Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - chargedup

Sider: [1] 2 3 ... 16
1
TAYCAN / Sv: Selv Porsche blir forsinket
« på: I går kl. 17:03 »
Porsche har iaf vært åpne om det og sendt ut info til kundene :+1:.

Her er mine erfaringer som elbilkunde:
BOS/Mercedes tar ikke kontakt med kundene ved utsettelser (selv om man egentlig skulle ha fått bilen), man må mase på selger selv. De sender ut en pressemelding, men tar ikke kontakt med kunder direkte.
Insignia/Jaguar sendte ikke ut noe til kundene, men endret leveringsdato på nettsiden man logget seg inn på.
Tesla forteller deg ingenting om når bilen kommer før et par uker før levering.
Bavaria/BMW hadde ingen forsinkelser og god kommunikasjon, men bilen var heller ikke en nykommer.

Ellers har vel de fleste merker blitt forsinket med sine første elbiler (iaf Jaguar, Audi, Mercedes), så ta lanseringinfo med en klype salt.

2
Kia Niro EV / Sv: Levering av e-Niro
« på: I går kl. 16:48 »
Ja, 2020 modellen begynner å nærme seg, samtidig så sender søstermerket (Hyuandi Kona) ut pressemelding om kortere leveringstider, "lavere" pris og app.
Jeg vurderte å ta ut en E-niro ila slutten av året, men ingen venner ville kjøpe den av meg for kostpris og synes det ble for utrygt å ta den ut kun for videresalg.

Tror videresalg med så bra fortjeneste som man har hatt på en god del nye elbiler, blir borte ila 2020. Forbehold om at man ikke er helt først i køen eller at produsenten ikke klarer levere, feks Kia med E-niro eller Mercedes med hele 2 stk registrerte EQC i november.

3
Polestar 2 / Sv: Polestar pris og rekkevidde annonsert
« på: I går kl. 12:06 »
Jeg har heller ikke funnet noe info om aerodynamikk på bilen. Om man prøver å finne CW eller CD verdier er det mange produsenter som holder kortene tett til brystet og ofte oppgis kun CW.
Polestar 1 skal vel være en sportsbil, med fokus på ytelse og svinger. Det ikke dermed sagt at den verdens raskeste rundt Nürnburgring, men skal være noe som hyper Polestar navnet og viser fram merket. Nå idag bruker alle sportsbiler mye aero (spoiler, klaffer som åpner og lukker osv), men disse har til hensikt å presse bilen mest mulig ned på veien, ikke å få minst mulig drag.
Dette kan være grunnen til hvorfor aerodynamikken til Polestar 1 ikke er optimal rekkeviddemessig og forhåpentligvis har de tenkt annerledes på Polestar 2.

4
Mach-e / Sv: Amcar og Mach-E
« på: I går kl. 11:07 »
Er vel litt som at noen entusiaster nå klager over at Corvette i 2020 har et annet utseende og motoren montert i midten istedenfor foran :o. Eller med 911 ved enhver endring (vannkjølt / turbo på alle modeller / ikke mulig å velge manuelt gir på noen modeller osv). Alle fremskritt og endringer skal klages på av de som er såkalte entusiaster, samtidig så blir bilene solgt til ett større publikum for hvert fremskritt som gjøres. Entusiaster bryr seg ikke om en 911 blir raskere (DSG) og bruker mindre drivstoff (mindre motor med turbo), så lenge man ikke får girt manuelt eller lyden er annerledes.

Jeg er forsåvidt enig i at navnet ikke stemmer helt, men navn og gamle tradisjoner bryr jeg meg lite om. Akkurat som at jeg driter i at Porsche har navnet turbo på en Taycan.

Tenker samtidig at Amcar bladet vel visste om dette før mandag, all den tid Ford har brukt navnet mach og sagt at det skulle være en SUV. Amcar burde vel egentlig være glad for at det endelig kommer en amerikansklaget Ford (bygget i Mexico) som faktisk blir en bestselger i Norge.

5
Model 3 / Sv: Gratis "all weather protection kits" i Norge?
« på: onsdag 20. november 2019, klokken 15:37 »
Hvis det kommer til Norge, får nok ingen kompensasjon fordi de har løst dette på en annen måte selv. Akkurat det tror jeg vi kan være helt sikre på.
Mudflaps til hele bilen koster sannsynligvis ikke mer enn 10-200 kr å lage, dersom man kjøper 20.000 stk, ettersom de allerede idag selges til 150 kr i kina levert postkassen din.

6
Mach-e / Sv: Ford Mach-E vs konkurrenter
« på: onsdag 20. november 2019, klokken 14:42 »
Noen tanker om hvor godt batteriet er beskyttet her? Mtp. den lave bakkeklaringen på 14,5cm så er jeg noe betenkt med å bruke den på en gammel gårdsvei der jeg av og til smeller oppi med en Volvo V40 med 15cm klaring...
Batteriet er nok godt beskyttet (som i de fleste andre elbiler), men samtidig er sannsynligvis batteriet det dyreste man kan bytte på en elbil. På BMW i3 leste jeg om flere i USA som fikk regning på rundt 7.000 dollar (tatt fra hukommelsen) ved endt leasing pga skader på undersiden og batterimoduler måtte skiftes.

Hvis du slår nedi med dagens bil (gitt at den har høyere bakkeklaring), vil du nok ikke få noen anbefaling om å kjøpe Mach-e verken fra Ford eller noen her inne. Man kan alltids si at bil x har kortere overheng bil y og dermed takler noen type dårligere vei bedre selv om den har mindre bakkeklaring osv, men det blir isåfall veldig teoretisk.

7
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: onsdag 20. november 2019, klokken 14:15 »
Ja, ser du har sakset ut fra artikkelen der Audi Norge (bort)forklarer seg i en annen tråd :+1:
Audi fortsetter å holde på slik de gjorde tidligere, oppgi høyest mulig rekkevidde, slik de oppga NEDC på reklamer for E-tron lenge etter WLTP hadde kommet. Dette må ikke leses som kritikk mot bilen, kun mot måten man bedriver reklame / gir ut presseskriv generelt.

8
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: onsdag 20. november 2019, klokken 10:05 »
Ettersom rekkevidde og WLTP har blitt diskutert. Her er tallene for e-tron sportback:
e-tron Sportback 50: 71 kWh batteri, 120 kW hurtiglading, 313 hestekrefter, 372 kilometer WLTP-rekkevidde.
e-tron Sportback 55: 95 kWh batteri, 150 kW hurtiglading, 408 hestekrefter, 477 kilometer WLTP-rekkevidde
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/BRe59g/her-er-audis-e-tron-sportback-kommer-allerede-i-var

Rart de ikke har kommet med offisiell rekkevidde på vanlig e-tron 50, dersom det tek referer til faktisk er offisielt for e-tron sportback.

9
Mach-e / Sv: Rekkevidde Mach E
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 13:33 »
Alle som kjører elbil vet vel at hverken EPA eller WLPT stemmer, men skal man forsøke og sammenligne epler med epler, må man vel bruke noen kjente parameter, om en ikke helt fasit. Beklager at jeg bommet med 4km på omregninsfaktoren Miles/Mil. Ser du bruker I-pace som mål for omregning til WLPT, som er det dobbelte av hva jeg fant på nettet med faktor ca.1.12.
Håper jo det siste er mere riktig, hvis vi skal snakke om virkeligheten. Regner med du er langt i fra og ha 470 km på I-pacen.
Det er ikke menigen å pirke på deg, men det var du som bastant sa at bilen IKKE kunne ha et WLTP tall som var så høyt, med mye utropstegn i innlegget.
Det er jo Ford som oppgir WLTP tallet på opptil 600km (med en stjerne), sjekk www.ford.no. Jeg påpekte bare at det ikke finnes 1 faktor man ganger ut med, den er forskjellig fra bil til bil, akkurat som Finnøy så fint viser til i "kommende elbiler". Grunnen til at jeg nevnte I-pace var at denne har blitt nevnt tidligere i tråden og jeg vet den har stor forskjell mellom EPA og WLTP. Andre biler har mindre forskjell. Derfor blir det feil å si at den umulig kan oppnå det Ford sier er WLTP.

Er tydelig at det fortsatt er mange som ikke tar inn over seg forskjellen på WLTP (gjennomsnittshastighet på rundt 46,5 km /t) og vanlig faktisk kjøring. WLTP er nærmere vanlig kjøring enn NEDC, men fortsatt ingen fasit.
Ettersom jeg kjører mye motorvei, har jeg aldri klart WLTP verken med I-pace eller model 3 (de to bilene jeg har eid med WLTP tall), men vet at noen på vestlandet, der gjennomsnittshastigheten er lavere, har klart ca 47 mil med sine I-pace.

10
Mach-e / Sv: Ford Mach-E vs konkurrenter
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 12:09 »
Det er jo nevnt i denne artikkelen her feks: https://www.tu.no/artikler/ingen-varmepumpe-i-el-mustangen-dersom-det-virkelig-hadde-gjort-en-forskjell-ville-vi-inkludert-det-sier-ford/479210

Blant elbiler har det til nå, vært vanlig med varmepumpe. Den eneste (ikke kortrekkevidde elbil) som ikke har det har vært Tesla. Nå er det flere produsenter som kanskje kommer uten varmepumpe, feks polestar.
Om det er en fordel eller ikke kommer nok litt an på markedet den skal selges/testes i. Bor du i California med 20°C året rundt er det klart at det er en ulempe å komplisere bilen med ekstra vekt, i Norge kan det bikke andre veien.
En husvarmepumpe (Toshiba) har en COP på 2,2 ved -15°C, dvs at bruker du 1kWt får du 2,2kWt i varme. Ved 7°C har den en COP på 5,33. Dette er brosjyretall, testet i laboratorium, litt som NEDC, altså best case scenario. Hvor ofte må en varmepumpe avrimes på en bil? Det kommer an på temperatur og fuktighet, jo oftere den må avrimes, jo dårligere energieffektivitet. Hvor mye varme henter varmepumpe eller varmeapparat fra overskuddsvarmen fra motor/batteri?

Hvordan COP tallene er for varmepumpe i bil, vet jeg ikke, men det er klart at produsentene gjør sine egne tester og tanker om plusser og minuser før de tar en avgjørelse. Bilen kunne helt sikkert brukt mindre strøm under visse forhold med varmepumpe, det er det liten tvil om. Å si at varmepumpe er alfa omega for forbruk på en elbil blir litt feil, det er mange andre faktorer som spiller mer inn. Det kan bedre rekkevidde, men se på Tesla model x mot konkurrentene.

Jeg har ikke fått med meg at Ford kjøper batteriteknologi og motorstyring fra VAG. Har du noe link på dette Vind? At de fleste produsenter kjøper fra samme underleverandører er ikke noe nytt. På Egolf med og uten varmepumpe (den første) er det ikke så stor forskjell i forbruk ifølge kommentarer jeg har sett. Er vel ikke slik at Ford ikke bryr seg om varmestyring og derfor er uavansert, mens Tesla har en avansert varmestyring? Ford skal satse over 100 milliarder på elbil, så tror ikke de tar veldig lett på det. Alt i alt hadde det vært positivt med varmepumpe på Mach-e i mine øyne, men det er ikke det som gjør at jeg kjøper eller ikke kjøper bilen.

11
Kjøpe elbil? / Sv: Bil til singel aktiv mann.
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 09:52 »
Ford mach-e har ikke mulighet for takstativ og får sannsynligvis ikke skiluke.
Den kan fås med hengerfeste der man kan feste sykkel, selv om noen mener sykler skal på taket.
Skiluke ser jeg ikke som noe show stopper, selv om jeg står mye på ski. Er jo bare å legge ned ett sete og bruke skitrekk. Jeg har aldri hatt skiluke på noen av de 5 bilene jeg har eid, men når jeg har brukt biler med skiluke har jeg endt opp med å slå ned ett sete pga alt for lite plass når alle bindinger treffer hverandre i luken.

Man klarer vel aldri å finne en bil som tilfredstiller på absolutt alt, spesielt ikke med elbiler der det er mindre å velge mellom.

12
Mach-e / Sv: Rekkevidde Mach E
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 09:38 »
Finnes det tall på aerodynamikk på Mach-e? For det er vel spesielt i motorveihastighet Tesla har hatt et fortrinn mot sine konkurrenter, og det som har mest å si for meg. Verken WLTP eller EPA stemmer med hvordan hver enkelt bruker bilen.
GT varianten kommer visstnok med egen styling for bedre downforce (les dårligere aero), så det blir ikke helt riktig å sammenligne den direkte mot I-pace heller, samtidig som den er enda lengre leveringstid på.

Hittil har alle WLTP tall på de to bilene en stjerne ved seg, slik at tallene må tas med en klype salt. EPA til WLTP er ikke noe man kan si at er en fast omregning. At man skal legge på 12% fra EPA til WLTP blir dermed ikke riktig, eksempelvis skiller EPA (381km) og WLTP (470km) ca 23,4% på I-pace. 300 miles er heller ikke 486km, men 482 km ifølge google. Med I-pace EPA til WLTP ender Mach-e på 595 km.

Blir vel ikke før om et år man får fasiten! Da er Mach-e her i Norge og Model Y i USA, Teslabjørn får testet rekkevidden i 90km/t og andre blader/aviser/testere får sagt sitt.

13
Tesla / Sv: Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon
« på: mandag 18. november 2019, klokken 20:48 »
Takk for gode motargumenter Amoss, noen av kan jeg til og med være enig i! Tall er vanskelig å benytte framover i tid, ettersom vi kun har tall fra det som har skjedd. Det med taxisjåfører og antall km de kjører og spesielt tomkjøring er umulig å si uten å finne konkrete tall. Jeg er dessverre ikke god nok på verken forumet (med quotes) eller strukturert nok til å kunne svare deg på alle argumentene dine ;) Jeg skal prøve å gi deg et innblikk i spåkulen min:

Jeg tror altså at miljø er i trendy nå og fortsatt er det om 50 år. Miljøengasjementet er høyt blant unge (kanskje spesielt i byer) og de fleste partier vedtar mer og mer miljøvennlig politikk i sine programmer. Hovedmålet til MDG er jo å fjerne de fleste biler i byer. De vil gjøre det ekstremt mye vanskeligere og dyrere for privatbilismen. Dette er ikke noe et parti kan vedta over natten og må gjøres jevnt og trutt til de færreste har råd til luksusen/friheten til å kunne kjøre når og hvor de vil. Da snakker jeg ikke om neste år, men om 20/30/40 år og da har vi nok også selvkjørende biler som faktisk kan kjøres uten sjåfør i all slag vær ;D

For å stimulere folk til å kvitte seg med bilen kan de som du sa gi lavere avgifter/driftsutgifter til selvkjørende taxier samtidig som privatbilen får høyere avgifter/driftsutgifter. Slik at det å ta selvkjørende taxi eller uber pool (eller den norske stats taxi eller uber pool) til hytta hver helg (utenom rushtid selvfølgelig, i rushen har bare rikfolk råd til å dra) er billigere enn å kjøre selv. Pga prisen er høy på utfartsdager i påsken vil noen velge å dra utenom rushtid/velge å dra dagen etter ettersom det er rimeligere. De som bare er to personer vil kanskje velge å ta en uber pool sammen med tre andre ukjente i en selvkjørende model S. Derfor mener jeg at vi ikke trenger de over 2 millioner bilene som vi faktisk har idag.

Dersom de fleste privatbilene blir borte, fases selvfølgelig fordelene til taxi sakte ut samtidig som man øker avgifter på privatbiler. Akkurat som vi i elbiler fram til x hadde gratis parkering i hele norge / fritak for bompenger og at vi en eller annen gang mister mva fritaket.

Og ja, enig i deg at dette blir vanskelig i distriktene, dette er først og fremst en løsning for byer (samtidig som kjøring i byene allerede idag koster mye mer i bompenger enn bensin/diesel de gangene jeg låner fossilbil). Se til Oslo og byer i Italia der det er ulovlig å kjøre bil i noen deler av byen. Det blir gjort vanskeligere (stenge gater, fjerne parkeringer) og dyrere for privatbiler i Norge allerede idag. Grensen for bompenger/rushtidsavgift osv er ikke nådd, det kommer til å måtte dobles flere ganger før vanlige lønnsmottagere orker gå/sykle eller ta kollektivt til jobb eller ta selvkjørende taxi eller pool til hytta. Det er de med dårligst råd som når grensen først, kanskje sosialt urettferdig, men fortsatt enkleste måten i å få folk til å kutte i bilkjøring. Forurenseren skal betale og er du med på å lage kø i rushtiden koster det like mye for samfunnet om du er rik eller fattig. (Det litt rare med Ola Nordmann er at man ser lettere hva bilen koster deg der og da i utgifter, men sjelden tar med verditap ol inn i regnestykket. Jeg vil tro at over 5% av bileiere i Oslo kunne spart mye penger på å benytte seg av nabobil/bildelingstjenester til alt de allerede bruker bilen til nå. I kortere tidsperspektiv har jeg mer troen på bildeling enn selvkjørende taxier)

Noen trenger bil for å hente i barnehagen, andre trenger det for å kjøre på hytta, noen har god råd, andre har dårlig råd, felles for alle er at en eller annen gang når man grensen for hva som er forsvarlig økonomisk. Miljøforkjempere har vært tydelige på at de ikke bryr seg om du er fattig eller rik. Forurenser skal betale, først selve forurensningen (slik de fleste ikke miljøfantaster tenker idag) og så i forhold til hvor stor plass bilen tar osv. Om du er alenemor med dårlig råd og ikke lenger har råd til bompenger/bil for å hente i barnehagen etter jobb, synd for deg personlig, men bra for miljøet.

Mtp dette med at en bil tåler km bedre enn tid kan jeg vise til en enkel ting som bremser som ruster. En bil som kjøres kontinuerlig har mindre sjanse for rust på skiver/klosser.
Eldgammelt eksempel fra dinside med fossilbil https://www.dinside.no/motor/slik-holder-bilen-lenger/62005639 som sier at en kaldstart er lik 50 mil kjørelengde i motorens levetid. Dette er litt gammeldags eksempel ettersom de fleste her på forumet tror på elbiler framover. Jeg vil tro at en elbil tåler kaldstart bedre enn en fossilbil, men vi blir jo ikke kvitt fossibiler før om over 20 år mtp at biler varer i 18,2 år. En bil som er i "kontinuerlig" drift som selvkjørende taxi eller uber pool (der det har oppstått et kundegrunnlag større enn idag pga færre privatbiler) slipper varme opp batteriet, kan slippe å varme opp kupe osv.

Så kan man se på det med kontinuerlig drift som negativt hvis man skal hurtiglade x antall ganger hver dag istedenfor treglading mtp batteriets levetid. Her må man analysere hva som er best i forhold til et miljøperspektiv. Bilen må vite at den feks midt på natten kan treglade noen timer ettersom det er få turer da eller lade på feks 40kW istedenfor 150kW. Ny teknologi/batterikjemi kan også hjelpe på mtp å tåle hurtiglading bedre.

Kost/nytte kalkylen på om den selvkjørende bilen skal bytte batteri eller ikke, må selvfølgelig tas av noen som har regnet ut miljøavtrykket vs kostnad vs levetid. Er feks setene utslitt, som noen taxisjåfører og noen på forumet klager over på Tesla må det å bytte seter inn i regnestykket. Ryker deler som motor/dempere ifølge statistikken må det også inn i regnestykket. Grunnen til at jeg valgte å si eksempelvis 450'km var rett og slett fordi det var enkelt (første eksempelet jeg fant og da uten å blande batteribytte inn) og et relativt lavt tall slik at man ikke skulle kunne argumentere at det var altfor høyt.

Dette er som sagt min gjetning om hva som kan komme til å skje framover, teknologien kan ha endret seg fra batteribil til noe helt annet innen den tid privatbilismen en gang blir borte. Jeg tror de færreste som blir født idag noensinne kommer til å eie egen bil eller ta lappen, både mtp utviklingen av bilen, kostnader og miljø. Dersom verden skal klare miljømålene må vi slutte å være de forbrukerne vi i den vestilge verden er idag og vi må gjøre kutt som svir.
Personlig er jeg ikke noen miljøfantast og kjenner ingen klimaskam. Jeg flyr en god del, er glad i å kjøre bil (både elbil og fossil sportsbil), ser ikke fram til selvkjøring eller å kvitte meg med friheten det er å ha bil, men jeg tror at vi ila 20 år kommer til å måtte endre kjørevanene våre radikalt, om vi vil eller ikke.

14
Jaguar i-Pace / Sv: Matrix headlights
« på: mandag 18. november 2019, klokken 17:30 »
Ja, korrekt at det gikk et par uker uten denne restriksjonen på S ved salgsstart av S (som kom litt etter ferdigspeccede SE/HSE ble solgt). Det var muligens pga misnøye fra de som hadde bestilt SE/HSE ved salgsstart. Var vel flere som følte seg litt lurt til å skrive kontrakt med ferdige SE/HSE ettersom Jaguar var litt vage i hvor lenge plassen i køen ble holdt av.
Jeg bestilte en dag for sent for å få karbonpakken til 2000kr på min bil. Matrix lys tenkte jeg ikke på (les: ikke råd til, for utseendet er klart mye bedre i matrix vs std ;D) mtp at 97% av min kjøring skjer på veier med lys.

15
Mach-e / Sv: Ford Mach-E vs konkurrenter
« på: mandag 18. november 2019, klokken 17:05 »
Mach-e har så stort spenn i pris/rekkevidd/ytelser at den får ekstremt mange konkurrenter i forhold til de fleste andre elbiler. Det er veldig bra for oss som kunder, ettersom den kan presse prisene nedover for både elbiler som finnes og elbiler som kommer. Ford har vunnet mye tester på kjøreegenskaper i hot hatchback (småbiler med stor motor) klassene med focus/fiesta, så dersom de legger like mye i kjøreegenskapene til mach-e, lover det godt.

First edition (alt utstyr?) er oppe i 600' som da konkurrerer med "premium bilene" EQC/I-pace (uten utstyr og dårligere rekkevidde, men kan leveres før høst).
Ellers kan den med konkurrere mot kommende elbiler (ikke sedan) som model Y (hovedkonkurrent til mach-e? som også kommer i flere utg) og Skoda Vision (som vi vet svært lite om pr nå).
Innstegsversjonen, pr idag, koster fra 422' (uten utstyr) som da er litt over en KIA E-niro (med alt utstyr, men ikke mulig å kjøpe/få tak i nybil). Prisen er det samme som bmw i3 (med alt utstyr) kostet for noen måneder siden og den ligger i nærheten av det de "rimeligere småbilene" kostet tidligere.

Hvor mye de klarer å selge kommer nok an på hvor mange de klarer levere og hvor mange konkurrerende biler som blir lansert med pris/rekkevidde før høst 2020. For det er alltids noen som venter enda litt til, i håp om at deres pris/rekkevidde/bilmerke skal innfri.

Sider: [1] 2 3 ... 16