Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PK snekker

#1
Ville satt familien i en Eu godkjent bil. Utover det så hadde jeg kun brydd meg om hvem som kjørte og at alle bruker setebeltet.

Mye annet som er viktigere for familie sikkerhet enn valg av bil. Det er feks flere som blir hardt skadet eller dør i hjemmet enn på veien.

#2
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. mai 2019, klokken 10:50
Helt feil virkemidler.

- Pengebruken må først og fremst adrueliggjøres.
- Drivstoffavgiften på fossilt drivstoff bør dobbles, og så 20% økning hvert år videre.
- Skatten kan økes for å ta resterende behov for finansiering.

Hvorfor det? Folk flest kjører jo ikke elbil. Og pr dags dato er det heller ikke realistisk at alle kan det. Så hvorfor straffe så mange når det i praksis ikke er noe alternativ.
#3
Alt det andre / Sv: Bensinpumpe i borettslag?
tirsdag 21. mai 2019, klokken 14:05
Latterlig enkelt å fikse. Man tar en tankbil og monterer vanlig pumpe på. Kortreist drivstoff.
Krav til lagring og brannsikkerheten er da ivaretatt.

Men sakens kjerne er jo den at mange ikke er villige til å bruke borettslaget sine midler på ladere. Forståelig nok siden de fleste ville ha vansker for å betale for en bensinstasjon i borettslaget. Argumentet for ladeplass bør være verdiøkning for alle boenheter. Den må være høyere enn kosten ellers så ser jeg ingen gode argumenter for ladeplass.
#4
Sitat fra: elektrolux på søndag 19. mai 2019, klokken 14:09
Løsningen er uendelig enkel. Dobbel pris på fossil energi. Siden eksosbiler kun er relativt effektive på langturer vil de likevel kunne brukes til det uten noen vesentlig økt kostnad, men de blir dyre å bruke på småkjøring.

Vil heller si at den enkleste løsning er at elbiler også betaler mva. Bensin og diesel går snart ut av produksjon og man kan ikke basere inntekt på de. Det er ikke nok elektriske alternativer til at alle kan ha en elbil i dag, så det blir feil å straffe folk som ikke har råd eller mulighet til å kjøre elektronisk.

Ett annet poeng er hvorfor ikke heller kutte i utgifter. Stortigsgarasjen hadde vært ett fint sted å starte. Kutte ut barnebidrag siden flere mennesker kun gir høyere utslipp. Samt effektivisere stat og kommune.
#5
Fra 2025 så skal det vel kun selges nullutslipp biler, så kan man legge på 15år for da vil de fleste bilene være oppbrukt. Men er nok en høy andel elbiler allerede før 2025 som forøvrig bør være året elbilfordelene blir helt borte.
#6
SitatPå denne måten kan man da kreve inn X kroner per kjørte km for en dieselbil, Y kroner for en fossilbil og Z kroner for en elbil. Står bilen parkert, betaler man ikke noe, selv om det er en dieselbil.

Dette systemet er allerede i bruk og har vært det i mange år. Man betaler nemlig avgift på drivstoff, jo mer man bruker jo mer betaler man. Det er mye rimeligere å kjøre med elektronisk bil enn bensinbil så dette er jo differansiert allerede. Hvorfor er så mange opptatt av at diesel og bensinbiler skal bidra enda mer? Om kort tid er det kun elbiler på veien og da blir de automatisk statens melkeku. Hadde det ikke vært fint om alle har råd til å kjøre?
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Erfaring med nabobil
torsdag 13. september 2018, klokken 08:36
Bra at nabobil ryddet opp. Hva skjer med hun som leide bilen din da?
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Avgiftsøkning pga overgang til WLTP utsatt
fredag 07. september 2018, klokken 11:23
Burger: tviler på at det er en elbil for alle om 2 år. Kanskje 10....

Synes det burde være en familiebil, småbil og arbeidsbil tilgjengelig før man straffer de som ønsker en nybil med garanti osv.

Kan bare snakke for meg selv, men rekkevidde på 500-1000 km, 4x4 og hengerfeste til 350 000,- og opp er vel der det burde være.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Avgiftsøkning pga overgang til WLTP utsatt
fredag 07. september 2018, klokken 10:48
Sitat fra: Burger på torsdag 06. september 2018, klokken 22:28
Hva er katastrofen om at enkelte nybiler får 100k avgiftsøkning fordi de forurenser reelt mer enn det som det har blitt løyet om?

Er det folkerett å kunne kjøpe forurensende nybiler til samme pris som i fjor?

Er det firmarett å lyge og selge biler som forurenser mer uten å måtte ta regningen for det?

Enkelte uskyldige ofre ville det ha blitt blant bilselgere som hadde mistet bonus/mindre lønn/mistet jobben.

Absolutt ingen folkerett å kjøpe eller kjøre bil.

Men det blir for dumt å ikke legge til rette for at folk kan kjøpe den bilen de har lyst på så lenge det ikke finnes gode nok utslippsfrie alternativer i samme prisklasse.
#10
Sitat fra: Whatwatt på mandag 03. september 2018, klokken 15:38
Jeg er helt med på å betale litt bompenger for å kjøre på fine veier, men bare hvis biler med eksosrør betaler 8-10 ganger så mye.


Hvorfor mener du det?
#11
Lett å glemme at man bruker veien selv om man ikke har bil selv. Kjøper du mat i butikken eller varer/tjenester er du en bruker av veien.

Dette er vår felles infrastruktur og dette burde felleskapet dekk. Bom ordningen er direkte usosial og burde avvikles. Det betales allerede latterlig mye i avgifter på drivstoff og når en bil blir kjøpt inn.

Når det gjelder elbiler burde ikke de betale heller. Bare synd at det ikke er noen partier som har gjennomføringskraft til å fikse dette...
#12
Elbiler i media / Sv: Det norske forsvaret går over til elsykler
tirsdag 21. august 2018, klokken 11:20
Forsvaret har vært grønne i årevis.
Dette er bare en naturlig videreføring av gammel tradisjon.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: EQ etter EV?
lørdag 26. mai 2018, klokken 13:01
Hvorfor må man ha E etterfulgt av ett eller annet? De automatiske bomstasjoner o.l skiller jo ut bensin og diesel, dessuten er det jo mange med personlige skilt.

Hvorfor ikke bare ha vanlige skilt?
#14
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. april 2018, klokken 12:49
Så en husstand som betaler 25.000 i strøm i året må belage seg på 100.000,-? Det vil svi.

klart det vil svi, men samtidig kommer du ikke til å opprettholde så høyt forbruk. Fremtidens hus skal også gå mot null utslipp.

Enova har støtteordning som skal hjelpe til, men de har fjernet ordningen for etterisolering. Dette er nemlig den mest effektive og trenger derfor ikke støtte lengere. Akkurat slik som med elbil.

Det er ikke lenge siden jeg betalte 4700 i året for bommen. Hadde noen sagt da at vi skulle opp i 70 kr pr passering og høyere på sikt tror jeg ikke mange hadde trodd det.  :D

Min husstand har jo mellom 45 og 50 000 i drivstoff utgifter i året. Når alle skal ha elbil må dette kreves inn på andre måter.
#15
Sitat fra: cra på onsdag 18. april 2018, klokken 11:17
Sitat fra: PK snekker på onsdag 18. april 2018, klokken 10:50
Man sparer jo dette i forhold til at det ikke er noe avgift på strømmen.

Med mindre man bor i de nordligste fylkene så betaler man både nettleie, mva og forbruksavgift på strømmen, gjør man ikke det da? ;)
Nettleie og mva er ikke avgift. Men tar selvsagt poenget ;D

Dette er allikevel små penger sammenlignet med fossildrivfstoff, men slapp helt av. Om kort tid er strømprisen 3-4 dobbelt og staten drar inn det samme eller helst mer en hva de gjør i dag. :+1:
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA