Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - FizCarloz

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Er bytte av 12V batteri en garanti sak?
mandag 15. februar 2021, klokken 12:11
Takk for gode svar. Jeg har kontakt med SC.
#2
Model S 2013 - 2022 / Er bytte av 12V batteri en garanti sak?
mandag 15. februar 2021, klokken 11:51
Hei,

Ser der eksisterer litt saker rundt 12V batteriet i Tesla modellene og når de byttes osv. Det er hovedsaklig tilknyttet modeller før 2018 og litt utfordringer med en oppdatering (https://elbilforum.no/index.php?topic=40302.30).

Mitt spørsmål går på om det er rimelig å forvente at et 12V battteri skal byttes på en bil (Model S Juni 2019) som ikke er 19 måneder gammel eller om dette er noe som bør dekkes av en garanti? Jeg er fult klar over at 12V batteri er en "slitasje" del i en bil, men når jeg ser på intervallet for andre biler (og el-biler) jeg har hatt så synes jeg dette var raskt nok.

Erfaringer og kommentarer?
#3
Sitat fra: Stephan Teyssere på fredag 22. mai 2020, klokken 10:00
Jeg bestilte bil hos Tesla i Kristiansand i begynnelsen av Juli 2018, og selgeren konfigurerte bilen på sin pc. (Ganske enkel jobb, da jeg skulle ha alt som standard unntatt Pearl White). Betalte depositumet hos Tesla via kortterminal, så jeg har ikke hatt noe med PCen å gjøre. Fikk aldri opplyst av selgeren om noe månedspris etter X antall måneder.

Poenget er ikke at det er en stor kostnad, poenget er at det virker som det er mange som ikke har fått opplyst om at Premium Connectivity er noe som skal betales for etterhvert. Har de solgt en bil med Google maps, Spotify +++, så virker det for meg underlig at dette nå skal fjernes om man ikke betaler for det. Dette er funksjoner som ble solgt sammen med bilen, og sålenge de ikke har skrevet noe om det i noen som helst kontrakt eller ordrebestilling, så kan ikke dette fjernes.

Sendte Tesla en mail, så får vi se hva de svarer.

Helt riktig og det er netopp det som er poenget og det som jeg opplever flere har erfaring med. Hold oss gjerne oppdatert på hva de svarer, takk.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Premium Connectivity
fredag 22. mai 2020, klokken 12:24
Takk for svar, skal se hva jeg klarer at grave ut derfra  :+1:
#5
Model S 2013 - 2022 / Premium Connectivity
fredag 22. mai 2020, klokken 12:01
Prøver meg på den kollektive hukommelse til dette forum. :)

Et forsøk på at finne ut hvilke biler som har inkludert Premium Connectivity og hvilke der ikke har. Jeg bestilte en inventory bil (TMS100) i Juni 2019. Dengang stod der ikke på siderne noe om Premium Connectivity. Det kom først i etterkant. Idag ser man tydelig hvilke biler som har det inkludert som prøve periode i et år eller ikke.

Selgeren forsikrede meg om at dette var inkludert sammen med SuperCharging. Når jeg går inn og ser "About Your Tesla" og Additional information, så står der at Premium Connectivity løper ut 13 Juni. Sluttsedlen står der ingenting om Premium connectivity, netopp fordi det var før Tesla fikk dette skille.

Er der andre som opplever dette, og finnes der en oversikt som faktisk forklarer i detaljer hvilke biler som har og ikke har? Har søkt rundt omkring uten held.

#6
Sitat fra: kodax på torsdag 17. oktober 2019, klokken 11:36
Jeg hadde bilen min inne til service nå på Skøyen for å fikse en knirkelyd. Jeg fikk samme dokument jeg skulle signere som deg @jlan. Bilen ble fikset til avtalt tid og jeg er strålende fornøyd.
(Jeg kunne forøvrig velge å få dekket 1000,- for taxi eller et dagskort til kollektivtrafikken. Valgte det siste, langt mellom de miljøvennlige taxiene foreløpig.)

Føler med dere som ikke opplever bra service, håper for deres og Teslas skyld at dette er unntakene.
Fra den ene ytterlighet til den andre. Det skal sies at de tilgodeskrev omkostningen. Men det tok lidt snakk og tid med sjefen for verkstedet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#7
Sitat fra: jlan på onsdag 16. oktober 2019, klokken 22:56
Jeg fikk nettopp to e-mailer fra Tesla ang. første verkstedbesøk med en ny bil. I den første henviser de til en annen e-mail hvor jeg skal godkjenne en pdf fil. Det er en "regning" på alle punktene med full pris på alt, og egen pris for diagnose. Så står det at hvis de finner garantifeil så slipper jeg å betale, også for diagnose. En av feilene jeg har er ryggekamera som går i svart av og til. Hva hvis det da virker akkurat når bilen er hos Tesla ?

Videre ber de meg svare på e-mail. Når jeg gjør det får jeg automatisk svar om å kontakte dem via app. .

Kjenner at jeg ikke er så sikker på at min neste bil blir en Tesla lenger.
Det er der hvor de argumenterer for at du skal ta video av problemet og ikke billede. Havde akkurat samme diskusjon med de.
Min vinkel var selvfølgelig at jeg ikke sender min bil på verksted for 4 gang på 4 månedr fordi jeg synes det er morsomt at finde 'feil'. Men fordi der faktisk er en feil som jeg ønsker de skal fikse opp i.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#8
Sitat fra: Sense på mandag 14. oktober 2019, klokken 22:27
Det virket rigid. Tror de vi klager fordi vi ikke har annet å bruke tiden på?

Det gjelder å kunne gjenskape problemet når de skal inspisere.
Spyl vann med hageslangen inn mot samme sted, så det legger seg noen liter vann på innsiden. Tett godt igjen. Legg gjerne inn et par krabber som lager tappelyder mot panelet med klørne. Så tar du bilder av ungene som mater "akvariet" før bilen skal inn på inspeksjon med bemerkningen: # "krabbefiske", "badeland".

Litt vanskeligere å avfeie klagen som kondens da....
Du får poeng for kreativitet


Sent from my iPhone using Tapatalk
#9
Hei folkens,

Har hatt min nye Model S (fra juni) inne til service. Problemet var at pakningerne i dørene ikke var tette så jeg fikk vann inn på vår roadtrip til Italien. Tok selvsagt bilder av dette og sendte bilen på verksted idag.
Verkstedet melder at de ingenting kan finde og skal ha 2000+ for feilsøkning. Jeg har selvsagt bilder av at man kan se vann på innsiden av ruden. Verkstedet mente dette var kondens, selvom jeg ble våt på ærmet. (I mengder der overgår kondens)

Synes det er absurd service, men overrasker meg egentlig ikke etter alt det man har læst og hørt etterhånden.
Noen gode tips?


#10
Model S 2013 - 2022 / Premium tilkobling i et år?
onsdag 11. september 2019, klokken 14:40
Jeg ser at hvis man bestiller en ny Tesla (tilpasset bestilling) så får man bare premium-tilkobling i 1 år. Stemmer dette? Jeg ser ikke dette hvis man bestiller en inventory modell og syns det var lidt rart. Betyr det at man må betale for det etter 1 år?

Premium-tilkobling (1 år inkludert):

Satellittkart med sanntids trafikkvisualisering
Direkteavspilt nettmusikk og -media i bilen
Hyppigere OTA-oppdateringer via mobilnettverk
Nettleser

Nogen som har erfaringer med dette?
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: FSD oppgradering - verdt det?
tirsdag 30. juli 2019, klokken 09:49
Sitat fra: Somni på tirsdag 30. juli 2019, klokken 09:24
Har EAP. Usikker på om dette er et tilbud, eller om dette er den nye prisen for de med EAP.

Har også EAP men har ikke fått noe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: FSD oppgradering - verdt det?
tirsdag 30. juli 2019, klokken 07:09
Sitat fra: Somni på mandag 29. juli 2019, klokken 23:21
Plutselig koster FSD 25.000 kroner igjen. What to do?

Hvor ser du det? Gjelder det alle?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: FSD oppgradering - verdt det?
onsdag 10. juli 2019, klokken 22:39
Sitat fra: Mao på søndag 07. juli 2019, klokken 23:25
Sitat fra: Croft på søndag 07. juli 2019, klokken 22:52
Sitat fra: Mao på søndag 07. juli 2019, klokken 22:19
Sitat fra: kirky på torsdag 04. juli 2019, klokken 10:05
Elon har sagt at det kommer masse i høst  - mye av det de viste på autonomy-dagen. Lesing av skilt og stopping for lyskryss etc. Det kan bli bra, men uansett liksågodt å vente og kjøpe da.

Tesla må vel ha markedets desidert mest ubrukelige (og til dels farlige) ACC for tiden, og når de ikke engang klarer å fikse noe så banalt er det vanskelig å tro at Elon &Co skal få på plass en velfungerende FSD de nærmeste 5 årene......

Vel, ikke alle som er enig i den beskrivelsen. For min har Eap fungert og fungerer tilnærmet prikkfritt. Milevis unna noe annet på markedet. Kan eller legge til at jeg på 25k kjørt har hatt  null issues overhodet med bilen (bank i bordet). Måtte bare lage litt kontrast til all klagingen her inne.
Når det er sagt ser jeg fortsatt ikke insentivet til å gå for fsd før det er demonstrert en vesentlig upgrade fra dagens features.

Misforstå meg rett, som Tesla-eier på sjette året er det åpenbart at jeg i sum er storfornøyd med det aller meste. Men bunn-nivået til Tesla er skremmende lavt noen ganger...

Etter flere ganger nesten å bli påkjørt bakfra pga. fantombremsing på firefelts motorvei uten hindringer foran, er det blitt sånn at jeg kvier meg for å bruke ACC/AP. En brå oppbremsing fra 100 til 50-60 km/t er ikke behagelig når det kommer fullstendig overraskende. Og gudene må vite hva de som kjører bak en Tesla som oppfører seg slik tenker om sjåføren....

En ting er sikkert: livet med Tesla blir aldri kjedelig. Du vet aldri hva som venter deg etter siste SW-oppdatering  :P
Opplevede dette igår på autobahn med 170 km/t ned til 100-110 på vei til italia. Familien blev mildest talt skremt fra vid og sans. Sidste gang jeg bruker ACC.






Sent from my iPhone using Tapatalk
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: FSD oppgradering - verdt det?
onsdag 03. juli 2019, klokken 17:32
Sitat fra: Banna på onsdag 03. juli 2019, klokken 16:44
Hei.

Jeg hentet for 4 uker siden en inventory model s. Denne har AP 2.5 HW og enhanced autopilot (autopark, summon, taac). Jeg har muligheten til å bruke 50k på å oppgradere til FSD. Såvidt jeg har skjønt vil det gi meg ny hardware i bilen, men det er uvisst når man får dette installert. Så hva får jeg egentlig umiddelbart ved å kjøpe FSD i dag utover det jeg allerede har? Jeg kan tenke meg at dette kan være lurt ved et evt salg av bilen. Men akkurat nå virker det som man betaler 50k for ingenting? Jeg har prøvd å kontakte Tesla flere plasser ved flere anledninger for å finne ut av dette, men de svarer ikke. Er det noen med tilsvarende konfigurasjon som har kjøpt FSD som kan si noe om hva man får og når man får det?
Er i samme situasjon. Jeg heller til å gjøre det men igjen er jeg usikker på anvendeligheden.

Det er jo sterkt avhengig av å faktisk få lov til å bruke det.
#15
Sitat fra: VWspirit på torsdag 27. juni 2019, klokken 07:49
Jeg fikk også EAP i min Hw 2.5, garantert i fra klargjører og selger
Har heller ingen oppgraderings muligheter.
Hva starter din VIN med? Kanskje der er en sammenhæng her :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA