Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elbilbølle

#1
Jeg kommer nok til å søke først, ja.

Spørsmål et knyttet til bestemmelsen i sameieloven som sier at det skal legges til rette for lading.

Når styret har valgt en løsning som forbyr lading av firmabilen(!) er det ikke lagt til rette for meg.

Poenget mitt er at når jeg søker vet jeg at styret svarer nei, men om jeg har jussen på side kan de rope nei så mye de vil.

Jeg kommer til å sette opp en ladeboks; ikke et stikk.
#2
Hei.

Jeg har en p-plass i underetasjen i en blokk som er organisert som et sameie. Jeg har bod ved siden av garasjeplassen min, med en 16A stikk med egen sikring og tilkoplet mitt måler for min leilighet. Stikket er ikke i bruk, men dersom jeg bruker det er det kun min egen måler/mitt eget abo som belastes.

Dersom elektrikeren min legger kabalen til min p-plass istedenfor til boden min vil strekket bli kortere.

Jeg har tilgang til el-tavlen der sikringen min henger og det er plass til å montere b-vern.

Jeg er derfor fristet til å få elektrikeren til å sette opp b-vern, fjerne bod-stikket jeg ikke bruker og heller legge kabelen frem til p-plassen min og deretter sette opp min egen 10A lader. (Har ikke behov for 16A, og tenker det er hensiktsmessig å bidra til lav samtidighet ettersom jeg kan.).

Det er et anlegg fra Ohmia i blokka, men bestemmelsene til Ohmia forbyr meg å lade firmabilen og forbyr meg å lade flere enn én bil (kona og jeg deler p-plass) og dessuten opererer de med en fast-pris som er alt for høy i forhold til mitt forbruk. Da jeg kjøpte leiligheten på kontrakt fra utbygger ble leiligheten bestilt med egen kurs og egen lader, men underveis har nok en eller annen tatt imot en kick-back og akseptert et balansert anlegg fra Ohmia som er kjempedyrt for brukerne.

Hvor mye trøbbel får jeg nå?

Hilsen Oppvigleren.
#3
e-Golf / Sv: Hvordan ser nødladeren til en 2018 e-golf ut?
mandag 30. desember 2019, klokken 21:58
Takk. Dette er samme som jeg har. Jeg forestilte meg at den var litt smalere og litt lengre. .....og mye mindre oppskrapet. :/

/elbilbølle
#4
e-Golf / Hvordan ser nødladeren til en 2018 e-golf ut?
mandag 30. desember 2019, klokken 18:00
Hei.

Jeg har en 2018-modell e-golf registrert i oktober 2017.

Nødladeren har omtrent aldri vært flyttet, den har stort sett hengt i en garasje og bare unntaksvis blitt brukt til lading.

Da jeg skulle bruke nødladeren i dag oppdaget jeg at den var full av skrapemerker og den har et annet utseende enn jeg kan huske. Bilen har vært to ganger på garanti-reparasjon de siste månedene, og jeg lurer på om kanskje min lader er blitt forbyttet.

Kan noen lenke til et bilde av hvordan nødladeren til min bil burde se ut?

/elbilbølle
#5
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Tanum shopping og gratis hurtiglader
mandag 30. desember 2019, klokken 17:53
Sitat fra: Victor Tangen på torsdag 19. desember 2019, klokken 13:42
Torp er vel et alternative der?

Jeg har ikke funnet gratis hurtiglading på Torp. Jeg har kun funnet gratis AC-lading (og betal-DC på hamburgersjappa).

Om du har funnet gratis hurtiglading, er det *meget* interessant. :)
#6
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Tanum shopping og gratis hurtiglader
mandag 09. desember 2019, klokken 21:25
Ladet her både i går og i dag. I går (søndag) påbegynte jeg lading kl 2050. Senteret stengte kl 21, men jeg kunne lade videre. Jeg avsluttet 21:10. Da hadde jeg nok strøm til å komme frem til parkeringen på Nordstan.

1. Kjøpesenteret er en vits. En dårlig vits. Til og med matbutikken er elendig (verken velassortert eller rimelig). (I 2014, 2015 og 2016 jobbet jeg i Gøteborg og ukependlet, så jeg er kanskje bortskjemt.)

2. Hurtigladerne (tre stk 50kw) er bra. De er gratis og fungerer utmerket. Neste gang jeg sikter meg inn på å stoppe her for å lade, kommer jeg til å lese en bok istedenfor å undersøke kjøpesenteret.  Det er klart at 50kw ikke er all verden, men for å sitere Donalds undersåtter; "Beggers can't choose.".

3. Da jeg ladet der i dag, i 16-tiden, var det ingen foran meg i kø ved ankomst. Ved avreise var alle tre laderne opptatte, og det stod én nissan brødbil i kø.

4. Dersom det er kø på gratis-laderne er det mulig å bruke kjøpe-lading på Preem rett ved siden av.

Dersom noen vet om en gratis hurtiglader ved siden av en ICA eller et Systembolag mellom riksgränsen og Göteborg er jeg meget interessert.

Edit; her, kanskje? https://www.ica.se/butiker/maxi/goteborg/maxi-ica-stormarknad-angered-1734/start/

/elbilbølle
#7
e-Golf / Kaldt i bilen. VW 300 2018, 55000km
mandag 09. desember 2019, klokken 20:47
Jeg har søkt uten å finne.........

I helgen fortalt min kompis med første generasjon e-golf at hans varmeapparat var i ferd med å bli byttet på garanti.

Troll-i-ord begynte mitt varmeapparat å fuske i dag. Mitt varmeapparat ble byttet på garanti for et år siden...og er tydeligvis gåent igjen.

Er dette et vanlig problem?

/elbilbølle
#8
Kjøp og salg av deler og utstyr / Ø.K.: justerbar nødlader.
søndag 10. november 2019, klokken 23:39
Ønsker å kjøpe justerbar nødlader, type 2.

Ønsker å kunne justere ned ladingen til 5 eller 6 ampere.

Kan godt kjøpe 2 stk.

/Elbilbølle
#9
Lade hjemme / Sv: 2 stk Zappi på samme kurs
torsdag 31. oktober 2019, klokken 21:35
Sitat fra: gr på torsdag 31. oktober 2019, klokken 21:21
Du har linket de så det er en master og en slave, og satt 25A til group limit? Eller grid limit? Begge deler burde vel egentlig funke..?

Takk for svar.

Linket master og slave; ja.
19,9A grid limit.
Group limit har jeg ikke funnet noe om.

Begge laderne kjører rett opp til 4kw når jeg skrur på og kopler til biler.

Det er den gamle utgaven av Zappi jeg har. versjon 1?

/e
#10
e-up! / Sv: Moss - Voss i e-Up.
torsdag 31. oktober 2019, klokken 16:35
Sitat fra: PalEngh på torsdag 31. oktober 2019, klokken 16:24
Hvordan gikk det?

Hun lånte vår e-golf.... :) Det behøver hun åpenbart ikke neste gang.

/e
#11
Lade hjemme / 2 stk Zappi på samme kurs
torsdag 31. oktober 2019, klokken 16:33
Hei. Jeg har to stk Zappi på samme 25A kurs.

Jeg har satt begge ladestasjonene til å maks trekke 4000w. Når jeg lader samtidig setter jeg den ene Zappien i ECO+ modus slik at den trekker ca 1000w. (totalt såvidt over 5000w)

Ettersom jeg har tre elbiler på tunet, og de ulike elbilførerne ikke har samme grad av elektrisk empati, skulle jeg gjerne laget en automatikk på dette.

Ladeboksene "ser" hverandre og skal i teorien kunne snakke sammen, men jeg klarer ikke å få dem til å samarbeide.

Ønsket er at både Zappi A og Zappi B skal lade 4kw om de brukes alene, men at de begge skal strupes til 2kw om de brukes samtidig....Så skal den ene naturligvis øke til 4kw når den andre bilen er fulladet.

Har noen er liknende oppsett?

Med solfylt hilsen fra Østfold.
#12
e-up! / Sv: Moss - Voss i e-Up.
torsdag 31. oktober 2019, klokken 16:23
Takk for mange gode svar!
#13
e-up! / Sv: Moss - Voss i e-Up.
søndag 09. juni 2019, klokken 13:27
Det ser ut til at E134 er et godt alternativ.
#14
e-up! / Moss - Voss i e-Up.
søndag 09. juni 2019, klokken 12:32
Hei!

Svigermor skal kjøre Moss-Voss i sin e-UP. Hva er riktig rute? Hun er redd for at Geilo-Eidfjord blir i lengste laget.

Er E16 eneste alternativ?

/elbilbølle
#15
i-Pace / Sv: Hjemmelading av i-Pace
onsdag 06. mars 2019, klokken 21:11
Sitat fra: Vannkraft på mandag 04. februar 2019, klokken 20:27
Sitat fra: elbilbølle på mandag 04. februar 2019, klokken 19:30
Jeg forstår at den dessverre bare lader 7,4kw og dette er jammen lavt nok.

Dessverre?

Det er da ikke noe problem. 5 timer lading om natten  5 x 7.4 x 90% = 100km med aktiv kjøring hver dag.
Holder ikke det må du enten lade lenger, og det er vel mulig for de fleste, eller kjøpe en (kostbar) DC lader

Har ofte behov for 16-18 mil på dagtid og 5-6 mil på kveldstid. Det blir 25 mil og ofte bare 8 timer igjen å lade på. Det er heldigvis ikke mer enn 3-4 slike dager i uka. Det skal vel gå akkurat. Får tatt igjen litt i helgene, men med 22kw lading i et par-tre timer undervis i de 16 milene ville jeg blitt beroliget.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA