Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PF

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
søndag 11. februar 2024, klokken 18:30
Jeg synes betrakningene Harry i haarys garage kommer med her er gode og forklarer mye
https://youtu.be/nZysvgm2_Aw?si=y0VAouueviJZFIUr
Jeg har selv en e-tron 55 og en tilsvarende stor dieselbil, og kjenner selv at dieselbilen er veldig mye mer praktisk å bruke hvis man skal litt langt.
Bare turen til svigers rett nord for Hamar 14 mil isch fra hvor jeg bor krever lading for å komme seg hjem igjen uten neglebiting fra kona.
Mil etter mil podkasten til finansavisen tar også opp temaet etter motors vintertest. Hvor de fleste bilene går ca 40 mil fra 100% til 0.
Det er få fabrikanter som anbefaler lading til 100% ofte, så de som eier bilen selv vil vegre seg mot det. I tillegg er det å kjøre ned til 0 også uaktuelt. I tillegg har teslabjørn dokumentert 5-10% degradering på batterier på få år gamle biler. Da står man igjen på f.eks. E-tron realistiske 20 mil før lading hvis man drar hje,me fra med anbefalte maks 80%. Da utelukker man også at man kanskje må kjøre til og fra jobb tidligere på dagen.
Så at elbiler selger dårlig i utlandet hvor de koster mye mer en tilsvarende fosilbiler har jeg full forståelse for. Min dieselbil går med mye småkjøring og bruk av webasto 60 mil per tank. Drar jeg den på lamgkjørimg spretter det opp til 90mil med engang.
#2
I nye småhusplanen til Oslo så tillater de jo å bygge boliger uten parkeringsplass så vidt jeg har forstått. Også har du alle de som har gateparkering som bor i blokker.
Det er mange utfordringer som skal løses. Jeg leier parkeringsplass for bil nummer to. Å investere i ladeutstyr koster 20k, som eier ikke ønsker å gjøre. Å la hovedbilen bli stående ute på den plassen ønsker jeg heller ikke. Så rokkering for å lade i garasjen er noe jeg velger å ikke gjøre.
Dermed vil å bytte dieselbilen ut med helelektrisk noe jeg utsetter slik situasjonen er nå da det blir for tungvindt. Så får heller kona og jeg krangle om e-tronen når vi bruker bil samtidig.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
onsdag 01. mars 2023, klokken 12:59
Sitat fra: arthur på onsdag 01. mars 2023, klokken 10:42

Og arbeideledigheten holder seg meget lav og antall stillinger som ikke fylles er langt større/flere fortsatt!

Men konsulentmarkedet har siste 6mnd innen IT dødt veldig. Så noe skjer, er nok en del tregheter i markedet. f.eks. ansettelser ligger fort fire måneder bak i tid.

Jeg tjener ok, men ser jo at de par tusen ekstra i strøm, 4000isch ekstra i rentekost, pluss dyrere matvarer begynner å gjøre utslag på økonomien hver måned. Og mistenker at det ikke bare kan være meg.

Nybilsalget blir spennede å følge med på fremover, jeg har satt på vent å erstatte min nå 4år gamle e-tron(har aldri hatt en bil så lenge som denne) da jeg er redd for fremtidig rentekostnad, og ikke ønsker å sette meg halvmill pluss ekstra i gjeld.
#4
Audi e-tron / Sv: Klunkelyder i hjuloppheng er standard
torsdag 16. februar 2023, klokken 07:21
Min var inne på service denne uken og da byttet de noe greier i forstillingen uten at jeg har klaget noe (ikke hørt noe spesiell lyd).
Dette var en tilbakekalling, min er 2019 utgave.
#5
Audi e-tron / Sv: Dekktrykk
torsdag 02. februar 2023, klokken 14:06
Du endrer kjøreegenskapene på bilen mye ved å endre dekktrykk.
Se på de som kjører på bane som stopper etter noen runder for å slippe ut trykk fordi trykket øker når dekkene blir varmere.
Så dette har med kjøreegenskaper å gjøre.
Så for å oppnå de beste kjøreegenskapene bør man følge anbefalt fra leverandør.
Men flere her inn som har økt til tre bar rundt om og merker lite til det.
Jo mer trykk jo mer slitasje på midten av dekket.


Så blir en vurderingssak, ønsker man å bedre rekkevidde kan man øke trykket, men det går utover kjøreegenskaper og til dels litt komfort
#6
Som burde tilsi at privatmarkedet burde være godt under.
2019 modell er 4 år gammel og snart ute av garanti, tesla legger ved to år garanti på denne som burde utgjøre en god del kroner i differanse.
Tipper privatmarkedet må ned i 220-230 rangen veldig snart for å få solgt.
#7
Sitat fra: advale på torsdag 26. januar 2023, klokken 19:35
Er allerede mange som har gått på smellen med å "vente litt til markedet blir bedre". Jeg kan ikke se noe særlig grunner til at markedet skal bli bedre.

Hvis man går etter kalkulatoren så er bruktprisene overpriset i dag og skal videre ned.

Sjansen for ytterligere prisnedgang for en helt ny TM3 er jeg 95 % sikker på vil komme i neste kvartal.

Egentlig overraskende at det er stort sett kun TM3 som faller kraftig, mens de andre holder seg greit. Men de andre faller nok ned etterhvert enn at TM3 går opp..

Opplever at prisen på Audi e-tron har falt ganske mye i det siste( følger med siden jeg har en). Ser flere sliter med å selge og setter ned prisen.
Så det treffer nok markedet jevnt over, bare at det ikke er så synlig ennå. Gi det noen uker/måneder til så tror jeg det er ganske stort prisfall all over.
#8
Audi e-tron / Sv: Feil parkeringsbrems oppsøk verksted
torsdag 26. januar 2023, klokken 12:26
Sitat fra: hybrid88 på mandag 23. januar 2023, klokken 22:28
Takker for tilbakemelding. Møller skylder på kulda og det er nok riktig. Et dørhåndtak hang seg opp i forbindelse med frost og de mener det var årsaken.

Alt i orden nå. Mye man skal erfare med disse bilene

Den kommer pga, at dørhåndtaket henger seg, du kan også få en del andre feilmeldinger når dette skjer.
Pleier å gå bort når man får skikkelig varme i bilen eller det blir varmere i været.
Uansett, ganske håpløst at man sliter med fryste dørhåndtak ennå, dette har jo vært med fra dag en av bilers produksjon.(nesten)
#9
Audi e-tron / Sv: Klunkelyder i hjuloppheng er standard
onsdag 25. januar 2023, klokken 18:52
Jeg skal ha fireårs service på min nå i februar og da skulle de sjekke dette, helt uoppfordret. Så har tydeligvis kommet inn i sjekk på service i norge også
#10
Jeg har en vanlig en og har to barn på seks og ni.
Plassen bak utnyttes ofte fullt ut når vi drar skal på litt lengre turer, spesielt nå på vinteren med utetøy med.
Bagasjerommet er helt ok størrelse, men jeg har ofte utnyttet vårt helt opp, og sportbacken er jo noe mindre.
Nettet mellom bagasjerommet og kupeen er også litt klønete designet, den tar opp fem/ti cm av plassen innerst, men er viktig sikkerhet når man pakker over trekket.
Frunken foran bruker jeg aldri, der ligger nødlader og plassen med den der er du får med deg et par sixpack.
#11
Sitat fra: B1 på onsdag 28. desember 2022, klokken 23:51
, varme som kommer med en gang,
Bmw 3serien jeg kjøpte ny i 2009 hadde ptc varmer, som var et elektrisk varmeelement som hjalp til når motor ikke var varm. Resultatet, det blåste varmt etter få minutter, eller som du påstår, med engang.
De bilene jeg har hatt etter det, har hatt webasto som du enten fyrer i gang med app før du kommer til bilen, eller automatisk starter når bilen startes. Resultat varme i løpet av kort tid(dog litt tregere en ptc varmeren)
Elektrisk varmeapparat har vært tilgjengelig på mange biler i langt tid, over femten år i Bmw sitt tilfelle.
#12
Tesla / Sv: Refresh TMS/TMX i inventory nå
tirsdag 27. desember 2022, klokken 07:48
Vel, nå skal du ha meget godt trent Tesla øye for å se forskjell på en plaid og en model s75 fra når facelift kom.
Og å definere Plaid som en luksusbil er nok ikke eiere av f.eks. EQS, I7 osv. nødvendigvis helt enig i. Tror det vil påstå at det mangler alt for mye egenskaper i Plaiden. Og når det gjelder beste firehjulstrekk, husk at e-tron har hatt tre motorer (to bak) i mange år allerede.
#13
Elbiler i media / Sv: Volvo EX 90 veier 2,8 tonn
tirsdag 22. november 2022, klokken 10:28
er jo ulempen med elbil, batteri er med dagens teknologi tungt, og når alle krever 100mil rekkevidde så blir det sånn. Finnes vel ingen elbil med litt størrelse som er under to tonn. i tillegg så ønsker man jo litt komfort på toppen og støydemping blir fort tungt.
#14
EX90 / Sv: EX90 bestillinger
mandag 14. november 2022, klokken 09:00
Sitat fra: elektro på mandag 14. november 2022, klokken 08:42
Blir spennende å se om det kommer litt rimeligere varianter etterhvert. Men det er jo først og fremst momsen som gjør prisen litt uvant. Leveringstiden er også drøy. Men jeg ser ikke helt hvem som skal utfordre Volvo før den tid.

litt enig, men to år er langt tid. Noen selskaper lover jo drastiske forbedring i batteriytelser årlig og noen snakker om faststoff batterier, lite har skjedd, men kan jo hende det skjer noe.
#15
EX90 / Sv: Levering av EX90 først i 2024
torsdag 10. november 2022, klokken 12:33
Er vel egentlig helt galskap å lansere bilen nå, også klarer man ikke å levere den før det har gått to år.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA