Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - chargedup

Sider: [1] 2 3 ... 25
1
Model 3 / Sv: Skal selge - pris?
« på: I går kl. 10:28 »
Takk for godt svar. Dette betyr altså at bilen egentlig ikke har sunket noe i verdi på et helt år? Bare gått 11 500 da men. Jeg betalte 505 000 for den - og jeg kan nesten få mer nå?
Jeg vet som sagt ikke hva de med hengerfeste går for, men etter siste prisheving på nybil fra Tesla og corona som har gjort bruktbiler mer populære, er det sjelden det legges ut noen under 500. Billigste til 499' er som sagt forhandler, som noen synes det er enklere å handle hos mtp finansiering trygghet osv, så selv om den har gått dobbelt så langt betyr ikke det at din er mer attraktiv for alle.

I et tenkt scenario der du legger deg til 490' og du da er klart billigst på finn, er ikke prutningsmonnet 5%, da godtar man maks 5' gitt at ikke bilen din er i dårligere stand enn andres. Priser man seg i fantasiland, dvs feks 520' må man godta 5%, men da kommer det sannsynligvis aldri noen for å se på bilen din heller.

Model 3 holder seg veldig godt i pris, jeg tapte ca 40' på ett år og 15-20'km (jeg betalte 495', med metallic og std vinterhjul, ellers plain), men det virker som om de med hengerfeste har holdt seg bedre i pris. Du kjøpte model 3 når den var på ca sitt billigste og da får du igjen for det.
Hvis man hadde kjøpt inventory bil fra Tesla, ved kvartalsslutt rundt juni 2019 kostet LR awd ned i 430' eller LR performance til 495' eller SR til 400' (alle på forskjellige tidspunkt), hadde man tjent penger gitt at man ikke kjøpte FSD og dyre vinterhjul...

2
Model 3 / Sv: Skal selge - pris?
« på: Onsdag 08. Juli 2020, klokken 17:55 »
Hengerfeste hever prisen betraktelig. Billigste med hengerfeste er 499' som har gått mye lenger, men selges også av bruktbilforhandler. Ettersom det er færre med hengerfeste blir det vanskeligere å prise den, men da tipper jeg 490'-495' burde være en bra pris. Du burde egentlig kunne få minimum 500' ihht til prisingen på finn akkurat nå (den fra Autoswap var priset til 509' og ble solgt, uten at vi vet prisen). Jeg ville nok prøvd 495' først og evt senket den ganske tidlig hvis jeg ikke fikk mye tlf/mailer.

485' er veldig billig ink hengerfeste, da tipper jeg du får solgt 5 min etter annonsen er live (uten at jeg vet hvordan etterspørselen er etter model 3 med hengerfeste, da jeg ikke har solgt det selv, men sjelden jeg har sett de under 500') til en bruktbilforhandler eller en privatperson med autosøk. Min model 3 LR awd (lavest priset ift km stand) ble kjøpt av bruktbilforhandler på dagen og de la den ut igjen etter et par dager 10-15' dyrere enn jeg solgte for, så ble den liggende en stund mens prisene på finn sank, før prisene snudde oppover igjen og etter ca 2mnd ble den solgt. Lav margin mot relativt høy risiko (rett etter coronanedstengingstart) som jeg ble overrasket over at de turte ta.

3
Model 3 / Sv: Skal selge - pris?
« på: Onsdag 08. Juli 2020, klokken 16:24 »
Vil du selge ila en uke eller ila 6 mnd?
Vill gjetting: med Finn annonse på 470'-480' får du nok solgt relativt kjapt, over det må du nok regne med å ha den ute i lengre tid.
Jeg bryr meg sjelden om de siste 5-10' hvis det betyr at det tar 2 mnd og mas og pruting og x antall mennesker som plutselig ikke kunne møtes da man hadde avtalt osv. Regn med pruting på 5' på prisen du legger den ut for, uansett hvor fin bilen er for å få til et salg, 10' hvis den har synlige skavanker som ikke er opplyst i annonsen. Ekstrautstyret du har (matter, trådløs lader osv) er fint til å sukre salget, men ikke så mye mer. TWC kan du selge på finn torget, tror det gir mer enn med bilen. 19" felger kan ha noe å si, men vil tro majoriteten ikke bryr seg, så det blir litt mer hipp som happ, kjekt og ha, men ikke noe som driver prisen noe særlig.

FSD er ikke verdt verken 50' eller 75' på bruktmarkedet nei, men hengerfeste er absolutt verdt de 10'-15' det kostet, selv om dette blir litt offtopic ish.

4
Kjøpe elbil? / Sv: Kommende biler med høy hengervekt?
« på: Onsdag 08. Juli 2020, klokken 15:26 »
Ja helt enig i at det er rart at "SUV'er" med 400hk (feks I-pace, EQC, E-tron) ikke kan trekke mer. VAG kommer ikke til å ha veldig mange konkurrenter til sin id4/Q4/Enyaq hvis de skal komme rundt årsskiftet, så da er nok ikke hengervekt noe satsingsområde.

Kanskje det er fordi med fossilmotor taes de fleste avgjørelser inhouse (fordi bilprodusenten normalt sett har designet feks motor selv, selv om delene sikkert ikke blir produsert inhouse), mens med batterier (som andre designer/leverer) må man isåfall "få lov" til det fra batteriprodusenten samt vite at x, y, z med motor og understell tåler det. Ettersom de fleste produsenter som har laget elbil, kun har laget en elbil eller to, er nok ikke hengervekt det som står først på listen når de planlegger.

Med fossilbiler finnes det konkurranse (andre i samme prisklasse kan trekke x antall kg) og man må derfor levere på en lang lang liste for å være konkurransedyktig, mens med elbil må de levere på rekkevidde, pris, str og ytelser/gadgets (sistnevnte er ofte bare skrytemateriell som genererer (i noen tilfeller ekstrem) interesse og massevis av artikler som igjen sparer bilmerket for penger på markedsføring. Feks skuddsikker, 0-100 på under 2 sek, FSD, kameraspeil, 50 tommers skjerm eller augmented reality). De fleste elbilene har blitt kraftig forsinket i forhold til når de skulle komme (feks Audi, VW, Jaguar, Mercedes osv osv, altså før covid-19), så produsentene vil nok nødig lansere en bil som er mer komplisert enn nødvendig.

Når feks VAG har like mange elbilmodeller som de har fossilbiler (pr nå) skal du nok se at hengerfeste etterhvert blir noe de tar tak i for å være konkurransedyktige i Norge (hvor det finnes over en million hengere. 1 pr 2. bil ifølge artikler. Tviler sterkt på at det finnes like mye hengere i feks Tyskland, som er det største bilmarkedet i EU).

Jeg tror ikke at hengerfeste er et satsingsområde på noen kommende elbiler de neste 2-3 årene, bortsett fra pickuper og evt varebiler, og du blir nok nødt til å vente til mva fritaket er borte, som igjen ødelegger prisen. Er sikkert andre grunner enn bare batteri/motor/elbiljomfru og at det kun er viktig i en liten del av markedet, men det er mine antagelser.

5
Kjøpe elbil? / Sv: Nissan Leaf med Chademo et fremtidig problem?
« på: Tirsdag 07. Juli 2020, klokken 16:37 »
Chademo er vel kun på de bilprodusentene i Asia (der Chademo er standarden) som ikke gidder bygge med CCS (som er standarden i EU) for EU. Xpeng G3 blir også levert med Chademo (pga hastverk?) mens Xpeng P7 blir levert med CCS i EU. Tesla leverte jo også med "feil" ladeport i EU fram til model 3 kom.
En kommer sannsynligvis til å klare seg fint med Chademo i mange år framover, men hvis feks 10-40% av nye hurtigladere blir bygget uten, må en regne med lenger ladekø på utfartsdager eller nå under norgesferie.
I mine øyne er bil med Chademo et stort minus (jeg vil tro de fleste ivrige elbilister er enige) og da kan det hende verditap er høyere enn på en bil med CCS.

6
Kjøpe elbil? / Sv: Kommende biler med høy hengervekt?
« på: Tirsdag 07. Juli 2020, klokken 16:15 »
Må være Cybertruck eller Rivian eller noe annet amerikansk pickup som innfrir hengerkravet ditt. Prismessig tvilsomt, evt model X brukt.
Mitt tips som går way off topic: kjøp en elbil som dekker dine andre behov og lei bil (feks nabobil hvis du bor i nærheten av byer eller varebilutleie) de få gangene du skal trekke biler/båter (eller planker) i 2,2 tonns klassen :P
Tror de færreste bilprodusenter bryr seg veldig mye om hengerfeste på 2,2 tonn når de skal lansere sin jomfruelbil (gitt at det ikke er pickup), da er det nok mange andre ting de heller vil legge tid og penger i utviklingen av. Hengerfeste er litt særnorsk og ikke noe produsentene kan skryte av på presentasjonen av bilen til resten av verden.
Skjønner med diskusjonen at det ikke er det du vil fram til, men det siste innlegget ditt bekrefter jo hvorfor elbiler ikke selger like bra i andre europeiske land (der fossilbiler ikke har engangsavgift (eks Tyskland, Sverige osv) og mva er lik på el/fossil) som i Norge.
Ting tar tid, batteriteknologien blir bedre, men hvis man leser nyhetsartikler (typiske klikk artikler myntet på oss som er interessert i elbiler) om at forskere i Norge har gjort gjennombrudd i batteriteknologi og at Fisker straks er klare med solid state batterier blir man bra skuffet over tempoet  ;D

7
TAYCAN / Sv: taycan 4s, kort review
« på: Tirsdag 07. Juli 2020, klokken 15:13 »
Turbo S har de fleste kjørepakker som std (NB: jeg har ikke sjekket prislisten på en god stund så ta det med en bitteliten klype salt), mens alt er ekstrautstyr på 4S. Da tenker jeg på firehjulsstyring, PCDCC Sport, torque vectoring, sport chrono, servostyring plus, keramiske bremser og lettere felger.
Akkurat hvor mye dette har å si i svinger (understell) i forhold til evt ekstra vekt (hvis 4S hadde lite batteri) er jeg usikker på, men de fleste testere skryter veldig av de sportslige pakkene på Taycan både ved banekjøring og på vanlig vei. Som alltid skulle jeg likt å se de faktisk teste en med alt utstyr og en helt uten for at de skal kunne uttale seg så positivt om ekstrautstyret...

8
Jaguar i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
« på: Tirsdag 07. Juli 2020, klokken 14:56 »
750' for I-pace S uten vinterhjul er stivt! Vil tro at de forventer ekstremt lavt salg selv om denne skulle ha noe raskere lading, ny infotainment og bittelitt mer std utstyr. Hurtigladehastigheten er vel den største "feilen" på dagens I-pace nå som det finnes lynladere (ved utgangen av 2018 var det vel kun et par stk i Norge) og konkurrentene (spesielt E-tron) er en god del raskere, selv om også en del klager over infotainment. Nå som I-pace blir dyrest (EQC og E-tron) tror jeg nok at man skal være ekstremt glad i enten merket Jaguar eller kjøreegenskaper for å velge den framfor konkurrentene. Virker som om Jaguar Norge egentlig er skuffet over prisen i artikkelen også: https://www.bilnytt.no/subscriber/showarticle.aspx?articleid=8275

Lover uansett godt for verditapet til dere som eier bil, nå som spriket mellom nybil og bruktbil blir enda større.

9
Tang EV600 / Sv: Priser er klare
« på: Torsdag 02. Juli 2020, klokken 15:37 »
Premiummessig skulle nok denne kanskje blitt sammenlignet med model Y / Mach-e / Enyaq selv om Tang virker å være noe større enn disse.
Prisfordelen er i mine øyne ikke stor nok mtp på usikkerhet i andrehåndsverdi på BYD i forhold til bilene den ble sammnelignet med i bildet (Audi/MB/Jaguar). Jeg ville nok kjøpt en av de tre andre bilene "uten" utstyr istedenfor.

Noen som vet hva bilen koster i Kina? Tar importøren samme påslaget som Xpeng?

10
Kjøpe elbil? / Sv: Finnes det en perfekt elbil for meg?
« på: Onsdag 01. Juli 2020, klokken 11:55 »
Med Passat alltrack (vanlig Passat har ca 15cm bakkeklaring og tilfredstiller ikke høyden, akkurat som "alle" andre vanlige biler), starter på 630', er man oppe i 650' ink vinterhjul så da er spm om den er premium eller ikke...

Stasjonsvogn (enkelt å utnytte bagasjerom) og hengervekt er vel litt typisk norsk å bry seg om, det er ikke like populært i resten av verden. Derfor er det kun småbiler som Golf (hatchback), sedaner (Tesla) og SUV (det hele verden vil ha) som har kommet som elbiler til nå. Trådstarter etterspør nok egentlig ikke en vanlig stasjonsvogn med den bakkeklaringen, heller en SUV evt alltrack/allroad/scout, men resten av Norge ville nok flokket til en el Passat med 14-15cm bakkeklaring.

11
Kjøpe elbil? / Sv: Finnes det en perfekt elbil for meg?
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 22:02 »
Ja, er nok mange som ønsker seg det samme som deg, men jeg vet ikke om noen som klarer å tilfredsstille deg i nærmeste fremtid. Beste er nok isåfall å se til Kina (men droppe forbrukskravet og evt henger. Da det ikke virker populært med henger eller lett å få godkjent i EU?) og håpe feks RSA tar inn den bilen også.
I teksten din ser det ut som om e-tron er nærmest, men det er klart at det er veldig mye penger å bruke på en bil som ikke treffer på alt du ønsker...

12
Kjøpe elbil? / Sv: Finnes det en perfekt elbil for meg?
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 16:00 »
I kilden jeg oppga er bagasjerommet på Q5 395 liter, men det var nok feil ja. Jeg oppga kilden fordi de normalt treffer ganske bra på info, men vet det fremkommer feil innimellom (spesielt pris). Bruker bilnorge.no for kjapt og enkelt få informasjon i biler jeg egentlig ikke har interesse for og dermed ikke orker gå igjennom x antall markedsføringssider for å finne all info.
495 liter er ikke innenfor "Den må minst 500 liter bagasjerom", men ikke langt unna   :P
 
Men nå har jeg surret tråden over på fossiler her, det var ikke meningen. Poenget var bare å vise at de "enkle" kravene dine ikke er så lett å oppnå hos feks premiumprodusenten Audi som har 10-15 fossilbilmodeller (med ekstremt mange varianter motorisering) og hittil kun 1 elbil (med 2 varianter motorisering/batteri) å tilby. Da er det ikke rart det er vanskelig å finne en elbil som treffer på alt.

Du har jo oppsummert bra hva du mener de bommer på, så hvis du ikke vil vente i årevis (min antagelse som ikke har 100% greie på alt som kommer) må du nok svelge en kamel eller to.
E-tron er vel den som ifølge teksten tilfredstiller deg nærmest når du "bare" klager på pris og forbruk, mens alle de andre nevnte også ligger over kravet ihht WLTP forbruk og har andre mangler.

13
Byton / Sv: Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 13:21 »
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/0nPXzG/byton-legger-ned-driften-i-seks-maneder
Norsk artikkel om det faktum at Byton er på vei til døden og ikke lenger fortjener egen kategori her på forumet ;D

14
Kjøpe elbil? / Sv: Finnes det en perfekt elbil for meg?
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 13:17 »
Selv uten drivstoff fordel kan det være vanskelig å finne premium alternativer. Tenkt eksempel fra Audi med tall fra https://www.bilnorge.no/nybil.php?type=ny&bilgruppe=P&merke=1230&modell=0 :
Q5 fra 610': for lite bagasjerom
A4 allroad fra 578': for lite bagasjerom
A6 allroad fra 810' (evt std A6 med luft hvis den blir høy nok, frapris 680'): Bagasjerom OK. Høyde OK (med justering). Henger OK. Premium OK. Legg på minst 50' i vinterhjul og luftunderstell så er en på 750' for std A6 med ekstremt lite utstyr.
Q8 fra 1.160': OK på alt som std bortsett fra pris.

15
Kjøpe elbil? / Sv: Finnes det en perfekt elbil for meg?
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 10:45 »
Det er vanskelige krav du stiller, de færreste er nok såpass kravstore og jeg vil tro du må vente en god stund før du får noe som krysser av alle kravene dine.
Med den bakkeklaringen du er ute etter er "vanlige stasjonsvogner" (Mondeo, Passat ol) utelukket. For å få bilen såpass høy må den ha luftunderstell (justerbart) eller være SUV (de fleste SUV'er trenger også luftunderstell) / pickup. De færreste SUV'ene på vei fra mer vanlige og folkelige merker som Ford, Skoda, VW osv tilfredstiller bakkeklaring og sannsynligvis heller ikke hengervekt.

Feks Rivian eller Triton EV ( https://www.dinside.no/motor/varsler-tidenes-heftigste-elbil/72383084 luftslott eller bare fryktelig langt fram i tid?)  er biler som trolig tilfredstiller på det meste bortsett fra forbruk og sikkert pris (samt tidsramme?).

De som treffer nærmest, tipper jeg er Kina biler (feks BYD TANG) som kan klare å levere på pris, opplevd premiumnivå, rekkevidde, bagasjerom og kanskje hengervekt/bakkeklaring. Kinesiske elbiler er ikke så lett å få så mye info på før de har norsk importør, men sjekk litt rundt. Xpeng G3 koster direkte oversatt over 100' mer i Norge enn i Kina (bil til 300' som koster 400' her), så vær obs på at prisene kan bli ekstremt mye høyere her i Norge.

Sider: [1] 2 3 ... 25