Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JR Ewing

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Skvettlapper Model X?
tirsdag 02. mai 2023, klokken 11:56
Sitat fra: Snomann på fredag 28. april 2023, klokken 09:22De tesla selger passer ikke tidligere modeller.

Er det noen som har bilde av skruene for buick når de er montert? Er det bare å bruke hullene som buick lappene har og skru inn i tesla plast?

Var i alle fall slik eg gjorde det ved montering av mine Lacrosse skvettlapper. Fekk bytta skjerm-lista hos Tesla året etterpå pga skade, og då monterte dei skvettlappen tilbake på samme sted.
#2
TMX Hjul, dekk og felg. / Sv: Rar dekkslitasje
fredag 28. oktober 2022, klokken 21:26
Har bestilt garantiutløpstest om 10 dager og om det viser seg at jeg også har slark i kuler eller endeledd så blir det en liten diskusjon med Tesla om å få refundert penger for hjulstillingskontroll.
Melder tilbake her når kontrollen er utført, men blir ikke overrasket om mitt tilfelle har samme årsak.
#3
TMX Hjul, dekk og felg. / Sv: Rar dekkslitasje
mandag 24. oktober 2022, klokken 21:10
Kjørt snart 100k og vinterdekk, 20'' nokian R2, klarer en sesong til. Originale 20'' sommerdekk holdt 2 sesonger i low før disse måtte byttes, men da pga slitt til korden på innside på begge bakdekk. Innside bakdekk er litt slitt på 22'' settet også, men hadde klart en tredje sesong uten problem. Kan vere at dekksider på goodyear eagle er såpass stive at det ene fordekket har delaminert over tid, men fasit får jeg nok aldri. Satser på at problemet er en saga blott med ballonghjul i 55-profil. Satser på at dette blir en rimelig måte å øke rekkevidden på i samme slengen :)
#4
TMX Hjul, dekk og felg. / Sv: Rar dekkslitasje
søndag 23. oktober 2022, klokken 18:54
Hadde akkurat samme slitasje på høgre fordekk i år. Det venstre dekket foran var jevnt slitt, så unektelig litt merkelig. Tok 4-hjulskontroll etter at vinterdekka kom på. Kjører i low, men Tesla sjekka hjulstilling i standard høyde selvfølgelig, og alt var innanfor. Mulig hjulvinkler er litt mindre gunstig i low, men dette har eg ikkje fått sjekka ut.
Blir uansett 19'' felg med 235/55-19 sommerdekk til neste år for blir for dyrt å måtte bytte dekk pga skjevslitasje annakvart år.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rengjør kondenserene jevnlig!
onsdag 07. september 2022, klokken 12:14
Noen som kjenner til om kondensere er like eksponert for korrosjonsproblemer på Model X også?
#6
TMX Hjul, dekk og felg. / Sv: Rekkevidde forskjell med dekk str
torsdag 18. august 2022, klokken 23:32
Sitat fra: BjarneD på tirsdag 09. august 2022, klokken 12:48
Avlesningen påvirkes ikke av hvilke hjul du setter på. 301 km typical høres veldig lavt. Jeg ville bedt om en batterisjekk hos Tesla.

Har du 22 tommere visuelt i instrumentpanelet?
Enig i at kalkulasjon ikkje er påvirka av hvilke hjul som står på bilen, men meiner at hvilke hjul du velger inne på hovedskjermen påvirker rekkevidde-estimatet.
Eg bytta fra 20'' til 22'' i fjor, og meinar det kom opp en beskjed om at kalkulering av rekkevidde ville bli endra ved å endre felgdiameter.
Eg har ikkje somla meg til å sjekke dette på nytt (ifm denne tråden) om typical rekkevidde endres ved å endre felg i konfigurasjonen, men kan vere verdt å forsøke dette før en batterisjekk. MCU må restarte etter at en velger en ny hjulstørrelse, så mistenker at diverse parametre endres i den forbindelse.
#7
Eg kunne ikkje sjå kula dei første to åra, men etter bytte av kamera så var både kule og støtfanger synlig. Min teori er at kameraet kan vinkles litt opp og ned, og at det derfor kan ha flytta seg pga ytre påvirkning.
#8
Tesla SW og AP / Sv: Erfaringer MCU1 med FSD/HW3
onsdag 20. mai 2020, klokken 23:54
Dersom andre skulle få denne feilen så er det midlertidige trikset å aktivere trailer mode på model X. Denne slår tydeligvis av den delen av systemet som utløser piping.



#9
Tesla SW og AP / Sv: Erfaringer MCU1 med FSD/HW3
onsdag 20. mai 2020, klokken 11:05
Sitat fra: z4rd på onsdag 20. mai 2020, klokken 10:41
Det hjelper nok ikke. Regner med at det ikke er snakk om Parking Chimes heller... (?) For det har du skrudd av, right?

Har du dette problemet? https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/annoying-new-beeping-proximity-chimes-after-hw3-upgrade.169421/

I så fall er det SW-issue knyttet til det på upgrade på tilsvarende bil. Men dette er fra October 2019 i USA.

Takk for god hjelp!

Akkurat den lyden eg har, ref video i tråden fra tesla motors club. Piper for alt mulig. Kan tilføye at systemet har kalibrert seg etter litt kjøring, og eg håpte at lyden ville forsvinne når denne var komplett, men den gang ei.
Har ny SW som lastes ned no, så skal få installert denne først. Dersom piping ikkje forsvinner med oppdatering så må eg nok lage en sak mot service senter.

#10
Tesla SW og AP / Sv: Erfaringer MCU1 med FSD/HW3
onsdag 20. mai 2020, klokken 09:31
Fekk installert HW3 denne uka, og har SW 2020.12.11.5.
Einaste endring eg har erfart så langt er at bilen piper i hytt og pine under kjøring. Har forsøkt å skru av alle hjelpesystemer, lyder osv, men piper likevel. Piping slår ut for eksempel når eg kjører langs fortauskanter og bilen trur at det er kollisjon på gang. Ser oransje og røde varslinger fra parkeringssensorer når pipelyd er aktiv. Andre som har opplevd dette, evt noen som har tips til å få bort lyden?
Rygga inntil garasjen i dag tidlig og fekk konstant piping. Tok restart av MCU med aktiv pipelyd, og det første som kom tilbake når MCU starta opp igjen var pipelyden. Altså ingen effekt.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bremseservice nødvendig årlig?
mandag 24. februar 2020, klokken 16:23
Sitat fra: Cries på fredag 10. mai 2019, klokken 09:09
Denne tråden er for model S, men siden det er en etablert tråd om bremseservice, prøver jeg meg på et spørsmål om Model X.

Har fulgt guiden som Muffinmann har laget for skifte av klosser, som var utmerket, og takk for det!
Unntaket var dog bruken av tang, da klossene satt såpass fast at jeg måtte ta av kaliperen og bende klossene ut med skrujern, men nå er de fremre klossene smurt opp og jeg merker forskjell på bilen.

Men, så til spørsmålet:
Jeg har en høsten 2017-modell X, som har de nye bremsekaliperne bak, hvor parkbrems og bremseklosser er sammen. Disse har ikke samme demonteringsmetode som de fremme, og finner heller ikke pinner å slå ut for å få ut klossene

Er det noen som har tips til hvordan de bakre klossene kan nås, må kaliperen av?
Alle tips mottas med takk

Har tatt bremseservice både foran og bak på min 17 mod X.
Bak skrudde eg berre av caliper og fekk ut klossane på den måten.
Obs! Bilen må stå i nøytral og uten håndbrekket på for å få demontert caliper og klosser. Trur kanskje at eg aktiverte tow mode for å få dette til? Pga dette så må en sikre bilen godt for å unngå at den triller av gårde og ramler av jekken.

Bak såg det for øvrig veldig bra ut sammenligna med foran, så ikkje nødvendig med service like ofte var konklusjonen min.
#12
Sitat fra: THE på tirsdag 03. september 2019, klokken 07:51

Ser du har X100D, men er det en ny bil som er forberedt for CCS-lading? Jeg ladet min 2017 X100D først noen prosent i Aurland med peak på 100 kW. Hadde kjørt ca 200 km før lading og hadde 9% SOC. Ser at Aurland står med 130 kW i kartet i bilen, så tenkte jeg skulle prøve å lade litt i Lærdal også. Der fikk jeg 115 kW i peak, men gikk raskt ned på 110-112 kW når jeg passerte ca 27-28% SOC. I Aurland var det ingen andre biler som ladet. I Lærdal sto det en X som ladet på et annet par.

Ladehastighet på bilen min har vært tragisk dårlig siden starten på sommeren med veldig rask nedtrapping i ladeeffekt fra ca 45% SOC. Håpet var jo at det skulle kompenseres med 140+ kW på lav SOC, men det ser jo dessverre ut til at det ikke kommer til å skje.

Er det noen som har fått 140+ kW på biler som ikke er forberedt på CCS-lading? Er det evt. mange av dere med eldre 100-batterier som ser økt ladeeffekt nå med 150 kW-SuC?

Ingen CCS her i gården.  Bil fra desember 17 som har trilla 34k per dags dato.  Navigerte heller ikke til SuC, hadde 3 minutt til overs for å rekke ferja så svinga så vidt innom en liten tur. SoC var 34%
Red: endret quote
#13
28.3.1 versjon gav 142kW peak effekt i Lærdal og på Sandane på torsdag.
På Bismo fredag var 116 kW maks effekt.
Kan vere at ladere også må oppdateres/oppgraderes for å levere opp mot 150?
#14
Eg har to stk stoler på andre rad. En stk Besafe IZI modular med isofix base ståande bak sjåfør-stol, og en Britax Rømer Max-Way i midten som er festa med belte pluss stropper framover som er festa i fundamenta til sjåfør/passasjerstol foran. Denne stolen er forholdsvis smal.
https://www.babyshop.no/britax-romer-max-way-car-seat-cosmos-black/p/226848

Med dette oppsettet går det an å vippe fram det enkle setet på høgre side for å komme seg bak i tredje seterad, og det går også an å ha en forovervendt beltestol til 6-åringen min i dette setet. Der er også tilstrekkelig plass mellom stolane så han klarer å feste beltet sitt sjølv.
Så då vil eg anta at det vil gå fint også å plassere en Besafe IZI i dette setet.

Enklaste sjekken er sjølvsagt å stikke innom en butikk og låne med seg en stol for prøvemontering.
#15
Model X 2014 - 2022 / Sv: Montere Lazer Elite 18 ledbar på TMX 2018
tirsdag 26. februar 2019, klokken 18:18
Sitat fra: mr.rs4 på mandag 25. februar 2019, klokken 21:16
Noen som har sett en Tesla med Rigid SR30 PRO Kombo LED Fjernlys
https://www.bilkomponenter.no/products/rigid-sr30-pro-kombo-led-fjernlys

Iforhold til Lazer Elite 18?

Rigid er vel ca 20cm breddere, da ca 10cm på hver side?
Hadde det blitt for stort?

Ligger vel bilde av denne led-bar montert på bil på linken du har lagt ved?
Det ligger vel også bilde av lazer elite 18 montert på bil på samme nettside for sammenligning.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA