Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: hybrid88 på lørdag 18. februar 2023, klokken 23:59Har en Q5 med sportsseter og de pssser meg/oss, bra. Liker personlig best seter uten skinn i puta, så disse er bra. Konturseter er det veldig få som har.
Ser bra ut! Til info så er det ingen av sportsetene som har like god sidestøtte som konturseter(justerbar sidestøtte) Veier 90kg, 180cm. Sportsetene skal passe til veldig romslige mennesker også:)
Både komfort og sportslighet er vesentlig bedre på konturseter. (Hatt begge deler)
Mulig sportseter ser bedre ut men det er viktigere at de er gode å sitte i. Utseende eksteriør er viktigere enn utseendet på seter
Sitat fra: emmern på fredag 17. november 2017, klokken 21:07Du om det [emoji851]Har ikke Android og på iPhone, fungerer ikke delt Internett når telefon er tilkoblet CarPlay. Prioriterer blåtann og telefon for iPhone, og musikk over CarPlay. Går noen sekunder før bilen automatisk er på nett og det ligger en del online funksjonalitet under CAR-Net menyen. I tillegg til at oppdateringer enkelt kan lastes ned.
Hvorfor er det noe poeng å montere fast 4G-modem når "alle" har mobil med wifi tethering ?
Og iallefall på de nyeste e-golfene så er det android auto / Apple CarPlay som krever at du har tlf koblet via USB uansett. Uten USB funker ikke dette, og det er en såpass nødvendig og sentral greie for meg at det har blitt rutine å koble på TLF hver gang jeg setter meg inn. Men sånn er nå jeg.
På android kan man f.eks. installere Tasker som automatisk skrur på wifi-tethering (deling) når man plugger i akkurat den golfen (skulle jeg mene). På en apple-telefon kan man vel bare glemme dette med mindre man jailbreaker den.
Sitat fra: gr på torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:40Er den siste 20% like «krevende» ved hjemmelading som på hurtiglading?
Har sett noen påstå at VW bruker en celletype som er mest brukt i hybridbiler, og som skal tåle røffere behandling enn de vanligste typene. At de derfor tåler mer hurtiglading, og at det ikke er så stort behov for temperaturstyring, men hvem vet om det stemmer...
Såvidt jeg forstår er det også en buffer i batteriet som vi ikke får tilgang på, men den er ikke større enn bufferen til f.eks. Tesla som i tillegg anbefaler 80% lading til vanlig bruk.
Som andre sier er det ingen begrensning på ladeprosent på hurtiglader heller, du kan lade til 100% med god samvittighet for det tekniske, ladestrømmen begrenser seg selv etterhvert som det blir fullt i cellene, og mot slutten får du knapt mer enn i stikkontakten. Det er derimot uøkonomisk ettersom det tar nesten like lenge å lade siste 20% som første 80%, så det blir en høy kilowatt-pris. I tillegg ikke spesielt solidarisk om det står biler i ladekø. Men må du for å komme frem så er det ingenting i veien for å gjøre det, og det går også forholdsvis fort godt opp på 80-tallet.
Sitat fra: Vronn på torsdag 26. oktober 2017, klokken 10:50Fint! Slik forstår jeg det også.
Jeg har satt nedre ladegrense til 90%, dette gjelder når jeg har satt en avgangstid. Den lader de siste 10 da i henhold til avgangstida. Grunnen til at jeg gjør dette er for å få en lunk i batteriet vinterstid. Ellers lader æ alltid opp til 100%.
Ser mange ønsker å «spare» batteriet og aldri lader høyere enn 80%. Min mening er at d er bare tull, VW har nok lagt inn nok av sikkerhetmarginer i batteriet uten at vi trenger å legge d inn også.. Og greier æ å slite ut batteriet innen 7 år så får æ nytt.... [emoji4]
Sitat fra: gr på torsdag 26. oktober 2017, klokken 10:59Bra - det var denne type erfaringer jeg var ute etter. Og ja - bruken av begrepet «semihurtiglading» er nok feil.
7,2kW er saktelading, 22kW er semihurtig..
Jeg har satt opp vår e-Golf med repeterende avgangstid hver mandag morgen med ladested hjemme, og maks 90%. Da lader den opp til 90% så fort man plugger den i hele uka, og så topper den til 100% mandag morgen. Dermed ligger vi i praksis på 100% maks noen timer til den blir tatt i bruk på mandagen. Vet ikke om det har noen hensikt, men på sommerhalvåret betyr det heller ikke noe for oss i praktisk bruk. Nå når det blir kaldere slår jeg det nok av igjen, fordi vi trenger kapasiteten og har så uregelmessig bruk at vi ikke orker å bruke avgangstid.
Sitat fra: Mobileum på torsdag 26. oktober 2017, klokken 09:44Kjenner til dette og det er «vanene» knyttet til dette, jeg egentlig er ute etter andres erfaringer for.
Du kan trygt lade 100% hjemme. Du kan også stille inn følgende på Car-net: