Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - olavxxx

Sider: [1] 2 3 ... 82
1
Model 3 / Sv: Vinterdekk til Performance
« på: I går kl. 22:17 »
Så bra  :+1: virker som alle her inne vil ha 18 eller 19 " på vinterstid
Neida, du kan fint bruke 20".
Det er samme dekkbredde (235), forskjellen er profilen der 20" vil ha 35 og 19" vil ha 40.

Men hvis du vil ha org hjul, er det 20" med R3 som gjelder.

2
Model 3 / Sv: Bytte hjul selv-hva kreves av ustyr
« på: I går kl. 22:16 »
Hvor får man kjøpt jackpad da? De burde jo blitt levert med bilen om det er så kritisk for batteriet.
Hør med Tesla, det tenkte jeg aldri på.
Jeg kjøpte en på ebay, kostet litt, men er av metall og virker solid.
I tillegg har den plastikk mot bilen, så jeg synes den så "snill ut".

3
Model 3 / Sv: Jack pad for Tesla model 3
« på: I går kl. 22:08 »
Er det noen her som har mottatt bil OG som har jackpad'en fra Reverse Logic, og som vil ta seg bryet med å måle bakkeklaring fra pad til bakke, når pad'en er plugget inn i et av jekkfestene?

Såvidt jeg kan bedømme fra bilder er jackpad'en 3-4cm tykk. Med bakkeklaring på 14 cm og litt ujevn gårdsplass kan det bli vrient å rulle under en jekk som bygger 10cm. Jeg ser det er ganske stor forskjell på "utgangshøyden" på jekkene det er linket til ovenfor - fra 8,5cm til 13cm.


Nå har jeg fått både bil og Reverse Logig-pad. På mitt garasjegulv er det 9,5cm klaring fra pad til bakken, når pad'en er satt på plass. Det vil si at man trenger en svært lav jekk.
Fikk ikke byttet dekk i dag, så jeg måtte kjøpe ny jekk..
Men det var på tide, jeg har en veldig gammel og liten biltema hydraulisk :P

Så nå ble det en skikkelig alu lavprofil jekk, så forhåpentligvis kommer den seg under i morgen :P
Har uansett ingen hastverk da, er meldt pluss til over helgen, men hadde tenkt å slenge det på først som sist i dag.

Men får heller se om jeg får opp Q800 Pro dashcam i kveld og så bytte hjul til helgen til vinterhjulene.

4
Det som plager meg mest med long range er at den er så høy. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg vurdert den. I tillegg får mannedre ytelse og 20» med på kjøpet på P, så da er det enkelt for meg.
Var derfor jeg også gikk for P:
Større todelte bremser, bedre calipere, bedre aks, 20" med performance dekk inkludert, senket karrosseri, karbonspoiler, track mode, bedre ytelse. Et røverkjøp! Men 3LR er også et røverkjøp da, man betaler jo halve prisen av S100D og får S100D-rekkevidde!

5
Ikke meningen å «kuppe» tråden, men det er kult å høre fra som har erfaring med X. Jeg personlig har ikke turt å prøvekjøre TM3P, enda. Er redd for å bli bitt av basillen. Var nemlig det som skjedde da jeg kjøpte meg X...

Artig at du nevner passive entry. Elektriske dører er en av de tingene jeg setter utrolig stor pris på. Er så enkelt med åpning og lukking, både når man er i bilen eller på avstand. Spesielt med barn i bildet også. Det høres kanskje litt rart ut, men har man blitt vandt til det, så skjønner man hvor smidig det er.

Hva synes du om overgangen mtp sittestilling, kjøreposisjon og utsyn sammenlignet med X? Har inntrykk av at TM3 har et oversiktlig førermiljø med god utsikt.
Jeg reflekterte ikke over sittestilling, på en måte synes jeg at det er bedre utsikt i 3 enn X.
Klart at X er en av bilene med "mest vindu", siden vinduet går over deg/over i taket.
Men samtidig så ser du panseret på 3, du ser også panseret "bule opp", i den fine karrosseriformen ut mot veiskuldrene. Så det er egentlig lettere å vite hvor stor bilen er (eller hvor liten?).

Har ikke lesset unge i bilen enda, men jeg kjøpte ny sparkebeskyttelse med nettbrettholder bygd inn, samt monterte inn barnesetet. Men som regel går vi gjennom skogen eller gjennom hagen til barnehagen - så fremt været er "ok". Er faktisk skikkelig omvei å kjøre :P Men i morgen tror jeg det skal regne, he he..

Men tror ikke det blir noe utfordring med barn, vi har nå bare brukt Avensis siden 15/12.. Klart at ingen biler er like bra å lesse unge inn i, som X. Der kan du jo stå under falkevingedøren og ha tak, samt man kan gå inn i bilen og sette seg inn uten å ta hodet ned.

Jeg er veldig fornøyd med 3-eren.. Jeg vet det ikke er bilen for alle, men det er en skikkelig kjøremaskin!
Gleder meg veldig til å hente posten i kveld!

6
Hei, her er mine erfaringer:

Overlevering
Jeg visste alt fra før selvsagt, så trengte ikke noe hjelp.
Fant et par støvkorn som jeg fikk aksept for utbedring, samt jeg fant bulk i taktrekk som de skifter.
Ellers var bilen fin, lister går på linje, glasstak er fint, dørene er lakket fint osv.

Klargjøringen
Mange vil sikkert mene bilen var fin, men jeg mener den ikke var klargjort. Den var vasket på utsiden.
Jeg forventer egentlig ikke noe mer, bilen var mye bedre enn X jeg tok ut i desember 2017 skal sies!

Bilen
Nå har jeg bare testet den med 40% SoC og på sommerdekk, med kaldt batteri.
Men skal si den SPARKER HARDT! X75D jeg hadde gikk 0-100 på 5.2, men denne går SYKT mye bedre.
Man får kastet hodet bak i nakkestøtten hvis man ikke er klar over det på forhånd.

Støy
Klart jeg hører dekklyd fra 20" performance dekk, men ikke så mye dekkstøy som jeg forventet.
Nå har jeg ikke testet bilen på vinterhjul enda, jeg leser jo folk klager over 20" med R3 dekk.
Selv skal jeg ha 19" med R3 dekk, men jekken min gikk ikke under bilen, så jeg må bytte dekk i helgen.
På generelt basis er jeg "fornøyd" med støy vil jeg si, klart det er ikke helt stille, men det er mer bråk i Avensisen.
X75D var nok litt stillere, men det gjør meg ikke noe.

Kjørefølelse
Bilen er "tight", den knirker ikke, virker bra sammenskrudd.
Understellet er "bestemt"; men ikke uraffinert - så selv om dette er en banerakett som kan kjøre mot hissige racingbiler - er det ikke ukomfortabelt understell. Bilen krenger ikke, men selv med 20" kan man kjøre på fartshumper, brostein, ujevn vei osv.. Det er mye mer komfort enn en "senket bil" fra 2000-tallet for å si det sånn. Men klart at dette er ikke en sofa, det er en kjøremaskin!

Hva savner jeg fra X?
Falkevingedørene, samt jeg savner passive entry fra FOB.
Ellers har S og X en fordel med stående skjerm: man kan ha kamera + spotify oppe samtidig, evt kamera + kart.
Liggende skjerm på 3 gjør at kamera tar nesten hele høyden, men ellers er jo grensesnittet på model 3 mye bedre, mye raskere og det viser mer informasjon.. Jeg kan for eksempel se hvor mange prosent jeg er unna kablirering for å aktivere autopilot on nav osv..

Bremser
Veldig bra bremser! Regen er også veldig kraftig, siden bilen er lettere enn X.

Alt i alt
Det er en SYKT BRA BIL, det er helt latterlig hvor mye bil man får for pengene.
Jeg reflekterte litt over det, selv om noen velger en helt basis 3P og ikke velger autopilot, får de en bil til litt over 500.000kr, som går bedre enn de fleste biler man kan få skilt på i Norge...

Og selv en 3 LR er også utrolig mye bil for pengene.

Dommen
Jeg gir bilen 6 av 6 mulige. Det er ikke på grunn av at den er perfekt, men det er på grunn av at valgene som gjør den så bra, er også valgene som gjør at den er priset lavere og yter bedre. Man har altså fokus på effekt, effektivitet, vekt osv. Klart at jeg kunne likt å hatt falkevingedører og elektrisk ditt og datt, men da hadde vekten plutselig blitt mye høyere, prisen blitt høyere osv.. Så da hadde ikke "totalpakken" vært så bra som den er.

7
Model 3 / Sv: Solskjerm for baby
« på: Tirsdag 19. Mars 2019, klokken 23:43 »
Beste er å sote 35 prosent bak. Pass på å få hele vanvindu i ett stykke

8
Audi e-tron / Sv: 4-hjuls trekk - Quattro vs Tesla AWD
« på: Tirsdag 19. Mars 2019, klokken 20:34 »
Eneste måten å få svar på dette spørsmålet er jo å lage en konkurranse hvor man kjører med samme dekktype/bredde. Men det fins mange forskjellige typer Tesla, alt fra RWD til Dual motor med "square" oppsett, til dual motor med "staggered". I tillegg har P-modellene stor bakre motor med annen  utvekskling, Model 3 har annen motortype osv.. Så er mange faktorer selv innad hos Tesla.

Men de bilene som vil dominere i en vanlig "klatrekonkurranse" vil jo være en skikkelig offroadbil med sperrer på akslingene. Hverdagsbiler har ikke sperrer, noen av de har differensialbrems, men de fleste styrer det ved å modulere gass/brems.

Tesla Bjørn har hat tug of war med flere biler da, samt en del konkurranser. Men for å vurdere selve dual motor opp mot hverandre, må man ha samme forutsetninger mtp dekk, dekkenes alder, osv.

9
Jaguar i-Pace / Sv: Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere?
« på: Tirsdag 19. Mars 2019, klokken 19:27 »
Superlader V2 skal låses opp nå, så man får dedikert kapasitet. Så vil V2 få 145 kW (i alle fall på 100 pakken). V3 rulles nå ut med dedikert 250 kW. Det betyr at Model 3 LR/P kan peak på 250 kW, som er 1609 km/t. Ved ca 70 prosent SoC klarer de nesten 100 kW. Så 30 mil kjøretid vil ta ca 15 minutter fra lav SoC på varmt batteri.

Delte ladere er altså en fortid hos Tesla fra og med nå snart. Opplåsing av V2 ladere skjer nå straks og V3 ruller ut snart .


Fasinerende info å lese i en tråd med dette tema:
"Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere"

Kan ikke dere Tesla fanboys snart skjerpe dere?
Er det ikke mulig å få dere til å forstå at slike innlegg hører hjemme under en Teslatråd!


PLEASE!!!!


Nordlands som tok opp Tesla ladere, han er vel ingen Tesla fanboy, så det må være lov å svare på hans utsang om kommende V2/V3 som er relevant for sammenligningen han gjorde.

10
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
« på: Tirsdag 19. Mars 2019, klokken 19:08 »
Det er vel mest "naturlig" å teste med med det som den enkelte bil var speccet med ifht godkjenning WLTP
Spesielt med tanke på at alle sammenligninger også tar utgangspunkt i disse tallene....

Da er det fort minste leverte dekkdimensjon som gjelder, selv om dette varierer mellom biltypene

Ja,og når det gjelder Model X så har den vel ikke typegodkjente tall med 19" selv om den ofte testes med det om vinteren.
Den har vel ikke WLTP-tall med noen dimensjon?
Joda, kan få den med 19"

11
Model 3 / Sv: Billig Model 3
« på: Tirsdag 19. Mars 2019, klokken 18:59 »
Jeg hadde ikke betalt over 100k for den.
200-250 ish er den vel verdt tenker jeg.

12
Model 3 / Sv: Rekkevidde 19" vs 20" vinterhjul på TM3
« på: Tirsdag 19. Mars 2019, klokken 18:30 »
Siden det er samme bredde på dekk, vil forskjellen være primært vekt på felg+dekk.
20" performance felgen veier 3,74 kg mer per felg enn 19" TSW jeg valgte som vinterfelg.
Men jeg velger også R3 med 235 bredde, så rullemotstand og slikt blir ca identisk, men 3,74kg mindre rotasjonsmasse per felg er ganske mye... Hver gang man gasser eller bremser, mister man mye energi på rotasjonsmasse.

13
Du skal bli kontaktet for henting av bil. Dato på Final Invoice er bare estimert (du kan være et untak da). Jeg har ifølge dato på Final Invoice (fikk den 27.feb) levering om to dager på Flatåsen. Men siden vi erfarer at ingen ny leveranse av bil er kommet til byen så tviler jeg sterkt den er klar om to dager. Tesla ringte meg rett etter jeg fikk Final Invoice og sa at den datoen kunne jeg se bort fra, og at levering var "mest sansynlig slutten av Mars". So... who knows...

Jeg fikk forresten også gulvmatter under 24 timer etter bestilling :p Har hatt dem liggende under kontorstolen min en uke nå  ::)
Du får en telefon et par dager før levering

14
Model S / Sv: Mye feil på Tesla?
« på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 21:24 »
Strengt tatt ville jeg vurdert Model 3, hvis den er "stor nok".
En brukt Model S med høy KM koster nesten det samme som en ny Model 3 LR.

Nå går riktignok prisene opp om få timer, men nå kan du få "S100D" rekkevidde til utrolig lav pris i Model 3 LR.
Ytelsen er også "bra nok", samt du har da 8 år og 192.000km på batteri/drivlinje-garanti, du har 5 år/192.000km på bil (og da 5 års reklamasjonsrett). I tillegg har du en ny bil, alt er nytt, dekk er nye, er mest sannsynlig full tank på spylevæske og blinklysolje.

Så, ja.. Det er det jeg tenker da :P Selv om du kanskje må gi litt mer for en 3LR enn en brukt, høy km S, får du også bedre rentevilkår på ny bil vs en eldre bil (i den grad du skal lånefinansiere).

15
Model 3 / Sv: Utsyn bakover i regnvær
« på: Mandag 18. Mars 2019, klokken 21:14 »
Man trenger ikke visker bak på biler som ikke har vinduet veldig vertikalt/langt bak.
Eksempel: Volvo V70 må ha visker (siden all dritten går rett på ruten).

Annet eksempel: Volvo S90 må ikke ha visker (siden man har bagasjeluken som stikker ut bak).
Så samme gjelder da Model 3, det er en sedan med utstikkende bagasjeluke og da følger luftstrømmen karrosseriet, der en stasjonsvogn med vertikalt vindu vil få mer dritt som "suges" opp bak.

Sider: [1] 2 3 ... 82