Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lazybee

#1
Sitat fra: engolf på tirsdag 27. november 2018, klokken 17:25
En brukt laddare kostar i underkant av 10 lakan (https://finndel.no/delinfo.aspx?dnr=639726&f=004&bk=554501&dk=0474&no=1&regnr=)
Vad verkstan tar för att montera delen är ju en annan fråga.
Men det bör kontrolleras att AC verkligen fungerar innan man öppnar plånboken för en kostsam reparation som man kanske inte behöver...

Hun har fått et prisoverslag i Danmark på rundt 5000 for kun bytte av lader, om hun selv ordner en lader fra Norge.  Da er prisen nede på rundt 13 tusen med frakt av lader fra Norge. 

AC blir sjekket i løpet av morgendagen, slik at det er utelukket som opphav til feilen.
#2
Sitat fra: automat på tirsdag 27. november 2018, klokken 15:39
Det normale er vel at bilen gjør en sjekk av AC når lading startes, enten det er saktelading eller hurtiglading. I tilfelle det trengs batterikjøling under ladingen. Og ikke fungerende AC kan føre til at bilen ikke lader.

At AC virker er derfor essensielt, og kan være den egentlige feilkilden.

Tror at AC fungerer som det skal ved vanlig bruk...uten at jeg skal si det 100% sikkert. (Eier har ikke svart meg enda)
Bilen står nå på et Mitsubishi verksted i Søborg like utenfor København, og vil jo tro at dem har sjekket om det kan være AC...siden feilen er påvist i laderen. Men man vet jo aldri...
Prisen på ny lader i Danmark var forøvrig først 46 tusen danske, så ramlet den ned til ca 35 etter en liten stund...men eier ga bare 39 tusen for bilen i mars, og hun er ikke så sugen på å bruke nesten like mye for å få den på veien igjen...noe som jo er forståelig.  :)
#3
Sitat fra: automat på tirsdag 27. november 2018, klokken 15:06
Den burde vel ikke lade i det heletatt uten fungerende AC, hverken hurtig eller sakte, så det er helt klart et spor og forfølge. Men får han ladet den opp på chademo, så er det vel bare å bestille billett på DFDS til Oslo, og kjøre til Elbilmek i Asker. Tur-retur med bil koster under 3000 DKK på denne tiden av året.

Men hvis AC-anlegget må byttes, og det kommer i tillegg til lader, så begynner vel prisen å bli vel heftig for en 2011-mod uansett.

Tviler på at det er noe med AC- anlegget. Bilen skal lade på chademo og det burde vel ikke være noe problem å lade noen minutter av gangen uten kjøling, så lenge batteriet er kaldt. Trenger jo ikke SÅ mye strøm for å få den på og av båten...og transport i Norge (på henger) er allerede fikset.
#4
2011 modell Mitsubishi i-Miev med "defekt" lader.
Den lader på ChadeMo men ikke på 220 Volt, og ifølge mekaniker kjøler
den ikke batteriet under lading med ChadeMo...

Noen som har vært borte samme problemet?

Bilen det dreier seg om er Dansk, og i der nede skal dem ha 35 tusen (danske) kroner for bytte av laderen...
Har vært i kontakt med elbilmek.no som skal ha 18000 tusen kroner for samme jobben , noe som jo er en langt hyggeligere pris.   
Problemet er at bilen står i København uten strøm...

Noen som har forslag på hva som vil være den beste løsningen, for denne nå litt fortvilte danske trilling eieren?




#5
Sitat fra: erik e på torsdag 08. mars 2018, klokken 16:57
Det og montere en dieseltank innvendig i en bil mener jeg er uheldig. Garantert lukt,mye lukt. Den vil også ødelegge muligheten for og slå ned baksete ryggen,som er en av denne bilens store fordeler.


Ingen diesellukt i min bil...så der tar du helt feil... ;)  Jeg fyller rett fra dieselpumpa (avgiftsfri!), men er jo seff veldig forsiktig når jeg fyller tanken... 8)
#6
Sitat fra: elekTrond på fredag 09. februar 2018, klokken 18:59
@Lazybee: Bra du er fornøyd. :+1:


       
  • Du ble lei av å fylle diesel daglig ja?
  • Hva er dim på 3,5L tanken?
  • Prøvd å få den under panseret noe sted?
  • Har du fulgt noe med på strømtrekket?
Jeg vurderer å gå opp i batteristørrelse pga. dieselvarmer _når_ jeg alikevel endelig skal/må/bør bytte pga. alder. Mitt er fem og et halvt år allerede. Slik som tiden flyr ...  :o ::) :'(

Ble rimelig fort lei av fyllingen av den lille tanken...JA!  :D
Den tanken jeg har montert er vist på 5 liter...og ikke på 3,5 som jeg trodde.  :o
Jeg tok en titt under pansret..så lukket jeg det igjen... ;D
Dim = 20 x 30 x 8,5 cm  Samme tanken finner du i linken under.
https://www.ebay.com/itm/5L-Fuel-Oil-Gasoline-Tank-Plastic-for-Air-Diesel-Parking-Heater-Cars-Truck-Boat/192442770575?hash=item2cce7ba48f:g:ZgkAAOSwSwVacTDH&vxp=mtr

Har ikke fulgt med på hvor mye strøm den bruker....men hadde vært litt kjekt å vite...  :)

#7
En liten rapport etter noen mnd bruk.

Kort oppsummert : MEGA FORNØYD!

Holder vinduer dugg og isfrie i både regn og bitende kulde, uten at det går utover rekkevidden!  :)
Hurtiglading i 15 minus går unna som en lek med 25+ grader inne i bilen. HU Huuuu!

Når det kommer til støy så er det faktisk ikke så ille som man skulle tro...
På "full fetting" så bråker den ikke så mye veldig mere en viften framme gjør når den går på full guffe.
Og når den går på det laveste nivået så blir den faktisk overdøvet av vind og dekkstøy.
Tikkingen fra dieselpumpen var en smule irriterende, men den forsvant nesten helt med hjelp av noen lag med bobleplast og gaffateip.  8)

Super enkelt å montere og superenkelt å fjerne, siden det er bare 8 skruer som holder brenner på plass på motorluka.
Ledningsnettet til brenneren er "plug and play", og med jording på motorluka så er det bare en ledning som skal fram til batteriet. (Faktisk det vanskeligste med hele monteringen) :P

Det eneste jeg har forandret på siden jeg monterte brenneren, er å bytte ut den lille dieseltanken
på 0.9 liter med den STORE som fulgte med brenneren. (3,5 liter)
[ You are not allowed to view this attachment ]









#8
Humor og kanari / Derfor ler vi så hjertelig!
onsdag 31. januar 2018, klokken 14:28
Han Diego fra Finnøy forklarer her på en veldig fin og lettfattelig måte, hvorfor latteren sitter så løst hos alle oss som kjører elbil.  ;)

https://www.youtube.com/watch?v=Ti0rN-6C2MA
#9
Sitat fra: testO på torsdag 04. januar 2018, klokken 15:03
Artig å se at det fortsatt er interesse for OVMS for trillingene.

Har fått en del henvendelser fra personer som er interessert i å ta dette videre og legge inn støtte i V3.
Har delt det jeg har, så har tro på at trillingene vil bli støttet i V3.

OVMS for trilling er noe jeg har veldig lyst på, men jeg savner en "OVMS for Dummies"  :D

For en med ADHD så er denne tråden litt vanskelig å følge... :P

#10
Noen som installert cruise control på trillingen sin?

Denne skal fungere på trillingen, og det ser ikke ut til å være SÅ vanskelig å montere...

http://www.ncs-systems.com/car-electronics/cruise-control-systems/peugeot-cruise-control/precision-cruise-peugeot-ion.html

Fant en tråd om monteringen på www.goingelectric.de

Da jeg ikke snakker et kløyva ord tysk så er det oversatt via google, og i linken under finner dere beskrivelse av monteringen.

https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=no&prev=search&rurl=translate.google.no&sl=de&sp=nmt4&u=https://www.goingelectric.de/forum/c-zero-i-miev-ion/tempomat-t26699-10.html&usg=ALkJrhit2EZlD6GP3_KKmd-ILa78H2P_Vg

Hadde vært kjekt med en slik en!  :)
[ You are not allowed to view this attachment ]
#12
Det er ikke størrelsen det kommer an på! :D
[ You are not allowed to view this attachment ]

Jeg brukte trillingen min til å stoppe en fyllekjører her i Trøgstad.
En DIGER Toyota Rav4 kom ikke av flekken grunnet en fryktløs liten iOn.  :)





#13
70 tusen.... HUFF!  Lar det bli med tanken...  :P

Hadde heller brukt dem pengene på den der triken...om dem hadde eksistert  :)
Satt faktisk å så (siklet) på den på Bjørn Nyland sin youtube kanal i går!

#14
Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. januar 2018, klokken 14:45
Sitat fra: Lazybee på søndag 07. januar 2018, klokken 14:18
Er dette en lader man kan bruke i Norge?

Sakset fra http://myimiev.com
"Well there's a portable CHAdeMO charger commercially available now. This one from EVSEAdapters puts out up to 20 amps which comes out to about 7200 watts. I've found I can fully charge in only about 2 hours - it almost feels like having a whole new car - it's great! Here's a photo of my car at a ChargePoint station using the charger with a J1772 adapter. On a NEMA 14-50 outlet I can charge at the full power. At these 30 amp ChargePoint stations I turn the power down a bit to avoid exceeding the station's 30 amp capacity."

Det er jo ganske håpløst om laderen ikke selv forholder seg til pilotsignalet fra ladestasjonen og begrenser seg slik at den ikke overbelastes...

I Norge bør du ha en utgave som klarer 3-fase 400V om du skal få noe særlig nytte av den. Og da fortrinnsvis ~20kW. Ellers blir det dyrt, om du skal hente ut 1x32A fra en 22kW ladestasjon som koster 1,- pr. minutt å bruke. Blir fort en tier pr. kWh det.

Denne hadde altså funket for rask lading hjemme... og borte så lenge man har tilgang til et 3-fase stikk ?
http://www.setec-power.com/china/20kw-chademo-portable-charger

#15
Fra produsenten
"A few perks that you get with our fast charger, that you don't get with most level 2 chargers:
Features touch-screen interface with options for automatically cutting off at specified percentage or after a specified amount of time. In our tests the charger stops at 80% state of charge, just like at public quick charge stations. If a full charge is desired, charging can be re-initiated using the touch screen on the unit. Owners of electric vehicles in hot climates will appreciate that your car's battery temperature management is activated when using this charger, keeping your car's battery cool.

Plugged in to a 240 volt outlet in your garage, this can serve as your main charger at home. You can also toss it in the car to use on long trips. This item is available with a CHAdeMO handle and is compatible with most Japanese and Korean makes, such as the Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV, Mitsubishi Outlander PHEV, Kia Soul, Honda Fit, and several other models. For European vehicles, we have a version with a Type 2 CCS handle - if that's what you need, just ask."
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA