Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ksorlund

#1
elbil.no og elbilforumets nettsider / PSA
fredag 25. juni 2021, klokken 22:06
PSA ble Stellantis etter fusjon med Fiat-Chrysler i mai 2021
#2
Kopiert fra mitt innlegg i Facebook-gruppen Elbil i Norge:

Her er en liten oppdatering fra vår Norgesferie med elbil med kort rekkevidde. Advarsel: lang tekst

Bilen er en Peugeot Partner Tepee Electric med 22,5 kWh batteri, 170 km rekkevidde NEDC, men gjettometeret makser på 138 km med AC av. Reell rekkevidde er nok til tider en del kortere alt etter vær og terreng. Ombordladeren makser på 16A, men det holder til lading over natta. Når det gjelder hurtiglading har jeg sett opp til 35 kW i ladekurvene fra Bilkraft som jeg delte i gruppen her tidligere. Snittet ligger like under 30 kW.

Forberedelser :
Jeg brukte litt tid på forhånd med Abetterrouteplanner.com for å finne ladere og ca tidspunkt for ankomst til overnatting. Under kjøring har jeg brukt appen deres i kjøremodus for å få en oversikt over høydekurvatur samtidig som jeg har kjørt Google maps i vindu. Reiserute fra lader til lader i plugshare gir en oversikt over ladere underveis i tilfelle beregningen ikke holder skikkelig mål. Det måtte jeg flere ganger underveis.

Turen gikk fra Tysvær til Hattfjelldal. I følge A Better Route Planner skulle turen kreve 13 ladinger selv med 400 kg ekstra vekt inkludert 2 voksne og 3 barn. Bilen var lastet til bristepunktet, volummessig altså. Den skal visstnok kunne gjøre enda bedre beregninger med å betale abonnement, men det har jeg altså ikke gjort denne gangen.

Vi så for oss at turen kom til å bli en tålmodighetsprøve, men det har gått overraskende bra. Det kommer nok litt på at vi var innstilt på dette. Det skal sies at vi ble litt utålmodige på slutten av dag 1 da det viste seg at vi måtte stoppe og lade i Borgund som 10 mil fra første overnatting Beitostølen omtrent i den tiden vi hadde beregnet å være framme. I Borgund var selvsagt den ene laderen opptatt og den andre i ustand så her fikk vi vår første og eneste ladekø på turen. Like etter at jeg hadde fått koblet til kom det en til som skulle lade. Jeg ble personlig litt stresset og utålmodig av kombinasjonen ladekø og at vi skulle jo vært framme i Beitostølen. Vi stoppet ladet mer enn vi trodde vi trengte men likevel var det akkurat såvidt vi kom oss opp til laderen på Tyinkrysset. Der var vi muligens også litt utålmodige siden vi kom til Beitostølen med kun 8 km på gjettometeret. Jada, så lenge det ikke er 0 så er der bra, men da vi var midt i en dal der det gikk oppover begge veier til lading var vi spent på om vi kom fram for vi kom oss iallefall ikke tilbake til en lader.

I Beitostølen overnatta vi i leilighet ladet vi over natta på en lader tilkoblet Lade i Norge på veggen til Radisson Blu.

Neste dag gikk ferden over Valdresflya. Vel nede i Vågå er konklusjonen at vi aldri i verden vil kunne komme oss opp igjen. Det hadde kanskje gått dersom det hadde vært en lader på Randsverk, men side det ikke er det må jeg finne en annen vei hjem. Muligens Strynefjellet eller via Hønefoss og Hardangervidda. Ikke fjellpassering som betinger mye stigning på lavt batterinivå iallefall.

Tilbake til ferden nordover så gikk dagen stort sett som planlagt. På Dombås ladet jeg på Eon. De er vel eneste hittil som har kortterminal på laderen, men sta som jeg et ville jeg ha app der jeg kunne holde oppsikt med ladingen mens vi spiste. Eneste appen som muligens tillater det er visstnok Virta sin, men de trekker €30 til en konto hos dem ved registrering så det gadd jeg ikke. Neste app vsr Easypark. De tar dog 15% men minst 4 kr i gebyr. Jeg kunne nok spart meg de 15 kronene i gebyr og betalt med kort for det var ingen tilbakemelding fra lader til Easypark. Prisen var ikke så ille, 5 kr/kwh på ChaDeMo og 7 kr/kwh på CCS.

Dag 2 gikk videre uten særlige overaskelser, men alle dager endte opp med å lade litt før planlagt. I Steinkjer overnattet vi på Guldbergaunet. Der har Steinkjer kommune satt opp en 14 Zaptecladere tilknyttet Easypark like ved campingen. Prisen er på hyggelige 1,5 kr/kwh + parkering og gebyr men parkeringen på den altuelle parkeringsplassen er gratis. Her ble det altså fullt batteri for ca 33 kroner.

Dag 3 ble nesten plankekjøring.

Konklusjon: prismessig på hurtiglading er Circle K billigst pr kwt på min bil. Dernest kom Eon, Bilkraft/Mer og Recharge. Finner jeg en Recharge lynlader med ChaDeMo kommer jeg til å koble med til der uansett hva andre mener om at jeg ikke kan utnytte hastigheten. Da faller nemlig pris pr kwt fra opptil 7,5 ned til 5, på min bil vel og merke. Jeg betaler ikke mer enn jeg må.

Dette ble en lang post men jeg håper dere har hatt glede av det. Spør gjerne om det er detaljer dere er interessert og som jeg ikke har fått med meg.

Og til slutt. Det ble 19 ladinger, inkludert nattladingene. Ladepausene ble brukt til litt enkle aktiviteter for å få blodomløpet i gang igjen, bortsett fra når det regnet. Det tok tid, men vi er da på ferie. Summen ble snaue 1150 kroner, noe som tilsvarer dieselforbruket på en dieselbil med forbruk 0,6 l/mil og 17 kr/l

En betraktning jeg har gjort meg angående behov for rekkevidde. Med omtrent dobbel rekkevidde av det jeg har i dag kunne jeg ladet når vi trengte pause i stedet for å ta pause for å lade. Derfor er god nok rekkevidde for meg ca 250-350 km.
#3
Partner/Tepee/Berlingo / Sv: App på Partner
søndag 25. november 2018, klokken 09:39
Sitat fra: NRIK på søndag 25. november 2018, klokken 00:09
Sitat fra: ksorlund på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 18:14
Jeg bruker appen stort sett til å sjekke SOC. Det går helt fint å starte forvarming, men jeg har et inntrykk av at den tapper 12v-batteriet veldig fort. Foruten det er det ingenting som hindrer deg å starte forvarming uten at strømmen er tilkoblet

Hvilken app bruker du, og til hvilken bil?
Hei.

Til Peugeot er det appen My Peugeot som gjelder.

Kjetil

Sent fra min ANE-LX1 via Tapatalk

#4
På spørsmål til Stavanger Parkering der jeg lurte på parkeringsavgift mens man ladet fikk jeg følgende svar

Det skal ikke betales parkeringsavgift på hurtiglader, men du kan bare stå der mens du lader. Strøm må det betales for.

Altså ingen informasjon om prioritering av drosjer

Sent fra min ANE-LX1 via Tapatalk

#5
Sitat fra: Siggen på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 20:06
Sitat fra: ksorlund på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 18:19
Jeg fant 7 hurtigladere fra BKK/Lyse i Stavanger vis-a-vis Rogaland Teater

De er for drosjenæringen(usikker på om alle er det). Kommer "public" ladere over nyttår på parkeringen i etasjen under var det jeg hørte.

Jeg fant ingen info om det. Alle dukker opp i Bilkraft-appen, ingen påskrift på laderene. Dersom de er for drosjenæringen burde de fått en lukket ordning for å starte de. Dessuten vil det å sette opp hurtigladere i etasjen under være tåpelig siden hele området der ligger bak bommer
#6
Jeg fant 7 hurtigladere fra BKK/Lyse i Stavanger vis-a-vis Rogaland Teater
#7
Partner/Tepee/Berlingo / Sv: App på Partner
tirsdag 16. oktober 2018, klokken 18:14
Jeg bruker appen stort sett til å sjekke SOC. Det går helt fint å starte forvarming, men jeg har et inntrykk av at den tapper 12v-batteriet veldig fort. Foruten det er det ingenting som hindrer deg å starte forvarming uten at strømmen er tilkoblet
#8
Kia Soul EV / Sv: Norsk meny
mandag 08. oktober 2018, klokken 13:20
Jeg gjetter på når de kommer med ny bil på ny plattform. Tviler på at de som allerede er på markedet kommer noen gang til å få norsk språk
#9
Kia Soul EV / Sv: 3 barneseter i Soul?
tirsdag 02. oktober 2018, klokken 09:59
Jeg får ikke til å ha 3 barnestoler i baksetet på Kiaen. Vi har en Peugeot Partner Tepee Electric til familiebil

Sent fra min ANE-LX1 via Tapatalk

#10
Partner/Tepee/Berlingo / Sv: Prøvekjørt Partnet Tepee elektrik
tirsdag 02. oktober 2018, klokken 09:57
Jeg bestilte med midtkonsollen. Det er en koppholder i forkant på midtkonsollen og to koppholdere i bakkant på sokkelen til koppholderen

Sent fra min ANE-LX1 via Tapatalk

#11
Partner/Tepee/Berlingo / Sv: Noe nytt?
tirsdag 02. oktober 2018, klokken 09:49
Sitat fra: Ebe på søndag 18. februar 2018, klokken 09:02
Kanskje kommer det en ny versjon av denne allerede senere i år?

https://pushevs.com/2018/01/31/peugeot-starts-electric-offensive/
En ting forstår jeg ikke i denne artikkelen. De never at PSA burde lære av Ampera-e at outsourcing ikke er lurt. Ampera-e var jo ikke outsourcet. Den blir bygget av daværende eiere av Opel. PSA har ikke outsourcet denne.

Sent fra min ANE-LX1 via Tapatalk

#12
Har nå har hatt Partneren i ca et halvt år. Den svarer helt til forventningene. Selvsagt skulle vi gjerne hatt et større batteri men den fyller det nåværende behovet fullt ut.

Sent fra min ANE-LX1 via Tapatalk

#13
Kjøpe elbil? / Sv: Småbarnsfamilie til elbil - trenger litt hjelp
onsdag 26. september 2018, klokken 22:27
Hei

Vi kjører en Kia Soul og en Peugeot Partner Tepee Electric.

Soulen har god plass til 2 voksne og 2 barn. Jeg pendler 14 mil tur retur inkludert 4 undersjøiske tunneler og en ferje hver vei. Barnevogn baki går om den ikke er av de største. Rekkevidde på min er 212 km NEDC mens ee nye har 250 km NEDC

Partneren holder til det daglige som innebærer kjøring i lokalmiljøet. Den tar lett 2 voksne og 3 barnestoler i baksetet. Vogn og bagasje har god plass i bagasjerommet. Ulempen er 170 km NEDC og litt treg hurtiglading så det vil gå litt tid på langtur. Den er nok litt lat men vi lever godt med det likevel. Fås også som Citroën E-Berlingo Multispace som ikke er like gapende i fronten som Peugeot.

Kjetil Sørlund

Sent fra min ANE-LX1 via Tapatalk

#14
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Arctic Roads er overtatt av BKK
mandag 12. mars 2018, klokken 14:08
Sitat fra: Panduck på tirsdag 13. februar 2018, klokken 05:59
Jeg er på ett sted med ladere fra to leverandører. Den ene vil koste meg 2.75kr pr minutt (eller enda mer, om jeg ikke trenger å lade 40 minutter) og den andre vil koste meg 2.10kr pr minutt (eller enda mindre, avhengig av hvor mye jeg må hurtiglade den mnd),

Høres ut som du snakker om en Lyse-lader og en GK-lader. Legg merke til at Lyse nå har samme tariff som BKK.
#15
Dessuten er interiøret rundt framsetene så trangt at det var bare såvidt jeg (191 cm) og frua (180 cm) fikk plass med 3 barnestoler i baksetet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA