Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - amado88

#1
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
mandag 31. januar 2022, klokken 16:29
Hvor lenge før ankomst ladestasjon bør varmepumpen startes for å varme batteriet?
#2
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
søndag 23. januar 2022, klokken 09:35
Til andre eiere:
Jeg planlegger langtur i vinterferien og ser etter konkrete erfaringer for å øke rekkevidden/minske forbruk. Jeg vet at Tesla-Bjørn eksperimenterte litt, men han laget såpass mange videoer på ES8 at jeg ikke klarer å finne de delene igjen sånn uten videre. Noen som vet mer om hvordan kjøremodus bør stilles inn når man skal 600-700 km avgårde vinterstid, ink fjellovergang osv?

EDIT: Og - forstår jeg det riktig som at det er noen typer hurtigladere som egner seg bedre til å makse ut ladehastigheten enn andre? Hvilke er dette i så fall?
#3
ES8 / Sv: Eier erfaringer
onsdag 19. januar 2022, klokken 12:02
Hva var den kommentaren rundt Wifi-hotspot - hadde NIO det tidligere også ble det tatt bort i høst? Og er det bekreftet på noen måte at dette kommer tilbake? Jeg savner dette veldig i bilen, selv om ungdommene nok hadde klart å børne gjennom de 15-16 GB data som er inkludert i løpet av et par dager.
#4
ES8 / Sv: NIO ES8 autonomous test vehicles observert
tirsdag 14. desember 2021, klokken 17:55
Min antagelse er at de gjør dette for å trene opp de lokale kartene og gjøre Pilot bedre på disse strekningene. Mobileye har en annen tilnærming til autonom kjøring enn Tesla. Tesla trener opp modellen til å håndtere hva som helst - dvs at den ikke er stedstilpasset men mer generell. Mobileye lærer seg veien og kjøremønstrene på forskjellige steder, og blir "kjent" med nærområder. Det er også én av grunnene til at de autonome taxi'ene rulles ut i enkelte byer.
#5
ES8 / Sv: Erfaringer i kulden?
tirsdag 14. desember 2021, klokken 17:52
Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 11. desember 2021, klokken 15:16
I mangel på utlevert bil....vet noen om Tidal og stemmestyring fungerer, eventuelt om Spotify er på plass (med stemmestyring).
Definitivt ikke noe tegn til Spotify enda - og jeg må innrømme at jeg mildt sagt ikke er noe fan av Tidal. Det følger med et 6-måneders prøveabonnement. Jeg undrer imidlertid på om det faktisk er et fullt abonnement, for det hender en gang i blant at jeg ikke kan spille en sang og blir bedt om å tegne abonnement. Så det er en slags light-variant.

Stemmestyring av Tidal er ekstremt dårlig. Virkelig. Jeg hadde Amazon Alexa da det kom for 5-6 år siden - allerede da fungerte det tusen ganger bedre enn dette. Nomi må bli bedre og Spotify må legges til - ferdig snakka for min del.
#6
ES8 / Sv: Erfaringer i kulden?
fredag 03. desember 2021, klokken 14:07
Tja, ikke noen problemer egentlig - fornøyd NIO-eier, også nå som det er vinter. Det kom jo ikke så mye snø heller, foreløpig. Jeg har bilen stående ute om natten (!).

- Til å være 2.5 tonn så fungerer den fint på glatta, mener jeg.
- Ingen problemer med ladeluka heller så langt.
- Det som imidlertid MÅ bli et problem er jo å etterfylle spylevæske.
- En annen ting er at bilen er så stor at å gripe inn for å kakke av is fra vindusvisker og skrape frontruta faktisk er litt utfordrende - jeg er 180 cm høy.

Jeg foretrekker å varme opp bilen godt før jeg skal kjøre, så den står gjerne på i 10-20 min først - da smelter alt fra frontruta. Men hvis det er snø tror jeg ikke det går.

Man må også være obs på at sidespeil ikke kan forvarmes via app'en - det hadde vært kjekt.

Den bruker jo litt mer strøm også når man varmer opp såpass mye. Men det er jo 10 minus...
#7
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
fredag 26. november 2021, klokken 09:30
Sitat fra: elektro på tirsdag 02. november 2021, klokken 13:54
Noe jeg lurer på ved anlegget i ES8 er om man kan justere balanse og fader. Vi har ofte på musikk bare bak, eller bare foran. Eller bare bak på én side, dersom det er ulike behov bak der. Jeg fant ingen sånn justering da jeg prøvekjørte ES8 Signature.

Det er ikke dynamisk "balanse og fader", dvs at du kan flytte lyden rundt i bilen akkurat som du vil. Det er seks forskjellige modus, "Teater", "Foran", Fører-fokusert osv. Det som faktisk ikke er et modus er at kids i baksetet kan høre Marcus & Martinus på full guffe mens høytalerne foran er av... dessverre.
#8
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
søndag 31. oktober 2021, klokken 12:25
Sitat fra: elektro på lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:05
Sitat fra: amado88 på fredag 29. oktober 2021, klokken 21:41
Sitat fra: elektro på tirsdag 07. september 2021, klokken 10:56
Sparker i gang enda en tråd med spørsmålet; har ES8 DAB radio?
Ja, det er DAB. Litt dårlig implementasjon etter min mening: Viser ikke artist og tittel på hver enkelt sang, kun navnet på kanalen. I tillegg mister man delvis dekning når man reiser mellom DAB-soner/regioner - kanalene går litt inn og ut mens du kjører fra en sone til en annen.
Hmm.. her er e-tron fin. Den veksler til internettradio helt sømløst ved utfall av DAB. Jeg hører stort sett alltid på DAB og kan ikke huske å ha hatt ett utfall på tre år. Mulig NIO kan forbedre softwaren. De skal ha for å utstyre bilen med dette i alle fall.
Ja, vil tro at DAB-implementasjonen kan forbedres OTA. Nå er det en god del software-forbedringer jeg gjerne skulle sett - blir spennende å se om de leverer. Spotify-support er relativt kritisk i hele nord-Europa vil jeg si.
#9
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
søndag 31. oktober 2021, klokken 12:23
Sitat fra: daktari på lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:06
Mener du stikkontakten?
Skal ikke den bare roteres ned og ut av hullet sitt, og dyttes opp igjen for å gjemmes bort?
Mener stikkontakten, ja. Mulig det bare er pluggen fra min henger, men jeg må bende et plastdeksel ganske hardt bak for å plugge helt inn. Det går jo, men du må bende dekselet bakover samtidig som du fører pluggen inn - litt knotete.
#10
ES8 / Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
fredag 29. oktober 2021, klokken 21:47
Sitat fra: Ladrab på torsdag 28. oktober 2021, klokken 13:53
Å slippe Nomi Mate 2.0 assistant når man skal bruke en stemmekommando ser jeg bare på som en fordel. Har ikke klart å google meg frem til noen funksjonsforskjeller og har ikke et ønske om at bilens sjel skal personifiseres med en mekanisk emoji som snur seg mot meg når jeg bare vil aktivere navigasjon eller skru på setevarmen  :D

Hadde jeg kunnet velge fritt ville jeg gjerne hatt en Signature Edition, men "nedgradert" Nomi og felgstørrelse på sommerdekkene..
Viktig poeng - stemmestyrt assistant uten det mekaniske hodet har samme funksjonalitet slik jeg forstår det - men du betaler slik jeg forstår det ganske mye for det hodet.
#11
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
fredag 29. oktober 2021, klokken 21:43
Sitat fra: ctr46 på tirsdag 07. september 2021, klokken 14:59
Hvordan fungerer avtagbart hengerfeste? Elektronisk som Audi/Mercedes eller typ Tesla med manuell av/på?
Det er et plastdeksel som er "i veien" når man skal koble til elektronikken. Hvis man dytter dekselet hardt nok bakover så går det til slutt, men dette er ganske knotete. Vil anta at dette kan la seg greit fikse av teknikerne etterhvert, og at man kan få en annen plastplate e.l.
#12
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
fredag 29. oktober 2021, klokken 21:41
Sitat fra: elektro på tirsdag 07. september 2021, klokken 10:56
Sparker i gang enda en tråd med spørsmålet; har ES8 DAB radio?
Ja, det er DAB. Litt dårlig implementasjon etter min mening: Viser ikke artist og tittel på hver enkelt sang, kun navnet på kanalen. I tillegg mister man delvis dekning når man reiser mellom DAB-soner/regioner - kanalene går litt inn og ut mens du kjører fra en sone til en annen.
#13
ES8 / Sv: Om du er på interessent listen, skal du kjøpe?
torsdag 28. oktober 2021, klokken 09:20
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 21:13
Utlevering, hjemmelading på 3 fas 16A/ 1fas 16A eller 1 fas 32A, komfort på vinterdekk, happy life?
Ingenting spesielt å si på utlevering - den var bra, den  :+1:
Hjemmelader har jeg annen løsning på, så det kan ikke jeg svare på.
Veldig fornøyd med vinterdekkene - det er bra støydemping!

SitatStemmer det at en får gratis lading ut 2022 via plugsurfing.

Tror det stemmer hvis du har BaaS. Det har ikke jeg, men mener det ble nevnt som en del av BaaS, ja.

SitatFinnes det rammer for kjøp av batteri senere som du får ved kjøp? I BaaS kontrakten neves det som øyeblikkelig stans av leien, men ikke noe mer enn det.

Tilbakekjøp av batteri, evt kjøp av batteri senere - NIO har ikke betingelsene helt klare for dette enda slik jeg forstår det. Jeg skjønner at noen vil ha alt slikt klart før man evt kjøper, men jeg har kjøpt litt på tillit til at dette vil komme på plass på en nogenlunde fair måte. Ikke veldig viktig for min del uansett.

Siden jeg har kjøpt batteri, ble jeg forklart at man grovt sett tar utgangspunkt i en estimert levetid på batteriet på 8 år. Prisen på 100 kwh er 160k NOK. Dersom du da selger batteriet tilbake til NIO etter 1 år for å bytte til BaaS, så kjøper de det for 140k NOK. Dette var selvfølgelig muntlig men sier litt om hvordan det er tenkt.

Ellers: Det mange ikke helt merker seg med NIO er at de er på et HELT ANNET NIVÅ enn andre premium-merker når det kommer til service. Da TeslaBjørn trengte hjelp med lading i Tromsø og NIO flyr opp teknikere for å fikse det er det lett å si "Han er presse, selvfølgelig gjør de det". Min opplevelse er at de hadde gjort det samme for meg hvis jeg var i samme situasjon. NIO er ekstremt service-minded, og dette gjennomsyrer hele konseptet. Enorm forskjell kjøpe der alt etter at du har fått utlevert bilen er ekstra, ekstra, ekstra. Mulig de etterhvert endrer på dette, men jeg tror de ser på NIO-eierne utenfor Kina de neste par årene som ambassadører som kan gi de god word-of-mouth - og det er langt mer verdifullt enn å pøse på med reklamekampanjer. De bruker heller pengene på å gjøre kundene ekstremt fornøyde.
#14
ES8 / Sv: Testkjøring med ES8
lørdag 16. oktober 2021, klokken 20:28
Sitat fra: Silisium på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:10
Hei

For min del virker det feil å sammenligne med Audi E-tron, og at den virker "dårligere" på det ene og det andre. Er det ikke to vidt forskjellige segmenter?
E-tron har vel ikke 7 seter. Vesentlig mindre plass, og bagasjerom osv. osv. Dyrere er den vel også, med mindre batteri etc.?

Ladehastigheten virker som det eneste området hvor ES8 muligens er underdog vs. øvrige i dette segmentet - men for min del (og jeg ville tro mange andre også), hjemmelading blir mest brukt.

Helt enig i alt som skrives her - selv om mange har lyst til å sammenligne med e-tron eller iX så blir det litt feil. ES8 er rett og slett en større bil, der behovet for 6/7 seter med generelt god plass/comfort er sentralt for å kjøpe. Det er Model X som er likeverdig ifht plass og setekonfigurasjon.
#15
NIO / Sv: Nio kommer til Norge - bygger showroom midt på Karl Johan
mandag 27. september 2021, klokken 22:02
Nedtelling til arrangementene på torsdag nå - både pressekonferanse på dagen og åpningsfest på kvelden.

For de som har installert NIO-appen allerede så begynner det nå å komme eventer for fredag, lørdag osv. Konsert, kunstverksted og yoga-timer. Ganske tydelig at NIO satser hardt på at NIO House ikke bare blir et showroom men et sted å møtes midt i sentrum. Dette er et veldig spennende eksperiment mener jeg!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA