Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - RazAquato

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
Hyundai Ioniq / Sv: Power Limited - skilpadde
« på: Onsdag 29. Januar 2020, klokken 02:29 »
Grunnen til at jeg kjøper en ODB dongel (koster 10USD),er for å kunne dokumentere evt feil på battericeller eller lignende -dersom- det skulle bli disput mellom meg og forhandler, og det er uansett ett verktøy jeg ønsker ha liggende.

Forhandler har forsåvidt gjort det de kan så langt.. De har lest av og testet det de kan, og deretter har de sendt alle data videre til Hyundai for videre analyse, da de ikke finner feilen.


Dersom/når det skjer igjen, har jeg langt større dokumentasjonsunderlag å fremvise, noe som både er til hjelp for meg og for de. (da slipper jeg ha bilen inne på verksted i laaaang tid for at de skal forsøke å fremprovosere feilen, fremfor at jeg dokumenterer -når- det skjer)

2
Hyundai Ioniq / Sv: Power Limited - skilpadde
« på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 09:55 »
Takker for svar. Har konkludert med at jeg kjøper meg en wifi-OBD dongel, slik at jeg får hentet ut mer informasjon neste gang dette skjer.

3
Hyundai Ioniq / Power Limited - skilpadde
« på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 19:48 »
Har noen her opplevd lignende? (Ioniq 2020 modell)

om jeg forstår riktig, så dukker skilpadden opp dersom man har svært lavt batterinivå.
altså: først får man "10% battery left" advarsel, deretter kommer skilpadden når du kryper under 5-6%

Derimot at den dukker opp når man har 30-40% gjenstående batteri?

Fremgangsmåten er som følger:

1: Bilen blir ladet til 100%
2: jeg kjører ett strekke på ca 10 mil, stort sett 100-110 sone E6
3: bilen får hvile i en time eller to
4: jeg kjører samme ruta hjem igjen, og skilpadda dukker opp
5: hastigheten dropper til under 80km/t, jeg må kjøre inn til siden og stoppe, vente ett minutt og starte bilen, så har skilpadda forsvunnet.

(en gang dukket skilpadda opp igjen etter 4-5 minutters tid, men da hadde jeg kun en hvit strek igjen på batteriet)

Dette har skjedd 3 ganger, og bilen har ikke gått mer enn snaue 4000.
Verkstedet har ikke klart å finne ut av årsaken, men mente det muligens var grunnet lavt batterinivå??  Dersom en bil begrenser hastighet når den har 30+% igjen av batteriet, er det noe alvorlig galt i mine øyne....

derfor lurer jeg på om dette har skjedd med noen andre?


4
Hyundai Ioniq / Sv: Erfaringer med "nye" Ionic
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 20:05 »
Glemte å nevne at seter med kjøling er noe av det DIGGESTE på sommertid 😁

Ellers har bilen mulighet for automatisk regenerering (dvs at den øker bremsing dersom du har en bil foran deg, kontra hvis du ikke har det m.m.) og dette fungerer overraskende bra 🙂

5
Hyundai Ioniq / Sv: Erfaringer med "nye" Ionic
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 18:17 »
Har hatt min i ca en måneds tid. Jeg har ingen erfaring med eldre Ioniq, så kan ikke sammenligne, men erfaringer så langt:
I høstvær, ved kjøring på 'eco' og stort sett e6, klarer bilen fint 30+mil på en lading.
Ved normalkjøring og forvarming etter snøfall, så klarer den circa 20.

Har ikke behov for hurtiglading, men har testet og frem til 50% batterikapasitet lader den helt greit, etter dette går det alt for sakte.
App styring for å fjernvarme bilen fra kontoret før jeg drar fra jobb er gull, men dette var jeg vant til fra tesla, og en av hovedgrunnene til at jeg ventet på 2020mod.

Den har "lane keep assist".. I forhold til tesla er dette 20steg tilbake, og noe jeg kun stoler på om jeg kjører e6,men som bistandsverktøy er det helt greit.

Hadde større forhåpninger til adaptiv cruise kontrol. Det fungerer helt greit i trafikk, men har opplevd flere ganger at den ikke bremser ned i tide f.eks. før ett lyskryss, hvor jeg må hjelpe til på bremsen.

Lydanlegget er jeg veldig fornøyd med (kan ikke spille superhøyt, men lydbildet er meget bra) Android auto er tidvis tregt men der mistenker jeg telefonen.
App kontroll fungerer slik det skal, men sender push-meldinger fremfor å være 'live'.  - man kan eksempelvis se på kart hvor bilen er parkert, men ikke se hvor fort den kjører når den er i drift, tilsvarende tesla.


Totalt sett fornøyd ift pris, men hadde jeg ikke hatt behov for bagasjerom med plass til hund, ville jeg utvilsomt heller valgt en TM3.

Føler litt at jeg har gått fra "ett teknologisk kinderegg som tilfeldigvis også kan kjøre" til en ren bil. Og det er på godt og vondt
😉

6
Hyundai Ioniq / Sv: Pendle 15 mil t/r uten lading?
« på: Tirsdag 12. November 2019, klokken 17:02 »
Da har jeg testet å "kjøre så uøkonomisk som mulig" : forvarming fra kald bil, deretter superkort tur med sportsmodus (3km), og da ble forbruket på 2,2kw/mil.
(Dette hadde synket om hadde kjørt lenger, da brorparten av energien gikk til oppvarming på en så kort tur) , men selv da ville den glatt klart 17mil.

7
Hyundai Ioniq / Sv: Pendle 15 mil t/r uten lading?
« på: Tirsdag 12. November 2019, klokken 13:54 »
Mener du 15mil totalt, eller 15+15, altså 30mil?

Jeg kjørte nylig en tur på 29mil, og bilen sa jeg hadde ca 35km igjen "på tanken" når jeg kom hjem.
det tilsvarer vel ett strømforbruk på rett under 1,2 kw/mil i høstværet (med vinterdekk påmontert)

nå som det snør ute ligger forbruket på 1,5-1,7; så da burde du klare 22+mil pr lading; men temperaturene er fortsatt nære nullpunkt, så tipper enda litt reduksjon midtvinters.

så svaret er at den har nok overhodet ingen problemer med å klare 15mil midtvinters, men om du trenger 30mil bør du nok se på TM3.   - du kan evt. teste med a better route planner, som også tar med seg høydeforskjellene på ruten din :)

8
Hyundai Ioniq / Sv: Svak Bremserespons?
« på: ſøndag 10. November 2019, klokken 18:08 »
På Kona er dette fenomenet ikke til stede.

Ikke på nye Ioniq heller. Bremsing virker helt sømløst uavhengig av styrke på regen.
Digger forøvrig auto-modus hvor den regenererer minimalt når man ligger på flatmark, men genererer mer dersom det er bil foran etc. Sjelden man trenger bruke brems i det hele tatt 🙂

9
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
« på: Tirsdag 29. Oktober 2019, klokken 08:51 »
Da var bilen mottatt og ferdig foliert.
Bildene gir egentlig bare en indikasjon på utseende, da bilen endrer farge ut i fra hvor du står og hvordan sollyset treffer bilen.
Primært en dyp lilla-farge, men skifter til grønt, blått, gull og oransje.
(videoen jeg linket til her viser fargespillet mye bedre enn stillbilder)
Meget fornøyd både med bil og utseende. :D

Ikke kjørt den mye, men hadde en tur på 29mil (stort sett E6), og hadde fortsatt 5 mil igjen 'på tanken' da jeg kom hjem, så bilen holder definitvt det den lover ift. rekkevidde :)




10
Twizy / Sv: Tilhengerfeste?
« på: Tirsdag 22. Oktober 2019, klokken 16:12 »
Da har jeg vært innom trafikkstasjonen. De sier at den er innenfor regelverket, men at de trenger godkjenningspapirer på tillatt vekt fra forhandler/importør (med andre ord er nok dette ett håpløst prosjekt)

11
Hyundai Ioniq / Sv: Prute argumenter
« på: Onsdag 16. Oktober 2019, klokken 10:58 »
Gratulerer så mye!  :+1:

12
Hyundai Ioniq / Sv: Prute argumenter
« på: Tirsdag 15. Oktober 2019, klokken 11:12 »
De skriver at det er en ny bil, men at det er en 2017 modell.
- dette betyr i praksis at den har blitt lagret i 2år.... somewhere....

Dersom lagringssted har vært innendørs burde ikke det by på problemer, men dersom "lagringssted" har vært ute på oslokaia, så har bilen garantert blitt påført en del overflaterust, særlig ved bremseskiver.  jeg formoder at de i så tilfelle har pusset bort dette, men sjekk gjerne ekstra nøye langs kanter på bagasjeromsluke, nede ved dører og andre utsatte steder.

Ellers er det jo spørsmål om batteriet har blitt vedlikeholdsladet under lagring og/eller om det har vært behov for dette?  - det beste hadde vært om man hadde mulighet til å lese av batterihelse på en eller annen måte, (men dette har jeg ikke kjennskap til hvordan evt. utføres)

Dersom du får god innbyttepris så ser jeg at det er fordelaktig, men som andre skriver så er ikke kilometerstand på elbiler like vesentlig.  det jeg ville trukket frem som positivt her er at du i praksis har en ny bil og derav 5års garanti/reklamasjonsrett.

edit: ser de skriver "Ladekabel til standard strøm medfølger", jeg ville også krevd å få med type2 kabel

13
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
« på: Tirsdag 15. Oktober 2019, klokken 08:49 »
Jeg kommer kanskje til å hurtiglade 1-2 ganger i året, så får nok ikke gitt store tilbakemeldinger på det punktet.
bilen sendes direkte til foliering på mandag, og kommer vel til å stå i garasjen frem til da; så mine inntrykk kommer fra 29.september og utover tenker jeg, men ja. skal holde dere oppdatert   :+1:

14
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020?
« på: Mandag 14. Oktober 2019, klokken 17:34 »
Wohoo.. Da blir bilen utlevert på torsdag  8)

15
Hyundai Ioniq / Sv: Prute argumenter
« på: Lørdag 12. Oktober 2019, klokken 12:34 »
2år gammel og stoffseter? Skeptisk.

Anbefaler deg å prøvekjøre en bil med ventilerte skinnseter før du bestemmer deg. - Fantastisk med kald luft på varme dager.

I den prisklassen ville jeg heller valgt denne ett år ekstra garanti, ventilerte skinnseter med elektrisk justering på førersetet til samme pris




Sider: [1] 2 3 ... 10