Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - STAO

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kW kan bestilles nå!
søndag 10. mars 2019, klokken 00:11
Go aften igjen....

Er dessverre ikke tilkoblet dette forumet 24/7, har et liv ved siden av og derfor kommer ikke B før nå Joggamann ;)

Om du faktisk leser det jeg har skrevet så ser du at lånet mitt per i dag reduseres med nesten 60000,- når ny bil er på veien og nytt lån er etablert. Forøvrig gikk akkurat prisen opp med 11000,- på Tekna versjonen den 5/3. Så ny pris på den blir nå 394000,- uten vinterdekk. Med vinterdekk og felger kan du vel fort legge på 12000,- til.. og da er vi godt over 400000,- Ikke har jeg tenkt å dele min personlige økonomi med forumets medlemmer her så mine lånetall deles nok ikke...

Min kjøpspris på Leaf LE i 2018 var 275000,- ferdig på veien. Den takseres tydeligvis som dagens Tekna modell ved innbytte

Pris på ny Leaf e+ på signert kontrakt er 381000,- ferdig på veien med rabatt og uten vinterhjul, da jeg ønsker å beholde de jeg har. Prisen er forøvrig garantert.

Jeg kommer ned nesten 60000,- i lån på splitter ny bil etter innbytte og etablering av nytt lån fordi Leaf'n takseres slik din gjør og dagens pris er så høy på bilen som den er.

Så dette blir som nevnt tidligere første gang for min del at jeg faktisk kjøper en dyrere bil, og sitter igjen med mindre i lån fordi innbytteprisen på bilen jeg har er så høy.

STAO

#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kW kan bestilles nå!
torsdag 07. mars 2019, klokken 22:12
En god innbyttepris på nåværende Leaf og litt rabatt på ny. Sparer nesten 60000,- på dagens lån når nytt er etablert på ny bil.
Er første gan i min 28 årige bilhistorie hvor jeg faktisk har gått i pluss på ny bil.

STAO
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Elendig rekkevidde 40kWh?
torsdag 07. mars 2019, klokken 22:06
Hei!

Jeg har nesten samme rekkevidde til og fra jobb, totalt 152 km.
I morges startet jeg med 100% og forvarmet bil. Hovedsakelig motorvei. Ligger da med 106 km/t (tilsvarer 100 km/t reelt) på ProPiloten stort sett hele veien. Ved ankomst jobb har jeg da mellom 65-70% igjen avhengig av temperatur ute. Det er mye nedoverbakke på vei til jobb, og naturligvis oppover på returen. Vel hjemme har jeg mellom 14-20% igjen. Kjører da med gir i B og eco + ProPilot.

Er storfornøyd med bilen og hva den presterer på vinterstid. Men jeg har nå fått et utrolig godt tilbud på e+ så det blir bytte så fort den kommer :)

STAO
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kW kan bestilles nå!
torsdag 07. mars 2019, klokken 20:22
Fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til, så jeg bytter inn min 2018 LE til e+  :D
Gleder meg som en unge!!!!

STAO
#5
Go aften....

Er ikke ofte jeg er innom å kommenterer her, men jeg er en flittig bruker av forumet allikevel. Det jeg ser går igjen hver gang på dette forumet når det kommer en ny biltype/modell, så er det en standard regle: Prisen for høy, utstyret for dårlig, jeg skal aldri ha den bilen og alt sammenlignes opp mot Tesla S, X og M3. Biler som i topputgaven koster nærmere eller over en million kroner, unntatt M3 da, men den får en heftig pris i topputgave den også. Men det er tydeligvis at Tesla ikke er dyrt og at det er godt med penger hos det allmenne forummedlemmet her. Dessverre stiller ikke jeg i den klassen....

Jeg stiller i klassen med de som hadde råd til nye Leaf'n som kom i fjor. En 2018 LE som snart har gått 30000 km. Og jeg er storfornøyd med bilen! Selvfølgelig er det småting ved den jeg synes det hadde vært topp og ha, men til mitt og familiens bruk er den midt i blinken. Jeg er 190 på strømpelesten og sitter faktisk utrolig godt i den bilen. Den tar meg uten problemer til og fra jobb og jeg kan slappe av når jeg kjører. Servicen jeg har fått fra min Nissan forhandler har vært suveren, den beste jeg hittils har opplevd fra en forhandler noengang. Faktisk så bra at jeg nå har "latt meg lure" av salgssjefen til å bestille den nye oppgraderte utgaven, til en svært god pris med innbytte av den gamle, ja du leste riktig, så dum har jeg vært. Men vet du hva? Jeg gleder meg som en unge i godteributikken til jeg får den! Får jeg fortsatt være medlem på forumet? ;)

Vi nordmenn er mestere i å synse og klage på det meste. Flybillettene til Bali skal helst være billigere en turen med flytoget til Gardermoen, Bilen du har skal ha alt av utstyr, men aller helst koste under 300k osv. Er det slik at du ikke skal ha den nye Leaf'n, Kona'n eller i3'n så lar du bare vær å kjøpe den, så enkelt er det. Til info så står det over 165 Teslaer på et industriområde på Hurum, lagrede biler tenker du? Joda, i opplag i påvente av service de ikke får.

Så gå for Tesla istedenfor og nyt den til den dagen du skal på service, for da finner du ut hvor dyr og flott bil du faktisk har kjøpt deg ;)

Ønsker en god kveld!

STAO
#6
Da var bilen endelig her :D

#7
Byton / Sv: Byton - åpent for reservasjoner
tirsdag 24. april 2018, klokken 14:56
Sitat fra: Silkefot på tirsdag 09. januar 2018, klokken 18:21
Noen som vet om man kan ha mer en 4 seter i den? Ser bare bilder med 4...

Hei!
Jeg har som endel andre lagt inn reservasjon jeg og. Synes konseptet ser spennende ut. Som jeg har skjønt når det kommer til antall seter i bilen, så skal visst alternativene være tilnærmet Tesla X 5/6/7 seter.. Om det er noe hold i det vet man vel ikke før første serieproduserte kommer. Uansett en spennende og tøff bil synes jeg!

STAO
#8
Sitat fra: Mag ne på mandag 23. april 2018, klokken 23:36
Sitat fra: STAO på mandag 23. april 2018, klokken 23:23
Hei.
Istedenfor å bruke luft er nitrogen en bedre løsning. Flere og flere dekk forhandlere tilbyr dette nå. Trykket vil da være konstant, uavhengig av temperatur. De fleste utrykkningskjøretøy bruker dette nå. Det koster noen hundrelapper å fylle dette, men du gjør det bare ved hjulskift.

STAO

"La oss derfor se på den fantastiske(?) ideen med å fylle dekkene med ren nitrogen i steden for gammel og kjedelig luft. På fly brukes det nitrogen i dekkene og da må det jo være superlurt å gjøre det på bildekk også...... eller? Luft består som vi vet av 20,9% oksygen, 1,1% vanndamp, CO2, edelgasser og annnet småtteri samt 78% nitrogen. La oss se på noen myter og sannheter:
Nitrogen gjør dekktrykket mindre følsomt for temperaturvariasjoner, dvs. at trykket holdes mer stabilt? Neida, nitrogen følger de samme gasslovene som alle andre gasser og trykket varierer følgelig med temperaturen på lik linje med luft.
Nitrogen gjør at dekkene holder bedre på lufttrykket? Neida, ikke det heller. Nitrogenmolekylene kryper ut gjennom små åpninger minst like godt som luft, dog med et ørlite forbehold om at enkelte av gassene i den "bolken som utgjør 1,1% av lufta smette ut litt lettere.
Nitrogen gjør at dekket holder seg lengre "ferskt"? Neppe siden det er utsiden av dekket som avgjør hvor "ferskt" dekket er og utsiden av dekket er som vi vet omgitt av luft.

Årsaken til at nitrogen benyttes på fly er kort og godt sikkerhet ved dekkeksplosjon i tilfelle brann. Nitrogen er som vi vet inert, dvs. at gassen ikke er brennbar og for en del år tilbake ble nitrogen kalt "kvelstoff". Det er ikke umulig at enkelte grener av motorsport benytter nitrogen, men da vil i så fall argumentet være sikkerhet ved ulykke/brann. Det eneste jeg har funnet som taler for nitrogen er brukt i dekk som skal re-gummieres flere ganger. Siden oksygenet i lufta kan initiere en oksidasjon på innsiden av dekket vil dekkets evne til å regummieres forringes etterhvert, men så vidt jeg har forstått er dette kun merkbart når dekket skal regummieres mer enn 5-6 ganger.
For oss "personbilister" konkluderer jeg herved enkelt og greit med at nitrogenfylling i våre dekk er tullball."

http://community.nokiantyres.no/blog/nitrogen-eller-luft-i-dekkene

Hmmmm.... Så det du da sier er at dekkforhandlere, produsent og det at vi ikke fyller dekkene mer enn en gang ved skift sommer og vinter bare er sprøyt?

STAO
#9
Hei.
Istedenfor å bruke luft er nitrogen en bedre løsning. Flere og flere dekk forhandlere tilbyr dette nå. Trykket vil da være konstant, uavhengig av temperatur. De fleste utrykkningskjøretøy bruker dette nå. Det koster noen hundrelapper å fylle dette, men du gjør det bare ved hjulskift.

STAO
#10
Sitat fra: Mag ne på mandag 23. april 2018, klokken 22:14
Vår forhandler var litt vel ivrig etter å fylle opp statistikken. Bilen vi skulle ha ble forsikret på oss og registrert uten avtale eller at dato for henting var satt. Fem dager etter at den var registrert var bilen "ikke klar". At den var satt på vår forsikring og registrert oppdaget vi ved en tilfeldighet. Ikke greit av forhandleren, men bilen liker vi.

Min kom akkurat når lovet, dog hadde den hatt et uhell på ferga over dammen. Ved ankomst Drammen var det riper i frontfanger og en liten sprekk. Dette ordnet Aasen bil på Minnesund umiddelbart. Ny fanger ble bestilt og montert, og dette ordnet de på 4 dager. God informasjon hele veien og en salgssjef som ikke er en typisk bilselger, har gitt meg et godt inntrykk :)
Gleder meg stort til å bli elbil eier :)
#11
Sitat fra: Dudi på mandag 23. april 2018, klokken 21:15
Gratulerer og du er selvfølgelig velkommen blandt dine artsfrender.  :)
Flott reklame. Den passet godt.

Til å begynne med syntes jeg sittestillingen i leafen ikke var noe å rope hurra for. Nå har dette snudd seg, for nå syns jeg at jeg faktisk sitter mer merkelig i min forrige bil.  :D Dette har med vaner og uvaner å gjøre.

Bare gled deg. Dette er en fantastisk flott bil.

Takk Dudi :)
Ser veldig frem til å få den på lørdag. Har nok å sette meg inn i som "Jomfru" i ny elbil verden har jeg skjønt. Det beste er dog det økonomiske aspektet. Reiseutgifter til jobb blir redusert med rundt 80000,- i året!!! :D
#12
Hei!
Er ny på forumet og dette blir første post. Har i dag vært å tittet på min nyanskaffelse og må si jeg er storfornøyd :) Får ikke hentet ut bilen før på lørdag, da den skal folieres med reklame. Fikk testet demo bilen også, og jeg må si at jeg med mine 190 cm sitter utrolig godt i denne Leaf'n. Den kler reklamen veldig godt også!

#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 2018 specs
søndag 22. oktober 2017, klokken 18:27
Sitat fra: Finnøy på søndag 22. oktober 2017, klokken 16:16
Sitat fra: Kjetil Vik på søndag 22. oktober 2017, klokken 15:24
:+1: Jeg bestilte også sist nå på fredag. Ble svart på oss.
Blir min første Elbil, og ser frem til å få den hjem utpå våren.
Selger de to andre bilene, og sitter kun igjen med en elbil (og en motorsykkel..).
Vi skal klare oss med det, er jo bare til å planlegge litt :D

Det oppgis 37mil, og vet at det ikke er realistisk, men håper 25-30 vil være det.
Så da passer den fint til turer ned til sørlandet også uten å måtte lade på veien sommerstid  ;D
Gratulerer med elbil, dere kommer aldri til å gå tilbake!
Nissan oppgir i USA rekkevidden til å være 241kmer de mye strengere og realistiske EPA målemetoden. Lurt å ha denne i tankene; lykke til!

Takk for det Finnøy. Fikk leverings tid sånn ca i månedsskiftet mars/april
#14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 2018 specs
søndag 22. oktober 2017, klokken 14:43
Vi har nå bestilt oss vår aller første elbil. Tror vi kommer til å bli fornøyd med den og at den vil dekke vårt behov de neste årene. Er bilen veldig bra er det ikke umulig at vi tar ut en opsjon på 60kw versjonen og :)
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Nye bomtakster Oslo - effekt for bruktpriser?
søndag 22. oktober 2017, klokken 03:05
Ut fra regnestykket til HCO, så ser man grunnen til at jeg går over til el-bil. Selv om lån på 2500,- i måneden i ett år på ny bil, så ser mitt regnetykke slik ut, uten tillegg av lånekostnader:

Forutsetninger:
- Dieselbil med reelt snittforbruk 0,7l/mil
- Kostnad diesel 14,5 kroner/l
- Elbil med snittforbruk 1,5kWh/mil
- Kostnad strøm 1kr/kWh (inkludert ladetap)
- 12 mil reisevei t/r
- Passerer bommen utenom rushtid men må igjennom 4 bommer!!
- Ser bort ifra indre bomring
- 230 arbeidsdager i året

Fom 1. oktober 2017:
Diesel: (12*0,7*14,5)+144)*230=61.134.-
Elbil: (12*1,5*1)+0)*230=4140,-
Årlig besparelse:56.994,-

Fom (antakelig) 1. mars 2019:
Diesel: (12*0,7*14,5)+144)*230=61.134,-
Elbil: (12*1,5*1)+10+10)*230=13.340,-
Årlig besparelse: 47.794,-

Altså en økning etter nye bomregler i 2019, men alikevel en besparelse på nesten 50.000,- i året.

Så nå er ny Nissan Leaf bestilt og er ventet på veien i mars. Gleder meg stort!!!

STAO
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA