Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - navyelsen

Sider: [1] 2 3 ... 35
1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Spikeren i kisten for Leaf 62?
« på: ſøndag 15. ſeptember 2019, klokken 11:54 »
En høyteknologisk bil, med CCS lading som støtter 100 KW, avansert head up display, nymoderne interiør, nymoderne lys teknologi, store hjul som får designet på bilen til å bli helhetlig.

Den midterste modellen med rekkevidde på over 400 kilometer vil koste under 330 000 hete i Norge.

Mye av dette utstyret som du nevner (HUD, moderne interiør, lysteknologi, store hjul), må man opp både ett og to utyrsnivå for å få med. Da er nok prisen nærmere 400.000 enn 300.000

2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Spikeren i kisten for Leaf 62?
« på: Lørdag 14. ſeptember 2019, klokken 11:22 »
Bare det å selge en moderne og fremtidsrettet bil i 2020, uten ryggekamera som standard, viser vel at de egentlig ikke er interessert i så selge så mange av grunnmodellen til 330k

3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Spikeren i kisten for Leaf 62?
« på: Lørdag 14. ſeptember 2019, klokken 11:17 »
Nei du har rett i at vi ikke kjenner detaljert utstyrsliste. men oversikten på vw.no gir en god pekepinn:

PLUS gir bl.a. skinnseter og ryggekamera. de fleste vil nok derfor velge opp minst ett utstyrsnivå.

MAX gir ordentlig lydanlegg, pnoramatak og elektriske seter.

Hvis man ser på nordmenns kjøpevaner, er det sannsynligvis få som vil gå for grunnmodellen. de fleste vil nok gå for plus eller max, som sannsynligvis kommer til å koste langt over 330.000.

330.000 fremstår som en lokkepris på en bil som folk egentlig ikke vil kjøpe. Samme som med TM3 SR til 35000$. Hva skjedde egentlig med denne? Den er så dårlig utstyrt at ingen vil ha den, og i stedet selges SR+ til en høyere pris...

4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Spikeren i kisten for Leaf 62?
« på: Fredag 13. ſeptember 2019, klokken 13:54 »
Begge bilene kommer i tre utstyrsvarianter. 330k for ID3 er innstegsmodellen. 380k er prisen for toppmodellen av Leaf. Hvis man sammenligner samme utstyrsnivå er forskjellen mindre.
Jeg tipper ID3 PLUS kommer på rundt 350.000. Leaf 62 N-connecta koster i dag 356.000. Forskjellen i pris blir ikke stor.
Siden ID i tillegg ruller på 19' hjul vil nok prisforskjellen viskes ut når man legger til vinterhjul.

Leaf har dog sine ulemper som rattjustering, rapidgate og chademo. Men ID3 har igjen andre ulemper, og den største utfordringen med ID er i mine øyne manglende taklast.

ID3 blir sikkert en bra og populær bil, men før vi kjenner prisene så klarer jeg ikke helt å få den store "halleluja"-stemningen.

5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Spikeren i kisten for Leaf 62?
« på: Fredag 13. ſeptember 2019, klokken 09:11 »
For meg fremstår ID.3 overhypa og slett ikke så rimelig som de skal ha det til.
Startpris på (under) 330.000 blir vel fort 329.900 for standardutgaven. I beste fall 350k for PLUS, og 370k for MAX. Kanskje enda mer? Dette putter den i samme prisklasse som Leaf 62, Niro, Soul og TM3 SR+.

Med 400 km rekkevidde, begrenset bagajeplass, manglende krok og uten mulighet for taklast ser jeg ikke hvorfor denne skal være et bedre kjøp? Det som blir avgjørende er leveringstakten.

Men enorm markedsføring, godt hjulped av media, samt varemerken VW gjør nok at det blir en bestselger likevel...

6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leasing og leveringstid Nissan Leaf 62kW
« på: Fredag 13. ſeptember 2019, klokken 09:03 »
Jeg kjøpte 100% fullfinansiert med 10 års nedbetaling.
Månedsleien ved leasing lå 500-1000 kr over månedsprisen på lånet, så det var uaktuelt!

Leieprisen er momsfri i dag som følge av avgiftsfritak for elbil. Men dersom regjeringen innfører (full eller delvis) moms de neste tre årene risikerer du at månedsleien stiger tilsvarende.

7
I.D. Neo / Sv: VW ID.3 vs. konkurrerende biler
« på: Onsdag 11. ſeptember 2019, klokken 18:09 »
det hørtes ut som i overkant mye i mellomlegg.
Er du sikker på at du eller de ikke hadde misforstått, og at det skulle skille 40-50k mellom batteristørrelsene?

8
I.D. Neo / Sv: VW ID.3 vs. konkurrerende biler
« på: Onsdag 11. ſeptember 2019, klokken 11:49 »
"ID.3 1ST starter på under kr 330.000 levert Oslo". Vinterhjul kommer i tillegg på alle andre biler så vidt jeg vet også, så det er ikke noe poeng i å trekke inn disse for å sammenligne. Metallic kommer sikkert ekstra, som du sier, tipper det er rundt 5-7k.

1st edition er ikke laveste utstyrsnivå. Det er til å begynne med eneste utstyrsnivå. Senere kommer tre versjoner, "Standard", "Plus" og "Max". Hvordan 1st er sammenlignet med disse vet jeg ikke.

Edit: Kia e-Niro koster fra 377k i Norge (sikkert før lev.omk.?), hva den evt. koster i Tyskland ekskl. moms er jo ikke så interessant. Men er enig at det er mye bil for pengene, veldig synd Kia ikke leverer.

Edit 2: Det var heftig påslag fra BOS  :o Over 50 k mer enn i Tyskland

Ikke slik jeg har tolket det, ikke bland utstyrsnivå med batteristørrelse...
1st edition kommer i tre utstyrsnivå (standard, plus og max) med pris fra (under) 330.000. Da er det naturlig at dette gjelder standardutgaven. Hvis vi holder dekk og metallic utenfor tipper jeg pris på PLUS rundt 350k og at MAX-utgaven kosterrundt 370k. Da er vi fortsatt i samme prisklasse som fullutstyrt Soul, Niro og Leaf, eller TM3 SR+.

Det som derimot kommer senere er andre batteripakker. 1st har den mellomste, og det vil komme en mindre og en større batteripakke på et senere tidspunkt.

Grunnen til at e-Niro er priset såpass høyt i Norge er at BOS valgte å bare ta inn biler med høyeste utstyrsnivå, og det skiller rundt 3000 EUR mellom hvert utstyrsnivå. Det er også derfor jeg nevnte Tyskland, for de har alle tre utstyrsnivåene tilgjengelig. Faktum er at e-Niro med stort batteri (39k€) faktisk er billigere enn ID.3 (40k€). Niro er en mye mer praktisk bil i mine øyne!

9
I.D. Neo / Sv: VW ID.3 vs. konkurrerende biler
« på: Onsdag 11. ſeptember 2019, klokken 11:07 »
Er egentlig ID.3 så rimelig som alle skal ha det til?
Startpris på under 330.000 blir sikkert 329.900 + metallic lakk + vinterhjul + lev. omkostninger etc. Plutselig koster den over 350.000.

Sett at dette er laveste utstyrsnivå og at det skiller 10-20.000 mellom hvert utstyrsnivå. Da ender vi fort på 380-400.000 inkludert vinterhjul.
I denne prisklassen konkurrerer den med både Leaf 62, Kia e-Niro og e-Soul, Tesla Model 3 og en del andre kommende biler.
Legg til at ID.3 har begrenset bagasjeplass, mangler krok og mulighet til taklast, så er jeg usikker på hvor konkurransedyktig den egentlig er. Jeg sitter med intrykk at den er litt overhypa.

Kia e-Niro med stort batteri starter i Tyskland på 33.000 EUR (uten tysk mva), noe som tilsvarer 326.000 kr.
Med lengre rekkevidde, større bagasjerom, taklast og krok for sykkelstativ tør jeg å påstå at dette fortsatt er et bedre kjøp enn ID.3. Hvis de bare hadde greid å levere...

10
Kia Niro EV / Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
« på: Onsdag 11. ſeptember 2019, klokken 10:53 »
Nypris var vel rundt det samme, altså 410.000 inkl metallic lakk og vinterdekk.
Vanlig praksis er at demobiler blir solgt til markedspris, og normalt vil dette si med noe tap. På en fossilbil kunne de nok neppe forventet mer enn 350k, da verditapet ofte er stort det første året

Men når markedet er villig til å betale nypris, eller til og med over dette, er jeg ikke overrasket over at forhandler selger unna. De driver tross alt butikk, ikke veldedighet.

11
Andre Elbiler / Sv: Chery Arrizo 5e
« på: Fredag 06. ſeptember 2019, klokken 07:45 »
Bagasjeplass som en e-Niro, og rekkevidde som en Leaf 3+. Og 80.000 billigere enn begge to...
Lengre rekkevidde og lavere pris enn nye Ioniq DS3. Og for øvrig lavere pris enn ID.3

Synes ikke dette virket avskrekkende, snarere god valuta for kronene!
Kan ikke se noen andre som leverer bil i denne størrelsen som er billigere og har bedre rekkevidde.
(muligens Kona gir mer for kronene, men den er det jo årelange ventelister på...)

Men så spørs det på kvalitet og service...

12
Kia Niro EV / Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
« på: Torsdag 05. ſeptember 2019, klokken 18:12 »
Er vel som forventet. Forhandlerne måtte visst sitte med demobiler i min 6 mnd før de kunne selges. siden de første bilene kom rundt januar, burde det etter hvert komme ca 100 demobrukte Niroer til salgs utover høsten.

Problemet er at bilene selges fra hver enkelt forhandler, mens listene administreres sentralt av BOS. Så bilselgeren har derfor ingen oversikt over hvem som er neste på lista. Og BOS kan ikke diktere hvem bilen skal selges til, siden den er overtatt og står i forhandlers eie.

Er det mange på lista som ønsker seg en overpriset bruktbil da?

13
Audi e-tron / Sv: Mest for pengene; Etron55 vs 50
« på: Onsdag 28. August 2019, klokken 08:55 »
50 gir i mine øyne mest valuta for pengene!
Andre merker f.eks. Nissan, Kia, Hyundai osv. har 50-60.000 kr differanse på liten og stor batteripakke (40/60kWh), omtrent 20 kWh. Augi har her redusert kapasiteten med drøyt 20kWh og jeg ville forventet en prisreduksjon på kanskje 60.000?
I stedet går Audi fullt ut og reduserer prisen med 160.000!!! Mye mer enn de ekstra battericellene koster. Det kan bare bety at de har altfor gode marginer på 55-utgaven.
Min konklusjon er derfor at 50 gir mest for pengene, forutsatt at man kan klare seg med kortere rekkevidde.

14
Hyundai KONA / Sv: På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her
« på: Tirsdag 13. August 2019, klokken 12:30 »
sånn sett har kia opptrådt mer rettferdig i tilvalgsprosessen ved bestilling av e-niro.
Mens båten er på vei får importør en liste over biler, med farger, takluke etc. Kundene på venteliste ble deretter ringt opp i bolker og fikk velge bil ved kontraktsignering. Dette føltes rettferdig, og man unngår dermed "sniking" i køen som skyldes farger og tilvalg.

15
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Brukt ampera
« på: Torsdag 08. August 2019, klokken 10:42 »
Ellers helt uenig med deg. Perfekt som bybil.

Der er jeg helt uenig! Den fungerer sikkert som bybil, men er det verdt å betale opp mot 400k for lang rekkevidde hvis du primært skal kjøre i byen?
Til bykjøring finnes det mange andre rimelige alternativer!

Sider: [1] 2 3 ... 35