Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Vidar_S

Sider: [1] 2 3 ... 8
1
Elbiler i media / Sv: Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen
« på: onsdag 05. februar 2020, klokken 14:40 »

Så for hjemmeladere beyr det i praksis å stille ned effekten til minste praktiske ladefart uansett når på døgnet man lader, dersom man har et nogenlunde likt lademønster gjennom måneden?

Hentet fra punkt 4.5.1 i rapporten (pdf'en):
Sitat
For kunder som lader smart, blir nettleien noe lavere enn i dag. Årsaken til dette er at ladingen ikke skjer i timer hvor forbruket ellers er høyt. Nettleien reduseres for slike kunder tilsvarende nedgangen i energileddet. Dette vil utgjøre i størrelsesorden 450 kroner i året i alle modellene.(53)

Kunder som lader elbilen i timer forbruket ellers er høyt kan oppleve at regningen øker. Årsaken til dette er at ladingen kommer når annet forbruk er høyt, slik at kundens behov for kapasitet øker. Hvor ofte kunden lader og hvor høy effekt kunden lader på, vil påvirke økningen i kundens nettleie. En kunde som lader hver tredje dag på 7 kW i timen forbruket er høyest, vil eksempelvis oppleve at regningen øker med om lag 1 500 kroner i målt effekt.(54)

(53)-> Ukentlig ladebehov er typisk rundt 50 kWh. Kunder som kun lader i timer med lavt forbruk oppnår en besparelse per kWh lik differansen av energileddet før og etter omleggingen (i snitt ca. 17 øre/kWh inkl. mva.).

(54) -> Kunden betaler etter omleggingen et effektledd på 7 kWh/h x 1,87 kr x 1,25 (mva.) x (365/3), men betaler 450 kroner mindre i energiledd.

Nå står det riktignok også følgende i rapporten:
Sitat
Forslaget innebærer at nettselskapene i utgangspunktet selv kan fastsette nettleiemodell, som i dag, men vi foreslår endringer i prinsippene for utforming av nettleien. Nettleien skal bestå av et energiledd og et fastledd, og kan i tillegg omfatte et effektledd. Vi ber imidlertid om innspill til om det kan være hensiktsmessig å avgrense aktuelle nettleiemodeller i større grad.

Det er altså ingen garanti for at beløpene her nødvendigvis trenger stemme overens med virkeligheten for den enkelte selv om dette forslaget skulle gå gjennom.

Sånn helt til sist ville muligens en bedre tittel her vært  "Elbillading kan bli dyrere - om ettermiddagen i 2027"
Sitat
Vi foreslår at de fleste endringene trer i kraft fra og med 2022, men foreslår samtidig overgangsordninger. Endringene i energileddet skal innføres gradvis, og være gjennomført slik at energileddet er i henhold til forskriftsbestemmelsen fra og med 2027. Dette vil sikre at kundene får god tid til å omstille seg til ny nettleiestruktur, og å unngå eventuelle brå endringer i nettleien for enkelte kunder.

..Men ja, Amoss, jeg er 100% med på at de fleste leser overskrifter og nøyer seg med det. Har selv fått slengt https://www.bt.no/nyheter/okonomi/i/WbBpBr/solceller-paa-taket-da-kan-du-faa-hoeyere-nettleie etter meg et par ganger i dag ettersom jeg er i ferd med å få installert solcellepaneler ;)

2
Elbiler i media / Sv: Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen
« på: onsdag 05. februar 2020, klokken 11:36 »
For de som måtte være mer interesserte i fakta enn store overskrifter om elbillading:  http://publikasjoner.nve.no/rme_hoeringsdokument/2020/rme_hoeringsdokument2020_01.pdf   

3
Smart / Varmeapparat Smart fortwo 2012 (importert)
« på: fredag 31. januar 2020, klokken 12:33 »
Er det noen som kjenner til delenummeret til heateren på Smart fortwo 2012-modell?

Vi har en Smart der selve heateren kun fungerer nu og da. Viften virker det ikke å være noe i veien med og den blåser som den skal, men uten varme.

Har klart å google meg frem til dette: https://www.manualslib.com/manual/1562334/Smart-Fortwo-451-Series.html?page=21&term=Ptc&selected=4&fbclid=IwAR201u7hZ4xNFfCvEUSh-s9ofM4bOgqtfr1L8LnxIJD7vSlVFxVLiWR-p20      så vi vet sånn noenlunde hvor varmeelementet skal være plassert, men delenummer finner jeg ikke.


-vidar S.

4
Hyundai KONA / Sv: Forvarming uten koblet til strøm?
« på: torsdag 30. januar 2020, klokken 21:58 »
Fake news  :D eller happy days?

Jeg hentet nettopp 2020 modellen min, og jeg har muligheten for å skru på air conditioning, windscreen heating, og defrost via bluelink app'en, uten at bilen er koblet til lading. 8)

Om det stemmer, noe jeg jo regner med siden du får det til å virke, så er jo det kjempeflott. Merkelig dog at infoen tilsier at dette kun fungerer når man er koblet til med kabel.


Offisiell informasjon sier vel (etter hva jeg har forstått) at programmering av forvarming kun vil virke dersom bilen er tilkoblet strøm. Det er i alle fall sånn jeg har tolket det.

5
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye priser hos Circle K
« på: torsdag 30. januar 2020, klokken 21:12 »
https://www.maingau-energie.de/e-mobilit%C3%A4t/Autostrom-Tarif#preismodell

Har satt opp konto hos dem, ingen problemer med det. De samler opp en måneds lading, sender faktura, og trekker fra konto to uker etterpå (som koster 20 kr ekstra i min bank siden det er et Euro-trekk). De har god dekning nedover i Europa, så også greit på reise. Det følger med gratis RFID-kort som kommer i posten, og så kan en evt kjøpe ekstra RFID-brikke for nøkkelknippe dersom en vil ha det i tillegg.

(Ser at prisene på nettsiden ikke stemmer helt med hva app'en sier, men de satte prisene netopp litt opp til €0.40/kWh)

Nå kjenner ikke jeg til Maingau noe videre, men dette er vel prisen de opererer med hos Ionity per dags dato og ikke noe man vet vil fortsette etter kommende prisøkning?

Selv har jeg brukt RFID-kort fra Newmotion (som nå er kjøpt opp av Shell) ved lading hos Ionity. De fakturerer per i dag i underkant av 80 kroner per sesjon (faktureres for øvrig i NOK), men ved direkte spørsmål til deres kundeservice hadde de ingen aning om hvilken pris som ville være gjeldende 01. februar og henviste til hva som til enhver tid stod i appen.

Om selskaper som Maingau og Newmotion vil kunne ta bortimot like lave priser på Ionity som Audi og Mercedes tar med et abonnement til 2-3000 i året er det jo særs liten sjanse for at folk er villige til å tegne disse abonnementene. Men jeg klager ikke om det skulle stemme, altså :)

6
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Circle K kampanje Easee-pakke
« på: onsdag 27. november 2019, klokken 16:29 »
Bare til opplysning:

Kjøpes samme ladestasjon gjennom en av de uavhengige leverandørene av ladestasjoner og monteres av en elektriker på tid og materiellkost kommer den på omtrent det samme, bare uten abonnementskonstnad.

...

Bare for å følge opp med et konkret eksempel fra Bergensområdet (fra da jeg fikk installert Easee-lader tidligere i høst):

Easee ladeboks kjøpt fra Tibber:     kr  6995,-
porto                                            kr      99,-
Installasjonskostnad inkl "alt"         kr  6200,-
(Ny 32A automatsikring, kabling ++)

Rabatt ifm å bli vervet til Tibber      kr   -500,-

Totalt                                           kr 12794,-

Så kan man bruke de pengene man sparer til å utvide med Tibber Pulse for laststyring mot hovedsikring og opptil flere 2020-kopper ;)

7
Bra for deg.

Trenger speedometer fra  en slik bil. Kunne du tipset om hvor den står.

Yes! Saggrenda Bilopphuggeri (Kongsberg). http://www.bruktdeler.com/  Ingen vakker nettside, men hyggelige folk :)
De demonterte den på torsdag/fredag forrige uke, så regner med de har det aller meste inne fremdeles.

8
Hordaland Elbilforening / Sv: Lading ved Vestkanten kjøpesenter
« på: søndag 24. november 2019, klokken 23:13 »
Er det gratis lading (ikke hurtig lading) på senteret eller må vi betale?

I fall noen fremdeles skulle lure på dette er det kun betalt lading på Vestkanten nå.

9
Etter noen eposter rundtomkring fikk jeg respons fra et bilopphuggeri om en Smart de hadde fått inn og til all lykke viste det seg at vakuumpumpen på den var ok, så da får vi originaldel og utsetter antakelig kritiske spørsmål til mekanikeren frem til neste gang noe skulle skje ;)

10
Tipper du kan bruke fra Think, sikkert lettere å få tak i

Om det stemmer merker jeg at jeg angrer på at jeg kvittet meg med tre defekte Think'er her i fjor.. ;)

Eller PSA classic ?

Takker for tips. Skal sjekke med de som skal ha peiling på sånt (verkstedet) om pumper fra andre modeller kan brukes.

11
Finnes det noen der ute som tilfeldigvis har en vakuumpumpe til Smart fortwo coupe (2012, electric) liggende? Pumpen på Smart'en vår begynner å synge på siste verset.

12
.

Senest i går ettermiddag la et medlem ut følgende:
Sitat
Why? Ladet i går på 2 forskjellige fortum 50kW lader, hadde ca 20% igjen begge de gangene, temperatur ute var rundt 0°C.
Ladet 10 kWh hver gang til 41,- og 63- kroner??

Man kan selvsagt si at det ikke er unaturlig å tilegne seg litt kunnskap om elbiler generelt før man går til innkjøp av en gjenstand til x hundre tusen, men jo mer utbredt elbiler blir jo lavere må forventningene være til kunnskapsnivået om elbil, alternativt interessen til å kunne mer enn akkurat det å kjøre bilen.

Idiotiske innlegg finner du vel i de fleste grupper (yep, inhabil, er med i guppa). Er heller neppe slik at alle som kjøper fosil bil vet så veldig mye teknisk om bilen annet enn det at de har førerkort.

Nå var ikke målet mitt å henge ut medlemmer i hverken den ene eller andre gruppen, men siden jeg (kun) er medlem der selv ble det der eksempelet kom fra. Poenget mitt er det du skriver i din siste setning. Med fossilbil er man ikke vant til å måtte tenke på særlig mer enn å fylle på bensin og hvis prisen er den samme på pumpen fra en dag til den neste og man fyller på like mye blir prisen lik. Når man opplever noe annet ved påfylling på en elbil blir det forvirring (ref artikkel som var grunnlaget for min kommentar).

13
Mer svada fra Nettavisen. Dette er hovedsaken nå:

Ladesjokk: Seks ganger dyrere å kjøre elbil enn dieselbil

https://www.nettavisen.no/nyhet/s/12-95-3423877642

Kan være enig i at det er en smule tabloid overskrift, men er mer fristet til å kalle det et bilde på hvor lite folk generelt vet enn svada.

For de som har interesse for elbiler er det selvsagt ingen hemmelighet hvorfor en bil lader sakte med kaldt batteri og at 22kW ikke nødvendigvis er optimalt for Ioniq, men om Hyundai Kona-gruppen på facebook er et bilde på folks generelle kunnskap om emnet omhandler denne artikkelen akkurat det folk lurer på.

Senest i går ettermiddag la et medlem ut følgende:
Sitat
Why? Ladet i går på 2 forskjellige fortum 50kW lader, hadde ca 20% igjen begge de gangene, temperatur ute var rundt 0°C.
Ladet 10 kWh hver gang til 41,- og 63- kroner??

Man kan selvsagt si at det ikke er unaturlig å tilegne seg litt kunnskap om elbiler generelt før man går til innkjøp av en gjenstand til x hundre tusen, men jo mer utbredt elbiler blir jo lavere må forventningene være til kunnskapsnivået om elbil, alternativt interessen til å kunne mer enn akkurat det å kjøre bilen.

14
Tidlige elbiler: Think / Sv: Døde celler på Zebra batterier
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 08:10 »
Jeg skal ikke påstå jeg på noen måte er ekspert på området, men det å bytte celler på Zebra-batteriet er nok ingen god løsning. Det finnes riktignok noen stillbilder fra en som hevder han åpnet zebra-batteriet og fikset "noe", men meg bekjent er den eneste offisielle informasjonen fra gammelt av at disse batteriene måtte sendes til Sveits for å bli reparert den gang da de kom.

Verksteder her i Bergen med noe erfaring fra Think ville i alle fall ikke ta sjansen på å gjøre noe som helst med zebra-batterier ut over å bytte ut hele batteriet.

Ser ikke bort fra at noen andre her inne har oversikt over antall celler som teoretisk skal kunne dø før batteriet tar kvelden, men et annet alternativ er å kontakte elbilmek i Asker (kanskje det er de som har tatt service på den tidligere?). Mulig de kan gi deg det du trenger av informasjon.

15
Tidlige elbiler: Think / Sv: Døde celler på Zebra batterier
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 13:51 »
Min erfaring er at Zebra-batterier dør plutselig, men noen tipping på når det skjer er som å tippe lotto :)

Mitt beste tips er å bruke den jevnlig og ikke la energinålen komme under 20%. Batteriet på første zebra-think'en min tok kvelden etter at batteriet ble helt utladet mens på nr 2 var det laderen som tok kvelden. Ulempen min var bosted Bergen og null muligheter for batteritest av type du viser til under.

Men selv en Think med defekt batteri er fullt salgbar til rett pris ettersom tilgangen på reservedeler er begrenset, så min erfaring er at det oftest blir et minst like stort tap på en bensinbil (inkl verkstedsutgifter) om man først skal ha seg bil.

Lykke til :)

Sider: [1] 2 3 ... 8