Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - P.A.A

#1
Akkurat det same på min bil også'utilgjengelig🤬
#2
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
tirsdag 10. mars 2020, klokken 17:03
Har opplevd ladekø flere ganger på Oppdal ,stasjonen har også vært ute av drift flere ganger .Så stort turiststed som Oppdal er så er det for få ladestasjoner,Dombås har forstått det.
#3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
mandag 09. mars 2020, klokken 17:58
Oppdal trenger sårt ladestasjoner
#4
BMW i3 / Sv: Hurtigknapper. Hvordan har du programmert dine?
tirsdag 15. januar 2019, klokken 11:02
Hvis dere legger fingertuppen lett oppå hurtigknappen så kommer det frem hva som er lagret på den knappen.
#5
Sitat fra: P.A.A på søndag 25. november 2018, klokken 17:17
Sender et bilde av justeringen av spyledysen.




Sent from my iPhone using Tapatalk
#6
Sitat fra: TM på torsdag 22. november 2018, klokken 21:30
Levert i dag. Mineralgrå i3 med sportspakke.




Sent from my iPad using Tapatalk
#7
Sender et bilde av justeringen av spyledysen.
#8
Helt enig angående gummimatte ,når det gjelder spyledysene så er det mulig å justere dem,åpne panseret så ser du hvor spylerdysene sitter ,på den sorte plasten er det en liten plasthendel ,og den kan vriest opp eller ned.God fornøyelse.
#9
Sitat fra: Turbato på torsdag 05. juli 2018, klokken 14:39
Hvilken ladehastighet kan man forvente fra 22 kW-ladere?




Sent from my iPhone using Tapatalk
#10
BMW i3 / Sv: Sykkel og Ski / brettholder til i3.
tirsdag 01. mai 2018, klokken 00:16
Sitat fra: Ulle på søndag 29. april 2018, klokken 22:49
Fyller på litt i en gammel tråd - regner med at den blir aktuell igjen om et halvt års tid :-D

Etter å ha tenkt på varianter av skistativ lenge fikk jeg tak i et seasucker paddle board stativ - akkurat i tide til årets påsketur. Dette stativet har doble sugekopper på fremre stang (2x2) og 1 par på bakre stang, begge av største størrelse. Fordelen med dobbelt koppsett foran er emm. ikke først og fremst ekstra hold, men redundans dersom en kopp skulle slippe. Ulempen er at det kan bli litt spenn mellom koppene foran pga krumning på taket. Mer om det senere. Stativet har teleskopstenger som gjør at bredden kan reguleres.

For å klargjøre taket på skitten bil til stativet vasket jeg raskt over med en fille med spylevæske. Stativet ble montert og satt som et skudd, men jeg merket meg litt spenn pga takets krumning ved pumping av de koppene på fremre høyre stang. Jeg lot stativet så på i garasjen over natten og ikke overraskende hadde den ene av koppene foran høyre mistet vakumet over natten (seasucker oppgir at man skal kontrollere/etterpumpe hver 3. time) i garasjen.

Dagen etter lastet jeg 3 par langrennski (205cm-90cm), staver og støvler i en skipose og et par alpinski i skipose nr2 som jeg stroppet på stativet med medfølgende stropper. Posene var forøvrig 2x nyinnkjøpte billigposer fra xxl med avklippede snurpesnorer i endene for formålet. Deretter la vi ut på +50 mils kjøretur mot vestlandet. 45 mil og to ladestopp senere var vi kommet frem til Åndalsnes og siste toppuplading før destinasjon. På alle ladestopp inspiserte jeg stativet og etterpumpet uten å merke noe slipp eller tap av vakum før vi kjørte. På Åndalsnes kom jeg ikke så langt; litt sterk sidevind og så plutselig hørtes et kraftig dunk fra taket over passasjersetet. Den ene fremre sugekoppen hadde løsnet (som i garasjen). Resten av sugekoppene satt bom fast uten tap av vakum, så stativet var fortsatt sikret (ref redundans). Jeg pumpet fast og kjørte siste 10 mils etappe uten problemer.

Før hjemturen monterte jeg stativet på nytt og justerte litt på plasseringen i front for å unngå unødig spenn mellom koppene foran. Hjemturen gikk fint uten tap av vakum eller andre problemer og alle kopper satt fortsatt fint da jeg demonterte morgenen etter.

Det har vær diskutert en del på elbilforum hvorvidt sugekoppstativer er sikre nok. Basert på egen brukserfaring vil jeg si at stativene er sikre nok og sitter dønn fast på talet, MEN - og det er et stort MEN - det krever at sjåføren er aktpågivende mht montering og ikke minst jevnlig inspeksjon av stativet over lengre kjøreturer og alltid etter at bilen har vært parkert uten tilsyn (vakum slippes ut av sugekopp med minimal kraft; det holder at noen nysgjerrige piller litt på kanten..). Er du ikke litt praktisk/teknisk anlagt og bruker et seasucker stativ som et vanlig talstativ kommer det til å ende med uhell før eller siden. Derfor er stativet emm. heller ikke egnet for det tankeløse massemarkedet, men passer nok helt fint for den typiske i3 sjåføren på elbilforum.no. Jeg tenker også at stativløsninger (fra seasucker eller hjemmemekket) med flere enn to kopper i front er å foretrekke mht til redundans - men det forutsetter at det ikke blir spenn ved montering sånn at vinningen går opp i spinningen.

Rent forbruksmessig merket jeg ikke noen forskjell på å kjøre med stativ og to skiposer - forskjeller i temperatur og regn/snø på veien gjør mye større utslag. Oppsummert; godt fornøyd med endelig å ha fått takstativ til i3 (som eneste bil), men det krever litt omtanke ved bruk. Synd at bmw fortsatt ikke har ordnet med et takstativ/takfester til stativ til denne bilen.




Sent from my iPad using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA