Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KjellF.

#1
Dårlig erfaring med Trio bilsenter, Stjørdal

Jeg har stilt inn ladebegrensningen på min Ampera til bakketoppreserve (90%) slik jeg fikk brev om fra importøren. Syntes ikke dette var så problematisk siden innstillingen er reversibel og jeg ved behov kunne gå tilbake til 100 % ladning når jeg hadde bruk for maksimal rekkevidde. Da jeg satte bilen på verksted på grunn av en annen feil, foretok verkstedet (Trio bilsenter, Stjørdal) en omprogrammering uten å varsle eller spørre meg slik at muligheten for bakketoppreserve forsvant og ladningen ble konstant begrenset til ca. 95% (batteriindikatoren viser 19 av 20 streker ved full oppladning). Siden jeg da mistet muligheten til å lade 100 % ved spesielle behov, ønsket jeg ikke å ha denne løsningen, og ba verkstedet avinstallere "oppgraderingen" (som i virkeligheten er en nedgradering). Først ville de ikke, men etter en ubehagelig diskusjon ga de seg og tok inn bilen på nytt. Men så viste det seg at dette visstnok ikke er mulig. Verkstedet har altså helt uten min viten og godkjenning nedgradert rekkevidden på bilen. Det verste er at de ikke en gang vil beklage det de har gjort, og mener de er i sin full rett til å forandre programvaren mot eierens ønske. Så les dette som en advarsel hvis du skal inn på verksted med bilen og ønsker å beholde muligheten for av og til å lade til 100%: presiser at du ikke vil ha "oppgraderingen" som gjør dette umulig.     
#2
Ja, prøvd med flere. Telefonen viser symbol på at den lader, men ladeprosenten øker ikke. Andre som har opplevd det samme?
#3
Jeg har ennå ikke klart å lade telefonen eller nettbrettet gjennom USB-ladeportene på midtkonsollen. Er det noe jeg gjør feil, eller er det andre som har samme erfaring?
#4
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Hengerfeste
søndag 08. oktober 2017, klokken 14:53
Da har jeg montert tilhengerfeste importert fra USA. Festet ble kjøpt hos e-trailer og kosta 122 $ (965 kr.), krok med 2" euro ball-kule inkludert. Siden e-trailer ikke sender utenfor USA og Kanada, fikk jeg varene ekspedert av Jetcarrier. Frakt og ekspedisjon og norsk moms kom på kr 877, så totalprisen ble kr. 1842.

Festet var lett å montere sjøl uten spesialverktøy og uten å ta av støtfangeren (detaljert bruksanvisning følger med, ligger også på heimesidene til e-trailer). Det mest kritiske punktet var å klippe av en liten bit av plaststøtfangeren helt bak. Meg tok det ca. ei time å montere festet, men da har jeg ikke montert elektrisk kontakt siden festet fortrinnsvis skal brukes til sykkelstativ. Men: 2"-kula som fulgte med, har en diameter på 5,1 mm, og det er akkurat for stort til at sykkelstativet passer. Jeg har prøvd flere sykkelstativ av saksetypen, men ingen passer. Det går an å kjøpe krok med 1 7/8" kule i stedet, men den blir akkurat for lita igjen. Det er mulig det går an å kjøpe krok med korrekt 50-mm kule et annet sted, men det kjenner jeg ikke noe til. I stedet har jeg slipt ned kula som fulgte med til riktig diameter. Med smergelskive og pussepapir tok det litt over ei time. Overfalta blir jo ikke like glatt, men det fungerer helt OK, og jeg har nettopp vært ute på min første tur med medbrakt sykkel. Godt å slippe å løfte sykkelen opp på taket.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA