Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Zimon

#1
Hyundai Ioniq / Sv: Flatt 12V batteri Ioniq5
onsdag 12. april 2023, klokken 07:44
Jeg har hatt min Ioniq siden juni 2018 (vow, tiden flyr, 5 år allerede snart) og har opplevd flatt 12volt 2 ganger, men lenge siden nå. Bilen har begge ganger vært plugget til hjemmelader og over natta så har bare 12v tappet seg, har ikke funnet noen klar årsak til det. Plugget så til batterilader og så blir batteri ladet og fungert ok.

Jeg mistenker at det f.eks er bakluke ikke lukket helt igjen, vanlig dør ikke lukket skikkelig, taklys på eller annet som da har medført tapping av batteri, mer enn AUX lading.

PS, dobbeltsjekk at AUX lading er aktivert ved å gå inn i menyen på rattet og dashbordet, husker ikke stien i hodet nå, men om den er av så lades kun 12V når du kjører. Er den aktiv så vil den også når bilen er skrudd av (uavhengig om koblet til lader eller ikke) lade 12V innimellom og da bruker strøm fra hovedbatteriet.
#2
Hyundai Ioniq / Sv: Brukt Ioniq 2020-> godt kjøp?
fredag 31. mars 2023, klokken 21:58
Ioniq 1 og 2 versjon er gode biler. Har selv første versjon og veldig fornøyd. Såfremt ikke batteri blitt herpa pga kun hurtigladinger hele tiden etc så har man rekkevidde på ca maks 240 på sommer og 160+ på vinter, avhengig av hvor kaldt det er, snø/slaps/regn, motvind etc. Stort sett 180-210 på vinterstid her etter min erfaring, kun på de verste dagene. Versjon 2 har større batteri, men også litt tyngre og litt sterke motor etc, så man får endel lengre rekkevidde når starter med 100% batteri enn versjon 1 Ioniq, men det er ikke 100% av de 10kWh man har ekstra, men vil nok si 80-90% av de 10kWh'ene tenker, men har ingen egen erfaring og ikke lest erfaringer. For bilen er stort sett den samme, bare annet batteri type, større batter og litt større motor, eller er det meste facelist. Men Versjon 2 har dårliger hurtiglading hastigheter enn versjon 1, så versjon 1 lader fortere på hurtigladere, men for pendler bil og en og annen lengre tur så har nok ikke det så mye å si.

Så ioniq v1 og v2 vil nok gjøre jobben mer enn godt nok som pendlerbil og mer til.
#3
Joda...... Varmer opp uten å bruke energi, plugg den inn i strøm uttaket ditt med en standard strømkabel. Nettsiden har lite teknisk data, kontakt info etc. og 50% året rundt... :P Shady as fuck på alle mulige måter! :P
#4
Hyundai Ioniq / Sv: 12V batteri er flatt. Kan man bytte selv
lørdag 10. desember 2022, klokken 22:01
Er man bileier så vil jeg anbefale å ha en batterilader for bilbatteri tilgjengelig. F.eks Ctek sine som man kan kjøpe på Thansen. https://www.thansen.no/bil/bildeler/universaldeler/bilbatterier/lader/n345764/

Har du en slik eller evt kjøper en så prøv å få ladet batteriet, la den bare stå på over natta om mulig. Moderne ladere stopper av seg selv når batteriet blir fullt. Så det som nevnt over ikke sikkert at batteriet er gåent, men har tappet seg selv. Disse 12V batteriene som sitter i biler (også elbil, men mindre variant) liker ofte ikke å bli utladet for mye da de kan ta skade av det, men ikke sikkert at de gjør det. Så det er bare å prøve å lade om du har, skaffer, låner en batterilader.

Har selv reddet min Ioniq som hadde fått tappet 12V sikkert fra kupelampe eller slikt. Var en dag jeg skulle ut å kjøre for noen år siden og fikk ikke låst opp bilen, måtte bruke nøkkel. Prøvde å starte bil med startknappen og ikke med nøkkel til start knappen, dødt helt. Prøvde å trykke på knapp for å åpne ladeporten, og hørte klikk, men solonoiden dro ikke langt nok tilbake til å åpne luka. Så måtte få opp bakdør, legge ned seter da jeg ikke fikk opp bagasjeluke en gang. Fikk dratt i vaier som åpner ladeluken og fikk plugget til ladekabel, men ikke noe skjedde. Bilen startet ikke å ta i mot lading en gang. Målte 12V batteriet og det var langt ned, mener å huske at nede i 6V eller noe der. Plugget til 12V lader og etter 20min ca så hadde 12V batteriet fått nok til å vekke bilen nok til at den begynte å ta imot lading fra vanlig ladekabel til hovedbatteriet også, det hadde også tappet seg en god del % i løpet av natta. Batteriet overlevde "nedturen" det etter å ha ladet opp helt.
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Etterfølger til klassisk Ioniq?
tirsdag 04. oktober 2022, klokken 11:45
Hyundai har nok en plan om en mindre, som etterfølger etter "klassisk" Ioniq. Men er vel ikke noe annonsert enda. Men antar at de har en plan og noe på tegnebordet og evt tidlige modeller for vindtunell tester, kanskje noe er ute å kjører med annet karosseri for å kamuflere det enda bedre nede i Sør Korea.

Kona fikk jo også en facelift for litt siden, men annen front og litt smått, ikke leste meg opp på hva som er nytt på Kona'en.
#6
Hyundai Ioniq / Sv: Testet å lade på Tesla SC med Ioniq 28 og 38 kwh?
mandag 05. september 2022, klokken 22:01
Sitat fra: RJK på søndag 04. september 2022, klokken 22:11
Må ha vært blind..

Godt det ikke bare er jeg som er "blind". :D
#7
Hyundai Ioniq / Sv: Testet å lade på Tesla SC med Ioniq 28 og 38 kwh?
søndag 04. september 2022, klokken 10:44
Nørager ja, stemmer det. Sveise-corona-blind... :P

Stemmer, Tesla SC er rett ovenfor veggen til Sunset Boulevard bygget og laderene der er åpne for ikke Tesla biler. Den er synlig i min Tesla app (Android tlf), åpne app, velg "lade ikke Tesla" og så scroll ned til Danmark og trykk på "søk i dette området" så skal du få den opp.

#8
Hyundai Ioniq / Sv: Testet å lade på Tesla SC med Ioniq 28 og 38 kwh?
lørdag 03. september 2022, klokken 19:13
Da er man litt på nett igjen, kom hjem fra Danmarks tur med uønsket suvenir, covid... Jeg tok fra dremel før avreise og filet litt på LED lampa slik at den er litt buet, brukte bare litt blank neglelakk fra kona til å evt tett igjen i mangel på noe annet slik at man fikk evt tettet sprekker og åpninger.

Så det ble testet å lade på Tesla Fokserød på vei til Larvik som gikk knirkefrikk, der var det de ladere som man ikke får skjøvet helt inn om man ikke modifiserer LED lampa eller bøyer den. Toppet opp litt på Møller Bil Larvik som har par hurtigladere + "sakteladere" som også er åpent for almuen.

I Danmark så ladet vi på Ionity Nøgerø via Elbilforeningens ladeklubb, fungerte knirkefritt. Ved ankomst på stedet vi skulle være så fikk vi ladet på 230V schuko via ladeadapter som fulgte med bilen, så ved avreise søndag så hadde vi 100%. Skulle lade på Ionity Nøgerø igjen, men der var alle ladere offline, så 200meter opp i gata så er det heldigvis Tesla ladere. En i følge med samme type bil og ikke modifisert LED lampe fikk koblet til uten problem for der hadde de annen ladekontakt som er "flatere" og man får skjøvet den helt inn.

Tenkte å lade på Ionity Ringdalskogen, etter Larvik, men der var det god kø, Cirkle K så var kun 1 av 2 ladere i funksjon, men hadde nok til å komme til Fokserød og fylte på med strøm der fra Recharge. Ble deretter litt ekstra omvei igjennom Sande etc pga en i følge foran oss med fossil bil fikk flerra dekk på E18 og måtte fraktes av redning. Ultraflaks at eier av butikken som han ble "dumpet av hos" kom ut av butikken sin da han hadde levert noe fra seg og min kamerat fikk låne to gamle dekk og fikk satt på bak på bilen og jeg fikk plass til hans 2 originale dekk i min bil og fikk de fraktet hjem til han. Så det ble også liten lading på Tesla Liertoppen for å sikre å komme hjem uten å måtte stoppe i Oslo og evt lade kø.

Oppsummering er at dette gikk sånn sett strålende selv om Ionity på hjemturen var kaputski, takket være at Tesla har åpnet for tredjeparts biler så gikk dette ganske så smurt med litt planlegging og backup.
#9
Hyundai Ioniq / Sv: Vurderer bil nr 2
lørdag 03. september 2022, klokken 18:44
Merk at dette er 38kWh versjonen, ergo facelift og ikke den originale 28kWh. Forskjellen er ja 10kWh mer batteri så lengre rekkevidde når 100%, men den lager så ufattelig mye tregere enn 28kWh på hurtigladere. 28kWh klarer å dra opp mot 70kWh maks på det mest optimale om man kobler til på en 75+kW lader, 38kWh skal visst makse uansett om 50 eller 350kW lader på som grafen under sier.
38 vs 28 = også litt tyngre + litt kraftigere motor etc, så litt høyere forbruk, men ikke så ekstremt mye.

Uansett er 38kWh versjonen en god bil, om du ikke skal kjøre ekstremt langt og må hurtiglade mange ganger fortløpende. Perfekt om det er pendler bil mellom jobb og hjem f.eks. Prisen er nok ganske ok, men sammenligne med andre biler.

#10
Bare husker at i pilotfasen så var det slik at f.eks i Norge var kun åpen for nordmenn og i Nedeland var det kun nederlendere som kunne bruke de. Men regnet med at Tesla har åpnet for alle, på de som er åpnet vel og merke. Tesla har også kart på sine sider som kan brukes. https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=60.69795750575069%2C18.994630376306407%2C55.28916787832525%2C-2.0991196236935927&zoom=7&filters=party

Har også tatt frem dremmel her og filt ned på LED lampa, så da bør man nok klare å stappe inn Supercharger kontakt som har en litt tykkere del bak.
#11
Ja, da blir det å ta Ioniq 28kWh versjonen til Danmark til uken, vanligvis pleid å ta diesel dyret. Ser ut som litt enklere med apper og ikke forhåndskjøp av clever kort etc som jeg mente man måtte skaffe for noen år siden.

Men hvordan er det for oss ikke Tesla eiere å lade i ett annen land på Tesla SC? Ergo jeg som norsk og på besøk i Danmark noen dager?

Noen som også har erfaring med å bøye LED lampa over ladeporten på Ioniq 28kWh slik at Tesla lader blir plugget inn ok? Per dags dato er Tesla pluggen litt tykkere enn vanlig CSS så den butter i LED lyset.

PS, beklager litt dobbelposting, ref - https://elbilforum.no/index.php?topic=59511.0
#12
Da blir det første tur til utlandet for min del med Ioniq'en 28kWh versjonen, destinasjon Danmark. Har Ladeklubben brikke, har også installert Eon Drive appen og lagt inn betalingskort, Eon og Clever skal vist ha samarbeid så kun en app man evt skulle trenge + Ionity støttes av Ladeklubben + app installert etc. Så der håper jeg at man er ganske dekket da.

Derimot så er det to spørsmål som noen her kanskje vet svaret på:

1. Kan man med Tesla appen og norsk bruker lade på Telsa SC stasjoner i Danmark? Eller det det fortsatt kun låst til det langet man opprinnelig har lagt inn konto på?

2. På Ioniq 28kWh så er det en liten LED lampe rett over ladeporten. Testet i sommer på Fokserød og Tesla laderen fikk jeg ikke dyttet helt inn. Noen som har testet å bøye opp LED lampe "vorten" som stikker ut eller lignende? eller annen løsning, kanskje det finnes en rask liten adapter som kan plugges i bil så Tesla lader i adapter, ergo bare en liten "forlenger"?



om ikke bilde tag fungerer:  https://vehq.com/wp-content/uploads/2021/12/Hyundai-IONIQ-EV-2018-EV-Stocket.png
#13
Hyundai Ioniq / Sv: smart cruise control
mandag 15. august 2022, klokken 22:07
Sitat fra: ThomasD på mandag 08. august 2022, klokken 07:26
Den holder avstanden til bilen foran i tillegg til å kjøre i (max) den hastigheten du har satt. Dvs. bilen bremser hvis bilen foran kjører tregere enn deg, og du kommer nærmere enn avstanden du har valgt.
Det er vel 4 nivå av avstand du kan velge.

Stemmer, adaptive cruise control bremser også opp om køen foran bremser ned farten. Ioniq går helt ned til 0km/t, ergo du kan la den stå på 110km/t på motorvei som tillater deg og avstanden foran bestemmes av fart og om hvilket nivå du har satt den på, la den stå på 4 så har du mer tid til å manuelt reagere også. Om det f.eks er innsnevring i kjørebanen foran pga veiarbeid og trafikken stopper helt opp sakte men sikkert så vil også Ioniq stoppe helt opp. Om trafikken beveger seg igjen i løpet av noen få sekunder så kjører bilen videre selv, men har det gått for lang tid så må du gi ett lite trykk på gassen eller bruke høyre side av ratte og skyve opp til "res" for Resume/fortsett).

Gammeldags cruise control så satte man en hastighet og den prøver bilen å holde selv om du møter en fjellvegg, så adaptiv er så mye bedre. Ioniq sin er veldig bra og presis, men har en liten "skavank" om du er i en skarp sving eller at noen skifter felt inn eller ut foran deg.

OBS, Ioniq har ikke noen spesielt fra "lane assist", den bruker jeg aldri, men cruise controllen er ganske deilig om man trenger å hvile foten og stilling litt eller ligger på motorvei.

PS, tips. Når du velger cruisecontrol knappen så har du flere valg. Vanlig cruise, limit og tilbake til vanlig. Limit så kan du sette en max hastighet, men du bruker gasspedalen som vanlig. I limit så kan du sakte trykke gassen i bunn og den holder allikevel maks 60 eller 80 f.eks avhengig av hva du setter som max speed. Perfekt om du kommer i ett område med mye fotobokser f.eks.

PS2. om du skal justere hastigheten på cruise/limit så kan du vippe res/set opp og ned for å endre 1 og 1 verdi. Men holder du spaken inne oppe eller ned så endre du 10 og 10 i verdi.
#14
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2017-2019 vs Nissan Leaf
onsdag 15. juni 2022, klokken 22:40
Hovedforskjellen mellom Ioniq første og facelift er størrelse på batteriet. 28 vs 38 ca, men selv om batteri er endel større så er hurtiglading på 28 endel dårligere enn 28. 28 har annet batteritype og tåler endel mer på flere plan. Se link under. 28 målt på 50 og 175 kW lader og 38 på 50kW. Merk at første versjon av Ioniq klarer høyere enn 50kW ladefart, opp til ca 70kW under optimale forhold.

Ioniq 28 har ca 160km rekkevidde vinter og 240km sommer + lader fort, veldig lavt forbruk så veldig energi effektiv. pluss at Ioniq 28 lider lite av Rapid-Gate om man hurtiglader mange ganger etterhverandre, mener å huske at Ioniq 38 kan slå litt ut på det. Leaf 2 sliter stort med Rapid gate.

Så Ioniq både 28 og 38 er veldig gode bilder, men ville nok gått på 28kWh versjonen pga at lader fortere + rekkevidde holder til det daglige og klarer fint lang turer. 38kWh gir deg mer rekkevidde fra start hjemmefra og 100% batteri til du må lade, men så lader saktere.

Uansett gode bilder både Ioniq 28 og 38 + Leaf2. Avhenger bare at hva man foretrekker, hva man trenger og pris etc.

https://cdn.motor1.com/images/custom/Hyundai%20IONIQ%20Electric%20charging%20(source%20Fastned).png
#15
Takker for youtube linken. Ser ut til at i det minste på hans bil så er det LED lys rett på oversiden av selve ladekontakten. På slutten av videoen så forteller han at han måtte bøy på LED lampen med noe verktøy for å klare å dytte Tesla laderen inn i kontakten, da var det trangt, men handshake etc virket og han viser at den gikk fort til 60kw+ lading.

Så sjekke min Ioniq 28kwh versjon om den har LED lyset på samme sted ved nærmeste anledning.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA