Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Osloensis

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Erfaring med nabobil
torsdag 18. april 2019, klokken 13:27
Nabobil har godtatt bilder jeg tok som bevis på før og etter...
Men jeg pleier å filme hele bilen rett før overtakelse.
#2
De gangene jeg kjører på innfartsårene om morgenen, er det motsatt vei. Jeg har da god oversikt over den stillestående køen på vei inn. Og jeg slutter aldri å forbause meg over at passasjersetet er tomt i ca 19 ut av 20 biler (det kan godt være det sitter noen i baksetet her og der som jeg ikke legger merke til, men hovedtendensen er slående). Hadde man fått til samkjøring i større grad, ville køene vært ikke-eksisterende, uten å legge mer press på et overfylt kollektivsystem.
(Mest sannsynlig ville de stillestående køene vært borte om man fikk ned antall biler med 10-20%)

Så 2+ (evt 3+) er et fint virkemiddel.
Men man burde da latt de som kan kjøre i elbilfeltet, få kjøre der også ved av/påkjøringer, helt tullete å skulle inn i hovedfeltet igjen for noen få meter. Ikke bedrer det trafikkflyten heller.

Men det offentlige har ikke akkurat jobbet så mye med kampanjer for samkjøring at det gjør noe, og nordmenn flest tror jeg ikke tenker over dette alterantivet engang.

Men om valget er 50 min i kø, versus 20 min i kollektivfelt, gitt at man har med noen andre, skulle jeg tro at man ble litt mer interessert i å lete etter potensielle samkjørere. Som så kunne latt bilen stå, eller lettet presset på kollektivsystemet, som i neste omgang kunne fått noen andre til å la bilen stå og ta bussen i stedet.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Zappi 2019-modell
onsdag 05. desember 2018, klokken 11:36
Finnes det noe info på Zappi som kommer i februar? Trenger å vite i.f.t et sameie som skal bestemme seg for en standard

Sent from my HTC U11 using Tapatalk

#4
Om du bor like ved Vulkan, og ønsker å kjøre hybrid for å ikke stinke ned byen når mulig, skal du få lade gratis i garasjen vår ved behov. Er på St. Hanshaugen

Sent from my HTC U11 using Tapatalk

#5


Sitat fra: Panduck

Når det gjelder å få folk over på elbil, må det vel være fint at de som kjører inn og ut av Oslo hver dag, bytter til el, fremfor de som bor i Oslo og kjører bil av og til. Jeg forstår at Oslo-boere også vil ha ladeplasser som ikke okkuperes av andre hele tiden, men de fleste er vel på jobb på den tiden uansett, og kan da heller ikke forholde seg til en "4 timers parkeringsplass". Et resultat kan bli at det er vanskelig for de fleste å bruke plassene man->fre mellom 7 og 16... Samme problem om natten. Resultatet kan bli plasser som står mye ubrukt, som jo er flott for de som trenger 4 timer strøm av og til, men ikke spesielt god utnyttelse av plassen.

Nå er det vel ganske vanskelig å bruke fossilbil inn, mange steder er det max 2 timer. Så alternativet da er kollektiv. Plasser rom står mye ubrukt tror jeg du kan slippe å bekymre deg for. Det blir flere og flere elektriske varebiler, hjemmesykepleiere og andre med elbil, og de trenger virkelig å få lade i 20-60 min flere ganger i døgnet. I vår bydel er det langt flere elbiler parkert på dagtid enn ladepunkter, så ubrukte læreplasser blit nok en sjeldenhet.

Sent from my HTC U11 using Tapatalk

#6
Lade hjemme / Sv: Sette opp ladestasjon i garasje?
tirsdag 27. november 2018, klokken 21:37
Vi endte opp på 20.000+, der selve boksen kun utgjorde en brøkdel. Elektrikere er dyrt...
#7
Sitat fra: Panduck på tirsdag 27. november 2018, klokken 10:25
Løsning kan da være at man betaler for strømmen, uansett om man lader eller ikke. Det kan faktisk være at mye løser seg selv nå som betaling kommer, og at 4-timers grense ikke blir nødvendig, da de som kjører inn finner det mye billigere å lade hjemme uansett.

Om man tar betalt selv når lading er ferdig, vil det nok frigjøre masse plass.
Enig i det. 120-150 kr for en typisk arbeidsdag frister kanskje ikke så mye. Men presset på ladepunktene øker jo flere elbiler som selges til Oslo-området, og med en gjennomsnittspris på 60.000 per punkt (eller per ladestolpe?) må man rasjonere med sterkt begrensede ressurser.

Sent from my HTC U11 using Tapatalk

#8
Sitat fra: Panduck på tirsdag 27. november 2018, klokken 09:53
Sitat fra: Osloensis på mandag 26. november 2018, klokken 21:34
Sitat fra: Panduck på mandag 26. november 2018, klokken 14:24

Prisen for 3.6Kw er ok for meg, men 4 timer vil være vanskelig for folk som kjører inn til jobb. Ut å flytte bilen i lunch?

Ganske irriterende for alle de andre at det står en bil og opptar en ladeplass i 8-9 timer når eieren er på jobb. Så ja, da må man nesten komme 10 min tidligere på jobb så man kan ta en pause midt på dagen og flytte bilen.

Hadde det vært så enkelt. Man kommer tidlig på jobb for å i det heletatt finne seg en p-plass. Så skal man flytte bilen midt på dagen og må bruke lang tid på å finne seg en ny? For min del er jo dette perfekt, jeg kjører ikke til jobb og max 4 timers parkering er aldri noe problem, men jeg forstår at for flere kan denne tidsbegrensningen være vanskelig...
Da må man nesten belage seg på hurtigladere i stedet. Jeg bor sentralt i Oslo, med endel arbeidsplasser i nærheten. Hadde vi ikke hatt garasje, kunne vi aldri hatt elbil. På tross av mange ladepunkter er det nesten umulig å finne ladeplass. Sjelden at over halvparten av ladepunktene med bil utenfor lyser blått, dvs lader. Jeg tror dette er en hovedgrunn til at folk ikke kan gå over til elbil i Oslo. Tipper ca 2-5% av boligene her har tilgang til garasje eller parkering i bakgården.

Sent from my HTC U11 using Tapatalk

#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå skal alle taxiene i Oslo bli grønne
mandag 26. november 2018, klokken 22:02
Det som er håpløst, er at man kun kan ha én bil per taxiløyve. Regelverket burde endres slik at man kan la to (rimeligere) biler dele på et taxiløyve (med kun én bil på veien av gangen). Da kan den ene stå til saktelading mens den andre er ute og kjører, og så kan man skifte bil og flytte over taxiskiltet ved hvert skift. Taxisjåførene er ekstremt avhengige av driftssikre biler, så flere av dem med Tesla har vært helt fortvilte over mye tid på verksted.
Miljømessig vil det ikke være en ulempe, da døgnkjørte taxibiler uansett må byttes ut etter 1-3 år.

Kostnadsmessig vil det ha de fordelene at man kan kjøpe inn billigere biler, ikke kjørestopp om det blir problemer med bilen, lavere ladekostnader osv.

Men det krever altså en regelendring.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Så billig blir det å lade elbil i Oslo
mandag 26. november 2018, klokken 21:51
Prisen på 7,2+ kW om kvelden er jo mye lavere enn å lade hjemme... 
#11
Sitat fra: Panduck på mandag 26. november 2018, klokken 14:24

Prisen for 3.6Kw er ok for meg, men 4 timer vil være vanskelig for folk som kjører inn til jobb. Ut å flytte bilen i lunch?

Ganske irriterende for alle de andre at det står en bil og opptar en ladeplass i 8-9 timer når eieren er på jobb. Så ja, da må man nesten komme 10 min tidligere på jobb så man kan ta en pause midt på dagen og flytte bilen.

#12
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 19. november 2018, klokken 15:34
Sitat fra: xyzzy på mandag 19. november 2018, klokken 14:50

Siden jeg ikke bor i Oslo er det frustrerende å betale dyrt for å tvinges gjennom byen når jeg fx. skal kjøre fra Kristiansand til Eidsvoll. Eller fra Eidsvoll til Strömstad. Men enda mere frustrerende er det å betale dyrt for å bli solid heftet pga rush-kaos.

Hvorfor bygger ikke man omkjøringsveier så vi som ikke har ærende i Oslo kan kjøre rundt? Høres ut som win-win mener jeg.
Om du kjører 20 km lenger, kan du kjøre bilfritt første delen via Hønefoss. Det finnes altså en omkjøringsvei fra Gardermoen til Drammen. Tilsvarende kan du kjøre 20 km ekstra via Fetsund.

Hvor mener du at omkjøringsveien skal gå? Gjennom Nordmarka? Underjordisk tunnel gjennom hele Oslo?

Sent from my HTC U11 using Tapatalk

#13
Jeg ville ha skrevet flere STORE lapper med minimumsnivå for lading og bruksanvisning for nestemann, tatt med tape og satt på både ladestasjonen/ledningen og i frontruta.
Bilen bør da parkeres på borteste ladestasjon, så nestemann vil klare å lade ved å parkere på utsiden. Evt at du selv parkerer på utsiden om det er lov å stå der. (Nestemann kan godt tenkes å kun trenge å stå der i 5-10 min, og dermed kunne stå litt halvulovlig)

Eks:
"Trenger minimum 85% batteri. Du er velkommen til å løse ut laderen om laderen viser mer enn 85%, og lade din egen bil."   

Man kan stoppe ChaDeMo-lading ved å trykke på rød knapp, og deretter vente ca 1 min til ladekabelen nåses opp. Deretter må man kanskje vente 1-2 min for at ladestasjonen skal begynne å funke igjen.

Jeg fikk utlevert bilen min samme dag som høstferien startet, uten brukermanual eller schuko-ladekabel. Jeg slet med hurtigladingen, var stresset og brukte derfor rød knapp for å avslutte hver hurtiglading, både i Norge og Sverige. Funket greit, selv om man nok ikke bør gjøre det for ofte.

Har noen ganger hatt skikkelig lyst til å gjøre det når noen "#¤%& står og lader i laaaang tid rett i underkant av 100%. (Men ikke turt å gjøre det)
#14
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Ladekaos på Nordbyen/Strømstad.
søndag 18. november 2018, klokken 23:39
Jeg har aldri ladet ved McDonalds, pleier å lade enten rett utenfor eller inni parkeringshuset. Kan være alle ved McDonalds ikke hadde lastet ned Vattenfall-appen?

Nå fant jeg ut at det t.o.m finnes gratis ladere på senteret, hurra!

https://nordby.se/centerinfo/service-2/

Laddare till Elbilar
Det finns 15 P-platser med 220V 16 AMP laddare (gratis):
• 3 st längst in till vänster i P-huset vid MaxiMat (grön skylt)
• 12 st på plan 2 i P-Huset vid Nordby Supermarket

Det finns 16 P-platser med snabbladdare från Vattenfall där du betalar med laddkort, bricka eller InCharge appen:
• 6 st direkt till vänster i P-huset vid MaxiMat
• 10 st vid busskuren utanför Max Hamburgare

Det finns också 4 st snabbladdare vid parkeringen utanför McDonalds.

InCharge appen laddas ned på App Store eller Google Play.


Om en bil er fulladet, og det ikke finnes andre ledige ladere, bør det være akseptabelt å nødstoppe laderen (rød knapp) og ta ut laderen. Totalt uakseptabelt å stå på den måten.
I Sverige pleier man vel å betale per kW(h), dermed betaler man ikke per minutt, og man får slike problemer.
------
#15
Sitat fra: LFC på lørdag 17. november 2018, klokken 11:11
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. november 2018, klokken 15:32
Selv ved lik TCO ville jeg helt klart valgt elbil som familiebil. Fossilbilene er for trege og daffe i responsen og har for mange ulemper. Det er ikke verd å gå tilbake til det selv om de er raskere på turer over 40 mil.

Har man råd til Tesla X så stiller saken seg litt annerledes.
selv min kassebil med 24 kW batteri er mye sprekere i byen enn bensin-og dieselbilene jeg har kjørt (kjører jevnlig leiebiler fra utleiefirmaer i klassene C-E). Jeg er vanligvis den første over lyskrysset når det skifter til grønt, kommer meg lettere inn i rundkjøringer osv enn med en typisk bensinbil.


Sent from my HTC U11 using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA