Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - mthoring

Sider: [1] 2 3 ... 70
1
Ikke lovlig, og det med god grunn. Altså soleklar no-go. Samme gjelder soting foran b-stolpen.

2
Akkurat som for ulempene mcu2 har ift mcu1.

Fin copy-paste av tekst moderskipet har utformet, kommer nok ikke langt med den etter norsk forbrukerkjøpslov. Fikk ikke med den ansvarsfraskrivelsen på min kvittering.

3
Model S / Sv: Model S 75D 2017 uten adaptiv cruise control
« på: Torsdag 04. Juni 2020, klokken 22:08 »
Blir litt anektdotisk. Jeg vet om flere som synes den går som sirup ennå . Men du er kanskje heldig. Det tryggeste er å ha en bil med MCU2 så du slipper at eMMCen dør om 1-2 år også. huuuuuuuge gamble!

Jada, det kan sikkert skje, selv om Tesla riktignok har roet kraftig ned på slitasjen av emmc det siste året. Hvis det skjer om 1-2 år på en 2017 så er det reklamasjon. Når bilen er over 5 år så har man mulighet til å bytte emmc for 4k-12k, avhengig av graden av egeninnsats. Ellers vil det nok også bli mulig å oppgradere til MCU2 i Norge for rundt 30k. Koker ned til budsjett og prisforskjell opp til >~03/2018 m/MCU2 da.

4
Model S / Sv: Model S 75D 2017 uten adaptiv cruise control??
« på: Torsdag 04. Juni 2020, klokken 21:54 »
Helt kurrant med MCU1 hvis man ikke bryr seg om underholdning. Det eneste som jeg merker er at det tar veldig lang tid før kartet lastes inn hvis jeg panorerer kartet mens jeg kjører, det er irriterende.
Lurer på om bruk av dashcam forverrer opplevelsen på MCU1 en god del, da streaming av video til USB opptar en stor del av tilgjengelig CPU, men samtidig er jo det noe man egentlig ønsker å ha på hele tiden.

On-Topic: i 2017 var det fullt mulig å bestille Tesla uten Autopilot ja, da får man "gammeldags" cruisecontrol, samt de funksjonene Tesla bedømmer som sikkerhetskritiske. Å oppgradere til AP med (traffic-aware) adaptiv cruisecontrol og autosteer (lane assist) koster 25k. Hvis man ønsker alt Tesla har å by på må man fleske til med 50k oppå det igjen (25k hvis bilen allerede har EAP), da får man også ettermontert ny Autopilot-hardware (hw3) inkludert. Hvis bilen er produsert 20/8/17 eller tidligere så har den AP 2.0 og mangler innebygd dashcam, da vil fsd/hw3-oppgraderingen også gjøre at man får dashcam.

5
Model S / Sv: Hvor få installert lastekrok?
« på: Onsdag 03. Juni 2020, klokken 17:35 »
Dessverre gjør de det. Feltet i vognkortet for maks kuletrykk bestemmer hvor mange kilo du har lov til å laste på kroken med sykkelstativ o.l.

At man kan ha 0kg kuletrykk på den ikke-eksisterende medfølgende kroken, er vel naturlig.

Spørsmålet er om det gjelder når man har festet på ekstrautstyr på bilen (ikke henger), eller om generell lastsikring da gjelder. Er jo såpass mange som kjører rundt med dette ettermontert, og har sett flere som reklamerer med lovlig ettermontering av hengerfeste for sykkelstativ på Model S, så det er rart om det ikke er lov.

Lite info å finne om problemstillingen egentlig, men fant denne
https://www.tv2.no/a/8382149/

Edit: ...og dette:
https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358
"Det er for øvrig ikke ulovlig i seg selv å montere et tilhengerfeste på en bil som ikke er typegodkjent med det. Det kan for eksempel brukes til sykkelstativ. Det er først når en tilhenger monteres at problemene starter."

6
Model S / Sv: Hvor få installert lastekrok?
« på: Onsdag 03. Juni 2020, klokken 01:27 »
Nekter å tro at det ikke er ok å bolte sykkelstativet til ramma på bilen (krok), når det er greit å skru de fast i taket. "Forsvarlig sikret" er vel det som gjelder, og da må krok være beste måten å gjøre det på.
Reglene for henger på krok kan vel ikke gjelde når det er snakk om sykkelstativ ol.l?

7
Lading av Tesla / Sv: Effekt Dombås
« på: ſøndag 31. Mai 2020, klokken 11:16 »
Var oppe i 124kw på dombås fredag, etter at jeg byttet fra en lader som kun ga 50kw.

8
Tesla SW og AP / Sv: Ønsker til nye programvareoppdateringer fra Tesla
« på: Lørdag 30. Mai 2020, klokken 09:31 »
Å bruke kameraene fra appen er det samme som å ha et ubemannet overvåkingskamera, noe som heldigvis er strengt regulert i Norge. (Selv sentry mode slik det funker i dag er i gråsonen.) Jeg tror at hvis Teslaer blir kjent blant publikum som parkerte overvåkingskameraer så risikerer vi hærverk på bilene våre bare fordi de er potensielle overvåkere, uansett om vi bruker en slik funksjon eller ikke.

Er det ikke slik de fleste tredjeparts dashcam fungerer? At man kan se live med app, mener jeg? Hadde vært fint å kunne se lagrede klipp med mobilen, hvis det ikke er innafor med live.

9
Model S / Sv: Hvor få installert lastekrok?
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 23:48 »
Nice, takker også for tips om elbilmek og hengerfeste. Hyggelige priser ja. Det er jo knapt 3km unna der jeg bor og :)

Edit: Trenger man lys?

10
Model S / Sv: Utstyr å anbefale til Model S?
« på: Fredag 29. Mai 2020, klokken 23:43 »
Da var Easee bestilt med Tibber. Får satse på at der blir ok og at de får løst ev. Sleep-problemer. Hørt om andre med Easee og Tibber som ikke har det problemet.

Det sleep problemet er bare et problem med Tibber og Tesla uten Easee. Med Easee så trenger ikke Tibber å snakke direkte med bilen, og da holder man den ikke våken. Må dessuten ha Easee for å få rabatt på strømregninga til elbillading.

11
Tesla SW og AP / Sv: 2020.20.X
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 20:05 »
Alle vil irritere seg over ulike ting, enhver bil er et kompromiss. Tingene du irriterer deg iver kan være at utgjør en liten minoritet av brukere og endringen kan irritere flere enn den gleder.

Hvem vil kunne irritere seg over å få mulighet til å endre planlagt lading eller oppvarming fra appen, eller å kunne se om batterivarmer er aktiv i display, og ikke bare i appen? Eller hva med å kunne justere ladestrømstyrke fra appen? Eller hva med å kunne styre batterivarmer separat fra range mode, slik at man kan spare strøm uten å fryse om vinteren? Er sikkert kjempemange slike småting som kunne vært gjennomført hvis det hadde stått høyere på prioriteringslisten.
De brukte også utrolig lang tid på å roe ned loggingen til emmc, noe som fikk (og kommer til å få) en haug med mcuer til å havarere.

Men det er jo et luksusproblem å kunne klage på retningen på videreutvikling av software på kjøpt bil. :)

12
Model S / Sv: Utstyr å anbefale til Model S?
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 19:48 »
Skjønner ikke hva dere snakker om, de i midtarmlenene er perfekte til brusbokser. Da selvfølgelig plassert på passasjersiden, slik at det er plenty med armlen til overs. Andre ting har jeg ikke bruk for å ha der :P

13
Model S / Sv: Hvor få installert lastekrok?
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 17:57 »
Vi har en 2019-modell i Trondheim og ønsker oss sykkelstativlastekrok. Har ringt rundt til tilfeldige verksted her - ingen vil gjøre jobben fordi Tesla ikke godkjenner lastekrok på modell S. Endte til slutt opp med å ringe Bosh-verkstedet i Oslo. Der fikk jeg svar at de ikke monterte lastekrok på biler post 2016eller17 (husker ikke konkret hva han sa). Begrunnelsen var at man på nyere modeller må borre et hull og da ryker garantien.
Skuffa - kjøpt takstativ og prøver å infinne oss med tanken på bråk og høyt forbruk.
Jeg ser på den andre tråden at folk monterer selv, men det ligger laaaaangt utenfor kompetanseområdet hos oss.

Si i fra om du finner en løsning enten det er her eller sørafor!

Wot? S har da vitterlig hatt uforandret bakpart siden 2013?

Er også interessert i krok...

14
Tesla SW og AP / Sv: 2020.20.X
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 17:55 »
Er greit nok at AP ikke løses ved å flytte en eller to håndfull utviklere fra spill og morro-avdelingen, men det er også irritasjonsmomenter som er helt basic og kunne vært løst i stedet for flere spill.

15
Model S / Sv: Utstyr å anbefale til Model S?
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 02:33 »
Er vel bare én?

Er bare én ja. Får med feste også da! Men fortsatt grei fortjeneste på denne ja vil jeg tro. ;-)

Kjøpte fra her
https://www.abstractocean.com/auto-lift-kit-for-the-tesla-model-s-parcel-shelf/

En annen ting som er kjekt er kraftigere lys i trunk, holder å bytte de to på sidene. De er svært enkle å skifte.
https://www.abstractocean.com/white-single/

Sider: [1] 2 3 ... 70