Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lindberg

#1
Jeg har booket time i appen, men første ledige time er 26.februar, da sjekka jeg alle SC i rimelig avstand til Oslo. Problemet oppsto igår.

Valget om mobile service var utilgjengelig, tror det er fordi jeg valgte kategori "klimaanlegg" i appen.

Poenget mitt er at jeg kan jo ikke kjøre rundt i iskald bil frem til 26.februar..? Jeg lever fint med at min bil står på verksted i ukesvis og venter på deler, men dette må jo være en garantisak som gjør at jeg kan kreve en loaner/leiebil fra nå?
#2
Varmeapparatet har tatt kvelden... Det blåser kun kald luft, med innstilling på HI. Må kjøre vifta på full guffe for at det ikke skal ise på innsiden av vinduene, men klarer ikke å få det varmere enn 1 plussgrad.

Forvarming fungerer naturligvis heller ikke, appen viser at det er 0 grader i bilen, etter å ha stått med forvarming på i 30 min, (på HI).

Hva sier Tesla Veihjelp..? "Prøv reset med knappene på rattet, evt "skru av" på skjermen..." Det funka ikke.

Kjenner jeg ikke har ork til å sitte i timesvis på Grorud og vente på dropin-time, det er jo fortsatt like treg og elendig service der som da jeg kjøpte bilen ny i 2017.

Men jeg har kanskje ikke noe valg? Det er jo uforsvarlig å kjøre i en iskald bil nå, det er -15 grader ute... Jeg skal kjøre 30 mil langtur i jobb neste uke, det er uaktuelt i en iskald bil  >:( Jeg må jo kunne kreve en loaner eller leiebil vel, om de ikke klarer å fikse dette på dropin?

Model 75S RWD, 71000 km
#3
Lading av Tesla / Sv: Ladekø på Tesla Superchargers
fredag 31. juli 2020, klokken 10:35
Har vært på to bilferier i sommer, 1 uke til Bornholm i Danmark, og 1 uke rundtur på Vestlandet, (bor i Oslo).

Til Bornholm var det null kø, vi ladet både i Uddevalla, Mellby strand og Løddekøping. Tror det var 3-4 andre biler som ladet samtidig på det meste, på Mellby var vi helt alene. Skal legges til at jeg kjørte hjemmefra 00:30 for å rekke morgenfergen fra Ystad kl 08:30  :laugh: Litt mer trøkk hjemover da vi kjørte midt på dagen, men ingen kø noe sted. La merke til at det var flere norske og danske biler enn det var svenske på laderne i Sverige faktisk, (selv med korona og reiserestriksjoner)

Rundtur på Vestlandet var en helt annen story. Første ladestopp Brumunddal, (mest for å ta en titt på Mjøstårnet). Nesten fullt mandag 13.juli kl 10:30  ???
Skjåk samme mandag kl 19:30 - tre biler i kø foran meg. Kun 10 stalls, og to var i ustand, så dette tar tid tenkte jeg. Da jeg fikk plugget i, var det nye fem biler i kø bak meg...
Skei i Jølster onsdag kl 15, også fullt, og her er det 12 stalls. Forøvrig en forbanna gjøk som parkerte midt mellom to stalls og forsvant inn på Circle K. Klarte tydeligvis ikke å rygge ordentlig med tre sykler på hengerfestet. Det er ikke asfaltert og malt opp der ennå, greit nok, men det bør gå opp et lys for deg når du såvidt rekker bort til ladeluken med kabelen på SuC  ::)

Eidfjord lørdag kl 14, her var det virkelig trøkk. Jeg ankom som nr tre i køen. Ganske uoversiktlig ladeplass i Eidfjord, og i tillegg masse folk og biler overalt, så ikke alltid så lett å forstå hvem står i kø, og hvem sin tur det er. Etterhvert som jeg begynte å få oversikt sto jeg ute foran min bil, så jeg kunne se alle ladeplassene. En etter en kom det flere Tesla-eiere bort til meg og spurte om det var noen kø-ordning, og hvor mange som ventet. Jeg sto sikkert der å pekte og gestikulerte i et kvarter før det ble min tur. Da jeg satte bilen i pluggen og var på vei for å låne toalettet på hotellet fortsatte det å komme folk bort til meg og forhøre seg om plasser i køen. Jeg sa at nå er mitt ansvar som køsjef over, så jeg sender stafettpinnen videre til han bak meg. Da ble det litt apatisk stemning der gitt. Det er bare å prate med hverandre folkens, det er ikke farlig. (nesten) alle har ferie og bør være blide og hyggelige, ikke stress :) :) Var forresten to M3 der som ikke gadd køen og heller stilte seg på BKK(?)-hurtigladerne som det ikke var kø på. Det blir kanskje det samme? Kjenner ikke til hva M3 betaler for superlading kontra CCS-lading "kommersielt", da jeg kjører S med gratis lading

Forøvrig en veldig fin Norgesferie i år. Truffet hyggelige folk overalt, og det er gøy å se at alle slags nordmenn, (ikke minst de som kanskje ikke har vært nordmenn hele livet) benytte sjansen til å se mer av sitt vakre land :+1:

Fortsatt god sommer!
#4
Tesla SW og AP / Sv: Ny update snart
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 12:56
Er oppdateringen det refereres til her versjon 11 ?
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Range-mode på eller av på vinterstid?
mandag 21. oktober 2019, klokken 10:20
Hva er "grensen" for det vi kategoriserer som langtur, kontra småkjøring?

Har nøyaktig 27 minutter kjøring, stort sett på landevei i 80 km/t, hjemmefra til jobb. Er det i kategorien langtur, og derfor lurest uten range mode?
#6
Lading av Tesla / Sv: Zaptec Pro med 2.00 kr/kWh - Er det dyrt?
fredag 04. oktober 2019, klokken 10:12
Sitat fra: raees.abbas på onsdag 18. september 2019, klokken 12:30
Borettslaget har bestemt om å installere elbil lade stasjoner i garasjen (240 plasser). Installasjon skal koste 17,000 NOK. De skal bruke ZapTec Pro lading system (3-24 kWh). Strømprisen har de fastsettet til 2.00 kr/kWh.

Er det rimelig pris eller det for dyrt? Tenker på elektrisitet hjemme koster gjenomsnitt 1 kr/kWh (inkludert alt), så er ikke 2 kr/kWh for dobbelt så dyrt?

Hvis jeg skal full lade en Tesla bil som har 75 kWh kapasitet så bør jeg betale rundt 150 kr.

Noen som har erfaring med elbil lading kunne analysere?

Det var akkurat samme betingelser i vårt borettslag, da vi etablerte lading i fellesgarasjen i våres. Det ble litt av en debatt på mail til styret, alle syntes prisen pr kwh var alt for høy, i tillegg til at vi aldri ble forespeilet den kwh-prisen før man bestemte seg om man ville ta etableringskosten på 17 000 for selve laderen. Endte med at styret satte ned prisen til 1,25 kr pr kwh.
#7
Og hva har prisen pr kwT ligget på med denne metodikken?
#8
Sitat fra: Eirikvestfold på tirsdag 18. juni 2019, klokken 14:54
Lader ikke på Lier med mindre jeg MÅ. Tror det må bygges vesentlig flere staller før det blir et hyggelig sted å lade.

OT-alert

Hmm, er det noen her som lader hvis de ikke må..?  ???
#9
Vi installerte Zaptec tidligere i år i vår fellesgarasje. Av total 150 parkeringsplasser fordelt på to garasjebygg var det omtrent 40 stykk som valgte å bestille ladeboks nå.

Infrastrukturen ble satt opp slik at det er enkelt å koble opp flere bokser om flere skaffer elbil senere.

Vi som bestilte betalte 17.000 hver for installeringen av boks. For strømbruk trekkes vi fast 200 kr over husleien, og styret avregner forbruket en gang i året.

Pris pr kwh har styret satt til 2,- kr, noe jeg syns virket ganske høyt. 200 kr i måneden holder da til to gjennomsnittlige "over natten ladesesjoner" på min Tesla...
#10
Karihaugveien er i drift!

Jeg har samme issue med manglende aircondition. Hadde egentlig time på Grorud 21.juni, (som jeg booket i februar), men sendte dem en mail på mandag for å høre om det var mulig å fremskynde time. Min forespørsel ble så videreformidlet til nye servicesenteret på Karihaugen, kalt K100 internt i Tesla, og nå har jeg time mandag 13.mai klokken 17:15 (jepp, de kjører nok doble skift)

God helg!
#11
Lading av Tesla / Sv: Påsketur og superchargere
torsdag 11. april 2019, klokken 21:18
For oss som skal til Trysil er Elverum SuC ganske håpløst populær onsdag før påske. Ifjor var det en representant fra Tesla der faktisk, som sto og dirigerte køen og oppfordret folk til å lade det man trengte og ikke mer. Veldig nyttig og absolutt nødvendig!

Siden jeg er så innmari glad i å stå i kø, har vi i år gitt oss en ekstra dag påskeferie og reiser opp tirsdag
#12
Lading av Tesla / Sv: Lading av tesla ved feriehus i Danmark
søndag 31. mars 2019, klokken 20:37
Ganske sikker på at jeg ladet med kun den "norske" UMC rett fra ujordet stikkontakt ut av vinduet på sommerhuset vi leide på Falster ifjor sommer.

Ikke at det er helt "etter boka", men anse det som nødlading. Skrudde ned til 6A.

Som nevnt lenger opp, det er nok av SuC rundt omkring, Danmark er ikke så svært...
#13
Lading av Tesla / Sv: Fjas i appen ved åpning av ladeluke
mandag 11. mars 2019, klokken 19:03
Hehe, "Tilbake til fremtiden" jo  :D
#14
Var på vei inn i et parkeringshus, så det kan ikke ha vært mye. Hadde da kjørt ca 10 min på landevei i 80-90 km/t.

Du måtte vente såpass lenge ja... Da jeg ringte servicetelefonen sa de at jeg bare kunne dra innom SC, så ville de fikse det drop-in. Prøvde det i Brumunddal i forrige uke, men det hadde de selvfølgelig ikke tid til å se på uten timeavtale... De sa for øvrig at den feilmeldingen mest sannsynlig tydet på noe annet enn lavt nivå på kjølevæsken  ::)

Har det noe hensikt å prøve å stille seg i dropin-kø på morgenen fra før de åpner tenker dere? Har fri imorgen, og kan godt stå klar utenfor porten på Grorud kl 07:30
#15
Har fått opp varsel i dashbordet om "Limited cooling for battery and A/C. Contact Tesla Service."

Etter å ha ringt servicetelefonen, (super kjapp respons der nå btw  :)) fikk jeg til svar at det er lavt nivå på kjølevæsken. Det var ikke noe problem å kjøre videre med dette på vinterstid, men jeg må innom SC for å få fylt på.

Imorgen skal jeg på langtur, og er avhengig av SuC underveis. Har et møte jeg må rekke, så jeg vil nødig stå fast på SuC, fordi bilen plutselig lader mye saktere enn forventet ifm den manglende kjølevæsken.

Bør jeg være bekymret, (les: legge inn mer buffer til saktere lading...) ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA