Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Usikker

#1
Kia Soul EV / 16.000 norske Kia Soul EV tilbakekalt
mandag 18. mars 2024, klokken 21:26
https://www.nrk.no/nyheter/16.000-norske-kia-soul-ev-tilbakekalt-1.16810924

Litt merkelig... min 2021 modell har heller ikke automatisk pådrag av brekket når jeg parkerer og slår den av men den forrige jeg hadde dro det på automatisk
#2
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
mandag 26. februar 2024, klokken 21:02
OK, ny runde med lading...
På fredag ettermiddag kobla jeg lader til batteriet på nytt, lader indikerer 1/2 fult batteri men denne gangen kobla jeg av batteriet fra bilen og lot den lade frem til søndag ettermiddag og da..  100%

Før jeg begynner å måle strøm og spenning nå så skal den få gå i 14 dager som er omtrent den tiden fra jeg fikk batteriet til jeg begynte å lade første gangen.
Ut ifra det jeg har testa så langt mistenker jeg at den 12v ladere som er i bilen lager trøbbel for logikken i Ctec'n men hvis man har en sånn litt "dum" gammeldags lader uten en masse logikk ville det virka.

Uansett... Volt og Amp. meter er klart for å komme til bunns i hva denne bilen driver med og en ting til...
Volt meter inne i bilen som jeg har montert viser konstant en spenning mellom 14.2 og opp til 15.1
Sjekka dette meteret opp mot en LAB trafo og to andre multimetere før jeg monterte det.
#3
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
onsdag 21. februar 2024, klokken 17:20
Fikk jeg et defekt batteri ??
Vet ikke men etter at jeg fikk nytt batteri så tenkte jeg... kan jo ta en skikkelig lading av det da bilen ikke skulle brukes på 4 dager.
Kobla på en Ctec MXS 7.0 og den indikerte umiddelbart at batteriet var på ca. 50%
Etter 4 dager, fortsatt 50%
Begynte å lure på om laderen var defekt så jeg huka den på et gammelt batteri som jeg ikke hadde fått kasta enda som hadde sitti bilen til jentungen, det indikerte 25% og etter 2 døgn var det fult dvs. på 100% så laderen funker.

Kan det være noe så dumt som at når man kobler en ekstern lader på bilen så blir den lurt av den 12v ladere som bilen har selv og at den ikke klarer å fylle opp batteriet på grunn av den interne som "kødder" det til...
Skal teste ut å koble bilen vekk fra batteriet og lade på nytt
 
#4
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
tirsdag 06. februar 2024, klokken 21:35
Tok sin tid...  2 ! Måneder på dagen men nå har jeg nytt på garanti... får se hvor lenge det holder
#5
Kia Soul EV / Sv: Utstyr for å lese av batteristatus i Drammen/Lier?
tirsdag 06. februar 2024, klokken 21:28
Hei, skal se om jeg finner igjen OBD knotten min, tror jeg fortsatt får liv i nettbrettet også
Holder til i øvre eiker, gir deg svar i løpet av et par dager hvis ingen andre henger seg på.
Har hatt samme modell selv
#6
Kia Soul EV / Sv: Småproblemer
torsdag 28. desember 2023, klokken 14:13
Hadde et tilfelle for ca. 14 dager siden hvor ryggekamera ikke slo seg av når jeg kjørte fremover, hjalp ikke å slå av bilen... måtte trykke på den lille resetknappen med en tannpirker for at den skulle bli normal
#7
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
torsdag 28. desember 2023, klokken 14:10
Da får jeg nytt batteri men... de måtte bestille det...
#8
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
torsdag 14. desember 2023, klokken 21:40
På Kia'n er det den ene blå lade indikatoren som blinker når den lader 12v batteriet fra 400v batteriet
I Appen sier den at 12v batteriet er ok selv om det er knekt

Problemet ligger egentlig i kombinasjon strøm og spenning som den ikke har kontroll på
Hjelper lite å kjøre spenning opp mot 15v når det ikke følger med noe strøm og det burde nesten vært en ekstra normal batterilader i bilen som lader 12v batteriet skikkelig når du er tilkobla for å lade hovedbatteriet
#9
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
torsdag 14. desember 2023, klokken 15:34
Da har jeg endelig fått svar...  tok sin tid
12V batteriet på Kia har bare 2 års garanti
Batteriet mitt er 2 1/2 år og dekkes ikke av garanti men forhandler skulle sende inn søknad om bytte

Oppfordrer alle med Kia  -> Kom deg på verksted å be om en 12V sjekk eller hekt på en egen batterilader og sjekk om den klarer å lade opp batteriet før bilen passerer 2 år.
Min ctek 10A lader klarte ikke å lade opp batteriet på 48 timer, fortsatt bare på 50%

En indikator på at batteriet svikter er at det blinken en blå led oppe på dachbordet når bilen bare står parkert uten ladekabel
#10
Kia Soul EV / Sv: e-Soul <-> 12Volt batteri
tirsdag 26. september 2023, klokken 19:49
Sitat fra: hanche på mandag 25. september 2023, klokken 18:02Forresten så er det vel en gammel tråd om temaet her? Den er nok dypt begravet nå.
Stemmer det, vi hadde en lang tråd på forrige modell men det kan se ut som denne modellen lider av det samme men Kia "redder" seg nok en stund ved at de driver å lader fra 400V batteriet, de er alikevel avhengig av at elektronikken har nok strøm til å styre ladinga, er det for lite guff i 12v batteriet klarer den ikke å koble inn lading fra 400v batteriet.

Har logga litt mer på min og det ligner på alt vi har erfart tidligere..
Ved å kjøre med lys i Auto og kun DRL lys på dagtid ligger den å flakker mellom 12,9v og 15v
Kjører du normalt (50km -> 100km) ligger den rimelig stødig på 12,9v
Slipper du gasspedal og den begynner forsiktig å regenerere vipper den opp på 14 +/-v og bremser du kan den komme helt opp i 15v
Kjører du videre normalt flakker og flyr den litt opp og ned før den igjen lander på 12,9v

Setter du på nærlys manuelt lader den stabilt på litt over 14v men kommer lett opp mot 15v når du regenererer og bremser.

Det jeg ikke har fått mål ennå er hvor mye strøm som kommer inn på batteriet, hjelper lite med spenning hvis det ikke er noe strøm der.
Ut ifra hva jeg nå ser av 12v batteriet mitt så er det stabilt på 50% kapasitet så vi får se hva forhandler sier..
Kommer tilbake med mer når jeg får mål hvor mye strøm den sender til batteriet
#11
Kia Soul EV / e-Soul <-> 12Volt batteri
søndag 24. september 2023, klokken 20:47
Vet ikke om jeg får nok en runde med 12Volt batterier med 2021 modellen men ting tyder på at 12v batterier begynner å slite.
På 2017 (18Mod.) 30kwh modellen jeg hadde fikk jeg nytt batteri 3 ganger på 5 år og ser nå at 12V batteriet på 2021 modellen begynner å slite.
For de som ikke har oppdaga det så har denne modellen fått egen vedlikeholdslading dvs. den henter fra 400v batteri og vedlikeholder 12v. Når den gjør dette så binker den ene blå LED'n i ladelampene når den ikke er tilkobla ladeboks. Siden i sommer har jeg sett at det stadig kommer et blink så i dag kobla jeg til en kraftig ctek lader for å se hva som skjer. Den indikerte et dårlig batteri dvs. ca. 50% og pumpa på greit med strøm for å dra det opp.
Bilen brukes daglig så da er det vel bare en dårlig 12V lader i bilen eller så er ikke batteriet bedre enn at det ryker etter 2 år.
Går en mail til forhandler i kveld
#12
Kia Soul EV / Sv: FCA som dem kaller det
torsdag 27. juli 2023, klokken 08:23
Lufter denne litt igjen...
Et kjapt google søk på kia deler viser en del hoggerier som har deler til esoul og de fleste av dem er lettere knust i fronten... tyder dette på at nødbrems ikke virker ?

Noen som har erfart nødbremsing på eSoul ?
#13
Kia Soul EV / Sv: Treig hjemmelading? 2021 soul
onsdag 26. juli 2023, klokken 10:08
Kia'n leveres med 1 eller 3 fas lader
Har selv 3 fas lader og den tar 11kw fra min ladebox

Sjekk med Kia, de kan finne ut hva bilen din har av lader
#14
Kia Soul EV / Sv: Batteri kjøleveske, garantisak
torsdag 22. juni 2023, klokken 15:31
Da... endelig får jeg kjøling i bilen igjen til uka
Plagsomt å kjøre i +30 grader men godt dette ikke var på vinteren med mange blå grader
#15
Kia Soul EV / Sv: UVO, mista kontakt
søndag 21. mai 2023, klokken 20:47
Glemte bort denne, ingen ting funnet i feilkoder, den begynte bare å virke igjen før jeg fikk den på verksted
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA