Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Vidar_S

Sider: [1] 2 3 ... 12
1
Alternativ energi / Sv: solcelle og strømselskap
« på: I går kl. 23:36 »
Hvordan vil flesteparten komme bedre ut med denne endringen?
Overskudd strøm av noe betydning har man jo om sommeren, da er spotprisen som regel lav. 
På høsten/vinteren er det så lite overskudd at prisen spiller liten rolle.
Kan ikke se annet enn at dette gjør lønnsomheten for meg dårligere.

Jeg påstår ikke flesteparten kommer bedre ut med denne endringen over tid, men akkurat nå er det nok færre som klager enn om de hadde gjort det i fjor med spotpris på 6 øre.

Det var jo i sin tid også ment som en bonus til de med solcellepaneler at man fikk høyere pris for salg enn normal spotpris, så det er ikke helt utenkelig at Tibber har fjernet "lokketilbudet" midlertidig siden det nå egentlig har omvendt funksjon for de fleste.

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Onsdag 20. Oktober 2021, klokken 13:33 »
Hva skjer om/når disse også skal fases ut, da blir det rådyrt om natta også hvis det ikke blåser og er kaldt. Variable strømpriser kan bli en kortvarig "glede".
Dette er jo dilemma for de som har «smarte hus/løsninger» som flytter forbruk til lavintensivitet tidspunkter.
Spesielt de som har powerwall eller lignende.

Jeg er enig med problemstillingen sånn i utgangspunktet, men så lenge det er enkelte tidspunkt på døgnet som er rimeligere enn andre kan man jo forsvare både smarthusløsninger og ikke minst det å kunne lade bil på tidspunkt det er rimelig. Men som det nevnes tidligere er det jo et element av gambling i det, i alle fall om man ene og alene gjør dette for å tjene/spare kjappe penger.

Tilsvarende gjelder sånn sett også solcellepaneler på taket og besparelser rundt dette i forhold til hvordan nettleien vil beregnes fra 01.01.2022. Her i Bergen har i alle fall ikke BKK konkludert/presentert løsningen man vil gå for.

3
Alternativ energi / Sv: solcelle og strømselskap
« på: Onsdag 20. Oktober 2021, klokken 10:42 »
Har egentlig ventet på det helt siden starten, men at det skulle komme nå, når de faktisk kan tjene penger på å kjøpe billig solstrøm og selge videre til andre kunder for høyere spotpris, var litt overraskende. Men skal sies at jeg ikke har fått dette varselet, så for min del så gjelder fortsatt den gamle avtalen.

Jeg vil anta at volumet på solcellestrøm de kjøper fra privatkunder i oktober er temmelig begrenset her i Norge så det har nok større verdi for Tibber å beholde kunder med solceller ved å gi dem spotpris på strømmen de produserer fremfor å gi dem et argument for å lete etter mer prisgunstige avtaler for både kjøp og salg av strøm. Effekten vil riktignok være litt omvendt om man har solceller i Trøndelag og nordover, men der er det vel enda færre enn i øvrige deler av Norge, så de har vel landet på at dette er et greit tidspunkt sånn rent PR-messig å gjøre endringen på siden flesteparten kommer positivt ut av det.

Vedrørende endret pris på kjøp av strøm fra plusskunder har Tibber oppdatert vilkårene sine på dette punktet, så jeg antar at varsel om vilkårsendring er sendt til alle de har registrert som plusskunder (https://tibber.com/no/vilkar/avtalevilkar)

4
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Onsdag 20. Oktober 2021, klokken 01:32 »

Nå står det opptil flere steder at faktisk pris man opplever, vil man se når man finner laderen i appen. Og da for å se hvordan den skiller på de forskjellige, så må man altså ha den kontrakten man vil se prisen på.

Altså, for å se hva man sparer på å ha den dyreste avtalen, må man altså velge å inngå denne avtalen. Ellers er man helt i villrede. Man inngår selvsagt ikke avtale til 39,95 eller 72,50 per måned, uten å få se hva man sparer på det vs. det uten månedsavgift.

Svindelen, om man skal ta litt i, er at de skriver;

AC-lading ³
Individuell prising
DC-lading ³
Individuell prising

Men ser det nå er kommet til mer info under et eget vedlegg:

https://chargemyhyundai.com/o/dcs-api/customer/groupIds/3066376/tariffs/pdf?locale=nb_NO

Ah.. Da er jeg med på hva du mener.

Ja, jeg reagerte på det samme da de lanserte dette produktet for et år siden og sendte spørsmål til kundeservice om hvorfor i all verden man ikke kan se priser før man tegner abonnement. Svarene jeg fikk var ikke direkte overbevisende:

"Jeg kan heller ikke svare deg på hvilke priser som gjelder hos de aktuelle ladestasjonene, da jeg heller ikke har tilgang til denne appen."

"Når det kommer til prisene har jeg ikke noe annen informasjon enn det som står i pdf-file, jeg skulle gjerne gitt deg all informasjonen du ønsker, men jeg har dessverre ingen annen informasjon enn det som er tilgengelig på nettet. Jeg er selvfølgelig helt enig med deg, her skulle vi hatt mer informasjon for å enklere kunne hjelpe våre klienter."

Dette var riktignok svar jeg fikk for et år siden, men bortsett fra ionity- og Mer-pakkene er PDFen som ligger ute nå den samme det ble henvist i svaret jeg fikk, så det ville ikke ha overrasket meg veldig mye om problemstillingen fremdeles er relativt lik både for kunder og ansatte på deres kundeservice med tanke på uvisshet rundt faktiske priser.

De kunne jo "løst" den biten ved å tilby 14 dagers gratisperiode på alle abonnementene sånn at folk kunne sjekke priser selv uten å betale for det, men det virker som om det er enkelte mangler når det gjelder PR og kommunikasjon der i gården.

5
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 20:41 »

Enig i at det er litt shady, og at man faktisk må opprette den dyreste avtalen, for å få se i appen hva ladingen faktisk prises til.Har skrevet endel negativt om CMH, nettopp fordi det er så mye hemmelighold på dette. Eneste grunnen til at jeg registrerte meg, var pga kompensasjonen.


Med forbehold om at jeg misforstår deg her - man må vel ikke opprette den dyreste avtalen for å se hva lading koster? Jeg har registrert meg på versjonen uten noen månedspris (Flex) og jeg ser kostnad per sesjon + kWh for samtlige ladere jeg har kikket innom.

Før man har registrert seg på en kontrakt er det imidlertid umulig å gjette seg til hva det vil koste, men når jeg nå er innlogget og har en kontrakt (Flex + "Mer"-pakke som også er gratis) får jeg vist følgende for diverse ladeoperatører i nærområdet: 

BKK                      kr 4,99 i oppstart og kr 4,29/kWh
Fortum/Recharge   kr 4,99 i oppstart og kr 4,99/kWh
Mer                      kr 0 i oppstart, kr 75/time (kr 1,25/min) + kr 3,75/kWh

6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 12:24 »
Noen som har faktisk erfaring med selskaper som tilbyr prismatch og hvordan dette har fungert i praksis?

Er en fb-side som heter "hjelp til prismatch strøm" som ved en rask titt viser at det kan spares mye penger med lite innsats hvis man ikke er så heldige som noen av oss er som har gunstige avtaler på fast pris!

Holdt på med prismatch hos Fjordkraft en periode. Det ble stadig mer knotete vilkår å forholde seg til, men i starten var det bare å finne den billigste og sende dem en chat-melding for så å være sikret grei pris i X måneder. Dette endret seg etterhvert til at prismatch max kunne gjelde i 1 måned om gangen og så i tillegg at man bare kunne matche mot en gitt leverandør én gang.

Men de liker jo ikke å tape penger på strøm, så det er jo sånn sett forståelig. Nå bytter jeg heller leverandør relativt ofte enn å holde på med prismatch.

7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: BKK vs. Fortum
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 18:12 »
Nå jobber ikke jeg hos Fortum, men av det jeg har forstått som kunde, vil alle med Brukerkonto hos Fortum ha en "brikke" registrert. Dette er ikke en "fysisk brikke", men en virtuell ID, som brukes for å knytte fortum-appen til kontoen. Denne "brikken" kan således ikke slettes (og har dermed fått et uheldig navn).

Alle andre brikker man legger inn hos Fortum kan derimot slettes.

Lars
(Som uttaler seg som privatperson og bittelitt elbil-geek).

Jeg er enig med at det ville vært logisk om det var sånn, men som @JRF skriver er det i alle fall ikke noen lett synlig/logisk måte å fjerne egne ladebrikker på i appen (iPhone). Som default kommer siste tillagte ladebrikke opp ved lading via app, så om man først har lagt inn en brikke etter den virtuelle brikken så er det denne som kommer opp som standard.

Eneste vei rundt dette problemet per i dag, ettersom fortum sier heller ikke de kan fjerne utgått brikke (gitt at de har forstått problemstillingen), er jo da å skaffe seg en ny brikke og legge denne inn med ønsket betalingsmåte slik at den dukker opp neste gang man ønsker å lade via app. Man unngår da feilmeldingen som vist under, slipper å manuelt velge annen brikke og man kan fremdeles starte lading i app.

Via fortum-appen ser bestilling av brikke ut til å koste kr 0,- så jeg ville gått for det alternativet selv om det kanskje ikke er drømmeløsningen.

@Lars C. Krogenæs - Har du funnet noe alternativ for å slette egen brikke i Fortum-appen?

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Beste strømavtale?
« på: Fredag 15. Oktober 2021, klokken 12:15 »
Ja, tar 30 sekunder å endre, men oppstart av ny kontrakt tar "noe" lenger tid og innen du har byttet leverandør så har de (også) trolig endret prisen. Jeg tror det er godt belegg for å hevde at over tif er det minimal forskjell i prisen leverandørene imellom siden de kjøper kraften samme sted alle sammen. Md andre ord, min påstand, det er type avtale som er viktig og ikke hvem man har den med!

Ulempen er sånn sett at man hos de fleste leverandører ikke kan sette en "ønsket oppstartsdato" ved bestilling. Stømleverandører kan i dag sette oppstartsdato tidligst 2 dager etter bestilling, men mange av dem har 14 dager som default såfremt man ikke kontakter dem og spesifikt ber om å få dette tidligere.

Kan være enig i at priser over tid vil være relativt like, men ettersom man fritt kan endre strømleverandør trenger man jo ikke bli hos samme leverandør over tid og en kan da benytte seg av åpningstilbud gang på gang og dermed komme billigere ut av det.

Nei, det vil nok ikke gi en lavere pris enn de som har fastprisavtale på 39 øre/kWh, men man vil kunne komme godt under en spotpris på 1,50 kr/kWh, så det er et godt alternativ for de som ikke ønsker en lang bindingstid.

9
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 23:14 »
Vi må "trøste" oss med at å bruke opp summen ved å lade ved Ionity går fort da...  :angel:

Neeeida, bare tegne ionity-abonnement så varer summen betydelig lengre :) En månedsleie med ionity tilsvarer jo ikke mer enn 25-30 kWh ladet hos BKK/Recharge/Mer via Chargemyhyundai, så de roamingprisene er ikke så veldig gode.

Med 1,65 kr/kWh gjennom vinteren + 5 kr per ladeøkt har man også en slags trøst om strømprisene skulle ta enda mer av. Satser på at ikke Hyundai Norge bruker mer enn 6 måneder på å bestemme seg for neste kompensasjonssum slik at kommende kupong kan dekke abonnementet de siste 6 månedene av bindingstiden.

10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Circle K hurtigladere stopper av seg selv
« på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 18:57 »
Har opplevd mange ganger nå at 50 kw hurtigladere på Circle K bare plutselig stopper å lade av seg selv. Ikke noe feilmelding, bare at den stopper akkurat som om jeg hadde stoppet den på appen. Så må jeg koble pluggen ut og inn igjen og starte på nytt for å lade resten av batteriet.

Er en første generasjon e-golf. Og dette skjer ikke på noen andre ladere, kun Circle K sine. Noen andre som har dette problemet?

Ikke vært borti den type feil, men hadde store problemer med å starte lading på min Hyundai Kona på 50kW-laderne deres mens 150kW gikk fint.

Jeg fikk følgende svar på mitt problem:

".. det kan dreie seg om at bilen ikke er låst. Vi kjenner til at noen biler (deriblant Hundai Kona) reagerer slik på den spesifikke type laderen fra den aktuelle produsenten når bil ikke er låst i det transaksjon skal starte. Det er kun den spesifikke type laderen som opplever dette, noe som kan forklare hvorfor det gikk smertefritt på 150kW laderen. "
Da jeg noen dager senere fikk testet igjen og sørget for at bilen var låst før jeg initierte lading gikk det fint.

Anbefaler å kontakte Circle K sin kundeservice og ta med lader-id og tidspunkt, så kan de sjekke logger og gi deg noen tips. Jeg fikk svar på 2-3 dager nå i sommer, så de er relativt kjappe.

11
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 15:39 »
Hmm...    Nå har jeg riktignok Ioniq men jeg henger meg på her i denne tråden :)

Jeg fikk også kuponger for 1500 kr, men det står at de bare er gyldige til 9.april 2022, altså 6 mndr.

Jeg er egentlig mest fristet til å kjøpe 12 måneders abb. på Ionity for 1620,- kr nå, og så kan jeg lade for 1.65 pr KWh i 12 måneder framover.  Men det går kanskje ikke? Den Ionity avtalen faktureres kanskje pr mnd?

mvh
Hugo

Jeg håper på det samme. Sendte et spørsmål til Chargemyhyundai om det tidligere i dag og håper på et "ja" men antar de kun har mulighet for månedlig fakturering sånn om jeg skal være realistisk. Skulle kanskje ventet noen måneder med å registrere rabattkode nr 2.

Fikk bekreftet fra Chargemyhyundai kundeservice at forhåndsbetaling ut over 1 måned for ionitypakken eller andre pakker ikke var mulig.

12
Alternativ energi / Sv: solcelle og strømselskap
« på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 15:28 »
Ellers så var Otovo dyrest da jeg kjøpte anlegg for noen år siden. Litt overrasket hvis det har forandret seg. Med unntak av lokal netteier da, men de var på en helt annen planet, ønsket neppe plusskunder i det hele tatt.

Ja, ser ut at de betaler 1kr/kWt for første 1000kWt og deretter spotpris (https://support.tibber.com/nb/articles/4669873-solproduksjon-med-tibber), jeg antar uten MVA. Forøvrig umulig å finne vilkår for strømavtale på tibber sine nettsider, bare kompliserte og noenlunde feilslåtte sammenligner med andre strømselskap. Men ellers enig med deg!  I tillegg gir tibber også 2500 tilskudd i form av enova støtte som ble borte i år.

Jeg sammenligned prisoppgave fra otovo vs fjordkraft (som ser ut å matche solcellespesialiser), og otovo kom mye billigere ut.

Må regne ut hvor mye overskuddsenergi jeg kan forvente for en gitt mengde installert kWp og gjøre noe beregninger i hvilken grad det lønner seg.

Jeg hadde samme erfaring som @geear da jeg fikk installert solceller her hin året med at Otovo lå merkbart høyere enn diverse strømselskaper som alle brukte Solcellespesialisten for å levere solcelleanlegg, men ser de har justert opp prisene merkbart siden den gang og nå var de mer eller mindre likt med Otovo om man ser på paneler med ca samme effekt. I tillegg har Fjordkraft kjøpt opp Eidsiva og gjort antallet tilbydere litt mindre.

Min erfaring med strømleverandører er at flere sier "nei" når man spør dem om man får de beste tilbudene som plusskunde, men om man lar være å si man er plusskunde får man likevel avtalen og man blir registrert som plusskunde med tilbakekjøp til spotpris. Om det skyldes uvitenhet hos de man spør eller policy vet jeg ei.

Ellers har jo "tilbudet" med 1 kr/kWh opptil 1000 kWh vært dårlig butikk de siste månedene, så akkurat nå er det jo ikke noe godt argument for Tibber. Fjordkraft "solstrøm" kan jeg heller ikke anbefale. Ser ikke noe positivt med å låse seg til en leverandør for å få "brukt opp" kWh man har tilgode. Fastbeløp på 39,-/mnd og 5,49 øre/kWh er heller ikke spesielt bra pris. Liker bedre å få det trukket direkte mot faktura og så kaste seg rundt til neste leverandør som har et godt tilbud til nye kunder.

For min del kjøper jeg klart mer fra nettet enn jeg selger i perioden september/oktober til mars/april så da er det mer gunstig å få god pris på det jeg kjøper nå enn å velge en avtale basert på det jeg tenker å selge av solstrøm neste sommer, så her byttes det leverandør jevnt og trutt.

13
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Fredag 08. Oktober 2021, klokken 16:54 »
Hmm...    Nå har jeg riktignok Ioniq men jeg henger meg på her i denne tråden :)

Jeg fikk også kuponger for 1500 kr, men det står at de bare er gyldige til 9.april 2022, altså 6 mndr.

Jeg er egentlig mest fristet til å kjøpe 12 måneders abb. på Ionity for 1620,- kr nå, og så kan jeg lade for 1.65 pr KWh i 12 måneder framover.  Men det går kanskje ikke? Den Ionity avtalen faktureres kanskje pr mnd?

mvh
Hugo

Jeg håper på det samme. Sendte et spørsmål til Chargemyhyundai om det tidligere i dag og håper på et "ja" men antar de kun har mulighet for månedlig fakturering sånn om jeg skal være realistisk. Skulle kanskje ventet noen måneder med å registrere rabattkode nr 2.

14
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Fredag 08. Oktober 2021, klokken 16:24 »

Nå kom jo begrensningene i årsskiftet, og vi er nå i måned 10 av dette året. Så da virker det nesten som de har satt månedsbeløpet til 150,- og ikke 500,-.

Fikk du brevet fra Hyundai Norge så tidlig? Jeg fikk med meg at det var snakk om begrensninger i USA og sånt allerede rundt årsskiftet, men offisielt brev fra Hyundai Norge med beskjed/anmodning/anbefaling om å sette ladegrense til 90% mottok jeg rundt 20 april 2021 og selve brevet er datert 14.04.2021 fra Hyundai sin side.

15
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Fredag 08. Oktober 2021, klokken 13:02 »
Så da kan vi få fyllt på "tanken" ca 2 ganger hos Ionity (fikk bare kr 1000). Forstår det slik at prisen vil være 8,40 for kWh. Eller er det mulig for å få den ned?

Om du velger ionity-pakke med bindingstid på 12 mnd får du prisen ned. https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-no/tariffs   Ikke akkurat gibort-pris, men lader du mye lønner det seg jo. Gitt dagens strømpriser kan man jo spekulere i å bruke kompensasjonen til ionity-pakken og ta daglig lading på ionity til 1,65/kWh. Batteriet skal jo byttes uansett, så ikke så nøye om det slites ut

Sider: [1] 2 3 ... 12