nettopp angående sikkerhet, og da ser jeg at med Michelin dekket (anbefalt av Dekk1) er jeg mye sikrere i trafikken enn dere som har seosongdekk og ikke skifter når temperaturene tilsier det. Så kan jeg tenke om dere hva dere tenker om meg.

Da avslutter vi dette her, vi har alle fått frem hva vi mener.
#15
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 30. januar 2020, klokken 11:26
Sitat fra: paalao på torsdag 30. januar 2020, klokken 08:28
Se denne testen og videoen i testen, denne er vell også ubrukelig for dere?
Nå er det denne jeg vil gå for.

https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Michelin/CrossClimate-Plus.htm

Det er ingen grunn til å være nedlatende mot de som tar sikkerheten på alvor. Dersom du har et kjøremønster som tillater deg å la bilen stå når det er glatt så kan sikkert helårsdekk fungere for deg. Det er imidlertid fånyttes å prøve å overbevise noen som helst om at helårsdekk er like bra som vinterdekk på vinteren og like bra som sommerdekk om sommeren. Helårsdekk er og blir et kompromiss.

Nedlatende, hva trur du jeg føler med den teksten som er gitt meg om at jeg ikke tenker sikkerhet. Ikke bare har jeg beskrevet hvorfor dette er mest fornuftig hvor jeg bor, men jeg har også detaljert vist til medier som forteller om hvor mye mer fornuftig dette er!  Se på disse som jeg nevnte nå også se videoen med demo i Sveits, se så for deg at vi knapt har snø og is her i rogaland også se for deg dere som absolutt skal ha de beste vinter og sommerdekkene men som ikke skfiter når temperaturene tilsier skifte. Og da si at jeg er uansvarlig og kan drepe noen er direkte frekt! Disse Michelindekkene og Allseason er helt klart mye bedre enn spesialdekkene som ikke skiftes etter skiftende temperaturer. I tillegg er dette premium dekk. siste teknologi og de beste som er på markedet. Ser du i tillegg på YR for Sandnes i kommende uke så skulle dere med vinterdekk skifte dekk til sommerdekk 2 ganger denne uken også tilbake etterpå om dere skal følge sikkerheten dere påberoper meg. Da er det mye bedre med et dekk som er beregnet for dette skiftende føret og temperaturene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA