Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - navyelsen

#1
Kia Niro EV / Sv: Nye E-Niro mot gammel modell?
mandag 24. april 2023, klokken 23:40
Jeg hadde den gamle modellen som bil nr.1 i tre og et halvt år. Med en takboks fungerte den utmerket til langtur med to voksne, hund og en unge. Hadde nok også gjort jobben med to unger. Men kan nok bli litt trang med tre i baksetet...
Kjempegod bil å kjøre med god nok rekkevidde. Jeg skulle gjerne beholdt den lenger, men pga. manglende godkjenning for tilhenger (First Edition) ble jeg nødt å selge den.

Den nye har jeg ikke kjennskap til, men ser at du kan gjøre gode kjøp på bruktmarkedet nå. 2019 First Edition har droppet nesten 100k i pris siste 4 måneder, etter Teslas prisbombe i januar.
#2
Kia Niro EV / Sv: 2019 eller 2021
fredag 11. desember 2020, klokken 13:21
Mulig at 2021 har elektrisk passasjersete? Eller var det bare på Kona? Ellers er det appstøtte på den som ikke fins på 2019.
#3
Så i dag at det var skilt på plass. Skiltet innkjøring forbudt for motorvogn, men med underskilt som sier gjelder ikke buss.
Altså samme som for bussveien, så da er det nok ikke lov med elbil heller...
#4
Ser at det har kommet et nytt eget kollektivfelt/bussfelt på motorveien mellom stavanger og forus.

Er det lov å kjøre her med elbil?
Hvordan er skiltingen her, og hvilke regler gjelder?
#5
Kia Niro EV / Sv: e-niro og regenerering
tirsdag 25. februar 2020, klokken 08:56
Sitat fra: aleksandrium på mandag 24. februar 2020, klokken 20:25
Det jeg ikke helt forstår meg på, er auto-regenering. Har ikke helt skjønt hvordan den fungerer i praksis - hvilke justeringer gjør den, og når? Har kjørt med auto + nivå 3 i noen hundre km uten at jeg har registrert noe som helst i endret oppførsel. Noen som kan forklare?

Det merkes ikke så godt når bilen er i nivå 3, men det er ganske tydelig hvis den står i nivå 0. Da er regenerering i utgangspunktet slått av, og bilen seiler. men hvis du f.eks. kommer inn mot et kryss eller rundkjøring, og bilen foran deg bremser ned, vil Auto bremse/regenerere automatisk. En slags hybrid av seiling og ACC.
#6
ID.3 / Sv: ID.3 1st pris kontra rekkevidde
fredag 21. februar 2020, klokken 10:47
Sitat fra: Marzo på fredag 21. februar 2020, klokken 10:16
Det er nok svært få som kjører over 100km daglig... (evt over 20.000 årlig km)

Helt enig. Merker selv at jeg egentlig ikke har behov for spesielt lang rekkevidde til daglig, men det er derimot kjekt å ha de få gangene jeg drar på langtur.

Men en bil til langtur og ferieturer krever god bagasjeplass! Enten stor plass i bagasjerom, eller evt. takboks som reserveløsning. Her feiler ID.3 på begge punkter. Et tredje alternativ kan være å trekke campingvogn eller tilhenger, men dette er heller ingen mulighet med bilen.

Jeg skjønner derfor ikke helt hvorfor man skal kjøre 400-500 på tur uten å kunne ha med seg det nødvendige til turen. Det går kanskje greit for en eller to personer, men for en familie blir det for knapt.
#7
Kia Niro EV / Sv: HJELP!! Niro eller Kona?
fredag 21. februar 2020, klokken 08:56
Sitat fra: gr på torsdag 20. februar 2020, klokken 11:15
I motsetning til deg, som sammenligner dyreste mot dyreste, så sammenlignet jeg billigste mot billigste, og ender da med en prisforskjell på ca. 100 lapper.

Fra kr.
309 900,-


https://www.hyundai.no/modeller/kona-electric/

Joda, er klar over startprisen, men det blir helt feil å sammsnligne en ribbet innstegsmodell med en fullspekket topputgave. Da får jo utrolig mye mer utstyr i dette mellomlegget.

Når det er sagt så vil jeg anta at "First Edition" av Niro snart er ferdig. Importør snakket i utgangspunktet om de 1000 første bilene. Vil derfor anta at 2020-modellen kommer i flere utstyrsnivåer med individuell tilpasning, slik som i resten av Europa. Det er derfor ikke utenkelig at startprisen blir under 350.000 for innstegsmodellen.
#8
Kia Niro EV / Sv: HJELP!! Niro eller Kona?
fredag 21. februar 2020, klokken 08:53
Sitat fra: advale på torsdag 20. februar 2020, klokken 12:09
Kona fikk prisoppgang på 30 000, men de som sto i kø fikk 15 000 i rabatt. Regner med det samme kan skje med e-Niro. Da blir prisen 423 000 med app. Ca 43 000 i differanse mellom Kona og e-Niro

Kona var i utgangspunktet priset svært lavt fra lansering, og forhandler innså vel at folk var villige til å betale høyere pris og satte dermed opp prisen. Kronekursen har også svekket seg i perioden.

Niro har allerde hatt et prishopp på 5000 grunnet svak kronekurs.
Når man ser på prisene i europa så skiller det ca. 1500€ mellom 19- og 20-modell. Et raskt overslag gir da en prisoppgang på rundt 15.000 kr for ny modell med app.
Tror aldri i verden at de våger å gå opp 30.000!

Tipper pris på 2020-modellen havner rett under 400.000 før tilvalg.
#9
ID.3 / Sv: ID.3 1st pris kontra rekkevidde
torsdag 20. februar 2020, klokken 09:06
Sitat fra: ElZen på torsdag 20. februar 2020, klokken 08:10
Jeg frykter litt at Plus-utgaven kanskje ender på 350K+ og da begynner det vel å bli dyrt for bilen?

Tror det er meget optimistisk at den havner på 350K.
Ryktene sier rundt 380K, men frykter at det kan bli enda dyrere...

Så ja, er enig i at det er for dyrt for bilen.
#10
Kia Niro EV / Sv: HJELP!! Niro eller Kona?
torsdag 20. februar 2020, klokken 08:41
Sitat fra: gr på onsdag 19. februar 2020, klokken 23:17
Når det er sagt, så vil vel også prisforskjellen på Kona og e-Niro bli nærmere 100 lapper når e-Niro kommer med app? Begynner å bli et solid hopp for bedre plass.

Hvordan får du til det? I dag koster toppmodellen av Kona (2020 Premium m/skinn, soltak og metallic) 380.800 i prislistene.
Tilsvarende Niro (2019 First Edition m/soltak og metallic) koster 393.300 kr.
Differansen er knappe 12.500 kr.

Selv med en prisoppgang på 15.000 for 2020 Niro, er det likevel under 30.000 kr som skiller dem, fortsatt langt unna 100 lapper!
#11
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
onsdag 19. februar 2020, klokken 14:17
Fikk høre fra forhandler at de hadde solgt noen biler utenom reservasjonslista. Alle kunder var lista var kontaktet, men kundene ønsket heller å vente på app eller vil ha 2020-modell.
Så flere forhandlere var blitt tildelt 19-modeller som ble solgt til veiledende utsalgspris "over disk" til kunder i butikk. Man kunne altså hoppet bukk over hele kølista hvis man godtar bil uten app...

Men nå var de visst utsolgt for hele 2019-batchen. 2020-modell er på vei, og demobiler ventes inn snarlig...
#12
ID.3 / Sv: Priser i Norge og utlandet
onsdag 19. februar 2020, klokken 08:03
Da VW først annonserte "under 330.000" var vel dette prisen for innstegsmodellen, og prisen var mer eller mindre en direkte konvertering fra euro til kroner av den prisen VW annonserte i Europa.

Siden den gang har krona svekket seg betydelig, kanskje med en økning på 5000 kr. I tillegg kommer "europeisk" innstegsmodell uten varmepumpe, mens norsk importør hevder at alle norske biler vil ha varmepumpe som standard. Altså må man fort legge til ytterliggere 10.000 kr.

Dette taler for at "under 330.000" ikke holder mål. Hvis importør skal ta de europeiske prisene, legge til litt "norsk" utstyr, samt transport, tror jeg fort vi kan se en startpris på 340-350.000 for 1st.
Med mindre importøren føler seg bundet av tidlige lovnader, og reduserer prisen for ikke å tape ansikt...
#13
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
onsdag 19. februar 2020, klokken 07:54
Sitat fra: _OE_ på tirsdag 18. februar 2020, klokken 19:29
Litt rart at folk vil ha Niro uten App

Egentlig ikke. Jeg har aldri ønsket meg app, og føler ikke noe behov for det. Mtp. at prisen på 2020 mod mest sannsynlig øker 15-20.000 kr, hadde jeg glatt tatt ut en 19-modell fremfor å betale mer for utstyr jeg ikke trenger. Resten av bilen (utenom mediaskjermen) er vel identisk?
#14
Sitat fra: jlan på mandag 03. februar 2020, klokken 18:54
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. februar 2020, klokken 13:09
Bruktbiler er ikke relevant i forhold til avgifter.
Hvorfor tror du forresten at IDBuzz blir så dyr ?  En 8-seter Caravelle koster ca. 370000 uten avgifter, mens en ny Golf uten avgifter koster ca 270000.  Hvis en dobler denne forskjellen og legger til prisen på en ID3, 330000, så er en fortsatt godt under 600000.

VW har selv antydet en pris på over 100.000 USD, omregnet til ca 900.000 kr. Dette var fra presentasjon under CES-messa nå i januar.
I samme slengen nevnte de også at målgruppen/kundegruppen de sikter seg inn på er kommersielle aktører, og bilen vil være utstyrt med autonom kjøring. Så da blir dte vel en skyttelbuss som går i 30 km/t, noe slik som denne? https://www.tu.no/artikler/na-kjorer-norges-forste-selvkjorende-buss-i-trafikk/439794

Altså blir ikke dette en bil som er myntet på privatbilisme...
#15
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
søndag 02. februar 2020, klokken 12:06
ikke mye over butikkpris dette. med leveringsomkostninger, metallic, gummimatter og vinterdekk er du vel oppe på rundt 410.000 fra forhandler.
Det ser også ut som denne er ditec-behandlet, så selger går neppe noe særlig i pluss på dette salget...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA