Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - storeulv

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
e-Golf / Sv: Får ikke låst opp ladeporten - eller startet bilen.
« på: mandag 30. september 2019, klokken 09:07 »
Jeg har lest et eller annet sted at ved "stuck" ladeport skal man forsøke å holde inne opplåsningsknappen på fjernkontrollen. Jeg hadde et par episoder med dette da bilen var ny for to år siden, men har ikke erfart dette siden høst/vinter '17/'18.

2
e-Golf / Sv: VW oppgir at nye e-Golf har 7.2kWh lader er falsk
« på: fredag 20. september 2019, klokken 08:54 »
Jeg får i min Zaptec-app beskjed om at bilen lader med 7,1 kW. Det er altså Zaptec som forteller meg hvilken ladeefekt den gir bilen og ikke bilen som forteller meg effekten den får. Hvor mye av effekten som evt. går tapt på vei fra ladeboks til bil vet jeg ikke noe om.

Dette er en my '17, altså nyeste generasjon eGolf.

3
Jaguar i-Pace / Sv: Prøvekjøring
« på: onsdag 14. august 2019, klokken 15:52 »
Jeg for min del opplevde dette som samme type støy som @Vannkraft. Jeg har hørt lyden av dårlig hjullager og andre typer ulyd som stammer fra metall mot metall, så jeg vil ikke umiddelbart gå med på at dette er dekkstøy.

For å være helt ærlig mener jeg dette er en lyd som ikke hører hjemme i en ny bil, i alle fall ikke i en ellers godt skrudd premium-bil som Jaguar. Det er rett og slett for dårlig sluttkontroll på produktet når biler med denne typen lyd slipper igjennom. Og mekanikeren som hevder at støy transporteres bedre i aluminium enn i stål har muligens rett, men lyden skal allikevel ikke være der. Dvs., det kan hende den skal være der, men den bør ikke høres.

4
Humor og kanari / Sv: Advarer mot bilteknologien
« på: mandag 12. august 2019, klokken 15:01 »
Det er omtalt i denne tråden tidligere.

5
Humor og kanari / Sv: Advarer mot bilteknologien
« på: fredag 09. august 2019, klokken 10:21 »
Det kommer en melding opp i hovedkjermen på min VW eGolf (2017 FL eller hva den nå kalles) som MÅ trykkes vekk på skjermen.

6
Humor og kanari / Sv: Advarer mot bilteknologien
« på: torsdag 08. august 2019, klokken 12:43 »
En klassiker i denne sammenhengen er jo den berømmelige "velkomstmeldingen" man får på eGolfen...den gir INGEN merverdi (kun til info) men man MÅ trykke den vekk med "OK"-knapp på skjermen. Av en eller annen grunn er "OK"-knappen på rattet ikke mulig å koble til funksjoner på skjermen.

Så da ligger meldingen der over navigasjon og annen info inntil du trykker den vekk. Genialt...(nei)

7
Jaguar i-Pace / Sv: Prøvekjøring
« på: torsdag 08. august 2019, klokken 08:24 »
"Trikkelyden" kan best sammenlignes med et tidlig stadium av gåent hjullager, noe jeg finner snodig all den tid bilen jeg testet kun hadde kjørt snaue 10' km.

Jeg har kjørt bil med masse pipelyder og kollisjonsvarsler i over 10 år nå (XC60 med full sikkerhetspakke), og det er altså IKKE sånne lyder.

Bilen har glasstak for de som lurte :)

Ang. lyd i stereoanlegget:
Mange mener (etter min oppfatning) at så lenge man kan spille høyt nok med masse bass er det et knakende godt anlegg, og i så måte passer Jag'ens anlegg inn i den kategorien (hørt med MINE ører).

Jeg foretrekker at det er balanse i lydbildet og at man kan høre alle lydene, men når jeg opplever at mellomtonen langt på vei maskeres vekk av bassen (og lit diskanten) blir jeg skuffet. Det er ikke sånn et premium-anlegg skal låte. Jeg opplever lyden som mer balansert i Dynaudio-anlegget i min 2017 eGolf selv om an ikke har like mye "trøkk" i den bilen.

Når det gjelder lyd og opplevelse av hva som er god og dårlig lyd vel jo det helt klart være subjektivt, så der er jeg åpen for at mine ører ikke er som alle andre ører og dermed villeder lytteren (meg) ;), men lyden fra det jeg tror er forhjulene er mer bekymringsfullt. Det var altså som en slags mekanisk støy som kommer av for høyt gnukketall mellom to komponenter av metall.

8
Jaguar i-Pace / Prøvekjøring
« på: onsdag 07. august 2019, klokken 09:28 »
Prøvekjører en HSE First Editiion nå og har registrert at det er en slags "trikkelyd" fra hjulene ( ? ). Først tenkte jeg at hjullagrene var gåene, men det virker ikke spes sannsynlig etter snaut 10' km.

En annen sak er at det er nokså dårlig lyd til å være et premium-anlegg. Mellomtonen er nesten fraværende og justeringsmulighetene er svært begrenset. Kun bass, diskant, basshøyttaler og så velge Meridian, Dolby eller DTS.

Samsvarer det med andres erfaringer?

Ellers liker jeg setene, kupèen og hvordan bilen ligger på veien, men de to tingene over her er litt skuffende.

9
e-Golf / Sv: Regenerering i D
« på: torsdag 15. november 2018, klokken 14:07 »
Jeg har de siste månedene kun kjørt i full re-gen, dvs. vippe girspaken tilbake til B og så slippe. Da har jeg maks re-gen hele tiden og kjører bilen stort sett bare med èn pedal. Veldig komfortabelt.

10
e-Golf / Sv: Hvordan blir jeg kvitt den idiotiske CarNet velkomstmeldingen
« på: søndag 23. september 2018, klokken 09:45 »
Det som er sært er at knappene på rattet er så til de grader frakoblet fra knappene på skjermen. Hadde man kunnet trykke "OK" på rattet og fått vekk meldingen på den måten hadde det nå vært til å leve med selv om løsningen fortsatt er elendig ift. brukeropplevelse.

Volumknappene på rattet funker bare når bilen er på, etter at man har slått bilen av er det kun knappene på skjermen som fungerer.

Dette er et kroneksempel på hvordan tysk logikk ikke samsvarer med resten av verden. Menyer og funksjoner bygges opp strengt hierarkisk etter en oppskrift som er kjemisk fri for smidighet og tilpasninger og dermed gjør enkelte ting blir veldig tungvint.


11
e-Golf / Sv: Installering av tesla wall connector
« på: mandag 27. august 2018, klokken 08:43 »
Sitat
Vi lader med medfølgende ladekladd på 10amp, holder fint for vår bruk.

Om du med det meer at du har permanent lading fra vanlig stikk så er det visse forskriftskrav til slik lading som må oppfylles. Jeg er ingen ekspert, men rent praktisk går det så vidt jeg forstår ut på at man må ha en egen kurs fra sikringsskapet og med en dedikert jordfeilbryter. Det holder gjerne rent praktisk ift. bruken av bilen, men man kan altså da få et forklaringsproblem overfor DSB  og/eller forsikringsselskapet om noe plutselig blir varmt og tar fyr.

12
e-Golf / Sv: Installering av tesla wall connector
« på: onsdag 22. august 2018, klokken 11:23 »
Det Lars sa

13
e-Golf / Sv: Installering av tesla wall connector
« på: mandag 20. august 2018, klokken 08:22 »
Er det prisforskjell på 32 og 16? Og fremover vil vel effektbehovet øke etter hvert som det kommer nyere biler, hvorfor da ikke legge opp til maks effekt med en gang?

Eller misforstår jeg hvordan denne virker?

14
e-Golf / Sv: Lurt å bestille ny e-golf nå?
« på: onsdag 15. august 2018, klokken 11:54 »
Denne utgaven har vært uten siden i fjor, og det hevdes fra forskjellige kilder at det ikke kommer noen ny utgave av eGolf etter denne. VW satser vel nå for fullt på sin ID-plattform (ID Cross og ID Buzz...?). Av de elbilene som finnes nå er det vel bare Hyunday, Kia og Nissan som har noe som kan kalles en fullverdig bil. BMW i3 blir for meg mer en renskret #2-bil, samme med den motoriserte handlevognen med tak (Mitsubishi MiEV), mens eGolf, Leaf og de andre egner seg som primærbil (min subjektive mening).

Det kommer mye spennende, og om du har mulighet til å vente i to år er det nok smart å gjøre akkurat det. VW, Audi, Mercedes, Volvo/Polestar m.fl. har mye på gang, men jeg frykter at en del av dette nye blir av sorten overkill ift. kraft og prestasjoner og for liten fokus på funksjon og bruksvennlighet.

Tenk om de hadde vært så greie å lage en ePassat sånn som de lagde en eGolf. Jeg tror det hadde vært teknisk mulig, men mistenker at eGolf opprinnelig var et erfaringsinnhentingsprosjekt som ble uventet populært.

15
e-Golf / Sv: Varmetråder i frontrute
« på: onsdag 15. august 2018, klokken 11:44 »
Sakset fra Jusstorget.no

Sitat
7. Omlevering/reparasjon (fkjl. § 29)
Dersom det er en mangel ved produktet, gir loven kjøper anledning til å kreve at selger leverer en ny vare. I den tidligere kjøpsloven hadde selger i de fleste tilfeller en rett til kreve å få reparere mangel. Selger har fortsatt mulighet til å tilby å reparere mangelen etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser. En kjøper kan imidlertid, dersom det ikke er urimelig kostbart for selger, i stedet velge å få levert en ny vare.

Dersom selger skal rette mangelen, kan han ikke foreta mer enn to reparasjons- (avhjelps) forsøk. Videre kan kjøper kreve å få en erstatningsgjenstand dersom han blir avskåret fra å bruke produktet i mer enn en uke.

Jeg tror selve varen i denne konteksten vil være frontruten og evt. koblinger til varmetrådene, ikke hele bilen....


Sider: [1] 2 3 ... 5