Jeg synes betrakningene Harry i haarys garage kommer med her er gode og forklarer mye
https://youtu.be/nZysvgm2_Aw?si=y0VAouueviJZFIUr
Jeg har selv en e-tron 55 og en tilsvarende stor dieselbil, og kjenner selv at dieselbilen er veldig mye mer praktisk å bruke hvis man skal litt langt.
Bare turen til svigers rett nord for Hamar 14 mil isch fra hvor jeg bor krever lading for å komme seg hjem igjen uten neglebiting fra kona.
Mil etter mil podkasten til finansavisen tar også opp temaet etter motors vintertest. Hvor de fleste bilene går ca 40 mil fra 100% til 0.
Det er få fabrikanter som anbefaler lading til 100% ofte, så de som eier bilen selv vil vegre seg mot det. I tillegg er det å kjøre ned til 0 også uaktuelt. I tillegg har teslabjørn dokumentert 5-10% degradering på batterier på få år gamle biler. Da står man igjen på f.eks. E-tron realistiske 20 mil før lading hvis man drar hje,me fra med anbefalte maks 80%. Da utelukker man også at man kanskje må kjøre til og fra jobb tidligere på dagen.
Så at elbiler selger dårlig i utlandet hvor de koster mye mer en tilsvarende fosilbiler har jeg full forståelse for. Min dieselbil går med mye småkjøring og bruk av webasto 60 mil per tank. Drar jeg den på lamgkjørimg spretter det opp til 90mil med engang.
https://youtu.be/nZysvgm2_Aw?si=y0VAouueviJZFIUr
Jeg har selv en e-tron 55 og en tilsvarende stor dieselbil, og kjenner selv at dieselbilen er veldig mye mer praktisk å bruke hvis man skal litt langt.
Bare turen til svigers rett nord for Hamar 14 mil isch fra hvor jeg bor krever lading for å komme seg hjem igjen uten neglebiting fra kona.
Mil etter mil podkasten til finansavisen tar også opp temaet etter motors vintertest. Hvor de fleste bilene går ca 40 mil fra 100% til 0.
Det er få fabrikanter som anbefaler lading til 100% ofte, så de som eier bilen selv vil vegre seg mot det. I tillegg er det å kjøre ned til 0 også uaktuelt. I tillegg har teslabjørn dokumentert 5-10% degradering på batterier på få år gamle biler. Da står man igjen på f.eks. E-tron realistiske 20 mil før lading hvis man drar hje,me fra med anbefalte maks 80%. Da utelukker man også at man kanskje må kjøre til og fra jobb tidligere på dagen.
Så at elbiler selger dårlig i utlandet hvor de koster mye mer en tilsvarende fosilbiler har jeg full forståelse for. Min dieselbil går med mye småkjøring og bruk av webasto 60 mil per tank. Drar jeg den på lamgkjørimg spretter det opp til 90mil med engang.