Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vidar_S

#1
Sitat fra: Rollep på I går kl. 18:18Kinas støtte til Putin gjør at de er allerede vår fiende.

Bortsett fra når de lover å kjøpe fisk...
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 12. april 2024, klokken 13:24
Sitat fra: Radial på fredag 12. april 2024, klokken 12:24Poenget var at vind-bransjen sliter med å få ting til å vare... Det er ikke så himla vanskelig, for denne aerodynamikken har vi behersket i 100++år.

Det er vel heller det at man uavhengig av bransje kan oppdage problemer etter at produksjonssetting og salg er igangsatt. Dette kan både være enkelttilfeller og mer generelle problemer. Siden du sammenlignet med fly her tidligere så kan man vel si at Boeing sine problemer de siste årene er hakket mer graverende enn hva som foreløpig er avdekket for Siemens / vindbransjen sin del?  ;)
#3
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
mandag 08. april 2024, klokken 19:46
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 08. april 2024, klokken 15:34Når det gjelder skatt så ble det vel sagt at man "bare" skulle skatte av det man solgte - uten hensyntagen til at man faktisk har investert noen hundre tusen før man har produsert sin først kWh. Da var da Vedum måtte ut å ro og stortinget reagerte på urimeligheten, men ikke sikkert de hadde gjort dette om ikke pressen hadde begynt å skrive om det. Helt ærlig tror jeg de ønsker solceller dit pepper'n gror så lenge de ikke får inntekten selv...

https://www.skatteetaten.no/presse/nyhetsrommet/avviser-at-alle-inntekter-fra-solcelleanlegg-skal-skattlegges/

Ja, det var sånn det ble fremlagt i de fleste medier, men i bunnen ligger et lovverk som sier hva som er næringsvirksomhet og hva som er hobbyvirksomhet uavhengig av om det er snakk om solceller eller brodering for videresalg der Overskudd innen rimelig tid er et av kriteriene, så mange (de fleste?) ville nok sluppet unna skatt uansett.

Jeg antar skatteetaten primært mener at inntekt fra salg av solcellestrøm skal behandles på sanme måte som andre inntekter og det er sånn sett forståelig. Hadde man gått i overskudd fra rent salg etter 5-10 år (rimelig tid) ville det vært såpass mye penger i det at Enova-støtte var unødvendig og heller ingen grunn for at det skulle være skattefri inntekt, men vi er ikke helt der enda.
#4
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
mandag 08. april 2024, klokken 14:39
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. april 2024, klokken 10:14Ser at flere aktører som har tilbudt Solkonto nå ikke gjør det lenger (Fjordkraft, MidtEnergi mm)

Noen som har undersøkt om dette bare gjelder etablering av nye avtaler eller om dette vil opphøre og bakgrunnen for at mange nå samtidig gjør dette ? Er det noen som vil dette til livs og kan det være de samme som raslet med skatt og som ser på oss som en konkurrent, og ikke er de som skal betale for det grønne skiftet ?


Jeg har ikke så mye tro på en konspirasjon merker jeg. Skattegreiene var jo et basert på en uttalelse fra Skatteetaten og virkeligheten det var betydelig mer nyansert enn det enkelte avisartikler tydet på.

Jeg vil anta at de største aktørene (Fjordkraft / MidtEnergi) fant ut det var lite lønnsomt, noe som i seg selv vel ikke er så overraskende.

MidtEnergi droppet produktet 22.03 (ifølge egne nettsider) og Fjordkraft noe senere. Sånn umiddelbart ser det ut til at Usteveikja og Tinn Energi fremdeles tilbyr dette til nye kunder.

Jeg tipper at Fjordkraft på sikt ønsker å flytte sine kunder over på den "nye og forbedrede" løsningen omtalt her: https://elbilforum.no/index.php?topic=56905.msg1134655#msg1134655  men det avhenger vel av antall kunder de har der i dag og hvilke vilkår som gjelder.

Om Fjordkraft har noenlunde samme vilkår som MidtEnergi kan de også endre vilkår med 30 dagers varsel, så da kan de i teorien gjøre solkontoen om til en veldig mye dårligere avtale i løpet av sommeren når prisen er på det laveste og gjennom det "tvinge" folk til å si opp, noe som medfører at det man har på konto innløses til en betydelig lavere pris enn hva man antakelig hadde håpet på.
#5
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 05. april 2024, klokken 10:26Ja, det var ikke ment som en kritikk til deg. Det var mer at tallene i seg selv ikke sier noe om noe sånn isolert sett. Hvis folk selger en gammel Taunus så betyr ikke det at Taunus er populær. Kan like mye være at selgeren heller ville ha en elbil.

I tillegg reagerer jeg på analysen gjort av Finn (fra september 2023 i linken, som jeg synes virker veldig rar).
De skriver f.eks.:
Medianprisen for elbiler var i Q3 i fjor 399 000 NOK, men har det siste året sunket til 338 000 NOK. Denne trenden startet etter at Tesla satte ned sine priser 13. januar. Flere produsenter har fulgt etter med prisreduksjoner og dette påvirker hele elbilmarkedet, også brukt, sier Dahlgren.

At f.eks. prisen på elbiler på Finn fra Q3 2022 til september 2023 har gått fra 399.000 til 338.000 er jo bare naturlig ettersom elbil-bilparken sikkert har blitt 8 måneder eldre i snitt på den tiden. Dersom en skal sammenligne på priser må de jo sammenligne f.eks. 3 år gammel bil i 2022 mot 3 år gammell bil i 2023. I tillegg må de sammenligne modell for modell. Kan det i tillegg være at i 2022 så var det mange som måtte kvitte seg med dyr-bilen ettersom renten fløy opp og strømprisen knakk resten av økonomien? Mens i 2023 så hadde de fleste som måtte kvitte seg med dyr-bilen allerede gjort det?

Med tanke på hvor mange økonomer og statistikk-utdannede personer det finnes i landet, så finner jeg det veldig rart at Finn ikke klarer å analysere tallene grundigere enn de gjorde i den artikkelen. Blir i grunn ganske forbanna  ;D

Aaaah.. Ja, da er vi 100% enige   ;D  

Hadde også være hyggelig om OFV.no hadde offentliggjort litt flere detaljer for omregistreringer. Per nå krever de, i motsetning til for nyregistreringer, abonnement for å se detaljerte data for omregistreringer.

Sitat fra: Mobileum på torsdag 04. april 2024, klokken 18:17Postet denne for noen dager siden. Her er dagens tall fra finn.no:

Ikke at det gjør noe kjempeutslag, men tallene oppgitt inkluderer nybil og leasing. Ikke overraskende er det mest el blant nybilene.
#6
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. april 2024, klokken 15:18Det blir jo litt meningsløst å dra noe som helst ut av den statistikken. For hver person som kjøper en brukt diesel-bil er det jo en person som selger en brukt diesel-bil. Så det går jo i null, dersom ingen importerer diesel-biler.

I tillegg er det jo bare 700.000 elbiler, mens det finnes langt flere bensin/diesel-biler. Dermed vil det jo selvsagt omsettes flere bensin/diesel-biler. En kan jo og spekulere om at bensin/diesel-biler oftere er eid av ungdom, sånn at en gjerne kan tenke at folk eier disse i kortere tid enn andre med elbil, uten at jeg har statistikk på dette.

Leste du innlegget jeg svarte på? Poenget her er ikke om kjøp og salg går i null, men nettopp det du skriver i andre avsnitt - at flertallet som kjøper bruktbil kjøper biler som går på bensin og diesel.

Det man kan dra ut av statistikken er at Finn sier de har langt flere salgsannonser av type bensin/diesel/hybrid enn elbiler, tall som @Electric cars in Norway etterlyste.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
torsdag 04. april 2024, klokken 10:45
Alternativt https://www.aliteq.com/2000-km-of-range-for-future-electric-cars-thanks-to-this-revolutionary-battery/   som jeg regner med er samme nyhet.

Riktignok 2000 kinesisk-test-kilometre og med forbehold om at dette er basert på en battericelle-prototype og solid state osv. Litt det samme som man har hørt jevnlig de siste par årene fra ulike firmaer.
#8
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 03. april 2024, klokken 16:38
SitatDe fleste som kjøper bruktbil kjøper ikke elbiler mens nybilsalget domineres av elbiler.
Skulle vært artig å se om det er noe statistikk på dette at de sfleste bruktbilkjøperne kjøper ikke elbiler. Det er sikkert rett men jeg skulle gjerne sett noen tall på dette. Sikkert store geografiske forskjeller også. Jeg vet ikke.

Fant ikke tall fra OFV nyere enn 2021, men her er tall fra Finn.no for perioden juni-august(?) 2023  (https://www.finn.no/bedriftskunde/personlig-okonomi/nytt-om-finn-okonomi/bilmarkedet-hittil-2023):

Diesel - 42,2 %
Bensin - 22,2 %
El     - 22,4 %
Hybrid - 13,1 %
#9
Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. april 2024, klokken 16:10Det var vel et argument om rike og elbil før ca. 2017 da det stort sett var Tesla S/X, Leaf. e-Golf og noen få andre på veiene. I dag er det noe helt annet. Om ikke lenge er det elbiler som kommer billigst ut, og de nye Folkevognene heter Tesla 3/Y.

Jeg sier ikke at argumentet nødvendigvis er 100% korrekt, men blant økonomisk dårligere stilte som likevel har egen bil vil jeg anta at det fremdeles er flere som har bensinbil enn elbil. De fleste som kjøper bruktbil kjøper ikke elbiler mens nybilsalget domineres av elbiler.
#10
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 03. april 2024, klokken 15:30
SitatDet samme kan jo sies om elbilrabatten i bomstasjonene. Bompengedebatten i seg selv er så sin sak, og utenfor scope i denne tråden. Men når man først skal finansiere veiutbygging på den måten, så blir det vanskelig å gi fritak eller rabatt til flertallet, slik at pengene likevel ikke kommer inn. Det regnestykket går ikke opp.
Ksb :+1: håper det er innafor å si at jeg er litt uenig med deg i det. Jeg mener klimamålene må trumfe bomringen og kollektiv felt. Viktig at flest mulig av elbil fordeler beholdes lengst mulig. Det har Norge råd til.

Da tror jeg du har en litt annen definisjon av "klimamål" enn hva stat, fylke og kommune opererer med. Nullvekstmålet er en del av klimamålene, altså at biltrafikk i/rundt større byer ikke skal øke på tross av befolkningsvekst.

Det er ikke noe klimamål at alle innen 2025 skal bytte ut sin fossilbil med en elbil. Ser man på prosentandel elbil solgt da man betalte kr 0,- i bompenger mot dagens tall er det heller ikke noe som tyder på at "bare" 50% eller 30% rabatt skremmer folk bort fra elbiler.

Det er også et litt alternativt standpunkt å si at elbiler skal kunne bruke kollektivfelt selv om det (antatt beviselig) gjør at den faktiske kollektivtrafikken blir forsinket. Det er et uttalt ønske at flere skal bruke kollektivtransport og da må kollektivtrafikken også bli prioritert.

Bompenger er en litt annen "greie". Man kan selvsagt si at dersom priser skal øke for elbiler må de øke minst like mye for bensin-/dieselbiler, men da kommer motargumentet med at det er de "rike" som har elbil og slipper billig unna i bomringen mens minstepensjonister, uføre og alenemødre som kun har råd til en eldre fossilbil blir skadelidende.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 20. mars 2024, klokken 09:25
Sitat fra: arthur på tirsdag 19. mars 2024, klokken 17:52Jeg vil tro at skatter og avgifter for 2025 er noe som vil bli vedtatt i et budsjett for 2025 og da snakker vi vel om en gang før året begynner. Med andre ord så er dette også et "vedtak" som gjelder til et nytt vedtak fattes og ikke er å kunne regne med, dog håpe på. Eller?

Ja, tror den vurderingen blir ganske riktig.

Det kan ellers se ut til at avgjørelsen om hva elavgiften lander på tas relativt sent på året. Fant denne pressemeldingen fra 16.12.2022 der det står av lavere elavgift for de tre første måneder i 2023 ble vedtatt den 15.12.2022, så de forhaster seg ikke.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 19. mars 2024, klokken 14:26
Sitat fra: arthur på tirsdag 19. mars 2024, klokken 14:12Er det et forpliktende vedtak?

Det er varierende pris på elavgiften gjennom året. Lavere satser for perioden januar-mars enn det er for april-desember. Det er den som utgjør differansen mellom energileddet av nettleien i Q1 i forhold til resten av året.

Jeg må tilstå jeg ikke er helt oppdatert på når Stortingsvedtak for elavgiften i 2025 kan forventes, men historien tatt i betraktning blir det nok ikke store bevegelser, ref https://www.fornybarnorge.no/elavgiften/
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 19. mars 2024, klokken 12:46
Sitat fra: arthur på tirsdag 19. mars 2024, klokken 10:42Siden Vedum ikke har mer enn rundt syttentusenmilliarderkroner eller noe sånn så kan han glede omverden med at prisen på nettleie øker igjen fra og med 1.april, ingen spøk heller ikke en aprilspøk, dessverre. Elavgiften øker fra 11,89 øre/kWh til 20,55 øre/kWh inkl. mva.

En riktig gledesspreder han Vedum! :-1:

En mager trøst får være at den går ned igjen til rundt 11.89 (justert for prisstigning) fra januar til mars neste år.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 18. mars 2024, klokken 10:44
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 18:19Merker jeg begynner å bli mer og mer enig med denne karen her i pengebingen aka onkel skrue.

Sv må ta seg sammen

Hva ned å øke strøm støtta til 99% til alle i Norge i steden for å finansiere alaskens klimatiltak i utlandet

Du skriver at du er mer og mer enig med Vedum som flere ganger har uttalt at "strømstøtten" er god som den er, men syns at SV, som ikke sitter i regjering og kommer med et forslag som ikke har noe som helst med strømstøtte å gjøre, må ta seg sammen?
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
mandag 18. mars 2024, klokken 10:27
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 17. mars 2024, klokken 08:09Det sikreste hvis man skal redusere skatten sin som riking er jo å kjøpe opp selskaper med fremførbart stor gjeld, da får man jo skattefradrag, mener jeg å ha lest et sted. Men om det er smart? Jeg vet ikke.


Mjaa.. Det spørs jo litt hvordan oppkjøpet blir tolket av skatteetaten / domstoler, ref hr Stordalen og pågående rettssak.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA