Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Battello

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Vi har iallefall nok strøm i Norge
fredag 16. august 2019, klokken 21:31
Sitat fra: Plan B på fredag 16. august 2019, klokken 20:20
Beklager å måtte si det, men dette er helt uinteressant for denne diskusjonen. Man flytter ikke strøm. Man selger kun et sertifikat på hvordan strømmen er produsert.

Din påstand i innlegg nr 3 var "Norsk strøm er langt fra ren". Derfor henviser jeg til Statnett og SSB som viser at strømmen er ren.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Vi har iallefall nok strøm i Norge
fredag 16. august 2019, klokken 18:57
For mer informasjon kan du gå inn på Statnett sine sider:

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#produksjon-og-forbruk

Her kan man finne tall for produksjon, forbruk og strømflyt. SSB har også mer detaljerte data (kildetabell 08307):

https://www.ssb.no/285236/produksjon-import-eksport-og-forbruk-av-elektrisk-kraft.gwh
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Vi har iallefall nok strøm i Norge
fredag 16. august 2019, klokken 18:19
Ja, vår strøm er grønn. Vi har til og med netto eksport av grønn strøm. Som nevnt flere ganger ovenfor, må du ikke blande sammen fysisk bruk av strøm med kjøp og salg av sertifikater (virtuell strøm).
#4
e-Golf / Sv: Oppdatere kart
fredag 26. juli 2019, klokken 21:40
Det er da utrolig mye data som skal lastes inn. Her er data for alle europeiske land. Er det noen som vet om det er mulig å slette uaktuelle land og beholde for eksempel Norge, Sverige og Danmark før det kopieres til minnepinnen? Dette vil gi en langt raskere innlasting til systemet i bilen.
#5
Dersom alle personbiler i Norge skulle gå på strøm, ville de bruke ca 8-10 TWh. Det er bare å se på statistikkene hvor mange biler det er, hvor langt de kjører og forbruket. Så finner man en kalkulator og holder styr på alle nullene. Resultatet bli rundt 8-10 TWh.

Norge har netto eksport av fornybar energi. I 2018 var produksjonen 145,8 TWh og forbruket 135,6 TWh, altså ca 10 TWh som ble eksportert. Tidligere år var eksporten høyere, men p.g.a. tørke i 2018 ble eksporten bare 10 TWh. Ca 97 prosent av produksjonen kommer fra vannkraft, mens resten kommer fra vindkraft (noe ubetydelig kommer fra varmekraft).

Data om produksjon og forbruk kan finnes på Statnett sine sider. SSB har også mer detaljerte data, der man f. eks. kan finne ut hvor mye kraft som kommer fra vann og vind.
#6
Jeg glemte å skrive at den låste ladeporten nå ladingen igjen startet etter det halve minuttet, slik at jeg måtte låse opp igjen for å få ut kontakten.
#7
Jeg testet dette nå på min e-Golf. Etter at jeg hadde stoppet ladingen ved å låse opp, startet den automatisk ladingen igjen etter ca 30 sekunder. Dette har jeg ikke lagt merke til før, da jeg alltid har tatt ut ladekontaken innen det halve minuttet. Så da skal det kanskje være slik?
#8
Dette har jeg ikke sett på min e-Golf. Jeg har Ratio vegglader, 6-10-16 A. Er dette noe som har oppstått plutselig, eller har det alltid vært slik? Jeg mistenker at det må være noe feil/støy på kommunikasjonen mellom vegglader og bil. Har du testet dette på andre veggladere enn din egen for å sjekke om det er veggladeren eller bilen som lager dette problemet?
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ulyd i Zaptec
fredag 05. oktober 2018, klokken 16:08
Ok, da forstår jeg hvorfor det er vifte.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ulyd i Zaptec
fredag 05. oktober 2018, klokken 14:37
Jeg ble bare litt nysgjerrig nå – hvorfor er det vifte i Zaptec? Er det ikke bare en (litt avansert) mikroprosessor med noe elektronikk rundt pluss et relé i en slik boks? Dette burde vel ikke gjøre at det blir behov for viftekjøling. Hvor mange watt bruker denne boksen?
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Likestrømsjordfeil anyone?
søndag 25. februar 2018, klokken 08:12
Beklager, ser nå at svaret mitt var for raskt. Det kan gi inntrykk av at det var et svar fra fagfolkene i trainor.no, hvilket det selvfølgelig ikke var.
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Likestrømsjordfeil anyone?
lørdag 24. februar 2018, klokken 22:09
Jeg leste svaret til Joltus sitt spørsmål på forumet til trainor.no. Svaret var:

"Et switchet DC power får strøm fra den faste installasjonen for å lage DC og kan dermed ikke kjøre farlig strøm tilbake".

Jeg er ikke helt enig i svaret. I et switched power supply likerettes AC og lagres i en kondensator. Spenningen kan være rundt 400 volt DC. Det er små energimengder som lagres, men det kan bli et kort kraftig strømstøt ved feil i en diode, eventuelt kan en liten lekkasje gi noe lengre utladningstid.  Jeg tviler på at en vanlig jordfeilbryter settes permanent ut av funksjon på grunn av dette, men det kan i alle fall skje den tiden det tar å lade ut kondensatoren. Så en viss likhet med å lade en bil er det. Men jeg har aldri hørt om at noen har hatt DC feil.

Bortsett fra lading av bil, har jordfeilbryteren i sikringsskapet slått ut mange ganger. Det var en felles jordfeilbryter for alle kursene (opplegg fra 1985). For et par år siden fikk jeg skiftet alle automatsikringene med kombinert jordfeilvern. Nå går det mye bedre, og jeg fant ut hvilken kurs problemet var på.
#13
e-Golf / Sv: Anbef. lademønster / e-Golf i sporadisk bruk
mandag 05. februar 2018, klokken 09:55
Men hvordan setter man en grense på maks ladekapasitet? Bortsett fra å trikse med avgangstid, som virker unødvendig komplisert.
#14
e-Golf / Sv: Anbef. lademønster / e-Golf i sporadisk bruk
mandag 05. februar 2018, klokken 09:14
Jeg trodde at maksimum ladenivå ble automatisk håndtert av VW? Min 2018 e-Golf har et batteri med kapasitet 35,8 kWh, mens brukbar kapasitet er 31,5 kWh. Jeg kan da bruke ca 88 % av total kapasitet. Når den lader til 100 %, trodde jeg at den egentlig ladet til 31,5 kWh (eller 88 %).

Jeg har en laptop som for det meste er koblet til laderen. Produsenten anbefaler å lade til maks 80 %. Dette kan jeg stille inn under innstillinger, slik at den vanligvis er 80 % oppladet. Jeg finner ingen tilsvarende anbefalinger på ladenivå i dokumentasjonen for e-Golf, derfor trodde jeg at dette trenger ikke brukeren å tenke på. Mulig jeg har misforstått?
#15
e-Golf / Sv: Fjernstarte varme
søndag 04. februar 2018, klokken 16:38
Jeg opplever ofte same type problem med oppdatering fra bilen til serveren (i Tyskland?). Vanligvis går det greit å logge inn/være innlogget på serveren, mens oppdatering av status fra bilen (ved å trekke skjermbildet nedover i 3 sekunder) feiler ganske ofte. Ser at noen foreslår å trekke ut en sikring for å resette kommunikasjonen. For meg har det alltid virket igjen etter at jeg har vært på en kjøretur.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA