Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fem

#1
Defekte støtdempere bak. Garantisak. Bestilte time 16 januar. Fikk time 12 september. Tesla North. Ikke imponert.
#2
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 18. juni 2018, klokken 09:51
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. juni 2018, klokken 18:18
Sitat fra: daktari på søndag 17. juni 2018, klokken 17:08Jepp, bensinbrann hadde vært vesentlig mer eksplosiv.
Kan han ha vært tom for kjølemiddel?
Tvilsomt. Det er vel sensorer både på kjølemiddelnivå og temperatur.

Jeg mistenker at det er snakk om en skade. Den trenger ikke å ha skjedd samme dag, man kan kjøre over noe som gjør at bunnplaten får seg en trøkk, og så blir det kortslutning og brann på et senere tidspunkt.

Om batteripakken var uskadd, så er dette (så vidt jeg vet) første gang det har oppstått brann i en Tesla batteripakke uten skade.
Jeg tipper dette er en thermal runaway, forårsaket av en defekt eller produksjonsfeil i en av battericellene. Li-ion batterier kan selvantenne på denne måten uten å være skadet, det er bare veldig sjeldent at det skjer.

Betryggende å se at forbrenningen er så treg og skjer i en fast retning, slik at man kan klatre ut på andre siden. Fossilbiler selvantenner også.
#3
Er ikke selve konstruksjonen bak forsterket/avstivet når du bestiller fabrikkmontert? Så hvis du ettermonterer (skruehullene er vel der) vil sikkerheten til passasjerene bak være vesentlig dårligere om du blir påkjørt bakfra dersom du ettermonterer?
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: 40 000 km service -hva inneholder den?
torsdag 11. januar 2018, klokken 13:05
Ser det står 7600 kr for Model S på 40.000 km. Og denne servicen inkluderer å bytte "systemfilter for klimaanlegg" og "kabinluftfilter" (ett av disse må være HEPA-filteret).

Er det samme service-kostnad for biler med og uten Bioweapon Defence Mode (HEPA-filter)? Dette filteret tar de jo betalt ca 1600 kr for. Så i mitt hode bør service-kost være vesentlig billigere for biler uten HEPA-filter?
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hurtigkjetting / sokker til Model S
torsdag 04. januar 2018, klokken 18:47
Jeg har Thule CL10-105 på S med stålfjærer. Går fint å montere for meg, men kan kanskje være litt trangt om man har tykke armer. Sikkert  bedre plass mens du monterer om du har luft. Passer kun bak.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva har du kjøpt til din Tesla i dag?
onsdag 03. januar 2018, klokken 12:31
Her er guide til installering av HEPA-filter:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23803.msg623633.html#msg623633

Noen som vet hvor ofte HEPA-filteret må byttes? Er det årlig, eller sjeldnere?
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Problemer med schuko lading, lyser bare rødt.
tirsdag 26. desember 2017, klokken 12:34
Siden det er en helt ny kontakt kan det jo være noe galt med den. Kanskje elektriker har glemt å stramme noen skruer inni der før eksempel?
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET
torsdag 21. desember 2017, klokken 11:30
Ønsker meg profiler for passasjersetet.

Min bedre halvdel klager hver gang jeg har hatt andre passasjerer.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ventilasjon baksete S
torsdag 21. desember 2017, klokken 00:59
Mener å huske at de to ventilene i midten bak er på samme system som de to på midten foran. Så prøv å stenge de to foran og sjekk om du får høyere trykk bak? Har ikke prøvd selv.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Uvisket område på frontruta
torsdag 07. desember 2017, klokken 08:19
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 06. desember 2017, klokken 23:42
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. november 2017, klokken 21:27
Løsne visker og flytt den et par hakk.
Somlet meg aldri til å gjøre det selv før jeg solgte, men skal være relativt enkelt å fikse selv.

Jeg må prøve å fikse dette selv siden jeg har mer enn 10cm blindsone + A-stolpe og Tesla ikke har tid. Er det så enkelt som du sier? Finnes det en mer detaljert beskrivelse noe sted?

Vil dette fungere? Ser for meg at viskeren da ikke vil komme helt tilbake i nedre stilling igjen når den ikke er i bruk?
#11
Dette fenomenet kan oppstå i Li-ion batterier og kan skyldes entropi.

Ved lading ved lav SoC (< 5-10%) blir nettoresultatet nedkjøling av batteriet. Entropi-forandringen kjøler mer enn resisitiviteten varmer opp, slik at batteriet blir kaldere og kaldere.

Kanskje hvis batteriet i utgangspunktet er kaldt og man setter igang supercharger-lading vil batteriet kjøles ytterligere ned. Da kan entropiforandringen bli større enn kapasiteten på varmekilden til batteriet?

Dersom man lader på annen type lader med lavere effekt vil ikke entropiforandringen være kraftig nok, batterivarmeren holder ok temperatur på batteriet, og bilen klarer å motta riktig ladeeffekt.

Mens jeg har skrevet dette har jeg kommet fram til at det må være noe feil med reguleringsteknikken i Teslas superchargers. Antar de prøver å kjøre på med max ladeeffekt, måler at temperaturen faller under en gitt grense, og slår inn en sikkerhetsmekanisme som hindrer batteriet i å bli for kaldt.

Her burde Tesla undersøke om det finnes hurtigere måter å lade på ved lav SoC og lav temperatur. Feks begrense lading til 50 kW fram til man kommer over ca 5-10% SoC.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Uvisket område på frontruta
lørdag 25. november 2017, klokken 13:14
Dette er en av tingene som plager meg også. Bestilt justering (2 mnd ventetid da..)
#13
Model S 2013 - 2022 / Bagasje-/Lastsikring i Model S
mandag 09. oktober 2017, klokken 10:30
Jeg har nettopp overtatt min første Tesla :) Det er en S75D, 2017, 5 seter. Har planer om å frakte en vaskemaskin + noe annet rot ganske snart.

Hvordan sikrer dere lasten? Såvidt jeg kan se er det ingen sikringspunkter for å stroppe fast lasten?

De med 7-seter har noen ekstra punkter baki der setene festes. Er det mulig å få ettermontert noen bøyler der? Bør være festepunkter klart under teppet et sted?

Er lite lysten på å få en vaskemaskin i ryggen ved evt. bråstopp...
#14
Bestilling og levering / Sv: Levering august - september 2017
fredag 22. september 2017, klokken 08:35
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 22. september 2017, klokken 00:01
Og i kveld kom endelig telefonen til meg også (etter litt masing på DS de siste dagene), hentes i Røyken på lørdag kl 11. Er det noen som har hentet der, og som vet om jeg må forholde meg til en dårlig opplyst plasthall eller noe sånt?
På Røyken får du utlevert bilen i et ganske dårlig opplyst bygg av type parkeringshus. Så ta med egen lykt.
#15
Dersom du har type B vern bare i ladestasjonen, og foranliggende type A vern, kan du kanskje risikere at en mindre DC-jordfeil (lavere enn 30 mA) setter type A vernet ut av spill (spolen kan gå i metning slik at den i praksis ikke fungerer) uten at B-vernet løser ut. Så det er teoretisk mulig at alle avgreninger da ikke vil ha et fungerende jordfeilvern. Hva som vil skje i praksis vet jeg ikke.

Den billigste løsningen er ladestasjon med integrert B-vern plugget i CEE-kontakten (trenger ikke elektriker).
Mellomløsning er ladestasjon plugget i CEE kontakten, men bytte fra A til B vern i sikringsskapet.
Skal du følge forskriftene må du enten fjerne alle avgreninger på kursen, eller trekke ny kabel, noe som kan bli dyrt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA