Sitat fra: elektro på fredag 03. mai 2019, klokken 11:25Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. mai 2019, klokken 09:28Sitat fra: elektro på fredag 03. mai 2019, klokken 07:04Lese i tråden !
Er bilen helt lik, hva med varmeapparatet?
Det står gjentatte ganger at det er 5 kW på tyske og 5+5 kW på Norske.
Beklager på det sterkeste, det jeg mer presist lurer på er om dette stemmer- eller om det er et rykte satt ut av norske forhandlere for å unngå import. Vi har vel sett det på andre elbiler?
Det ville i alle fall være en klar ulempe, spør du meg, og potensielt også kunne påvirke annenhåndsverdien. Selv om det for en intetanende uten sammenligningsgrunnlag kanskje i praksis ikke er merkbart- og faktisk også en fordel mht. forbruk.
Det stemmer at bilene for Norge har større varmeapparat. Hva gjelder annenhåndsverdien av av to like biler med og uten ekstra varmeapparat så kan det stemme at den ene oppnår høyere pris enn den andre.
Men i utgangspunktet vil en bil kjøpt i Tyskland ha mye mindre %vis verditap enn en kjøpt ny i Norge. Kommer an på hvordan du regner: Tar du utgangspunikt i en bil som i Norge koster 830.000 (typisk en Fast track), så vil du kunne kjøpe samme spekk i Tyskland (uten ekstra varmeapparat) for ca. 730.000. Når du selger den tyske bilen igjen i Norge så vil du ikke få 100.000 mindre for den bare pga litt mindre varmeapparat. En annen måte å regne på er at budsjettet ditt er 830.000. For det får du mye mer utstyr med i prisen i Tyskland (skinn, soltak, store felger, nattsyn, el seter osv) som igjen vil sørge for at du oppnår en høyere pris i bruktmarkedet når den skal selges som langt overgår prisreduksjonen ved å ikke ha det ekstra varmeapparatet.